Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is goed en wat is slecht?

Wat is goed en wat is slecht?

27 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij is geluid gewoon een trilling in de lucht. Die is er ook als je er niet bij bent om te luisteren. Zodra de trillingen je oor in komen wordt het omgezet in gehoor; de interpretatie van wat dat geluid is.
Klik om te vergroten...
Maar die gemeten golf/trilling is toch niet 'geluid'? De ervaring van horen is het ervaren van geluid. En die ervaring bestaat uit een bron, een medium en een ontvanger. Welke onafscheidelijk zijn en daarmee 1 proces.

Neo-Shulginist zei:
Je kunt inderdaad stellen dat 'de realiteit' een interpretatie is van alle zintuiglijke informatie. Maar ik denk dat het eerlijker is om te zeggen dat onze interpretatie van de realiteit altijd een interpretatie is en niet de werkelijkheid zelf.
Klik om te vergroten...
Maar dat wat de materiële fysieke wereld wordt genoemd, dat wat je ziet, hoort, ruikt, proeft, vastpakt. Dat ís toch die zintuiglijke informatie? Wat daar dan "achter" zit als de zogenaamde wereld "waarvan" perceptie is, die zien we nooit en wordt slechts gesuggereerd door de manier waarop we taal gebruiken.

Ben het ermee eens dat onze interpretatie/ervaring niet 'de werkelijkheid' is, maar slechts onze subjectieve realiteit. Alsnog, die subjectieve realiteit is dat wat doorgaans de materiële wereld wordt genoemd. Het schijnbaar overeenkomen van onze subjectieve realiteiten wordt doorgaans als bewijs gezien dat wij allen naar dezelfde wereld kijken, maar dit kan ook verklaard worden doordat wij niet eenzelfde wereld delen, maar eenzelfde bewustzijn. Een alternatief voor het materialistische wereldbeeld, een alternatief waarin de "wereld" een soort holografische projectie is, niet een universum gemaakt van materie waar uiteindelijk bewustzijn uit voortkomt.

Edit:

Een video die dit wat verder behandeld.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Een geluid is toch pas een geluid wanneer deze waargenomen wordt? Het bestaat pas als een 'vorm', als een manifestatie wanneer er een waarnemer is.
Klik om te vergroten...

Maar het bestaat dus wel want als je er bent is het er.
Er bestaan dus nog meer dingen die wij niet waarnemen maar misschien ziet een kat dat wel door andere ogen.
Maar de realiteit is dus dat het waarneembaar is en dus bestaat.

Mindless zei:
Ben het ermee eens dat onze interpretatie/ervaring niet 'de werkelijkheid' is, maar slechts onze subjectieve realiteit. Alsnog, die subjectieve realiteit is dat wat doorgaans de materiële wereld wordt genoemd. Het schijnbaar overeenkomen van onze subjectieve realiteiten wordt doorgaans als bewijs gezien dat wij allen naar dezelfde wereld kijken, maar dit kan ook verklaard worden doordat wij niet eenzelfde wereld delen, maar eenzelfde bewustzijn. Een alternatief voor het materialistische wereldbeeld, een alternatief waarin de "wereld" een soort holografische projectie is, niet een universum gemaakt van materie waar uiteindelijk bewustzijn uit voortkomt.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat de mens heel erg ver is in het materiële bewustzijn.
We hebben kennis van enorm veel stoffen en edelmetalen.
We weten hoe we stoffen moeten scheiden en edelmetalen kunnen bewerken in zachte en vaste vorm.

Dat we zelfs zuurstof in een tank kunnen persen en mee de ruimte in kunnen nemen om daar te ademen omdat het daar niet is.
Het is maar een simpel voorbeeldje wat mensen best normaal vinden maar best wel indrukwekkend is.

Daarom is de natuurkunde die wij beheren best wel interessant. Want daar zijn dingen die aantoonbaar zijn.
Daarom geloof ik dat aan alles een begin en een eind zit, behalve aan de ruimte het heelal.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Revolutionair zei:
Maar het bestaat dus wel want als je er bent is het er.
Er bestaan dus nog meer dingen die wij niet waarnemen maar misschien ziet een kat dat wel door andere ogen.
Maar de realiteit is dus dat het waarneembaar is en dus bestaat.
Klik om te vergroten...
Ja áls je er bent, dán is het er.

Daarvoor bestaat het wellicht als een potentie, maar in dit geval realiseert die 'kat' (als waarnemer) die potentie. De kat brengt de potentie in bestaan.

Maar ik denk dat omdat onze taal op een bepaalde manier werkt, het heel moeilijk is om dit op die manier te zien. Want wat zegt taal hierboven bijvoorbeeld:

"Misschien ziet een kat dat wel door andere ogen."

Taal zegt hier dat het bewustzijn van de kat 'iets' ziet door zijn ogen. Dit impliceert dat het bewustzijn "van de kat" ín het lichaam van de kat zit en naar buiten kijkt naar een wereld/object. Dit is de gangbare manier waarop gedacht wordt dat perceptie plaatsvindt.

Maar is dat zo? Zit er een 'bewustzijn' in een lichaam? Wat is dat dan? Een soort onzichtbare geest die ergens in het hoofd zit? Achter de ogen? Dit is niet meer waar ik in geloof. Ik denk dat het alleen bewustzijn is die bewust is, niet een kat of een mens. Het is bewustzijn die soms mensen heeft, soms katten, etc. En perceptie is denk ik ook heel wat anders dan normaal aangenomen wordt. Ik denk niet dat een waarnemer een wereld waarneemt, maar dat dat alles 1 ding is: waarneming/perceptie. Want hoe kunnen deze dingen in werkelijkheid van elkaar gescheiden worden? Het is onmogelijk. Alleen in onze voorstelling ontleden we perceptie tot waarnemer-medium-waargenomene. In werkelijkheid is het 1 proces, wat betekent dat jij als de zogenaamde waarnemer ook het medium en het waargenomene bent.

Far out shit :tonguewink:



Revolutionair zei:
Ik denk dat de mens heel erg ver is in het materiële bewustzijn.
We hebben kennis van enorm veel stoffen en edelmetalen.
We weten hoe we stoffen moeten scheiden en edelmetalen kunnen bewerken in zachte en vaste vorm.
Klik om te vergroten...
Klopt en dat is ook hartstikke goed. Maar als realiteit niet fundamenteel materieel is, betekent dat nog niet dat al die concepten weggegooid moeten worden. Natuurlijk is een stuk ijzer niet hetzelfde als een stuk brons op een relatief niveau. Dit zijn materialen met verschillende kenmerken en vereisen dus bijvoorbeeld andere manieren van bewerking. Dat kan ik weten als iemand die ooit cnc metaal frezer is geweest en in onder andere deze specifieke materialen om heeft zitten frezen. Maar dat betekent nog niet dat het universum fundamenteel materieel is. Mijn overtuiging is dat bewustzijn fundamenteel is en dat bewustzijn in zichzelf vibreert om schijnbaar diverse materialen te vormen. Dat is imo wat perceptie is. Wat natuurlijk heel anders is dan het materialistische wereldbeeld, waar een universum gemaakt van materie fundamenteel is en waar uiteindelijk wezens uit groeien waar dan weer bewustzijn in zit, waarmee die materiële wereld waargenomen wordt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Revolutionair zei:
Zat hier dan over na te denken...

Dus als een dier functioneert op zijn instinct dan bestaat goed en slecht dus niet want hij weet niet beter.

Dus daarmee bevestig je eigenlijk wat ik zeg.
Want als hij iets doet om te overleven dan is het prima dus 'goed'
Dus uit eigen egoïsme om te overleven is alles geoorloofd.
Dat is wat je zegt.
Klik om te vergroten...
Dat is natuurlijk niet een moreel 'goed' zoals wij mensen dingen onderverdeeld hebben in 'goed' en 'kwaad', maar een 'goed' in het grotere plaatje. De natuurlijke wereld kan functioneren door onder andere instinct. Het is noodzakelijk voor het gehele ecosysteem en daarom "goed".

Revolutionair zei:
Daarnaast denk ik dat je het bewust zijn van een dier ook onderschat.
Dolfijnen blijken een uitgebreide communicatiesysteem hebben
Ze zijn vriendelijk naar mensen en bewust van de band die we met hun hebben.
En toch doen ze aan groepsverkrachting.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je dit hele stuk hebt gemist:

Mindless zei:
Imo hebben dieren ook een aard van goedheid, maar zitten ze in dat programma genaamd instinct/overleven. Soms echter, schijnt die aard van goedheid ook bij hen door. Denk dan aan die filmpjes waarin dieren andere dieren redden, zelfs andere diersoorten dan hunzelf. Of aan een olifant die de mensen die haar jong hebben gered van de dood wil bedanken en niet vertrekt voordat die mensen haar dank erkennen en accepteren. Dat is niet gedrag van een beest die geen goedheid kent. Maar de meeste dieren opereren meestal vanuit instinct, omdat dat dus nodig is.
Klik om te vergroten...

Zo'n olifant is dus bijvoorbeeld heel bewust dat die mensen haar kind hebben gered en is zelfs zo intelligent om die mensen te bedanken én loopt pas door wanneer die mensen dit erkennen. Kijk maar:


Maar tegelijkertijd is het instinct in dieren natuurlijk hartstikke sterk. Wellicht zijn die dolfijnen waar je het over hebt op zo'n moment in blinde lust.

Revolutionair zei:
https://www.vice.com/nl/article/5g7j5a/Dolfijnen-zijn-verschrikkelijke-dieren-hier-is-waarom
Klik om te vergroten...
Ik had hier van gehoord, maar wist niet dat het zo erg was. Veel aap soorten zijn ook klootzakken trouwens. Wellicht is het ego niet alleen voorbehouden aan mensen.

Alsnog, er wordt hier natuurlijk geredeneerd vanuit een menselijk standpunt. Ik denk niet dat een dolfijn eerst denkt "hmm, het zal wel vreselijk voor dat vrouwtje zijn, maar ik ga haar toch lekker verkrachten met mijn buddies." Dat is in mijn ogen namelijk de definitie van kwaad. Heel goed weten wat je een ander aandoet en het dan bewust toch doen én daar een soort zieke voldoening uit halen. In mijn ogen is dat voorbehouden aan mensen, maar ik sta ervoor open om hier ongelijk in te worden bewezen.

Revolutionair zei:
Dus uit egoïsme om te overleven kan je dingen wel als goed bestempelen.
Zo zie je maar dat iedereen en alles zijn eigen waarheid heeft en goed en slecht niet bestaat alleen wanneer het je zelf uitkomt om te overleven.
Of je nou maatschappelijk bewust bent als mens zegt nog steeds niet dat wij de waarheid in pacht hebben.
Klik om te vergroten...
Zoals gezegd bestaat moreel goed en kwaad denk ik niet nee, maar wel een overstemmend goed dat alles laat zijn precies zoals het is. Maar ja, dat is dus mijn "waarheid".
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Een dier is in die mate onbewust van zijn ware aard, dat het precies zo functioneert als zijn instincten hem ingeven. Een mens daarentegen heeft de vrije wil om naar zijn ware aard op zoek te gaan. Maar ook de vrije wil om verder van zijn ware aard af te gaan.
Klik om te vergroten...

Zat hier dan over na te denken...

Dus als een dier functioneert op zijn instinct dan bestaat goed en slecht dus niet want hij weet niet beter.

Dus daarmee bevestig je eigenlijk wat ik zeg.
Want als hij iets doet om te overleven dan is het prima dus 'goed'
Dus uit eigen egoïsme om te overleven is alles geoorloofd.
Dat is wat je zegt.

Daarnaast denk ik dat je het bewust zijn van een dier ook onderschat.
Dolfijnen blijken een uitgebreide communicatiesysteem hebben
Ze zijn vriendelijk naar mensen en bewust van de band die we met hun hebben.
En toch doen ze aan groepsverkrachting.

https://www.vice.com/nl/article/5g7j5a/Dolfijnen-zijn-verschrikkelijke-dieren-hier-is-waarom

Dus uit egoïsme om te overleven kan je dingen wel als goed bestempelen.
Zo zie je maar dat iedereen en alles zijn eigen waarheid heeft en goed en slecht niet bestaat alleen wanneer het je zelf uitkomt om te overleven.
Of je nou maatschappelijk bewust bent als mens zegt nog steeds niet dat wij de waarheid in pacht hebben.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Zo'n olifant is dus bijvoorbeeld heel bewust dat die mensen haar kind hebben gered en is zelfs zo intelligent om die mensen te bedanken én loopt pas door wanneer die mensen dit erkennen. Kijk maar:
Klik om te vergroten...

Ja mooi filmpje is dat.

Maar ik had niks gemist over het instinct gebeuren want wat ik eerder zei was dat dieren ook zorgzaam zijn naar elkaar en bij hun cups niet doorbijten en dus BEWUST zijn van het pijn doen van een ander dier.
Daarom gaf ik als voorbeeld dat ze al beginnen te eten aan een ander dier terwijl die nog leeft.

Dat ze dondergoed weten waar ze mee bezig zijn maar gewoon schijt hebben en dat er bij hun geen slecht bestaat maar het gewoon bewust doen voor zichzelf dus uit egoïsme.

Dit ga je dan ook mooi vinden, er zijn altijd uitzonderingen op de regel:

Mindless zei:
Alsnog, er wordt hier natuurlijk geredeneerd vanuit een menselijk standpunt. Ik denk niet dat een dolfijn eerst denkt "hmm, het zal wel vreselijk voor dat vrouwtje zijn, maar ik ga haar toch lekker verkrachten met mijn buddies." Dat is in mijn ogen namelijk de definitie van kwaad. Heel goed weten wat je een ander aandoet en het dan bewust toch doen én daar een soort zieke voldoening uit halen. In mijn ogen is dat voorbehouden aan mensen, maar ik sta ervoor open om hier ongelijk in te worden bewezen.
Klik om te vergroten...

Door dat een dolfijn zijn communicatie niveau zo hoog is kan je verwachten dat zij ook net als de mens meer onderscheid kunnen maken, wat je zelf niet aangedaan wilt worden dat je dat een ander ook niet aan doet, dan bepaalde andere levensvormen.
En dat ze in zo een groepsverkrachting dus ook communiceren.
Want met de mens doen ze wel leuk.

Mindless zei:
Zoals gezegd bestaat moreel goed en kwaad denk ik niet nee, maar wel een overstemmend goed dat alles laat zijn precies zoals het is. Maar ja, dat is dus mijn "waarheid".
Klik om te vergroten...

Dat is top!
Jij bent precies de persoon op dit forum waar ik deze discussie mee wil voeren.
Want het gaat diep.
En je hebt een andere kijk dan mij op het leven.
Anders waren we snel uitgepraat.
Want dit is een hele moeilijke materie.
Als je elkaar aan het twijfelen kan brengen is dat helemaal mooi.
Zo leer je weer wat.
Want je argumenten kloppen wel in het leven dat wij als mens leiden.

Ik heb mijn hele leven 10 jaar geleden omgegooid.
Dat hele stoere bad boy image slaat nergens op.
En ben mijn leven gaan leiden met:

'Goed doet goed ontmoet'

'Positive life brings positive vibes'

Klinkt heel cliché, maar het werkt wel zo.
En alles is beter geworden, 80% van mijn vrienden aan de kant geschoven.
Nieuwe connecties gemaakt een totaal ander leven.
Ik had trouwens verwacht dat de meeste mensen zouden stemmen op:

'Goed en slecht bestaat'

Dat zou waarschijnlijk op andere plekken wel zo zijn geweest, maar zo zie je maar dat de drugs gebruikers verder kijken dan hun neus lang is.

Mindless zei:
Het is noodzakelijk voor het gehele ecosysteem en daarom "goed".
Klik om te vergroten...

Dan als laatste, dat klopt wat je zegt.
Maar ja is de strijd die de levensvormen op aarde voeren dan weer goed? Zo veel mogelijk vermenigvuldigen en alle recources opmaken tot er niks meer overblijft?
Het lijkt er op dat wij dat aan het winnen zijn.
Maar dat is natuurlijk ook niet zeker.
Want de aarde kan net als ons lichaam een afweersysteem ontwikkelen zoals een antivirus bij ons lichaam doet, met b.v. een vulkaan uitbarsting.
Dat we zo in de ijstijd terecht komen en geen zonlicht meer hebben.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/supervulkanen-bedreigen-de-aarde/

Wat weer goed :wink: Is voor de aarde zelf om te in de toekomst te kunnen functioneren.
Zonder de mens die alles aan het kapot maken is hier op aarde...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Revolutionair zei:
Maar ik had niks gemist over het instinct gebeuren want wat ik eerder zei was dat dieren ook zorgzaam zijn naar elkaar en bij hun cups niet doorbijten en dus BEWUST zijn van het pijn doen van een ander dier.
Daarom gaf ik als voorbeeld dat ze al beginnen te eten aan een ander dier terwijl die nog leeft.

Dat ze dondergoed weten waar ze mee bezig zijn maar gewoon schijt hebben en dat er bij hun geen slecht bestaat maar het gewoon bewust doen voor zichzelf dus uit egoïsme.
Klik om te vergroten...
Ze kunnen toch het vermogen hebben om bewust te zijn, maar het andere moment overmand zijn door instinctieve impulsen?

Revolutionair zei:
Dit ga je dan ook mooi vinden, er zijn altijd uitzonderingen op de regel:
Klik om te vergroten...
Mooi ja, al was deze leeuwin dus wel op zichzelf en vulde de antilope waarschijnlijk een gemis aan omgang met andere leeuwen op. Dat van die olifant vind ik dan nog bijzonderder, omdat dit zonder zelfzuchtige belangen was. Ze had ook gewoon weg kunnen lopen, maar stond erop die mensen haar dank te betuigen.

Maar inderdaad, het geeft wel weer aan hoe het niet alleen maar eten of gegeten worden is in de natuur. Dieren hebben ook een onderliggende intelligentie die overleven ontstijgt en soms komt dat aan de oppervlakte.

Revolutionair zei:
Door dat een dolfijn zijn communicatie niveau zo hoog is kan je verwachten dat zij ook net als de mens meer onderscheid kunnen maken, wat je zelf niet aangedaan wilt worden dat je dat een ander ook niet aan doet, dan bepaalde andere levensvormen.
En dat ze in zo een groepsverkrachting dus ook communiceren.
Want met de mens doen ze wel leuk.
Klik om te vergroten...
Tja, ik weet niet precies hoe het nou zit op zo'n moment van zo'n groepsverkrachting door dolfijnen.

Revolutionair zei:
Dat is top!
Jij bent precies de persoon op dit forum waar ik deze discussie mee wil voeren.
Want het gaat diep.
En je hebt een andere kijk dan mij op het leven.
Anders waren we snel uitgepraat.
Want dit is een hele moeilijke materie.
Als je elkaar aan het twijfelen kan brengen is dat helemaal mooi.
Zo leer je weer wat.
Want je argumenten kloppen wel in het leven dat wij als mens leiden.
Klik om te vergroten...
:grin:

Revolutionair zei:
Ik heb mijn hele leven 10 jaar geleden omgegooid.
Dat hele stoere bad boy image slaat nergens op.
En ben mijn leven gaan leiden met:

'Goed doet goed ontmoet'

'Positive life brings positive vibes'

Klinkt heel cliché, maar het werkt wel zo.
En alles is beter geworden, 80% van mijn vrienden aan de kant geschoven.
Nieuwe connecties gemaakt een totaal ander leven.
Klik om te vergroten...
:grin:

Zowel gevoelens van superioriteit als inferioriteit slaan nergens op. Beter de ander behandelen zoals jij wenst behandeld te worden.

Revolutionair zei:
Dan als laatste, dat klopt wat je zegt.
Maar ja is de strijd die de levensvormen op aarde voeren dan weer goed? Zo veel mogelijk vermenigvuldigen en alle recources opmaken tot er niks meer overblijft?
Het lijkt er op dat wij dat aan het winnen zijn.
Maar dat is natuurlijk ook niet zeker.
Want de aarde kan net als ons lichaam een afweersysteem ontwikkelen zoals een antivirus bij ons lichaam doet, met b.v. een vulkaan uitbarsting.
Dat we zo in de ijstijd terecht komen en geen zonlicht meer hebben.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/supervulkanen-bedreigen-de-aarde/

Wat weer goed :wink: Is voor de aarde zelf om te in de toekomst te kunnen functioneren.
Zonder de mens die alles aan het kapot maken is hier op aarde...
Klik om te vergroten...
In het menselijke bewustzijn is er een strijd tussen creatie en destructie (betere termen dan goed en kwaad denk ik). Zolang de destructieve kracht in mensen wint van de creatieve, dan zal dat ook weerspiegelt worden in de wereld denk ik. En vice versa natuurlijk.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een mooi stukje gelezen over wat ik bedoelde.
Wat ik mooi vind is dat ze beschrijven als je dit los kan laten dat je een vrijheid creërd voor jezelf.
Al gaan mijn gedachtes iets verder dan het stukje hier beschreven. Had ik het stukje over vrijheid nog niet zo bekeken.

sochicken.nl

Waarom Goed en Slecht Niet Bestaan

Goed en slecht zijn niets meer dan stickers die wij op dingen willen plakken. Ze bestaan namelijk niet echt. Goed en slecht zijn illusies, dingen zijn zoals ze zijn en dat heeft een bepaalde schoonheid.
sochicken.nl sochicken.nl

Ik medditeer niet maar ik vraag me dus af of dit een van de dingen is wat mensen doen of beseffen onder het mediteren.
Jij mediteert wel toch @Mindless

Je kunt dieper ingaan op de materie door te mediteren. Wanneer je mediteert laat je de stemmetjes in je hoofd varen, en word je één met de wereld om je heen. Je accepteert even alles precies zoals het is, en hebt daar vrede mee.


Tijdens een meditatie kun je voor een kort moment ervaren hoe heerlijk het is om vrij te zijn van de menselijke concepten van goed en slecht. Dingen zijn. Jij bent. Meer niet. Door regelmatig te mediteren zul je merken dat dit gevoel van acceptatie meer deel zal worden van jouw kijk op de wereld, en hierdoor genuanceerder zult denken over alles om je heen.


De enige die je beïnvloedt met jouw gedachten over goed en slecht is jezelf. Als jij ervaart dat de wereld om je heen voornamelijk slecht is, dan word jij daar minder gelukkig van. Dat is niet goed of slecht, dat is.


In de reacties onder dit verhaal lees je eerst wat mensen die hier helemaal nog niet klaar voor zijn en het niet begrijpen.
En dan verderop weer wel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."