Hoi, MentalFucked!
Ik zelf ben al sinds 2 jaar bezig bezig met het concept Lucid Dreaming. In de begin periode deed ik ook nog veel reality checks, en inderdaad zoals
ooscaar al zei het terug denken aan de dromen die je hebt gehad. Het opnieuw omhoog halen van dromen die je hebt gehad zorgt ervoor dat je goed kan bewust dromen. Zover als ik het ervaar bestaat Lucid Dreaming uit een spectrum van bewustzijn terwijl je slaapt. Hiermee bedoel ik dat het te vergelijken is met meditatie en naarmate je in een steeds diepere en stabielere trance komt, de ervaring ook in bewustzijn of echtheid toeneemt.
Zo heb je dus veel verschillende soorten bewuste dromen:
-Normaal dromen, je herinnert je vrij weinig ervan als je wakker wordt en bent je ook niet bewust in je droom dat het een droom is.
-Lucid Dreaming, je bent bewust tijdens het dromen (de droom is nog steeds droom-achtig en beetje wazig als het ware) en als je opstaat weet je ook nog wat je hebt gedroomd.
-Hyper Vivid Dream, omdat je al ervaart dat het extreem levendig is ben je dus al bewust in je droom en als je opstaat herinner je je ook alles in scherp detail.
-Out-of-Body experience (OBE), dit is eigenlijk ook een lucid dream maar heeft door de manier hoe je bewust wordt in je droom een specifieke naam. Het kan zijn dat je door sleep paralysis uit je lichaam treedt en een bewuste droom initieert. Maar het kan ook door een reality check dat je bewust wordt, en dan beslist om eens uit te proberen om uit je lichaam te gaan.
De OBE variant heeft ook nog verschillende fases in bewustzijn; normaal tot hyper vivid of zelfs realistischer dan het echte leven (ervaren van zintuigen die je niet in het echt hebt, adnormale kleuren, geuren ect. zien)
Het bewust worden in een droom is een kunst die je moet leren. Maar als je dat eenmaal kan is de tweede kunst om je dromen in te richten naar jou smaak. Dit tweede is veel moeilijker, maar kan je leren door niet al te opgewonden te worden als je eenmaal in een droom merkt dat je bewust bent. Als je merkt dat je bewust bent in een droom, denk dan terug aan dit:
Probeer net zoals bij meditatie, te beginnen bij waar jij je lichaam voelt.
Probeer te ervaren wat je zintuigen voelen en ontdek dit tot het uiteinde waar je "astrale lichaam" reikt.
Eenmaal bewust geworden waar je lichaam uit bestaat, begin dan langzaam de zintuiglijke sensaties te plaatsen zodat je kan opmaken hoe de omgeving je sensaties creëert.
Kijk nu langzaam om je heen, observeer eerst dingen van dichtbij en langzaam ook steeds meer waaruit de verte is opgebouwd. Als je eenmaal deze hele map hebt gecreëerd is je droom stabiel genoeg om er door heen te lopen en dingen aan te raken ect. Probeer wel de hele droom niet te enthousiast te worden dit verstoort je droom. Hoe langer je "mediteert" in je droom des te dieper en realistischer wordt je wereld.
Het is het makkelijkste om plekken die je in het echte leven kent te gebruiken en te visualiseren terwijl je dit doet om je droom op gang te krijgen. Zo kan je ook in levens echte kopieën van plekken die jij kent rondlopen. Als je dit is gelukt experimenteer dan eens met zwaarte kracht in dromen, als je springt kan je soms vliegen. Maar je kan ook nieuwe zintuiglijke waarnemingen creëren door je volledig te focussen op een object en dat te worden.
Zo heb ik een keer in een droom mogen ervaren hoe het was om een lichtstraal te zijn of een blaadje aan een boom, ja het was een erg droge ervaring! xd
Ik kan je ook nog wat eigen ervaringen vertellen maar dacht dat je deze basics goed op weg helpen. Dus als je nog iets wilt horen zeg je het maar.
![:grin:]()