Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKNO-problemen door snuiven

KNO-problemen door snuiven

23 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stellaluna zei:
Oei. Ik ga vanaf nu zeker eens goeie bommetjes maken. Ik denk dat die ik in het verleden heb gemaakt gewoon veel te weinig mg bevatten en daarom niet echt veel voelde ervan.
Klik om te vergroten...
Afwegen! Oprecht het is de moeite waard, al is het de eerste paar keer maar anders is aan het doseren geen touw vast te knopen haha.
Laat vooral weten hoe het je oraal bevalt mocht je eenmaal weer gebruiken, ben wel benieuwd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stellaluna zei:
Yep, uiteraard met xylometazoline.
Klik om te vergroten...
Eerlijk... Als je dit met regelmaat gebruikt, denk ik dat je de oorzaak van je kno problemen eerder hier moet zoeken. Het is een bekend feit dat je neusslijmvliezen dit op lange termijn niet accepteren. Irritatie en ontsteking (en dus opzwellen en verstopte neus) is dan het gevolg.

Dat lijkt me waarschijnlijker dan dat het door de drugs wordt veroorzaakt die je eens per 3 á 4 weken gebruikt.

En dit is inderdaad een probleem wat in Nederland meer voorkomt. Ik zou je nogmaals willen aanraden om dit eens aan een arts voor te leggen. Je zal vast niet de eerste zijn die aanklopt met dit probleem.

De bijsluiter vermeld niet langer dan 7 dagen achtereen gebruiken. Nou heb ik vrij gevoelige neusslijmvliezen dus ik ben misschien geen goede maatstaf. Maar die van mij gaan al protesteren als ik het langer dan 4 dagen achtereen gebruik.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Eerlijk... Als je dit met regelmaat gebruikt, denk ik dat je de oorzaak van je kno problemen eerder hier moet zoeken. Het is een bekend feit dat je neusslijmvliezen dit op lange termijn niet accepteren. Irritatie en ontsteking (en dus opzwellen en verstopte neus) is dan het gevolg.

Dat lijkt me waarschijnlijker dan dat het door de drugs wordt veroorzaakt die je eens per 3 á 4 weken gebruikt.

En dit is inderdaad een probleem wat in Nederland meer voorkomt. Ik zou je nogmaals willen aanraden om dit eens aan een arts voor te leggen. Je zal vast niet de eerste zijn die aanklopt met dit probleem.

De bijsluiter vermeld niet langer dan 7 dagen achtereen gebruiken. Nou heb ik vrij gevoelige neusslijmvliezen dus ik ben misschien geen goede maatstaf. Maar die van mij gaan al protesteren als ik het langer dan 4 dagen achtereen gebruik.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de 3mmc slechts de moord op Frans Ferdinand is, de trigger niet de oorzaak. Alleen hebben we het dan over een wereldoorlog maar ik kan ook aardig vechten met m'n neus.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Eerlijk... Als je dit met regelmaat gebruikt, denk ik dat je de oorzaak van je kno problemen eerder hier moet zoeken. Het is een bekend feit dat je neusslijmvliezen dit op lange termijn niet accepteren. Irritatie en ontsteking (en dus opzwellen en verstopte neus) is dan het gevolg.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik al 20 jaar iedere dag neusspray met xylometazoline. Ook ná mn septumoperatie gewoon mee doorgegaan. Het is zeker niet goed voor de slijmvliezen, maar een perforatie ga je er niet van oplopen. Dat komt echt door corrosieve middelen.
StraatPiraat zei:
Ik denk dat de 3mmc slechts de moord op Frans Ferdinand is, de trigger niet de oorzaak. Alleen hebben we het dan over een wereldoorlog maar ik kan ook aardig vechten met m'n neus.
Klik om te vergroten...
🤣
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Ik gebruik al 20 jaar iedere dag neusspray met xylometazoline. Ook ná mn septumoperatie gewoon mee doorgegaan. Het is zeker niet goed voor de slijmvliezen, maar een perforatie ga je er niet van oplopen. Dat komt echt door corrosieve middelen.

🤣
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de neusspray de holte en slijmvlies enzo gewoon erg verzwakt en dan is het soort van meer de 3mmc is een aansteker en de xylometazoline een 4" salute ofzo
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
StraatPiraat zei:
Ik denk dat de neusspray de holte en slijmvlies enzo gewoon erg verzwakt en dan is het soort van meer de 3mmc is een aansteker en de xylometazoline een 4" salute ofzo
Klik om te vergroten...
Dat speelt absoluut een rol ja
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Dat speelt absoluut een rol ja
Klik om te vergroten...
Zelf heb in vroegah ook aardig lopen sprayen en dat ging opzich wel, maar 3mmc gaf me vrij snel af en toe een neusfluit en nu is het soms gewoon pijnlijk en scherp luid maar soms ook heel zacht.
Ik ben toen overgestapt op oraal en geminderd maar m'n neus is niet echt bet r geworden.

Spoelen met zoutoplossing is fijner.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
StraatPiraat zei:
Zelf heb in vroegah ook aardig lopen sprayen en dat ging opzich wel, maar 3mmc gaf me vrij snel af en toe een neusfluit en nu is het soms gewoon pijnlijk en scherp luid maar soms ook heel zacht.
Ik ben toen overgestapt op oraal en geminderd maar m'n neus is niet echt bet r geworden.

Ff zoutoplossing maken en spoelen hielp vaak wel los van de verstopte neus.
Klik om te vergroten...
Zit het gaatje voor in je neus of dieper naar achteren? Ik zou iig langs een kno-arts gaan. Operatie inplannen en dan is het in de meeste gevallen zo weg. Zeker als het een klein gaatje is en redelijk vooraan in je neus zit, waar je het zou kunnen voelen als je een van je knakworsten erin steekt. Ze halen wat kraakbeen weg wat op een andere plek in je neus overtollig is en proppen dat in het gat.

Bijkomend voordeel (in hoeverre je dat als voordeel op kunt vatten) is dat het opgevulde gaatje een soort littekenweefsel wordt, waardoor het minder gevoelig is voor een nieuw gaatje. Je slijmvliezen zijn op die plek wel voor eeuwig naar de haaien. Die zitten er feitelijk niet meer.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Ik gebruik al 20 jaar iedere dag neusspray met xylometazoline. Ook ná mn septumoperatie gewoon mee doorgegaan. Het is zeker niet goed voor de slijmvliezen, maar een perforatie ga je er niet van oplopen. Dat komt echt door corrosieve middelen.
Klik om te vergroten...
Ik doelde op TS hè. Die geeft aan last te hebben van verstopte neus die niet open wil gaan. Niet van een perforatie.

Vandaar dat ik de oorzaak zoek in de xylo. Ik vind het wel bijzonder dat je al 20 jaar dagelijks xylo gebruikt. Ik zou geen lucht meer door m'n neus krijgen 😂

Maar goed mijn neusslijmvliezen zijn niet de sterkste. Ik houd het maar op dagelijks budesonide neusspray.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
doelde op TS hè. Die geeft aan last te hebben van verstopte neus die niet open wil gaan. Niet van een perforatie.
Klik om te vergroten...
Aah, ja. Zie het nu ook. Dacht dat je refereerde aan straatpiraat.
LucidLucy zei:
Vandaar dat ik de oorzaak zoek in de xylo. Ik vind het wel bijzonder dat je al 20 jaar dagelijks xylo gebruikt. Ik zou geen lucht meer door m'n neus krijgen
Klik om te vergroten...
Ik ben ook niet helemaal goed hoor. Fijn om te horen dat je het als bijzonder omschrijft iig :wink:
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Stellaluna zei:
Beste mensen,

Dit wordt dan mijn eerste post op dit forum. Over mijn neus, die er op dit moment niet best aan toe is. Na een nachtje snuiven vorige week op een heerlijk techno-feest, is mijn gezondheid best wel naar de pleuris, kan je wel zeggen. De dag na het snuiven (1 gram) zat mijn neus POTdicht, echt geen beweging in te krijgen. Kon gewoon die super hete Samyang noodles eten, maakte niks uit (ook met het doel om dat slechtwerkend ademinstrument wat open te krijgen, tevergeefs...). Paar dagen later griep, net van hersteld. Nu weeer ontzettend ontstoken neusholten. Weer geen beweging in te krijgen.

Ik heb alles geprobeerd: neusspray (waar ik trouwens aan verslaafd ben... een v/d ergste drugs imo :tearsofjoy:), stomen, van die gekke youtube trucjes om je neus open te krijgen, met zout spoelen etc etc. Niks helpt. Ik word gek. Dus: mocht iemand de gouden tip hebben... Sowieso ga ik een afspraak maken met de dokter, ik denk namelijk dat het een voorhoofdholte/bijholteontsteking is en ik ben er wel een beetje klaar mee. Is sowieso de derde keer in korte tijd dat ik iets van een ontsteking in de kno-omgeving heb ná drugs (amandelontsteking is daar ook een van).

Nu is mijn constatering de volgende. Een paar jaar terug had ik niet zoveel problemen door snuiven. Ik ben inmiddels 26 en het valt me op dat ik er nu gewoon niet meer tegen kan ofzo. Hebben anderen dit ook? Hoe gaan jullie er mee om?

Het kan zijn dat ik misschien meer aan het snuiven ben? Ik heb vorig jaar ook relatief veel (voor mijn doen) 3-mmc door mijn neus gejaagd, totaal niet trots op. Dit is inmiddels uit mijn arsenaal. Mijn go-to drug is eigenlijk 4-mmc, dit doe ik nu ongeveer 1x per maand/drie weken.

Ik ga in ieder geval voorlopig niet meer snuiven. Als er drugs in mijn gestel gaan, zal dat oraal gebeuren. Of misschien door middel van boofing... :wink: Ook zal ik van de neusspray afkicken, aangezien ik het idee heb dat dit totaal niet helpt met de hele reutemeteut.

Groeten!
Klik om te vergroten...
Mijn partner had z’n neus ook helemaal vast zitten. De huisarts kan een ander soort neusspray voorschrijven waardoor de boel weer gaat werken zoals het hoort.
Dan is het wel handig te vertellen wat de oorzaak van de verstopte neus.
A
AltermindLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik doelde op TS hè. Die geeft aan last te hebben van verstopte neus die niet open wil gaan. Niet van een perforatie.

Vandaar dat ik de oorzaak zoek in de xylo. Ik vind het wel bijzonder dat je al 20 jaar dagelijks xylo gebruikt. Ik zou geen lucht meer door m'n neus krijgen 😂

Maar goed mijn neusslijmvliezen zijn niet de sterkste. Ik houd het maar op dagelijks budesonide neusspray.
Klik om te vergroten...

Mijn vader gebruikt het ook al zijn hele leven.

Update:

Inmiddels ben ik afgekickt van de xylo, superfijn! Duurde wel echt een week voordat het helemaal open ging allemaal. Eerst het ene gat gedaan, toen het andere (zo heb ik het in het verleden ook gedaan). Uiteindelijk was ik niet meer naar de dokter geweest.

Afgelopen zaterdag een grote bom 6-apb gedropt, was echt superintens!! (wellicht komt er een tripreport...) Ik voel me wel echt zeer gemotiveerd om geen troep meer te snuiven voorlopig, het is de schade aan het slijmvlies gewoon niet echt waard. En het inkick-gevoel (zoals iemand hierboven noemde?) van spul is gewoon nice.
D
DipkipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stellaluna zei:
Mijn vader gebruikt het ook al zijn hele leven.

Update:

Inmiddels ben ik afgekickt van de xylo, superfijn! Duurde wel echt een week voordat het helemaal open ging allemaal. Eerst het ene gat gedaan, toen het andere (zo heb ik het in het verleden ook gedaan). Uiteindelijk was ik niet meer naar de dokter geweest.

Afgelopen zaterdag een grote bom 6-apb gedropt, was echt superintens!! (wellicht komt er een tripreport...) Ik voel me wel echt zeer gemotiveerd om geen troep meer te snuiven voorlopig, het is de schade aan het slijmvlies gewoon niet echt waard. En het inkick-gevoel (zoals iemand hierboven noemde?) van spul is gewoon nice.
Klik om te vergroten...
Je neus zal je danken :)

Eigenlijk beetje absurd soms hoeveel er gesnoven word (spreek nu gwn overal het algemeen) terwijl nasaal voor meerdere soorten drugs gewoonweg niet de ideale ROA is in de zin van het meest aangenaam effect te bereiken. Oraal is redelijk onderschat.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dipkip zei:
Eigenlijk beetje absurd soms hoeveel er gesnoven word (spreek nu gwn overal het algemeen) terwijl nasaal voor meerdere soorten drugs gewoonweg niet de ideale ROA is in de zin van het meest aangenaam effect te bereiken. Oraal is redelijk onderschat.
Klik om te vergroten...

Ik wil vaag zijn en ik wil het nuuuu! (Het liefst 5 minuten terug al)

Dat was vaak mijn motivatie om snel werkende ROA's te pakken. Dat en het feit dat je dan wat voorzichtiger kon beginnen en altijd nog bij kon pakken en het dan alsnog redelijk snel effect heeft. Met oraal moet je eerst 1 a 1,5 uur ff afwachten. En als je dan bijpakt komt de onset en come-up daar nog bij.

Maar als je je goede dosis weet, is oraal vaak erg goed ja.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#15
Herkent iemand het ook om zo'n eigenaardige geur in je neus te hebben? Niet echt super vies, maar ook niet lekker. Ik ruik het ook vaak als ik al weken niks gesnoven heb. En na het snuiven het ergst. (Ruikt niet naar drugs)
A
AltermindLid
01-01-2024, 00:00
#16
Beste mensen,

Dit wordt dan mijn eerste post op dit forum. Over mijn neus, die er op dit moment niet best aan toe is. Na een nachtje snuiven vorige week op een heerlijk techno-feest, is mijn gezondheid best wel naar de pleuris, kan je wel zeggen. De dag na het snuiven (1 gram) zat mijn neus POTdicht, echt geen beweging in te krijgen. Kon gewoon die super hete Samyang noodles eten, maakte niks uit (ook met het doel om dat slechtwerkend ademinstrument wat open te krijgen, tevergeefs...). Paar dagen later griep, net van hersteld. Nu weeer ontzettend ontstoken neusholten. Weer geen beweging in te krijgen.

Ik heb alles geprobeerd: neusspray (waar ik trouwens aan verslaafd ben... een v/d ergste drugs imo :tearsofjoy:), stomen, van die gekke youtube trucjes om je neus open te krijgen, met zout spoelen etc etc. Niks helpt. Ik word gek. Dus: mocht iemand de gouden tip hebben... Sowieso ga ik een afspraak maken met de dokter, ik denk namelijk dat het een voorhoofdholte/bijholteontsteking is en ik ben er wel een beetje klaar mee. Is sowieso de derde keer in korte tijd dat ik iets van een ontsteking in de kno-omgeving heb ná drugs (amandelontsteking is daar ook een van).

Nu is mijn constatering de volgende. Een paar jaar terug had ik niet zoveel problemen door snuiven. Ik ben inmiddels 26 en het valt me op dat ik er nu gewoon niet meer tegen kan ofzo. Hebben anderen dit ook? Hoe gaan jullie er mee om?

Het kan zijn dat ik misschien meer aan het snuiven ben? Ik heb vorig jaar ook relatief veel (voor mijn doen) 3-mmc door mijn neus gejaagd, totaal niet trots op. Dit is inmiddels uit mijn arsenaal. Mijn go-to drug is eigenlijk 4-mmc, dit doe ik nu ongeveer 1x per maand/drie weken.

Ik ga in ieder geval voorlopig niet meer snuiven. Als er drugs in mijn gestel gaan, zal dat oraal gebeuren. Of misschien door middel van boofing... :wink: Ook zal ik van de neusspray afkicken, aangezien ik het idee heb dat dit totaal niet helpt met de hele reutemeteut.

Groeten!
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat is vervelend maar een gram klinkt ook als best veel. Je kan je voorstellen dat je neus een paar keer zegt, mmh oke vooruit, maar dat het er wel een beetje klaar mee is als je het blijft doen zo vaak. Vergis je ook niet in de blijvende schade die je aan je neus kunt aanrichten. Wat in ieder geval kan helpen is om je neus na en tussen het snuiven door te spoelen met zoutoplossing. Maar stoppen, oraal of pluggen werkt nog beter inderdaad.
A
AltermindLid
01-01-2024, 00:00
#18
Geneesmiddel zei:
Dat is vervelend maar een gram klinkt ook als best veel. Je kan je voorstellen dat je neus een paar keer zegt, mmh oke vooruit, maar dat het er wel een beetje klaar mee is als je het blijft doen zo vaak. Vergis je ook niet in de blijvende schade die je aan je neus kunt aanrichten. Wat in ieder geval kan helpen is om je neus na en tussen het snuiven door te spoelen met zoutoplossing. Maar stoppen, oraal of pluggen werkt nog beter inderdaad.
Klik om te vergroten...
Moet ik er wel bij zeggen dat ongeveer de helft er waarschijnlijk niet in kwam, omdat m'n neus toen al aan het opzwellen was...:sweatsmile:
Dat spoelen doe ik normaal gesproken ook, zelfs dat hielp nu niet. Even doorheen gaan nu I guess...
Wel een mooie wake-up call verder.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je zegt dat je verslaafd bent aan neusspray? Bepaalde sprays zijn op lange termijn schadelijk voor de neusslijmvliezen.
Dat het vorig jaar goed ging wil niet zeggen dat het nu goed loopt. Cathinones zijn killers voor de neus.
Persoonlijk kan ik veel stofjes snuiven, de neus herstelt relatief snel.
Met 3-mmc duurt herstel weken en de laatste maal enkele maanden.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#20
PsyTekz zei:
Je zegt dat je verslaafd bent aan neusspray? Bepaalde sprays zijn op lange termijn schadelijk voor de neusslijmvliezen.
Dat het vorig jaar goed ging wil niet zeggen dat het nu goed loopt. Cathinones zijn killers voor de neus.
Persoonlijk kan ik veel stofjes snuiven, de neus herstelt relatief snel.
Met 3-mmc duurt herstel weken en de laatste maal enkele maanden.
Klik om te vergroten...
Ik kan getuigen, 2 jaar lang meerdere keren per week gebruikt en ik heb al een gaatje in m'n neusschot. Nu fluit ie. Superkut.

Bommetjes maat, heb je wel eens 3m of 4m oraal geprobeerd? Ik vind de hele ervaring 10x beter persoonlijk.
Verder wat betreft die bijholte ontsteking, zeker even langs de huisarts en noem dan ook je xylometazoline gebruik/verslaving.

En uiteraard, (voorlopig) de neus reserveren voor lucht en niet stofzuigen haha.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."