Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNieuwe wetten

Nieuwe wetten

59 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Baap zei:
Op het moment dat de wetswijziging eraan komt, is er meestal toch nog een periode voor die wet daadwerkelijk van kracht is?
Klik om te vergroten...
Een enkele drug kan middels een spoedprocedure op de opiumlijst geplaatst worden, zoals volgens mij ook gebeurde met 4-FA. Bij het rc-verbod gaat het om een hele wetswijzing en dat moet eerst door het parlement. Waarschijnlijk wil elke partij daar eerst nog in een debat z'n eigen plasje overheen doen. Dat is een proces van minstens maanden, schat ik zo in.

Baap zei:
En als ze verdwijnen, zullen er uiteindelijk toch wel weer nieuwe RC’s komen. Maar ik ga natuurlijk ook een grote inkoop doen🤪
Klik om te vergroten...
Ik vraag me echt af wat een verbod zal gaan betekenen voor het voortbestaan van de rc-markt. Waarschijnlijk zal de ban alle phenethylamines (naast de fluoro-amphetamines ook 2C-x, DOx, alsmede alles cathinones, piperadines/phenidates en benzofurans), tryptamines en mogelijk ook de synthetische cannabinoïden omvatten, in overeenstemming met de Duitse wetgeving. Een zeer groot gedeelte van het huidige aanbod zou hiermee wegvallen. De lysergamides en arylcyclohexylamines blijven mogelijk over, hoewel, zoals eveneens in geval van de Duitse wet, een aantal specifieke stoffen uit o.a. die groepen mogelijk ook verboden worden (denk aan 1P-LSD, 3-MeO-PCP) Zelfs als het slechts bij deze twee stofgroepen zou blijven, dan zullen er vooral benzodiazepines en opiaten overblijven alsmede nog enkele lysergamides en arylcyclohexylamines die niet specifiek verboden worden overblijven.

Ik vraag me af in hoeverre een verbod tot nieuwe rc's zal gaan leiden die echt grote meerwaarde zullen hebben. Je krijg mogelijk nieuwe rc's als alternatief op bestaande rc's. Je ziet het al gebeuren rondom de 1P-LSD (met 1cP-LSD en 1B-LSD onder andere, welk voor zover ik weet ten opzichte van 1P-LSD weinig nieuws onder de zon bieden, alsmede met 5-MeO-DiBF als niet-tryptamine vervanger van 5-MeO-MiPT), maar ik ben bang dat er vooral wat betreft vervangers van phenethylamines en tryptamines weinig nieuwe echt smaken meer zullen zijn. Anderzijds vrees ik dat wanneer je steeds verder en verder afwijkt van een bepaalde basisstructuur, de gebruiksrisico's weleens toe zouden kunnen nemen. Bovendien zullen. zo verwacht ik, nieuwe rc's in de toekomst veelal écht nieuwe stoffen omvatten in tegenstelling tot de meeste phenethylamines en tryptamines nu, waarvan velen reeds eerder gesynthetiseerd zijn en 'onderzocht' door Shulgin of Nichols bijvoorbeeld. Hiermee zou je aangewezen zijn op stoffen waarover echt nog werkelijk waar niks maar dan ook écht niks bekend is.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Ganggang💯?

Helemaal mee eens legio.
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jooo DF-ers,

Heeft de regering het wijzigen van de opiumwet op de planning staan, of ziet het er naar uit dat de opiumwet nog een tijd ongewijzigd blijft?

Ik hoorde ook dat er een plan was om in plaats van specifieke drugs te verbieden, bepaalde grondstoffen te verbieden die in veel drugs zit, zodat het ontwikkelen van een RC moeilijker wordt? Klopt dit en wat voor soorten drugs worden hierdoor illegaal?

Alle informatie hierover is welkom! Dan kan ik mij voorbereiden op eventuele aanpassingen in de wet en grote inkopen doen van RC’s voordat ze illegaal worden.

Rustiggg,

Baap
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Dus lijkt me dat we nog niet massaal hoeven te gaan hamsteren. Sowieso zullen we eerst moeten weten welke RC's er zullen gaan wegvallen zodat we weten welke RC's er gehamsterd zullen moeten worde
Klik om te vergroten...
Op het moment dat de wetswijziging eraan komt, is er meestal toch nog een periode voor die wet daadwerkelijk van kracht is?

Gaan ze net als bij de illegalisering van paddo’s verkoop nog een kleine periode (volgens mij was dit een maandje) verkoop dogen zodat producten hun spul nog kwijt kunnen?

acht.zes zei:
Ik denk dat de regering momenteel eerst andere prioriteiten heeft en dat het nog wel even gaat duren voor die nieuwe wet er zal gaan komen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat, op het moment dat de overheid over de juiste informatie beschikt over de manier hoe veel RC’s illegaal worden (bepaalde grondstoffen, waar nu veel onderzoek naar is, waarmee veel drugs gemaakt wordt) deze wet er meteen door is. Een klein gaatje in de agenda en de juiste informatie waar nu onderzoek naar wordt gedaan, en de wet is er doorheen. Het balletje ligt daarom nog bij de wetenschap, die hier druk mee bezig zijn

En als ze verdwijnen, zullen er uiteindelijk toch wel weer nieuwe RC’s komen. Maar ik ga natuurlijk ook een grote inkoop doen🤪
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@Baap
Er staat wel iets in de pijpleiding betreffende een wet waarin ze verschillende RC's willen verbieden middels enkele 'catch them all' clausules.

Hoe een en ander er precies uit gaan zien weet ik niet. Ik denk dat de regering momenteel eerst andere prioriteiten heeft en dat het nog wel even gaat duren voor die nieuwe wet er zal gaan komen. En als die nieuwe wet er komt dan zal het ook nog wel even duren voor die nieuwe wet in gaat. Ik gok op minstens een half jaar voor die wet er is en dan nog een half jaar voor die in gaat . Dus zeker nog ruim een jaar denk ik.

Dus lijkt me dat we nog niet massaal hoeven te gaan hamsteren. Sowieso zullen we eerst moeten weten welke RC's er zullen gaan wegvallen zodat we weten welke RC's er gehamsterd zullen moeten worden.

Gevalletje 'nog even geduld' lijkt me dus.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ja, minister Grapperhaus.
echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
www.telegraaf.nl

Knutseldrugs straks illegaal

De makers van designerdrugs wordt de voet dwars gezet. Het kabinet gaat de Opiumwet zo aanpassen dat de chemische drugs daar voortaan ook onder vallen. Tot dusverre was dat schier onmogelijk.
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
kan potentieel heel goed..oftwel slecht voor ons werken.
ze kunnen hele groepen substancies in één keer wegvagen door bijv. te zeggen:
alle stoffen die op de 5-HT ( 1,2,3, a, b, c) receptoren werken worden verboden.
yikes!

bron:

In Europe there are a lot of these so-called "research chemicals". They are basi... | Hacker News

news.ycombinator.com news.ycombinator.com
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gymschoen zei:
ja, minister Grapperhaus.
echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
www.telegraaf.nl

Knutseldrugs straks illegaal

De makers van designerdrugs wordt de voet dwars gezet. Het kabinet gaat de Opiumwet zo aanpassen dat de chemische drugs daar voortaan ook onder vallen. Tot dusverre was dat schier onmogelijk.
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
kan potentieel heel goed..oftwel slecht voor ons werken.
ze kunnen hele groepen substancies in één keer wegvagen door bijv. te zeggen:
alle stoffen die op de 5-HT ( 1,2,3, a, b, c) receptoren werken worden verboden.
yikes!

bron:

In Europe there are a lot of these so-called "research chemicals". They are basi... | Hacker News

news.ycombinator.com news.ycombinator.com
Klik om te vergroten...
Het lijkt me heel sterk dat ze iedere stof die op een bepaalde receptor inwerkt gaan verbieden.

Er zijn een hoop planten en legitieme stoffen die hier op inwerken zonder psychoactief of misbruikbaar zijn.
Door dit in te voeren zouden bijna alle suplimenten per direct illegaal worden tenzij deze hier een uitzondering op krijgen.
En zoals je zelf al wel kan denken dit is een hoop werk om zomaar te doen...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gymschoen zei:
ja, minister Grapperhaus. echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
Klik om te vergroten...
benzzzy zei:
Het lijkt me heel sterk dat ze iedere stof die op een bepaalde receptor inwerkt gaan verbieden.
Klik om te vergroten...
In het artikel staat dat het Kabinet een besluit heeft gemaakt maar ik denk dat de meeste mensen er wel bewust van zijn dat dit een speerpunt van het CDA is.

Bij het lachgas verbod werd ook 'normalisering van drugs in de samenleving genoemd' in de media. De Engelsen hebben specifiek een uitzondering gemaakt voor N2O (Lachgas) op de blanket ban en de blanket ban is de meest loze rechtstaat ondermijnende wetgeving die je kunt bedenken voor drugs met hoogst waarschijnlijk nul constructieve waarde want we weten allemaal hoe Engelsen met drugs in algemene zin omgaan. De voornaamste reden dat die blanket ban een beetje effect heeft is omdat Engeland een eiland is.

Het verbieden van drugs dat op de 5HT2A receptoren inwerkt zou nergens op slaan omdat dit eigenlijk verouderde en versimpelde terminologie is. De dimethoxy phenethylamines binden zich zogezegd op een andere wijze aan de serotonine receptoren dan de tryptamines. Een analoogwet op Phenethylamines op zichzelf zou al nergens op slaan wat in sommige landen dus het geval is.

Grapperhaus is een zoveelste jurist met een extremistische visie, ik ben er vrij zeker van dat hij daar langzamerhand achter aan het komen is. Dezelfde juridische visie die sociaal ingestelde advocaten tegenwoordig de nek om draait. Zie: https://nos.nl/op3/artikel/2314597-jonge-advocaten-zien-geen-brood-meer-in-sociale-advocatuur.html

Mijn onderbuik gevoel zegt mij dat de luie overheidsjuristen de komende tijd hun handen nog wel even vol hebben aan de boertjes en de Teflon.

Ik vernam vandaag dat de WHO er meer brood van heeft gegeten dan de Christengekkies en vandaag Flualprazolam onder regelgeving heeft geplaats.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jmths zei:
Grapperhaus is een zoveelste jurist met een extremistische visie, ik ben er vrij zeker van dat hij daar langzamerhand achter aan het komen is. Dezelfde juridische visie die sociaal ingestelde advocaten tegenwoordig de nek om draait. Zie: https://nos.nl/op3/artikel/2314597-jonge-advocaten-zien-geen-brood-meer-in-sociale-advocatuur.html
Ik vernam vandaag dat de WHO er meer brood van heeft gegeten dan de Christengekkies en vandaag Flualprazolam onder regelgeving heeft geplaats.
Klik om te vergroten...

hmm, triest. D66 of sociaal ( blijven ) stemmen.

ik las dat rapport ook, ja.. had jij dat eerder gepost?
is het daarmee ook verboden?.. kon ik er niet uit concluderen.
wat betekent ' onder regelgeving geplaatst precies?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gymschoen zei:
onder regelgeving geplaatst precies?
Klik om te vergroten...
Goede vraag, jammer genoeg hebben we geen jurist die het ons niet kan uitleggen wat de implicaties zijn van het onder regelgeving plaatsen van benzodiazepines zijn.

Maar een ding weet ik wel, ik heb meer vertrouwen in het WHO dan andere organisaties wanneer het regelgeving betreft. Om de juridische Brussel gekkies van het ReDNet Project nog maar weer eens op te werpen. Altijd hetzelfde liedje met de juridische en religieuze extremisten, Thomas More draait zich nogmaals om in zijn graf.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jmths zei:
Maar een ding weet ik wel, ik heb meer vertrouwen in het WHO dan andere organisaties wanneer het regelgeving betreft. Om de juridische Brussel gekkies van het ReDNet Project nog maar weer eens op te werpen. Altijd hetzelfde liedje met de juridische en religieuze extremisten, Thomas More draait zich nogmaals om in zijn graf.
Klik om te vergroten...

moest 't ff googlen hoor, ik leer zo nog wat!
ReDNet is al even onder weg zie ik.. kvraag me af wat ze daadwerkelijk doen.. en bereiken?
mss later wat nader onderzoek.

Thomas More..aha, opwekken die man! kan mss met die nieuwe drug U2PA :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het hele kabinet zil vol met mensen die absoluut geen ene flikker afweten van drugs en toch word er verwacht dat er een goed besluit genomen gaat worden 🙄.

Helpt ook niet mee als ze het advies van experts selectief negeren als ook maar iets over legalisatie gaat...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gymschoen zei:
ReDNet is al even onder weg zie ik.. kvraag me af wat ze daadwerkelijk doen.. en bereiken?
Klik om te vergroten...
Het is een project van de Brusselse joden om alle drugsgebruikers wereldwijd te criminaliseren.

Thomas More is een archetype jurist en waarschijnlijk de enige waarvoor ik ooit (een diep) respect zal hebben. In dienst van de Engelse koning heeft Thomas More waarschijnlijk meer mensen verketterd, vervolgd en laten folteren omwille van religie dan ieder ander jurist. Thomas More is vooral bekend geworden met zijn boek Utopia waarin hij zijn visie van een ideale maatschappij beschrijft. Die doet hij met een buitengewoon gevoel voor humor en dubbelzinnige opmerkingen omdat hij zich onder het fascistisch bewind van de Engelse koning niet vrij kon uitspreken.

Het boek Utopia richtte Thomas More aan zijn zielsverwant Desiderius Erasmus, de Nederlandse theoloog en filosoof die eerder zijn boek Het Lof der Zotheid aan Thomas More had opgedragen. Het boek waarin "Door uit te gaan van een zot als spreker hij in deze declamatio de spot kon drijven met de misplaatste ernst waarmee alle mensen, ongeacht beroep, stand, of positie, hun eigen belangen najoegen, en de groteske kortzichtigheid waarmee zij klaar stonden met hun oordeel over elkaar.

Uiteindelijk kon Thomas More de verharding van de Engelse koning en de wijze waarop hij doorsloeg in zijn wetgeving niet meer verdragen en besloot zich uit te spreken tegen zijn tirannie. Hiervoor is Thomas More gevangen gezet, lange tijd gemarteld en uiteindelijk veroordeeld voor hoogverraad en onthoofd. Een diep ontroerend verhaal dat ieder persoon met een beetje cultureel gevoel zal kennen.
Gymschoen zei:
Thomas More..aha, opwekken die man! kan mss met die nieuwe drug U2PA :grimacing:
Klik om te vergroten...
Er zit een beetje Thomas More in iedereen denk ik, maar zou leuk zijn. :)

benzzzy zei:
Het hele kabinet zil vol met mensen die absoluut geen ene flikker afweten van drugs en toch word er verwacht dat er een goed besluit genomen gaat worden 🙄.
Klik om te vergroten...
Wacht maar tot je leest over de rol van de overheid en Grapperhaus in het privatiseren van het gevangeniswezen, het Ivo Opstelten en Fred Tevens riedeltje herhaalt zich nog een keer. Oude mannetjes die boven de wet staan getrokken uit de teerput van de prehistorie die de Amerikaanse gesuikerde lange vingers naar Nederland zullen importeren. Normaliseren van de samenleving zal de geplaveide weg naar de hel genoemd worden.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#14
Jmths zei:
Ik vernam vandaag dat de WHO er meer brood van heeft gegeten dan de Christengekkies en vandaag Flualprazolam onder regelgeving heeft geplaats.
Klik om te vergroten...
Ah, balen. Heeft dat directe gevolgen voor de legaliteit van flualprazolam in Nederland of blijft dat voor alsnog legaal hier?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik zie nog wel flualprazolam bij meerdere vendors op voorhand dus ik neem aan dat dit gwn legaal blijft in nl.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lysergine zei:
Ah, balen. Heeft dat directe gevolgen voor de legaliteit van flualprazolam in Nederland of blijft dat voor alsnog legaal hier?
Klik om te vergroten...
De WHO heeft geen gevangenissen en is meer een wereldwijd orgaan. Maar omdat deze organisatie vaak meer genuanceerd is dan nationale instanties zet deze vaak wel de norm met betrekking tot ethische besluitvorming. Benzodiazepines blijven nou eenmaal de meest misbruikte harddrugs (met na nicotine en alcohol) dat de meeste afhankelijken kent.
benzzzy zei:
Ik zie nog wel flualprazolam bij meerdere vendors op voorhand dus ik neem aan dat dit gwn legaal blijft in nl.
Klik om te vergroten...
Vanuit ethisch oogpunt valt het niet te verantwoorden om benzodiazepines niet onder een analoogwet te plaatsen mocht die er komen in Nederland.

De Duitsers hebben benzodiazepines in ieder geval onder een analoogwet geplaats en er wordt gezegd dat een mogelijke Nederlandse analoogwet zich zal baseren op de Duitse variant die op zijn beurt is gebaseerd op de analoogwet van de verdeelde staten (VS).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Baap zei:
Jooo DF-ers,

Heeft de regering het wijzigen van de opiumwet op de planning staan, of ziet het er naar uit dat de opiumwet nog een tijd ongewijzigd blijft?

Ik hoorde ook dat er een plan was om in plaats van specifieke drugs te verbieden, bepaalde grondstoffen te verbieden die in veel drugs zit, zodat het ontwikkelen van een RC moeilijker wordt? Klopt dit en wat voor soorten drugs worden hierdoor illegaal?

Alle informatie hierover is welkom! Dan kan ik mij voorbereiden op eventuele aanpassingen in de wet en grote inkopen doen van RC’s voordat ze illegaal worden.

Rustiggg,

Baap
Klik om te vergroten...

Afgelopen week kwam staatssecretaris Paul Blokhuis met een brief aan de Tweede Kamer waarin staat dat hij het wetsvoorstel eind januari verwacht in te dienen.

Daarna zal het nog weken/maanden duren voordat de Tweede Kamer erover stemt. En daarna moet het nog door de Eerste Kamer. Dus in 2020 gaat die wet in ieder geval nog niet van kracht.

www.rijksoverheid.nl

Kamerbrief over een aantal overige ontwikkelingen binnen het drugsdomein

Staatssecretaris Blokhuis informeert de Tweede Kamer over een aantal overige ontwikkelingen binnen het drugsdomein.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Afgelopen week kwam staatssecretaris Paul Blokhuis met een brief aan de Tweede Kamer waarin staat dat hij het wetsvoorstel eind januari verwacht in te dienen.

Daarna zal het nog weken/maanden duren voordat de Tweede Kamer erover stemt. En daarna moet het nog door de Eerste Kamer. Dus in 2020 gaat die wet in ieder geval nog niet van kracht.

www.rijksoverheid.nl

Kamerbrief over een aantal overige ontwikkelingen binnen het drugsdomein

Staatssecretaris Blokhuis informeert de Tweede Kamer over een aantal overige ontwikkelingen binnen het drugsdomein.
www.rijksoverheid.nl www.rijksoverheid.nl
Klik om te vergroten...
Kijk eens aan! Daarmee is mijn belastinggeld maar weer goed besteed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Met enige weemoed qua politiek denk ik terug aan:
Drs. Janmaat.
En nee, dit hoeft geen rel te worden, hoor, maar toch.
Niet links, niet rechts, nee, recht door het midden.
Het is tegenwoordig niet alleen Grappenhaus die volkomen de weg kwijt is.
Het zijn er veel, veel meer.
Ver weg van de realiteit.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Legio Patria Nostra zei:
Met enige weemoed qua politiek denk ik terug aan:
Drs. Janmaat.
En nee, dit hoeft geen rel te worden, hoor, maar toch.
Niet links, niet rechts, nee, recht door het midden.
Het is tegenwoordig niet alleen Grappenhaus die volkomen de weg kwijt is.
Het zijn er veel, veel meer.
Ver weg van de realiteit.
Klik om te vergroten...

Politici weten ook haast geen flikker van wat ze doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."