#1
Enige tijd geleden (oktober 2019) werd ik min of meer verplicht om na dertig jaar te stoppen met blowen. Met hulp van mensen op dit forum is dit gelukt. Ik had last van vermoeidheid en dacht dat dit kwam door het afkicken van de wiet. In een later stadium kwam ik erachter dat ik al een hele tijd rondliep met bloedarmoede. Gerust was ik er niet helemaal op omdat bloedarmoede geen ziekte op zich is maar een symptoom van iets anders.
Pas enkele dagen geleden kwam ik erachter wat er werkelijk aan de hand was. Op een avond kreeg ik moeite met het bedienen van de computermuis. Met moeite kon ik nog een muisknop induwen en de muis heen en weer bewegen. Ik dacht gewoon aan vermoeidheid en ging slapen. "s nachts werd ik wakker en zette een kopje thee. Ik merkte dat ik het kopje niet meer kon oppakken met mijn rechterhand. Alle kracht was uit mijn rechterhand verdwenen.
Ik belde de spoedpost van het ziekenhuis waar ik ogenblikkelijk terecht kon en èèn van de eerste dingen die de arts deed was mijn bloeddruk opmeten. Hij keek er opmerkelijk bij terwijl hij de bloeddruk nog een keertje opnam, nu aan mijn andere arm. "Je wordt opgenomen" was zijn resolute antwoord. Even later werd ik opgenomen op de eerste hulp met een bloeddruk van 250/122. Het duurde niet lang voordat ik in een ambulance werd gestopt en naar een ander ziekenhuis werd getransporteerd. Daar aangekomen werd ik opgenomen op de afdeling 'interne geneeskunde' en artsen liepen af en aan. Even later werd overgebracht naar de Intensive Care afdeling.
Ik schrok best wel. Je komt niet zomaar op de afdeling Intensive Care terecht. Na een nacht op de Intensive Care kwam ik weer op de 'interne' terecht omdat ze mijn bloeddruk via een infuus met medicatie onder 200 wisten te brengen. De schrik zat er wel een beetje in. Ik voelde me kiplekker maar kwam uiteraard tot het besef dat er iets goed mis was. Ik heb ongeveer een week in het ziekenhuis doorgebracht en ik ben goed 'door de mangel gehaald'. Bloedtesten, CT scans, MRI scans, alles hebben ze nagekeken. Het bleek dat ik meerdere kleine herseninfarcten heb gehad. Dit kwam omdat ik dus lange tijd heb rondgelopen met een erg hoge bloeddruk.
Ik ben op dit moment weer thuis en met veel medicatie overigens. Bloedverdunners, cholesterolverlagers, maagwandbeschermers en een sleur aan andere middelen moet ik nu slikken om de bloeddruk onder de 180 te houden. De langdurige hoge bloeddruk die voortkomt uit jarenlange spanning, stress en een slechte levensstijl hebben meteen hun tol geëist. 50% van mijn nieren zijn uitgevallen, Ik heb hersenschade opgelopen en mijn rechterhand is uitgevallen. Ik ben vergeetachtig geworden.
Ik heb een rits aan afspraken staan voor meer CT scans, MRI scans (niet leuk) en bloedonderzoeken. Mijn lichaam heeft een behoorlijke knauw gehad en op dit moment is het enige wat ik doe slapen en eten. Mijn eetlust is verschrikkelijk. Alleen al in het ziekenhuis ben ik behoorlijk aangekomen. Ik zal moeten revalideren om mijn rechterhand weer te genezen, wat lange tijd duren zal.
Ik had grote moeite om te stoppen met roken maar na dit 'gebeuren' is het eigenlijk erg makkelijk. In het ziekenhuis rookte ik natuurlijk niet en eenmaal weer thuis smaakte het roken echt niet meer en stopte ik eigenlijk zonder problemen. Vreemd dat er eerst "iets" moet gebeuren met je maar dat wel degelijk mogelijk een jarenlange verslaving met gemak achter je kan laten. Maar over het algemeen zit de schrik er goed in. Damn.
Gelukkig gaat het nu al iets beter met mijn hand en kan ik alweer stukjes typen. Ik hoop dat mensen met een verslaving of een slechte levensstijl dit lezen en hier een voorbeeld aan nemen zodat hun dit niet overkomen gaat. Beweeg, eet gezond, zorg voor stabiliteit in je leven en neem dan pas stofjes of pillen voor je genot. Geniet maar gebruik met mate zodat je niet terecht komt in een situatie waarin ik terecht ben gekomen. Zorg goed voor jezelf.
Tijdenlang zo niet jarenlang heb ik depressief rondgelopen en het lijkt er op of aan die depressiviteit in 1 klap een einde gekomen is. Heel raar. maar ik besef me volkomen dat ik heel erg veel geluk gehad heb. Ik had makkelijk in een kasplantje kunnen veranderen. Gelukkig is dat niet gebeurd. Voorkom deze ellende bij jezelf en neem het maar aan van een oude bokkenees, nogmaals, zorg goed voor jezelf. Eet gezond, zondig niet te veel (drugs) en beweeg! Gebruik drugs recreatief en niet om je problemen te vergeten!!! Dat loopt geheid fout.
Pas enkele dagen geleden kwam ik erachter wat er werkelijk aan de hand was. Op een avond kreeg ik moeite met het bedienen van de computermuis. Met moeite kon ik nog een muisknop induwen en de muis heen en weer bewegen. Ik dacht gewoon aan vermoeidheid en ging slapen. "s nachts werd ik wakker en zette een kopje thee. Ik merkte dat ik het kopje niet meer kon oppakken met mijn rechterhand. Alle kracht was uit mijn rechterhand verdwenen.
Ik belde de spoedpost van het ziekenhuis waar ik ogenblikkelijk terecht kon en èèn van de eerste dingen die de arts deed was mijn bloeddruk opmeten. Hij keek er opmerkelijk bij terwijl hij de bloeddruk nog een keertje opnam, nu aan mijn andere arm. "Je wordt opgenomen" was zijn resolute antwoord. Even later werd ik opgenomen op de eerste hulp met een bloeddruk van 250/122. Het duurde niet lang voordat ik in een ambulance werd gestopt en naar een ander ziekenhuis werd getransporteerd. Daar aangekomen werd ik opgenomen op de afdeling 'interne geneeskunde' en artsen liepen af en aan. Even later werd overgebracht naar de Intensive Care afdeling.
Ik schrok best wel. Je komt niet zomaar op de afdeling Intensive Care terecht. Na een nacht op de Intensive Care kwam ik weer op de 'interne' terecht omdat ze mijn bloeddruk via een infuus met medicatie onder 200 wisten te brengen. De schrik zat er wel een beetje in. Ik voelde me kiplekker maar kwam uiteraard tot het besef dat er iets goed mis was. Ik heb ongeveer een week in het ziekenhuis doorgebracht en ik ben goed 'door de mangel gehaald'. Bloedtesten, CT scans, MRI scans, alles hebben ze nagekeken. Het bleek dat ik meerdere kleine herseninfarcten heb gehad. Dit kwam omdat ik dus lange tijd heb rondgelopen met een erg hoge bloeddruk.
Ik ben op dit moment weer thuis en met veel medicatie overigens. Bloedverdunners, cholesterolverlagers, maagwandbeschermers en een sleur aan andere middelen moet ik nu slikken om de bloeddruk onder de 180 te houden. De langdurige hoge bloeddruk die voortkomt uit jarenlange spanning, stress en een slechte levensstijl hebben meteen hun tol geëist. 50% van mijn nieren zijn uitgevallen, Ik heb hersenschade opgelopen en mijn rechterhand is uitgevallen. Ik ben vergeetachtig geworden.
Ik heb een rits aan afspraken staan voor meer CT scans, MRI scans (niet leuk) en bloedonderzoeken. Mijn lichaam heeft een behoorlijke knauw gehad en op dit moment is het enige wat ik doe slapen en eten. Mijn eetlust is verschrikkelijk. Alleen al in het ziekenhuis ben ik behoorlijk aangekomen. Ik zal moeten revalideren om mijn rechterhand weer te genezen, wat lange tijd duren zal.
Ik had grote moeite om te stoppen met roken maar na dit 'gebeuren' is het eigenlijk erg makkelijk. In het ziekenhuis rookte ik natuurlijk niet en eenmaal weer thuis smaakte het roken echt niet meer en stopte ik eigenlijk zonder problemen. Vreemd dat er eerst "iets" moet gebeuren met je maar dat wel degelijk mogelijk een jarenlange verslaving met gemak achter je kan laten. Maar over het algemeen zit de schrik er goed in. Damn.
Gelukkig gaat het nu al iets beter met mijn hand en kan ik alweer stukjes typen. Ik hoop dat mensen met een verslaving of een slechte levensstijl dit lezen en hier een voorbeeld aan nemen zodat hun dit niet overkomen gaat. Beweeg, eet gezond, zorg voor stabiliteit in je leven en neem dan pas stofjes of pillen voor je genot. Geniet maar gebruik met mate zodat je niet terecht komt in een situatie waarin ik terecht ben gekomen. Zorg goed voor jezelf.
Tijdenlang zo niet jarenlang heb ik depressief rondgelopen en het lijkt er op of aan die depressiviteit in 1 klap een einde gekomen is. Heel raar. maar ik besef me volkomen dat ik heel erg veel geluk gehad heb. Ik had makkelijk in een kasplantje kunnen veranderen. Gelukkig is dat niet gebeurd. Voorkom deze ellende bij jezelf en neem het maar aan van een oude bokkenees, nogmaals, zorg goed voor jezelf. Eet gezond, zondig niet te veel (drugs) en beweeg! Gebruik drugs recreatief en niet om je problemen te vergeten!!! Dat loopt geheid fout.