Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDringende vraag over Alcohol

Dringende vraag over Alcohol

48 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Impulsief gedrag en verslavingsgevoeligheid zijn wel meer gangbaar bij ADHD, maar wat de onderliggende oorzaak ook is: het is aan te raden goed naar het gebruik te gaan kijken en je af te vragen waarom je het nog aan zou gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je kunt hetzelfde doen wat je kan doen met andere middelen: van te voren je dosis bepalen en die apart leggen.

Maximale dosis

Meer dan vier glazen alcohol per gebruiksmoment is acuut schadelijk, (onder meer) omdat de maagwand dan gedeeltelijk opgelost wordt door de alcohol en er enzymen uit de maag in de bloedbaan kunnen lekken. Dat veroorzaakt ontstekingsreacties door het hele lichaam.

Dus maximaal vier glazen op een avond is wel een aardige richtlijn lijkt me.

Je kunt dan, als je een avondje drinken in het verschiet hebt, van te voren vier flesjes bier of glazen wijn klaarzetten. Ik zou sowieso kiezen voor een drank met laag alcoholpercentage, omdat je daar minder makkelijk 10 glazen van achterover tikt. Je maag zit op een gegeven moment wel vol. Als de voorraad op is, dan heb je een belangrijke reminder dat je niks meer mag drinken.

Dosis plannen

Ik gebruik deze veiligheidsmaatregel altijd met stimulanten en entactogenen, omdat die nogal cravings kunnen veroorzaken. Ik weeg dan van te voren twee capsules af met verschillende sterktes, ik label ze, en dan neem ik ze op van te voren geplande tijdstippen tijdens het feestje. Zijn de capsules op? Dan is mijn meegebrachte stash op dus kan ik niet meer gebruiken.

Het probleem met alcohol is wel dat het overal aanwezig is. Alcohol wordt ook actief aangeboden door andere mensen, wat je dus uitlokt om over je eigen grenzen heen te gaan. Heel irritant.

Vertel het aan vrienden en familie

Je zult dus wel wat zelfdiscipline moeten opbrengen. Het is misschien ook een goed idee om het bovenstaande te vertellen aan je vrienden / familie zodat ze je geen alcohol aanbieden. Leg gewoon uit dat als je een beetje aangeschoten bent dat dan alle grenzen wegvallen en je door blijft drinken. Bijna iedereen heeft daar wel begrip voor.

Reflecteren op oorzaken (vlucht)gedrag

Verder zul je denk ik moeten reflecteren op waarom je zo graag onder invloed wil zijn. Als ik je verhaal zo lees dan klinkt het niet alsof je drinkt omdat je alcohol zo lekker vindt. Je zegt dat als je drinkt dat je het dan wel gelijk 'goed wil doen'. Maar waarom is 'goed' zo dronken mogelijk en wat zijn dan precies de kwaliteiten van die dronkenschap die je zo aanspreken. Maak eens een lijstje van de voor- en nadelen.

De glazen zo snel mogelijk achterover tikken is een belangrijke aanwijzing dat het mogelijk gaat om vluchtgedrag. Dus vraag jezelf eens af wat je voelt vlak voordat je besluit snel je glazen leeg te drinken? Heb je last van stress, of heftige emoties? Waar komen die emoties vandaan? Kun je iets aan de oorzaak doen? En zijn er misschien gezondere manieren te bedenken waarmee je kunt ontspannen? :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bierflesje zei:
Bedankt voor jullie reacties.

Oke dus we zijn er het misschien mee eens dat ik een bingedrinker ben maar ik heb alcohol niet nodig.
Klik om te vergroten...

Dit is altijd zo'n valkuil. Drink eens een paar maanden niet en kijk dan eens of je het nodig hebt of niet. Nuchter tussen 10 dronken mensen kan juist heel gezellig zijn hoor. Als je uitgaan niet gezellig vindt nuchter, dan is toch eigenlijk te zeggen dat je alcohol wél nodig hebt?
Absoluut geen schande hoor trouwens. Zo hebben heel heel veel mensen in bepaalde gelegenheden alcohol (of iets anders) nodig. Maar er zijn ook heel veel mensen die daar geen of nauwelijks negatieve gevolgen van ondervinden. Helaas is dat bij jou wel het geval en heb jij dus last van een kwade dronk. Dit komt meestal omdat je ergens niet tevreden over bent in het leven of over jezelf, waardoor je dat gaat uiten als je dronken wordt. Ik had dit vroeger ook geregeld als ik dronken was wat voor mij de reden was om het haast nooit meer te doen.

Ik vind trouwens een hele fles wodka echt mega veel. Mij kunnen ze dan echt oprapen .

Neo-Shulginist zei:
Dosis plannen

Ik gebruik deze veiligheidsmaatregel altijd met stimulanten en entactogenen, omdat die nogal cravings kunnen veroorzaken. Ik weeg dan van te voren twee capsules af met verschillende sterktes, ik label ze, en dan neem ik ze op van te voren geplande tijdstippen tijdens het feestje. Zijn de capsules op? Dan is mijn meegebrachte stash op dus kan ik niet meer gebruiken.

Het probleem met alcohol is wel dat het overal aanwezig is. Alcohol wordt ook actief aangeboden door andere mensen, wat je dus uitlokt om over je eigen grenzen heen te gaan. Heel irritant.
Klik om te vergroten...

Wow eindelijk iemand die het op exact dezelfde manier dit soort middelen neemt als ik op een feest. Echt nog nooit iemand gehoord die het op deze manier doet. Leuk :). Zo nam ik met M altijd 3 capsules mee. 1x80 tot 90mg met 2x 40 tot 50mg.

Maar inderdaad, met alcohol gaat dat wat lastig op een feest. Misschien niet meer geld meenemen dat de kosten van een paar drankjes. Natuurlijk dan niets aannemen van anderen, gaan lenen of pinpas meenemen :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
@acht.zes wat is er mis met wat voorlichtingsinstanties zeggen dan?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dus je vindt maximaal 4 glazen alcohol per gebruiksmoment niet reëel?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Neo-Shulginist
Misschien daar niet maar wel elders.
Overigens zijn zelfs de vendors het er over eens: niet geschikt/bedoeld om in te nemen.

Maar goed, we gaan per topic.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Neo-Shulginist
Ik vind dat je behoorlijk veel kennis hebt en erg goed advies geeft, maar je laatste post hierboven is gewoon overnemen van wat voorlichtingscentra ons vertellen, valt me een beetje tegen van je.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, dan wordt het een beetje de vraag wat je denkt dat de functie van dit forum is: rationele afwegingen ('gezond verstand') van drugsgebruik bevorderen, of anderen aansteken met rationaliseringen voor eigen gebruik.
B
BierflesjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Beste forumleden,

Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
Ik drink niet vaak! (2-5x per maand)
Drink nooit door de weeks want heb gewoon m'n verplichtingen de volgende dag.
Maar als ik drink.. wat niet vaak is, dan gaat er wel VEEL in.
En met veel bedoel ik makkelijk een flesje wodka 70cl.
Ik hoop dat er mensen zijn die zichzelf kunnen herkennen in mijn vraag/verhaal.

Omdat ik dit niet vaak doe zit ik nog steeds met een probleem, of ja eigenlijk 2 problemen.
Namelijk bij mijn eerste glas van de avond drink ik niet maar gooi ik achterover zonder na te denken, maar na mijn eerste glas valt ook gewoon niet te stoppen met het drinken.
Ik merk nog zeker niets van het effect maar het lijkt alsof mijn lichaam dat wel doet en op een of andere manier vraagt om meer.
Ten tweede, als ik het eerste stadium 'aangeschoten' nader, dan gaat het in mijn hoofd al fout.
Ik krijg 9 van 10 keer als ik dit stadium nader een soort kortsluiting in m'n hoofd waardoor ik opgepept en agressief word, alsof alcohol iets triggert.
Zelfbeheersing valt weg, logisch denken valt weg, haat komt omhoog en dit terwijl ik eigenlijk nog niet zoveel merk van het effect.

Nu mijn vraag, wat kan ik hier aan doen behalve 'niet drinken'?
Minderen gaat nirt want vind al van mezelf dat ik niet veel drink, ik sla soms zelfs avonden over.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."