Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSuicide. Wie heeft er, al of niet verslaafd, zich serieus mee bezig gehouden?

Suicide. Wie heeft er, al of niet verslaafd, zich serieus mee bezig gehouden?

38 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt voor het openen van dit topic @Legio Patria Nostra !
Denk dat het voor veel mensen goed voelt om over dit onderwerp te delen.
Z

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Zweevteev
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Toen ik 16 was, was ik enorm depressief en heb ik maanden lang, dag in dag uit, meerdere keren per dag wel aan zelfmoord gedacht; hoe ik het zou doen, met wat ik het zou kunnen doen, wanneer ik het zou doen, of ik nog een afscheidsbrief zou nalaten en zo ja, wat er dan in zou staan... al die details vulden een aanzienlijk groot deel van waar ik dagelijks aan dacht in die periode. Ook letterlijk de zin "ik wil dood" kwam vaak gewoon tijdens het doen van willekeurige dingen in me op. Ook altijd als ik op de fiets zat en ik iedere keer dezelfde route moest fietsen, zat mijn lichaam op de automatische piloot, terwijl ik zelf tijdens die momenten hele intense dissociaties had waarin ik heel veel traumatische gebeurtenissen herleefde of hypothetische situaties die daarop zouden kunnen volgen eraan begon te plakken. Ik leefde gewoon in een nachtmerrie waarvan ik dacht dat er nooit een einde aan zou komen. Ik dacht dat ik me nooit meer niet zo miserabel als toen zou kunnen voelen en was compleet het gevoel van gelukkig zijn ontleerd. Gelukkig was dat niet zo en heb ik in 2018 een fleurige periode gehad (door psychedelische drugs, best wel belangrijk om erbij te vermelden) maar sinds begin dit jaar zijn de su茂cidale gedachten weer terug. Het verschil is nu alleen dat ik weet dat ik gewoon niet in staat ben om zelfmoord te plegen door een mislukte (duh) zelfmoordpoging en de reflectie die ik daarover gedaan heb na die gebeurtenis. Ik durf het namelijk gewoon niet, omdat ik te bang ben om extreme pijn te ervaren. Als ik 100% zeker zou weten dat ik er geen schrijntje van zou voelen, dan zou ik het op momenten waarin ik in mijn diepste dal zit het nog serieus overwegen, maar dat is dus niet het geval. Die depressiviteit zorgt er wel voor dat ik nog veel roekelozer ben met drugs dan ik al was. Drugs waarvan ik zei dat ik ze nooit zou doen zijn nu ineens niet meer zo gek in mijn ogen, omdat ik alleen maar kijk naar welk effect ik eruit kan halen (oxycodon is een goed voorbeeld ervan). Alles om maar even van de wereld te zijn en me goed te voelen. Ben me ervan bewust dat dat enorm slecht is, maar het is niet alsof su茂cidaliteit ratio enorm in acht neemt voordat het toelaat, bij mij in ieder geval.

Ik heb 2 jaar bij een psychiater gelopen en ik zit nu sinds kort bij 2 therapeuten die me helpen met PTSS, verslaving en ADD, dus hulp is er wel en ik heb iets om op terug te vallen, maar momenteel lijk ik eigenlijk alleen maar te vallen in plaats van dat ik enigszins terugspring naar een gezonde mentale staat. Het is enorm zwaar en ontmoedigend om gewoon geen progressie te zien, alsof het allemaal gewoon voor niets is, al weet ik dat dat niet zo is, aangezien ik iedere dag opnieuw ontzettend veel over mezelf leer, maar ook dat maakt me heel onzeker, want het geeft me het idee dat ik gewoon continu gedesillusioneerd ben en totaal geen grip heb op wat er nu werkelijk allemaal aan de hand is in mijn hoofd en om me heen. Ik zit vast in een gevangenis die ik zelf gemaakt heb en nog steeds aan het versterken ben, omdat er steeds meer trauma bijkomt en ik het oude trauma nog helemaal niet verwerkt heb.

Maar goed, bedankt voor het openen van dit topic. Het was misschien wel ergens goed voor dat ik dit voor mezelf heb uitgetypt. Het maakt de enorme abstracte rommel in mijn hoofd wat concreter.

Edit: de behandeling voor verslaving is momenteel eigenlijk voornamelijk doordat ik ketamine heel erg misbruik. Het zorgt ervoor dat ik me euforisch voel en als ik k-hole dan geeft het me vaak ook best wel veel flashbacks waarvan ik denk dat ze zinnig zijn, terwijl ze er eigenlijk alleen maar voor zorgen dat ik extreem veel pieker, waardoor ik nog m茅茅r ketamine neem om te kalmeren, et cetera. Werkt voor geen meter dus, maar ik heb geen beter alternatief waar ik naar kan grijpen momenteel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Respect, kerel. Respect!
Hoe voel je je nu, na het schrijven van dit zeer beladen stuk?
Het gaat er nooit om, wie er schuld heeft aan het een of ander. Totaal onbelangrijk.
Het gaat erom, dat je zwarte sneeuw ziet, en de uitweg niet kunt vinden.
Het gaat erom, hoe diep je hebt moeten gaan, en vervolgens hoe je het gered hebt, en er dus nog altijd bent!
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja dank je want ik heb van gisteren pep gebruikt vandaag wel slapen zeker , maar ik dacht nu heb ik mss weer zoiets raar geschreven haha.
Maar idd het leven is ook hard.....
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja @Zeelanddude ; je weet wel welke wazig berichten he pfff man man
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Moet kunnen.
Wij hebben in Nederland Vrijheid van Drukpers, nietwaar
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja ik weet het en dat is ook maar ik was echt even volledig weg en toen wat berichten geschreven en heel verward mja ik dacht da ze me aan het uitlachen waren , was wrs ook wel haha maar toen voelde ik me flink naar de klote.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zelfmoordgedachten heb ik al van jongs af aan. Dat was meestal gewoon van straks vermoord ik mezelf als iedereen weg is wat ik wel meende. Toen ik 15 werd ben ik xtc beginnen gebruiken, ik had al benzo's en pijnstillers gebruikt aan me 14 maar dat was toen nog sporadisch. Door de xtc's en al de rest wat ik ook in godsnaam nam werden deze gevoelens sterker tot ze geen gedachten meer waren. Ik was 16 jaar had zaldiar 37,5 mg thuisliggen. Alles leek normaal maar ik had die dag beslist om gewoon 3 strips zaldiar, 3 strips flunitrazepam ook een strip van een soort hartslag pillen. Ik had gezegd tegen me pa dat ik een xtc heb genomen zo vermoed hij niks als ik wat raar doe in het begin. Maar ik heb me mispakt me hart ging aan 100km/u ik dacht dat me hart uit me borst zal springen, het was net alsof ik 100 shots of adrenaline kreeg. Next thing blackout. ik word wakker in de ambulance, ik weet nog goed dat ik draaide in me hoofd en dat ik stemmen van de ambulanciers en me pa hoorde. Ze hebben me maag leeggepompd. Toen voelde ik me wat crappy.
Die periode van me leven heb ik een heel diep zwart gezeten. Tot op vandaag denken me ouders dat ik maar 10 zaldiars heb genomen maar ze weten de hoeveelheid en ook van me zelfmoordpoging. Nu heb ik soms nog die gedachten maar dat gebeurt een paar keer op een jaar misschien, niet meer zoals vroeger.
Dit is de eerste keer dat ik het ergens zeg of schrijf dat ik een poging heb gedaan. De details hou ik liever achterwege want ik wil niemand schuld toewijzen ook al is het mijn schuld dat ik het gedaan heb. Drugs en medicatie hield die gedachten en gevoelens ook weg. Maar ik kan er nu beter mee omgaan.
Heb altijd gedacht dat ik "anders" was omdat ik stil ben en het gevoel van anders denken en niet veel zegt maar soms begrijpen de mensen me daar niet in, de meeste wel en dan weten ze hoe ik ben en die weten ook dat ik kan praten maar ik ben wat introvert dus zal ik spreken als ik op het moment wil spreken.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Legio Patria Nostra zei:
Respect, kerel. Respect!
Hoe voel je je nu, na het schrijven van dit zeer beladen stuk?
Het gaat er noout om, wie er schuld heeft aan het een of ander.
Het gaat erom, hoe diep je hebt moeten gaan, en vervolgens hoe je het gered hebt, en er dus nog altijd bent!
Klik om te vergroten...
Het deed wel wat deugd al die emoties en gevoelens dat ik het wel wat heb kunnen wegschrijven.
Ik had wel zo een minuut vrijheid, precies alsof ik op een golf zat met een bodyboard van 3 meter :wink:
Er zijn nog andere dingen die ook dezelfde diepte gaan maar voor alles is er een plaats en tijd.
Vond het hier gemakkelijker te delen dan met iemand in het echt want schrijven gaat altijd gemakkelijker hoe erg sommige situaties ook kunnen zijn.
Zelf wil ik niemand onnodig leed toedienen waar ze bij gaan denken dat het hun schuld is, daar zou ik me dan slecht en schuldig bij voelen dus soms is de beste optie om het ergens weg te steken.
"Let bygones be bygones"
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat ergens wegsteken, dat is maar een tijdelijke hulp.
Want, hoe dan ook het komt te pas en te onpas weer naar boven.
Hoe temeer je wegsteekt, Hoe te moeilijker het wordt om schoon schip te kunnen maken.
Wegsteken, onderdrukken, het werkt niet....
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Dat ergens wegsteken, dat is maar een tijdelijke hulp.
Want, hoe dan ook het komt te pas en te onpas weer naar boven.
Hoe temeer je wegsteekt, Hoe te moeilijker het wordt om schoon schip te kunnen maken.
Wegsteken, onderdrukken, het werkt niet....
Klik om te vergroten...
Nja daar heb je gelijk in helaas...
In sommige situaties uit zich dat soms in een verkeerde beweging wat wel opluchting geeft maar het brengt een omgekeerde reactie helaas.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
En dus....omgekeerde reacties, verkeerd begrip, wat krijg je dan. Ik denk, dat Barend
Servet dit 40jaar geleden al bezong.
Kennen jullie dit nog? Het ging toen ongeveer, z贸.

waar gaat dat heen
Hoe moet het gaan
Waar komt die rotzooi toch vandaan....
Wat moeten wij
In ons bestaan
De wereld is al aan t' vergaan....
-- -
Waar eens, de booooterbloemen groeiden..
Staat nu......een maahaaaf paaleis.....

Ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk onder invloed ben van een dissociatief stofje, wat ik nog nooit eerder heb gehad, wat 2FDCK had moeten zijn, en sooodeju het is absoluut iets anders.

Testen laten, het kan door die kut corona niet meer nu, en dat is jammer.
Maar, ik bewaar de rest en wanneer ik weer kan laten testen, dan doe ik dit zeer zeker!
Typisch.
Altijd gekregen, wat ik besteld had.
Ik had een zeer betrouwbare vendor. En nou dit. Tsjeeeesesss
En nu? Foute koek. Wat ik besteld had, 2FDCK, dus, dat is dit goedje zeer zeker niet.
En dus wil ik weten, wat het dan w茅l is.
Uiteraard.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb in m'n jonge jaren wel vaak afgevraagd wat het leven eigenlijk voor nut heeft maar niet meer dan dat. Al kon ik om deze gedachtes soms best depressief worden. Voor mij was het soms alsof ik in een gekke huis was gestopt. Gekkehuis de wereld. (denk ik vaak nog overigens :wink: )

De enige keer dat ik een nacht lang wel zelfmoord gedachtes heb gehad was tijdens een wat trieste periode in mijn leven waar ik een SSRI voorgeschreven kreeg. Ik moest beginnen met de helft van de gebruikelijke startdosis een uur voor het slapen gaan.... Nou... deze nacht is het meest verschrikkelijke nacht in mijn leven geweest!! Die nacht heb ik mij trillend, ziek, steenkoud, zwetend mezelf dood gewenst. Hopend om niet meer wakker te worden. Ik schrok ook zelf ontzettend van deze gedachtes. Maar actief zelf het leven be毛indigen is volgens mij ook toen niet in mij opgekomen. Al helpt het natuurlijk dat ik volledig bewust was dat dit voor het grootste gedeelte door die SSRi kwam. Natuurlijk daarna nooit meer aan iets van antidepressiva gedacht. Mij veel te gevaarlijk spul.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Actief eruit stappen, wordt vaak als " laf " beoordeeld.
Je bent een slappe zak, zo zegt men dan, omdat je er de brui aan wilt gaan geven, i.p v. d贸贸r te vechten tegen de depressieve gevoelens waar je mee worstelt.
: ach kerel, achter de wolken schijnt de zon, morgen is het Wel weer over de. Even doorbijten!

Ik vind dit een werkelijk onbegrijpelijke, en totaal verkeerde zienswijze.
Zo is het meestal nooit. Zo werkt het niet. Nee. Echt niet...

Allereerst, om daadwerkelijk de daad bij het woord te gaan voegen, daarvoor is heel veel moed nodig.
Want zover gaan, dat doe je niet z贸maar.
Daar gaat een heel proces aan vooraf.
Soms een heel, heel langdurig proces.
De manier alleen al gaan uitkiezen.

( nee, geen details zijn hier gewenst om te gaan benoemen!)

De voorbereiding. Het zich gaan afvragen, wat er na het inslapen met je ziel gaat gebeuren. ( hierover zijn vele vertellingen, al vanaf de Griekse Oudheid, zo ook beschreven in de Koran )
Soms zijn drugs een aanleiding om net niet, of juist net wel over de laatste grens te gaan.

Ik heb in mijn donkere dagen hier zeer veel over nagedacht.
De gang van zaken zoals in de Griekse Oudheid staan me wel aan, maar die in De koran zijn genoemd, 贸贸k . Alleen:

Er is niemand teruggekomen om ons te vertellen wat ons te wachten staat.
Er was dan wel een bijbelse vertelling over ene meneer Lazarus, die door here Jezus zelf, uit De dood weer tot leven zou zijn gewekt.
Alleen vertelt dit verhaal jammer genoeg niet, wat deze Lazarus dan wel daar gezien en gehoord heeft...

Het is de enige echte zekerheid in ons leven.
Wij allemaal gaan ooit, vroeg of laat, zelf meemaken wat er gebeuren gaat.
Dat staat vast.

En dan was er de discussie over de zgn. Pil v aan Drion.
Deze zou bedoeld zijn geweest om ouderen van dagen, die " klaar" zouden zijn met hun leven, de gelegenheid bieden om zelf het moment van eruit stappen, te bepalen.
Wel, voor hen, deze pil is er ( nog ) steeds niet.
Gaat er ook niet komen.
Maar dan, deze pil, voor mensen, die n i e t tot die specifieke groep van ouderen behoren. Zoals:

De groep, voor wie dit topic bedoeld is.
De groep, die chronisch zeer zware depressies heeft.
De groep, die door misbruik zeer zwaar beschadigd is, en niet meer kan functioneren.
De groep, die psychisch zwaar belast zijn, zonder enig vooruitzichten.
De groep van zeer zwaar verslaafden, die never nooit meer zonder hun middelen kan.
En zo zijn ver nog veel meer groepen, of...eenlingen.
Hebben deze groepen zelf het recht om te kunnen beslissen " ik stop ermee"?

Ik vind : jazeker!

Alleen : niet te lichtvaardig mee omgaan.
Het mag niet zo zijn van : vandaag de vraag, en overmorgen de daad.
Zorgvuldigheid is natuurlijk belangrijk.
Alleen: hoe moeilijk moet het zijn?
En: mag iemand je helpen, en moet het absoluut een arts zijn?

Wat vinden we er nu van?
Is een en ander nu goed geregeld?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hierbij voeg ik nog dit:
Vanavond had ik nog een heel heel klein beetje " disso" getest.
Van dat laatst bestelde grammetje, dus.
Bevindingen:

De smaak was toch a la 2fd.
Ja.
De werking dus beslist niet.
Typisch als je deze drug neemt, dat je niet eens meer je gedachten onder woorden kunt brengen, ( dan weet je dus ook Hoe dat is voor mensen met een hersenbloeding, die w茅l iets w铆llen zeggen, maar dat niet meer kunnen,
Ergo : dat is erg, heel Erg klote,

En voorts allerlei zeer diepgaande elementen van zienswijzen/ discussies te gaan beredeneren in de gedachtenwereld. Onderwerp:
In dit topic dus, suicide.
Conclusie betreffende deze disso:
Dit is rotzooi. Niet meer in te nemen.
Het restant gaat later naar de testers.

Met corona zijn de vendors misschien niet meer betrouwbaar.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Legio Patria Nostra zei:
Hierbij voeg ik nog dit:
Vanavond had uk nogbeensnheel heel klein beetje " disso" getest.
De smaak was toch a la 2fd.
Ja.
De werking dus beslist niet.
Typisch als je deze drug neemt, dat je niet eens meer je gedachten onder woorden kunt brengen, ( dan weet je dus ook Hoe dat is voor mensen met een hersenbloeding, die w茅l iets w铆llen zeggen, maar dat niet meer kunnen,
Ergo : dat is erg, heel Erg klote,

En voorts allerlei zeer diepgaande elementen van zienswijzen/ discussies te gaan beredeneren in de gedachtenwereld. Onderwerp:
In dit topic dus, suicide.
Conclusie betreffende deze disso:
Dit is rotzooi. Niet meer in te nemen.
Het restant gaat later naar de testers.

Met corona zijn de vendors misschien niet meer betrouwbaar.
Klik om te vergroten...
Gaat het wel goed met je ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ehhh. Gisterenavond niet , nee.
Nu vanmorgen gaat het weer beter.

Anyway.
Met dat laatste spul ben ik geflikt.
Kan niet anders....
l
liseLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb me er 2 jaar geleden heel erg mee bezig gehouden. Heb ook pogingen gedaan. Nu ben ik wel blij dat ik er nog ben. Ik zou het ook echt niet meer durfen. Dit jaar heb ik nog een vriend verloren door zelfmoord.
R
RaysLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik werk als verpleegkundige op een High- en Intensive Care afdeling in een psychiatrisch ziekenhuis. Om deze reden heb ik er wel regelmatig mee te maken, vorige week heeft ook een pati毛nt in mijn dienst zich gesu茂cideerd.

Vanmiddag hebben we er ook een evaluatie over, ik merk dat ik er toch best wel last van heb.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat is nogal heftig om mee te moeten maken!
Nogal wiedes, dat je hier last van hebt....
Is daar geen hulp voor?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."