Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTolerante festivals

Tolerante festivals

41 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Mensen ervaring met Ground Zero specifiek?
W
Wim82Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal!
Het festivalseizoen is weer geopend en daarom heb ik de volgende vraag: hoe zit het met de 'tolerantie' van festivals t.a.v. een pilletje meer (of euh.. minder)?

Ik weet dat ADE een tijd een fijn beleid had (5 pillen = toegestaan), maar hoe zit dit op andere festivals? Wordt het weer verstoppen, of zijn er plekken waar je gewoon de beveiliging voorbij kunt lopen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Wim82
Dat zal geen officieel beleid zijn van ADE, want dit is tegen de wet. Maar een oogje dichtknijpen zal best wel gebeuren hier en daar.

Verder lijkt mij dit topic op het randje, want in de huisregels staat dat er geen smokkeltips gegeven mogen worden.
W
Wim82Lid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
@Wim82
Dat zal geen officieel beleid zijn van ADE, want dit is tegen de wet. Maar een oogje dichtknijpen zal best wel gebeuren hier en daar.

Verder lijkt mij dit topic op het randje, want in de huisregels staat dat er geen smokkeltips gegeven mogen worden.
Klik om te vergroten...
https://www.at5.nl/artikelen/148160...ens-ade-cda-boos-waarom-hier-wel-en-daar-niet :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wim82 zei:
https://www.at5.nl/artikelen/148160...ens-ade-cda-boos-waarom-hier-wel-en-daar-niet :)
Klik om te vergroten...
Vind ik toch best van de zotte... Idd waarom daar wel en elders niet?
En wat als je door politie ipv beveiliging met 5 pillen wordt gesnapt? Dan ben je alsnog de Sjaak denk ik.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
He?

Het openbaar ministerie zelf die een afspraak met organisatie maakt die tegen de wet ingaat vind ik gewoon te zot voor woorden.

Er gebeuren wel meer scheve dingen, zo mag een toerist in Amsterdam wel wiet kopen in een coffeeshop maar in het zuiden van het land mag dat dan weer niet terwijl er in Venlo dan weer wel wiet mag worden verkocht aan Duitsers en er daarvoor zelfs een coffeeshop is neergezet op 100 meter van de Duitse grens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
He?

Het openbaar ministerie zelf die een afspraak met organisatie maakt die tegen de wet ingaat vind ik gewoon te zot voor woorden.
Klik om te vergroten...

Lol, ga maar in Amsterdam iedereen oppakken die één pil bij zich heeft omdat in de Opiumwet staat dat dat verboden is. Zoveel politiecellen zijn er niet. En dan is de politie constant bezig met alleen maar drugsgebruikers op te pakken.

Gelukkig is de gemeente Amsterdam realistischer dan dat, en ziet de driehoek van burgemeester, politie en OM handhaving van het drugsbeleid niet als doel op zich, en realiseren ze zich dat hun taak om de veiligheid te bevorderen breder is dan dat. Je moet ook agenten overhouden die kunnen handhaven bij opstootjes, bij overvallen, bij huiselijk geweld, bedreiging, noem maar op.

De gemeente is dus redelijk progressief in de decriminalisering van drugs. Ik vind dat juist wel passen binnen een ontwikkelde democratie: dat er niet één minister, één partij of één overheidsorganisatie is die bepaalt wat er moet gebeuren, maar dat er verschillende bestuursorganen zijn op verschillende niveaus die passend beleid op maat kunnen maken om het beleid aan te passen aan de samenleving en niet andersom, want dat laatste is wat er gebeurt in een dictatuur.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Neo-Shulginist
Ik ga een heel stuk mee in jouw reactie, en ik begrijp het ook wel,

Maar je kan het wettelijk gezien niet maken om in de provincie voor een bepaald vergrijp wel te straffen terwijl je voor eenzelfde vergrijp in de hoofdstad niet wordt bestraft. (in dit geval het voorhanden hebben van tussen de 1 en 5 pillen)

Want de Nederlandse wet staat nou eenmaal niet toe dat er onderscheid per regio gemaakt wordt bij het bepalen van strafmaatregelen na overtredingen en misdrijven.

Dus is dit tegen de wet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
@Neo-ShulginistWant de Nederlandse wet staat nou eenmaal niet toe dat er onderscheid per regio gemaakt wordt bij het bepalen van strafmaatregelen na overtredingen en misdrijven.

Dus is dit tegen de wet.
Klik om te vergroten...
Bestuursorganen hebben wel degelijk de vrijheid om dit soort besluiten te nemen in een zogeheten handhavingsmatrix. Burgemeester, lokale politie en OM zitten daarom ook in een gezamenlijk overleg dat de lokale driehoek wordt genoemd, waarin dat handhavingsmatrix wordt afgesproken. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kunnen aanvullende afspraken gemaakt worden over wat wel en niet is toegestaan.

Gemeenten proberen lokaal doorgaans wel hun beleid op elkaar af te stemmen. Burgemeesters hebben in de regio regelmatig overleg om dit soort dingen met elkaar door te spreken. Maar er zijn 355 gemeenten in Nederland, dus dat resulteert in verschillen in opvattingen en verschillen in beleid.

We hebben in Nederland niet puur een parlementaire democratie. We hebben een gedecentraliseerde democratische eenheidsstaat. Er zijn dus meerdere lagen bestuursorganen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wim82 zei:
Ik weet dat ADE een tijd een fijn beleid had (5 pillen = toegestaan), maar hoe zit dit op andere festivals? Wordt het weer verstoppen, of zijn er plekken waar je gewoon de beveiliging voorbij kunt lopen?
Klik om te vergroten...

In principe geldt in Nederland het beleid dat wanneer je één gebruikershoeveelheid bij je draagt, dat je dan niet strafrechtelijk vervolgd wordt. Je middelen worden wel in beslag genomen.

Een gebruikershoeveelheid is ten hoogste 5 gram 'hennep' (cannabisbloemen inclusief bladeren en stengels), 0,5 gram harddrugs, 1 pil, 1 verpakking, 5 mL GHB, 0,5 gram gedroogde paddo's of 5 gram verse paddo's.

Echter kan per festival verschillen hoe hiermee wordt omgegaan. De burgemeester verleent een vergunning aan de festivalorganisator(en) waarin afspraken staan over beveiliging en handhaving van het drugsbeleid. Ook wordt er meestal een 'noodverordening' afgekondigd, die op het festivalterrein wat ruimere bevoegdheden geeft aan beveiligers. In zo'n noodverordening kan bijvoorbeeld staan dat beveiligers preventief mogen fouilleren, wat normaal niet is toegestaan.

Vanwege die lokale afspraken kun je niet zeggen wat dé regel is op Nederlandse festivals. De regels verschillen per gemeente en per festival.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Neo-Shulginist
Ok, ik geloof je, maar ik vind het nog steeds behoorlijk oneerlijk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Maar je kan het wettelijk gezien niet maken om in de provincie voor een bepaald vergrijp wel te straffen terwijl je voor eenzelfde vergrijp in de hoofdstad niet wordt bestraft. (in dit geval het voorhanden hebben van tussen de 1 en 5 pillen)

Want de Nederlandse wet staat nou eenmaal niet toe dat er onderscheid per regio gemaakt wordt bij het bepalen van strafmaatregelen na overtredingen en misdrijven.

Dus is dit tegen de wet.
Klik om te vergroten...

Oh, nog een belangrijke juridische nuance: opsporingsinstanties zoals de politie en het OM het opsporingsbevoegdheid en niet opsporingsplicht. Zowel de gehele organisaties als individuele medewerkers (agenten, officieren van justitie) hebben discretionaire bevoegdheid. Ze mogen individueel besluiten om in bepaalde gevallen niet te handhaven als ze dat niet op zijn plaats vinden.

Op die manier mag het OM dus ook zelfstandig besluiten om een zaak die wordt aangeleverd door de politie te seponeren en niet verder te vervolgen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Neo-Shulginist
Dank voor de info, weer wat geleerd vandaag! :)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ok, ik geloof je, maar ik vind het nog steeds behoorlijk oneerlijk.
Klik om te vergroten...

Ik vind het juist prachtig dat we kennelijk in zo'n ontwikkelde democratische rechtstaat leven waarin de overheidsorganisaties het handhaven van de wet niet zien als doel op zich, maar waar handhaving van de wet een middel is waarmee de samenleving veiliger / vrijer / eerlijker / democratischer gemaakt kan worden.

Dat is precies het verschil tussen een dictatoriale staat waarin één machthebber bepaalt hoe het volk zich moet gedragen en een ontwikkelde samenleving waarin die ene machthebber nooit zoveel macht kan hebben omdat andere bestuursorganen ook nog zelfstandig nadenken of het centrale beleid wel echt in het algemeen belang is of niet.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Zowel de gehele organisaties als individuele medewerkers (agenten, officieren van justitie) hebben discretionaire bevoegdheid.
Klik om te vergroten...

Dat is een interessant punt. Veel oningelichte mensen klagen over dat de politie X niet handhaaft en het dus impliciet toelaat. Maar voor het 100% handhaven van de wet is onvoldoende capaciteit, dus gaat men prioriteiten stellen.

In de context van het nieuwe "appverbod" op de fiets vind ik het trouwens wel raar dat de politie een hele campagne op social media voert. Je weet nu al dat dit door het volume van overtredingen t.o.v. de ernst/impact een lage prioriteit gaat krijgen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
ATGC zei:
In de context van het nieuwe "appverbod" op de fiets vind ik het trouwens wel raar dat de politie een hele campagne op social media voert. Je weet nu al dat dit door het volume van overtredingen t.o.v. de ernst/impact een lage prioriteit gaat krijgen.
Klik om te vergroten...

De politie denkt ook dat ze dat verbod niet goed kunnen handhaven daarom voeren ze tegelijkertijd een campagne die mensen 'bewust' moet maken. Doen ze ook met 'ondermijnende criminaliteit' bijvoorbeeld.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Die gebruikers hoeveelheden zijn waardeloos lol.

Wie de fuck heeft er in hemelsnaam maar 0.5g speed of paddos bij?

If 1 pill lol.

Zie maar eens een dealer te vinden die daar voor gaat rijden lol
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Benzoboss zei:
Die gebruikers hoeveelheden zijn waardeloos lol.

Wie de fuck heeft er in hemelsnaam maar 0.5g speed of paddos bij?

If 1 pill lol.

Zie maar eens een dealer te vinden die daar voor gaat rijden lol
Klik om te vergroten...
Ik neem minder dan 0,5 gr speed mee. Ook maar max 1 pil. Meer gebruik ik niet per keer. Zo ken ik er velen.
En het topic gaat over wat je op feesten mee neemt, niet wat je bij je dealer koopt.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Ik neem minder dan 0,5 gr speed mee. Ook maar max 1 pil. Meer gebruik ik niet per keer. Zo ken ik er velen.
En het topic gaat over wat je op feesten mee neemt, niet wat je bij je dealer koopt.
Klik om te vergroten...
Het gaat over de max hoeveelheid die je opzak kan hebben zonder vervolgt te worden.

En ik neem altijd veel meer dan 1 pill of 0.5g speed op een feestje.

Zal echt niet de enige zijn.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is ook echt niet makkelijk om een duidelijk beleid te maken.

Gellukig gaat ferdinand het over een andere boeg gooien, minder festivals is de oplossing in the war on drugs haha.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."