Je kunt hetzelfde doen wat je kan doen met andere middelen: van te voren je dosis bepalen en die apart leggen.
Maximale dosis
Meer dan vier glazen alcohol per gebruiksmoment is acuut schadelijk, (onder meer) omdat de maagwand dan gedeeltelijk opgelost wordt door de alcohol en er enzymen uit de maag in de bloedbaan kunnen lekken. Dat veroorzaakt ontstekingsreacties door het hele lichaam.
Dus maximaal vier glazen op een avond is wel een aardige richtlijn lijkt me.
Je kunt dan, als je een avondje drinken in het verschiet hebt, van te voren vier flesjes bier of glazen wijn klaarzetten. Ik zou sowieso kiezen voor een drank met laag alcoholpercentage, omdat je daar minder makkelijk 10 glazen van achterover tikt. Je maag zit op een gegeven moment wel vol. Als de voorraad op is, dan heb je een belangrijke reminder dat je niks meer mag drinken.
Dosis plannen
Ik gebruik deze veiligheidsmaatregel altijd met stimulanten en entactogenen, omdat die nogal cravings kunnen veroorzaken. Ik weeg dan van te voren twee capsules af met verschillende sterktes, ik label ze, en dan neem ik ze op van te voren geplande tijdstippen tijdens het feestje. Zijn de capsules op? Dan is mijn meegebrachte stash op dus kan ik niet meer gebruiken.
Het probleem met alcohol is wel dat het overal aanwezig is. Alcohol wordt ook actief aangeboden door andere mensen, wat je dus uitlokt om over je eigen grenzen heen te gaan. Heel irritant.
Vertel het aan vrienden en familie
Je zult dus wel wat zelfdiscipline moeten opbrengen. Het is misschien ook een goed idee om het bovenstaande te vertellen aan je vrienden / familie zodat ze je geen alcohol aanbieden. Leg gewoon uit dat als je een beetje aangeschoten bent dat dan alle grenzen wegvallen en je door blijft drinken. Bijna iedereen heeft daar wel begrip voor.
Reflecteren op oorzaken (vlucht)gedrag
Verder zul je denk ik moeten reflecteren op waarom je zo graag onder invloed wil zijn. Als ik je verhaal zo lees dan klinkt het niet alsof je drinkt omdat je alcohol zo lekker vindt. Je zegt dat als je drinkt dat je het dan wel gelijk 'goed wil doen'. Maar waarom is 'goed' zo dronken mogelijk en wat zijn dan precies de kwaliteiten van die dronkenschap die je zo aanspreken. Maak eens een lijstje van de voor- en nadelen.
De glazen zo snel mogelijk achterover tikken is een belangrijke aanwijzing dat het mogelijk gaat om vluchtgedrag. Dus vraag jezelf eens af wat je voelt vlak voordat je besluit snel je glazen leeg te drinken? Heb je last van stress, of heftige emoties? Waar komen die emoties vandaan? Kun je iets aan de oorzaak doen? En zijn er misschien gezondere manieren te bedenken waarmee je kunt ontspannen?
![:wink:]()