Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDringende vraag over Alcohol

Dringende vraag over Alcohol

48 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Neo-Shulginist
Ik vind dat je behoorlijk veel kennis hebt en erg goed advies geeft, maar je laatste post hierboven is gewoon overnemen van wat voorlichtingscentra ons vertellen, valt me een beetje tegen van je.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, dan wordt het een beetje de vraag wat je denkt dat de functie van dit forum is: rationele afwegingen ('gezond verstand') van drugsgebruik bevorderen, of anderen aansteken met rationaliseringen voor eigen gebruik.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Jen
En met welke mate vind je GHB gebruik oké? Waar ligt de grens?
B
BierflesjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Beste forumleden,

Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
Ik drink niet vaak! (2-5x per maand)
Drink nooit door de weeks want heb gewoon m'n verplichtingen de volgende dag.
Maar als ik drink.. wat niet vaak is, dan gaat er wel VEEL in.
En met veel bedoel ik makkelijk een flesje wodka 70cl.
Ik hoop dat er mensen zijn die zichzelf kunnen herkennen in mijn vraag/verhaal.

Omdat ik dit niet vaak doe zit ik nog steeds met een probleem, of ja eigenlijk 2 problemen.
Namelijk bij mijn eerste glas van de avond drink ik niet maar gooi ik achterover zonder na te denken, maar na mijn eerste glas valt ook gewoon niet te stoppen met het drinken.
Ik merk nog zeker niets van het effect maar het lijkt alsof mijn lichaam dat wel doet en op een of andere manier vraagt om meer.
Ten tweede, als ik het eerste stadium 'aangeschoten' nader, dan gaat het in mijn hoofd al fout.
Ik krijg 9 van 10 keer als ik dit stadium nader een soort kortsluiting in m'n hoofd waardoor ik opgepept en agressief word, alsof alcohol iets triggert.
Zelfbeheersing valt weg, logisch denken valt weg, haat komt omhoog en dit terwijl ik eigenlijk nog niet zoveel merk van het effect.

Nu mijn vraag, wat kan ik hier aan doen behalve 'niet drinken'?
Minderen gaat nirt want vind al van mezelf dat ik niet veel drink, ik sla soms zelfs avonden over.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bierflesje zei:
Om te beginnen ben ik geen alcoholist.
Klik om te vergroten...
Als je drinkt drink je meer dan je wil drinken. Je kan niet stoppen met drinken na je eerste glas. Je merkt niets van het effect behalve een hoop negatieve zaken zoals kortsluiting in je hoofd waardoor je opgepept en agressief wordt.
Je zelfbeheersing valt weg, je kan niet meer denken en begint te haten. En dat gebeurt in 90% van de keren dat je drinkt.

Tegelijkertijd merk je nog niets van het effect en je wil graag doorgaan met drinken?

Wanneer je iets doet terwijl het alleen maar negatieve effecten geeft zonder de positieve effecten spreek ik van een verslaving. Ook als je zegt 2-5x per maand te drinken maar niet door de week zit je wel ieder weekend minstens een avond te bingen. Een flesje wodka van 70cl is (bij 40%) een half kratje bier. Dat zijn bijna 16 standaardconsumpties.

EDIT: mijn berekening is fout, een fles wodka is gelijk aan circa 18 flessen bier, dus bijna 24 glazen!

Kijk even in de spiegel en vraag je zelf af waarom je aan het drinken bent.

Oh ja, en om terug te komen op je vraag, ik herken je verhaal voor een gedeelte. Ik stel voor mijzelf duidelijke grenzen voor wanneer ik ga drinken en hoeveel ik mag drinken. Wanneer ik mij daar aan hou gaat alles prima. Ik kan dan genieten van het effect dat alcohol op mij heeft. Doe ik dat niet dan ga ik door tot ik out ga en wel in een moordend tempo.
Of dat voor jou werkt? Je kan het proberen. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je beter af bent wanneer je helemaal van de alcohol afblijft.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bierflesje zei:
Ik hoop dat er mensen zijn die zichzelf kunnen herkennen in mijn vraag/verhaal.
Klik om te vergroten...
Dus jij hoopt dat er meer mensen zijn die net als jou totaal niet met alcohol om kunnen gaan? Lekker aardig is dat naar anderen, vind je niet?
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Dus jij hoopt dat er meer mensen zijn die net als jou totaal niet met alcohol om kunnen gaan? Lekker aardig is dat naar anderen, vind je niet?
Klik om te vergroten...

Kom op dude... Een beetje tussen de regeltjes doorlezen kan geen kwaad. Hij hoopt gewoon dat mensen zich in zijn verhaal herkennen omdat hij onzeker is over zijn eigen gedrag.

@Bierflesje

Ik herken mezelf deels in jouw verhaal. Als ik drink ga ik vaak door waar anderen stoppen. Grenzeloos gedrag is mij welbekend. Onder invloed van drank heb ik simpelweg schijt aan de eventuele gevolgen. Is dat ethisch verantwoord? Nee. Voel ik mezelf daarna een fijner mens? Totaal niet. Conclusie: Voor mezelf ben ik er wel uit dat ik een gevaar loop met alcohol in mijn lijf. Gek genoeg heb ik er in de zomer minder last van dan in de winter, dus om deze reden heb ik besloten 's winters vaker een glaasje cola te drinken i.p.v. een alcoholische versnapering te consumeren.

En ook ik kan een aantal weken sober zijn. Ik zou er niet aan moeten denken elke dag te drinken (al is het alleen maar om die verschrikkelijke katers). En toch vertrouw ik mezelf niet als ik onder invloed ben. Dat je jezelf niet het label 'alcoholist' wilt opspelden doet niets af aan jouw buitensporige gedrag als je eenmaal onder invloed bent. Ik begrijp overigens wel dat je jezelf liever niet als een alcoholist ziet. Ik zie mezelf ook niet als het stereotype alcoholist, maar vertoon op z'n minst symptomen hiervan.

Misschien is het een idee om toch een tijdje nuchter door het leven te gaan en je buitensporige gedrag eens onder de loep te nemen. Dit kan onder begeleiding van een psycholoog of wellicht heb je goede vrienden om je heen waarmee je het er eens over kan hebben. Ik probeer er vaak gewoon open en eerlijk over te zijn naar vrienden en familie. Dit scheelt vaak een slok op een borrel. Ook dan zou het goed kunnen dat het alsnog escaleert, maar dan heb ik het in ieder geval aangegeven. Want, als de geest eenmaal uit de spreekwoordelijke fles is... :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Avīci zei:
Kom op dude... Een beetje tussen de regeltjes doorlezen kan geen kwaad. Hij hoopt gewoon dat mensen zich in zijn verhaal herkennen omdat hij onzeker is over zijn eigen gedrag.
Klik om te vergroten...
Kom op dude, je snapt toch ook wel dat dit een grap was... Sinds wanneer ben jij in enen zo serieus geworden?
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Kom op dude, je snapt toch ook wel dat dit een grap was..
Klik om te vergroten...

De grap ontging me. Excuus.

Psychedelibee zei:
Sinds wanneer ben jij in enen zo serieus geworden?
Klik om te vergroten...

Kan geen specifiek moment aanwijzen. Zal wel een fase zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Een flesje wodka van 70cl is (bij 40%) een half kratje bier. Dat zijn bijna 16 standaardconsumpties.
Klik om te vergroten...
Een fles wodka is 0.7*0.4= 0,28 liter alcohol
12 flesjes bier is (0,3*12)= 0,18 liter alcohol

Een fles wodka van 0,7l 40% staat dus gelijk aan 18 flesjes bier 0,3l 5% en nog een slok of 2 van fles 19.

Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit. En ik heb gelukkig ook geen kwade afdronk, en kan me altijd wel beheersen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit.
Klik om te vergroten...

Ben jij een alcoholist? Ik wil niet flauw overkomen, maar ben oprecht benieuwd naar jouw visie hier omtrent.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Avīci
Dat ligt er aan waar je die grens legt. Bij zo'n testje scoor ik altijd best hoog maar ik vind dat die de lat nogal laag hebben liggen.

Ik kom uit een familie waar het normaal is om voor het eten een biertje of 2 a 3 te drinken, en in het weekend wordt er in de avond ook wel wat gedronken. Ik probeer het een beetje te compenseren door door de week een paar alcoholvrije dagen in te lassen, maar soms komt dat er niet van

Wie is eigenlijk de grotere alcoholist? Degene die vrijwel dagelijks een paar biertjes wegtikt zonder ooit echt zat te geraken of in de problemen te komen of degene die een stuk minder vaak drinkt maar als hij dat doet hele kratten weg tikt tot ie er bij neer valt?

edit, heb net de test gemaakt bij https://ggzinterventie.nl/alcoholverslaving/zelftesten/

de uitslag:

Hoog risico

Je bent mogelijk verslaafd aan alcohol. Misschien hou je het allemaal nog wel in de hand, maar jouw leven staat voor een te groot deel in het teken van drank. Wij adviseren je in gesprek te gaan met een deskundige. Die kan je helpen bepalen wat de beste behandeling voor je is. En wij raden je echt aan dat te doen! Misschien is de uitkomst van het gesprek wel positiever dan de uitslag van de test doet vermoeden, maar neem alsjeblieft geen risico’s.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
Een fles wodka is 0.7*0.4= 0,28 liter alcohol
12 flesjes bier is (0,3*12)= 0,18 liter alcohol

Een fles wodka van 0,7l 40% staat dus gelijk aan 18 flesjes bier 0,3l 5% en nog een slok of 2 van fles 19.

Nee ik herken het niet. Ik drink best vaak, maar over de 8 flesjes bier kom ik zo goed als nooit. En ik heb gelukkig ook geen kwade afdronk, en kan me altijd wel beheersen.
Klik om te vergroten...
I stand corrected! Ik heb het even aangepast in mijn post.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Blijven drinken met zulke negatieve effecten duidt wel degelijk op (beginnende) verslaving. Ik snap dat het als een ver van je bed show klinkt, maar als ik je post lees denk ik dat het verstandig is het minstens een maand niet meer te doen. Mocht dat onmogelijk lijken, zijn er nog meer alarmbellen die af gaan. Het feit dat je je eerste glas achterover gooit (en niet gewoon drinkt) laat ook een beetje blijken dat je het vooral om het effect doet en niet zozeer voor de smaak. Maar wat is er leuk aan agressie?
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
Wie is eigenlijk de grotere alcoholist? Degene die vrijwel dagelijks een paar biertjes wegtikt zonder ooit echt zat te geraken of in de problemen te komen of degene die een stuk minder vaak drinkt maar als hij dat doet hele kratten weg tikt tot ie er bij neer valt?
Klik om te vergroten...

Dit zijn welbekende excuusjes van degene die vaak drinken en het onder de mantel der liefde willen bedekken. Natuurlijk is het zo dat mensen die buitensporig gedrag vertonen met alcohol in hun lijf sneller als alcoholist worden beschouwd. En misschien vanuit de optiek van de maatschappij ook wel terecht. Maar iemand die een ogenschijnlijk stabiel leven leidt zonder buitensporigheden maar met regelmatige alcoholconsumptie is dat ook. Laten we niet vergeten dat het voor hen ook vaak een uitvlucht is. Wie er een grotere alcoholist is? De baldadige zuiper of de anonieme alcoholist? Ergens ben ik geneigd te zeggen: de anonieme alcoholist. En dit zeg ik niet om je te irriteren, maar de anonieme alcoholisten berusten vaak in het feit dat zij hun biertje moeten drinken om zichzelf relaxed te voelen. De baldadige alcholist misbruikt alcohol letterlijk, en maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij laat duidelijk zien dat hij ontevreden is met de manier waarop hij met zichzelf, zijn omgeving, en alcohol omgaat. Hij zal ook opvallen en zal eerder geholpen kunnen worden. Of je het predikaat alcoholist waard bent als je een aantal keer per week drinkt? Dat denk ik wel.

PS. Laten we ook niet vergeten dat jij de 40 gepasseerd bent en dat je testosteronniveau dan niet meer hetzelfde is als wanneer je een 20-iger bent.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Avīci
Dat is geen excuus, maar ik vroeg het me gewoon af.

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor, het zou voor mij beter zijn als ik een stuk minder vaak zou drinken. Maar ik vind het zo lekker, en dan bedoel ik vooral de smaak, hoewel ik het gevoel van lichte beneveling ook wel kan waarderen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#17
acht.zes zei:
Dat is geen excuus, maar ik vroeg het me gewoon af.
Klik om te vergroten...

Ok, my bad. In mijn omgeving hoor ik dit excuus vaak.

acht.zes zei:
hoewel ik het gevoel van lichte beneveling ook wel kan waarderen.
Klik om te vergroten...

Ik herken de roesverslaving.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Avīci
Ik vind eigenlijk dat ik meer algemeen verslaafd ben. Ik rook elke avond wel een jointje en dan nog vaak met een paar biertjes voor het eten. Ik ben dus elke dag wel wat beneveld.

Ik kan de alcohol best laten staan, maar dan rook ik dus wel een jointje. Maar als ik ga stappen heb ik inmiddels geleerd om de wiet te laten voor wat het is, maar dan drink ik dus wel alcohol.

Een dag zonder drugs (alcohol inclusief) is dan ook al weer van lang geleden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@Neo-Shulginist
Die zijn vrijwel altijd niet reeel. Dan heb ik het niet alleen over voorlichting over drugs, maar bijvoorbeeld ook over voedingsadvies van het voedingscentrum waar ze nog steeds dat inmiddels achterhaalde riedeltje over vetten uit de vorige eeuw afspelen.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#20
acht.zes zei:
@Avīci
Ik vind eigenlijk dat ik meer algemeen verslaafd ben. Ik rook elke avond wel een jointje en dan nog vaak met een paar biertjes voor het eten. Ik ben dus elke dag wel wat beneveld.

Ik kan de alcohol best laten staan, maar dan rook ik dus wel een jointje. Maar als ik ga stappen heb ik inmiddels geleerd om de wiet te laten voor wat het is, maar dan drink ik dus wel alcohol.

Een dag zonder drugs (alcohol inclusief) is dan ook al weer van lang geleden.
Klik om te vergroten...

Respect voor dit inzicht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."