Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
Als je drinkt drink je meer dan je wil drinken. Je kan niet stoppen met drinken na je eerste glas. Je merkt niets van het effect behalve een hoop negatieve zaken zoals kortsluiting in je hoofd waardoor je opgepept en agressief wordt.
Je zelfbeheersing valt weg, je kan niet meer denken en begint te haten. En dat gebeurt in 90% van de keren dat je drinkt.
Tegelijkertijd merk je nog niets van het effect en je wil graag doorgaan met drinken?
Wanneer je iets doet terwijl het alleen maar negatieve effecten geeft zonder de positieve effecten spreek ik van een verslaving. Ook als je zegt 2-5x per maand te drinken maar niet door de week zit je wel ieder weekend minstens een avond te bingen. Een flesje wodka van 70cl is (bij 40%) een half kratje bier. Dat zijn bijna 16 standaardconsumpties.
EDIT: mijn berekening is fout, een fles wodka is gelijk aan circa 18 flessen bier, dus bijna 24 glazen!
Kijk even in de spiegel en vraag je zelf af waarom je aan het drinken bent.
Oh ja, en om terug te komen op je vraag, ik herken je verhaal voor een gedeelte. Ik stel voor mijzelf duidelijke grenzen voor wanneer ik ga drinken en hoeveel ik mag drinken. Wanneer ik mij daar aan hou gaat alles prima. Ik kan dan genieten van het effect dat alcohol op mij heeft. Doe ik dat niet dan ga ik door tot ik out ga en wel in een moordend tempo.
Of dat voor jou werkt? Je kan het proberen. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je beter af bent wanneer je helemaal van de alcohol afblijft.