Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDringende vraag over Alcohol

Dringende vraag over Alcohol

48 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Jen
En met welke mate vind je GHB gebruik oké? Waar ligt de grens?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, dan wordt het een beetje de vraag wat je denkt dat de functie van dit forum is: rationele afwegingen ('gezond verstand') van drugsgebruik bevorderen, of anderen aansteken met rationaliseringen voor eigen gebruik.
B
BierflesjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste forumleden,

Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
Ik drink niet vaak! (2-5x per maand)
Drink nooit door de weeks want heb gewoon m'n verplichtingen de volgende dag.
Maar als ik drink.. wat niet vaak is, dan gaat er wel VEEL in.
En met veel bedoel ik makkelijk een flesje wodka 70cl.
Ik hoop dat er mensen zijn die zichzelf kunnen herkennen in mijn vraag/verhaal.

Omdat ik dit niet vaak doe zit ik nog steeds met een probleem, of ja eigenlijk 2 problemen.
Namelijk bij mijn eerste glas van de avond drink ik niet maar gooi ik achterover zonder na te denken, maar na mijn eerste glas valt ook gewoon niet te stoppen met het drinken.
Ik merk nog zeker niets van het effect maar het lijkt alsof mijn lichaam dat wel doet en op een of andere manier vraagt om meer.
Ten tweede, als ik het eerste stadium 'aangeschoten' nader, dan gaat het in mijn hoofd al fout.
Ik krijg 9 van 10 keer als ik dit stadium nader een soort kortsluiting in m'n hoofd waardoor ik opgepept en agressief word, alsof alcohol iets triggert.
Zelfbeheersing valt weg, logisch denken valt weg, haat komt omhoog en dit terwijl ik eigenlijk nog niet zoveel merk van het effect.

Nu mijn vraag, wat kan ik hier aan doen behalve 'niet drinken'?
Minderen gaat nirt want vind al van mezelf dat ik niet veel drink, ik sla soms zelfs avonden over.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee zei:
Kom op dude, je snapt toch ook wel dat dit een grap was..
Klik om te vergroten...

De grap ontging me. Excuus.

Psychedelibee zei:
Sinds wanneer ben jij in enen zo serieus geworden?
Klik om te vergroten...

Kan geen specifiek moment aanwijzen. Zal wel een fase zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Een flesje wodka van 70cl is (bij 40%) een half kratje bier. Dat zijn bijna 16 standaardconsumpties.
Klik om te vergroten...
Een fles wodka is 0.7*0.4= 0,28 liter alcohol
12 flesjes bier is (0,3*12)= 0,18 liter alcohol

Een fles wodka van 0,7l 40% staat dus gelijk aan 18 flesjes bier 0,3l 5% en nog een slok of 2 van fles 19.

Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit. En ik heb gelukkig ook geen kwade afdronk, en kan me altijd wel beheersen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#6
acht.zes zei:
Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit.
Klik om te vergroten...

Ben jij een alcoholist? Ik wil niet flauw overkomen, maar ben oprecht benieuwd naar jouw visie hier omtrent.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Wie is eigenlijk de grotere alcoholist? Degene die vrijwel dagelijks een paar biertjes wegtikt zonder ooit echt zat te geraken of in de problemen te komen of degene die een stuk minder vaak drinkt maar als hij dat doet hele kratten weg tikt tot ie er bij neer valt?
Klik om te vergroten...

Dit zijn welbekende excuusjes van degene die vaak drinken en het onder de mantel der liefde willen bedekken. Natuurlijk is het zo dat mensen die buitensporig gedrag vertonen met alcohol in hun lijf sneller als alcoholist worden beschouwd. En misschien vanuit de optiek van de maatschappij ook wel terecht. Maar iemand die een ogenschijnlijk stabiel leven leidt zonder buitensporigheden maar met regelmatige alcoholconsumptie is dat ook. Laten we niet vergeten dat het voor hen ook vaak een uitvlucht is. Wie er een grotere alcoholist is? De baldadige zuiper of de anonieme alcoholist? Ergens ben ik geneigd te zeggen: de anonieme alcoholist. En dit zeg ik niet om je te irriteren, maar de anonieme alcoholisten berusten vaak in het feit dat zij hun biertje moeten drinken om zichzelf relaxed te voelen. De baldadige alcholist misbruikt alcohol letterlijk, en maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij laat duidelijk zien dat hij ontevreden is met de manier waarop hij met zichzelf, zijn omgeving, en alcohol omgaat. Hij zal ook opvallen en zal eerder geholpen kunnen worden. Of je het predikaat alcoholist waard bent als je een aantal keer per week drinkt? Dat denk ik wel.

PS. Laten we ook niet vergeten dat jij de 40 gepasseerd bent en dat je testosteronniveau dan niet meer hetzelfde is als wanneer je een 20-iger bent.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Avīci
Dat is geen excuus, maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, het zou voor mij beter zijn als ik een stuk minder vaak zou drinken. Maar ik vind het zo lekker, en dan bedoel ik vooral de smaak, hoewel ik het gevoel van lichte beneveling ook wel kan waarderen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Bierflesje
Nee man, heeft niks, maar dan ook echt helemaal niks te maken met ADHD.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Impulsief gedrag en verslavingsgevoeligheid zijn wel meer gangbaar bij ADHD, maar wat de onderliggende oorzaak ook is: het is aan te raden goed naar het gebruik te gaan kijken en je af te vragen waarom je het nog aan zou gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dus je vindt maximaal 4 glazen alcohol per gebruiksmoment niet reëel?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
Ah, een gebruiksmoment is dus een uur
Klik om te vergroten...

Een gebruiksmoment kan een uur zijn, een avond, een dag of een feestje etc zijn. Een Gebruiksmoment is de periode/tijd die je besteed aan het alcohol drinken per keer.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Jen
Ja ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat ik algemeen verslaafd ben, je hebt gelijk hoor.

Gelukkig is het alcohol en wiet (en ook nicotine), voor de rest nooit problemen gehad.

Ben jij verslaafd aan GHB? Dan prefereer ik toch liever mijn verslaving.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
Ben jij verslaafd aan GHB?
Klik om te vergroten...

Gelukkig niet!
Verslaafd aan nicotine de meest nutteloze drugs op aarde.....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ah, een gebruiksmoment is dus een uur.
Klik om te vergroten...

Een gebruiksmoment is een aaneengesloten periode van gebruik, doorgaans een avond + nacht, maar als je vroeg begint ook een ochtend, en als je doorhaalt ook de volgende dag erbij.

acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Dat van die gebroken jukbeenderen mag je toch wel toelichten want die snap ik niet.
Klik om te vergroten...

Alcohol veroorzaakt evenwichtsstoornissen, met name als er (meer dan) vier glazen alcohol in korte tijd worden gedronken. Als je plat op je gezicht valt dan breek je je jukbeenderen.

acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ik neem aan dat je zelf niet vies bent van een druggie op zn tijd anders zou je niet op het forum zitten en die hebben ook risico's, vanwaar je angst/afkeer voor een alcoholische versnapering als ik vragen mag? Omdat de voorlichtingsinstanties zeggen dat die grens er is? Diezelfde instanties zeggen dat drugs slecht zijn en je die beter niet kunt nemen, waarom lap je dat advies dan aan je laars?
Als je echt zo hamert op wat de voorlichtingscentra je zeggen moet je ook consequent zijn is mijn mening.
Klik om te vergroten...

Alle middelen komen met risico's. De gezondheidsrisico's van alcohol zijn aanzienlijk. Daarom is het naar mijn mening een goed idee om bewust de risico's af te wegen tegen het gewenste effect. Daarbij is het belangrijk om je af te vragen waarom je dat effect wil bereiken, inclusief een reflectie of die wens om onder invloed te raken alle neveneffecten wel waard is.

Menselijk gedrag bestaat meestal niet uit 100% rationele overwegingen, ook dat van mij niet. Er mag dan ook best ruimte zijn om uit de band te springen. Ik vind niet zoveel dingen gek.

Maar als je dan uiteindelijk wel een bewuste afweging probeert te maken van de kosten en baten, dan is het wel zo handig om je in die afweging door ratio te laten leiden en niet door wat wat anderen normaal vinden of door wat je gewend bent om te doen. Anders krijg je een cirkelredenering: 'ik gebruik altijd zo, dus daarom wil ik drugs op deze manier gebruiken, dus daarom is het goed dat ik altijd zo gebruik'.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Neo-Shulginist
Ik vind persoonlijk die paniek over welgeteld 4(!) glazen bier over een hele avond nou niet echt rationeel op een forum als deze.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
En met welke mate vind je GHB gebruik oké? Waar ligt de grens?
Klik om te vergroten...

Elke maand een paar dagen of 2 of 3
Meestal na een feestje
De hele dag door is het lekkerst niet 1 shotje maar om de 2 uur tot je het top punt bereikt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat er in mijn leven gebeurd is, is dat ik veel rapporten lees van het Trimbos-instituut, het EMCDDA en de WHO, waarin dus ons gezamenlijk alcoholprobleem goed wordt uitgelegd.
Bijvoorbeeld:
-WHO Alcohol Status Report ( https://www.who.int/substance_abuse/publications/global_alcohol_report/en/ )
-Link tussen 4 glazen alcohol per dag en leverkanker ( https://www.wcrf.org/sites/default/files/Liver-Cancer-2015-Report.pdf )
-Nationale Drug Monitor 2018, vanaf pagina 305 ( https://www.trimbos.nl/docs/b85447e2-ebeb-41e7-9a25-9be0fcc194fe.pdf )

Het zou fijn zijn als we het over zulke feiten kunnen hebben in plaats van terug te grijpen naar ad hominems omdat de geadviseerde dosering niet bevalt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Is hier sprake van een alcohol verslaving?
Bijna. De Chinezen zeggen altijd dat bijna raak helemaal mis is, ja, maar in het geval van de TS zeg ik toch echt: het is bijna, bijna een feit. Nu ben je nog te redden, straks ook nog wel maar dan wordt het veel, veel moeilijker. Kijk eens goed, wat dit middel, ethanol, je aandoet. Agressief worden zelfs! Hoelang denk je, dat dit nog goed gaat?
Hoelang nog, vóórdat je jezelf de haren uit je kop trekt, omdat je iets of iemand onherstelbare schade hebt toegebracht?
Hier is maar één zin aan de orde.
En wel deze.
Kappen met die rotzooi!!
Hoe eerder hoe beter.
Helemaal. Niets meer.
Vraag hulp!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Neo-Shulginist
Misschien daar niet maar wel elders.
Overigens zijn zelfs de vendors het er over eens: niet geschikt/bedoeld om in te nemen.

Maar goed, we gaan per topic.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."