#1
Een enkele drug kan middels een spoedprocedure op de opiumlijst geplaatst worden, zoals volgens mij ook gebeurde met 4-FA. Bij het rc-verbod gaat het om een hele wetswijzing en dat moet eerst door het parlement. Waarschijnlijk wil elke partij daar eerst nog in een debat z'n eigen plasje overheen doen. Dat is een proces van minstens maanden, schat ik zo in.Op het moment dat de wetswijziging eraan komt, is er meestal toch nog een periode voor die wet daadwerkelijk van kracht is?
Ik vraag me echt af wat een verbod zal gaan betekenen voor het voortbestaan van de rc-markt. Waarschijnlijk zal de ban alle phenethylamines (naast de fluoro-amphetamines ook 2C-x, DOx, alsmede alles cathinones, piperadines/phenidates en benzofurans), tryptamines en mogelijk ook de synthetische cannabinoïden omvatten, in overeenstemming met de Duitse wetgeving. Een zeer groot gedeelte van het huidige aanbod zou hiermee wegvallen. De lysergamides en arylcyclohexylamines blijven mogelijk over, hoewel, zoals eveneens in geval van de Duitse wet, een aantal specifieke stoffen uit o.a. die groepen mogelijk ook verboden worden (denk aan 1P-LSD, 3-MeO-PCP) Zelfs als het slechts bij deze twee stofgroepen zou blijven, dan zullen er vooral benzodiazepines en opiaten overblijven alsmede nog enkele lysergamides en arylcyclohexylamines die niet specifiek verboden worden overblijven.En als ze verdwijnen, zullen er uiteindelijk toch wel weer nieuwe RC’s komen. Maar ik ga natuurlijk ook een grote inkoop doen🤪
Ik vraag me af in hoeverre een verbod tot nieuwe rc's zal gaan leiden die echt grote meerwaarde zullen hebben. Je krijg mogelijk nieuwe rc's als alternatief op bestaande rc's. Je ziet het al gebeuren rondom de 1P-LSD (met 1cP-LSD en 1B-LSD onder andere, welk voor zover ik weet ten opzichte van 1P-LSD weinig nieuws onder de zon bieden, alsmede met 5-MeO-DiBF als niet-tryptamine vervanger van 5-MeO-MiPT), maar ik ben bang dat er vooral wat betreft vervangers van phenethylamines en tryptamines weinig nieuwe echt smaken meer zullen zijn. Anderzijds vrees ik dat wanneer je steeds verder en verder afwijkt van een bepaalde basisstructuur, de gebruiksrisico's weleens toe zouden kunnen nemen. Bovendien zullen. zo verwacht ik, nieuwe rc's in de toekomst veelal écht nieuwe stoffen omvatten in tegenstelling tot de meeste phenethylamines en tryptamines nu, waarvan velen reeds eerder gesynthetiseerd zijn en 'onderzocht' door Shulgin of Nichols bijvoorbeeld. Hiermee zou je aangewezen zijn op stoffen waarover echt nog werkelijk waar niks maar dan ook écht niks bekend is.