Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNieuwe wetten

Nieuwe wetten

59 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bron: artikel in de Telegraaf
Stoffen die verboden worden : I. I. G.
Opioiden, fentanyl, amfetamine achtig, de derde kon ik nog niet ontcijferen.
Ook wordt het mogelijk om wanneer nodig, nieuwe stoffen sneller te kunnen verbieden.
Dit wetsvoorstel gaat er snel doorheen komen vrees ik.
Het wordt dus asap :
Hamstereeeeeehhh!!!!!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zie elders hier, dat er al nadere info over deze kwestie is geplaatst, waarvoor mijn dank!
Vraag van mij:
Wanneer wordt er suiker, gist en water verboden?!?
Want van deze grondstoffen wordt de uiterst schadelijke, verslavende stof. Alcohol gemaakt.
Deze stof kent ongeveer 65 ernstige ziektes, en de dood is niet zelden het eindstation na een volkomen verloedering.
Overal te koop, een miljoen mede Nederlanders zijn of verslaafd, of hebben zeer grote problemen met deze rotzooi.
Leeftijdsgrens controle is een lachertje.
Of, hr. Grappenhaus, gaat het om het binnenharken van belastingen en accijnzen??
Wat een betutteling alweer.
Idd.
Dit kabinet weet echt geen flikker over drank, en drugs.
Snelheidverlagen, 100 km, alweer grote kolder.
En ja, die extra boetes. dadelijk...gaat het eigenlijk hier over?
L
LiefhebbertLid
01-01-2024, 00:00
#3
www.changingperspective.info

Deze lijst met stoffen wordt straks in één klap verboden - Changing Perspective

Het kabinet wil een lijst met honderden stoffen verboden maken. De wet gaat gelden voor stoffen die lijken op mescaline, cannabis, speed, of fentanyl.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bijna alles wordt dus verboden? Wow...schrik ik wel ff van...😑
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
CuriousExplorer zei:
Bijna alles wordt dus verboden? Wow...schrik ik wel ff van...😑
Klik om te vergroten...
Als het neerderlandse kabinet dom genoeg is om dit toe te laten wetend hoe fallen en inefectief verboden zijn dan ja
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jooo DF-ers,

Heeft de regering het wijzigen van de opiumwet op de planning staan, of ziet het er naar uit dat de opiumwet nog een tijd ongewijzigd blijft?

Ik hoorde ook dat er een plan was om in plaats van specifieke drugs te verbieden, bepaalde grondstoffen te verbieden die in veel drugs zit, zodat het ontwikkelen van een RC moeilijker wordt? Klopt dit en wat voor soorten drugs worden hierdoor illegaal?

Alle informatie hierover is welkom! Dan kan ik mij voorbereiden op eventuele aanpassingen in de wet en grote inkopen doen van RC’s voordat ze illegaal worden.

Rustiggg,

Baap
B
BaapLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Dus lijkt me dat we nog niet massaal hoeven te gaan hamsteren. Sowieso zullen we eerst moeten weten welke RC's er zullen gaan wegvallen zodat we weten welke RC's er gehamsterd zullen moeten worde
Klik om te vergroten...
Op het moment dat de wetswijziging eraan komt, is er meestal toch nog een periode voor die wet daadwerkelijk van kracht is?

Gaan ze net als bij de illegalisering van paddo’s verkoop nog een kleine periode (volgens mij was dit een maandje) verkoop dogen zodat producten hun spul nog kwijt kunnen?

acht.zes zei:
Ik denk dat de regering momenteel eerst andere prioriteiten heeft en dat het nog wel even gaat duren voor die nieuwe wet er zal gaan komen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat, op het moment dat de overheid over de juiste informatie beschikt over de manier hoe veel RC’s illegaal worden (bepaalde grondstoffen, waar nu veel onderzoek naar is, waarmee veel drugs gemaakt wordt) deze wet er meteen door is. Een klein gaatje in de agenda en de juiste informatie waar nu onderzoek naar wordt gedaan, en de wet is er doorheen. Het balletje ligt daarom nog bij de wetenschap, die hier druk mee bezig zijn

En als ze verdwijnen, zullen er uiteindelijk toch wel weer nieuwe RC’s komen. Maar ik ga natuurlijk ook een grote inkoop doen🤪
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Baap
Er staat wel iets in de pijpleiding betreffende een wet waarin ze verschillende RC's willen verbieden middels enkele 'catch them all' clausules.

Hoe een en ander er precies uit gaan zien weet ik niet. Ik denk dat de regering momenteel eerst andere prioriteiten heeft en dat het nog wel even gaat duren voor die nieuwe wet er zal gaan komen. En als die nieuwe wet er komt dan zal het ook nog wel even duren voor die nieuwe wet in gaat. Ik gok op minstens een half jaar voor die wet er is en dan nog een half jaar voor die in gaat . Dus zeker nog ruim een jaar denk ik.

Dus lijkt me dat we nog niet massaal hoeven te gaan hamsteren. Sowieso zullen we eerst moeten weten welke RC's er zullen gaan wegvallen zodat we weten welke RC's er gehamsterd zullen moeten worden.

Gevalletje 'nog even geduld' lijkt me dus.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#9
ja, minister Grapperhaus.
echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
www.telegraaf.nl

Knutseldrugs straks illegaal

De makers van designerdrugs wordt de voet dwars gezet. Het kabinet gaat de Opiumwet zo aanpassen dat de chemische drugs daar voortaan ook onder vallen. Tot dusverre was dat schier onmogelijk.
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
kan potentieel heel goed..oftwel slecht voor ons werken.
ze kunnen hele groepen substancies in één keer wegvagen door bijv. te zeggen:
alle stoffen die op de 5-HT ( 1,2,3, a, b, c) receptoren werken worden verboden.
yikes!

bron:

In Europe there are a lot of these so-called "research chemicals". They are basi... | Hacker News

news.ycombinator.com news.ycombinator.com
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gymschoen zei:
ja, minister Grapperhaus.
echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
www.telegraaf.nl

Knutseldrugs straks illegaal

De makers van designerdrugs wordt de voet dwars gezet. Het kabinet gaat de Opiumwet zo aanpassen dat de chemische drugs daar voortaan ook onder vallen. Tot dusverre was dat schier onmogelijk.
www.telegraaf.nl www.telegraaf.nl
kan potentieel heel goed..oftwel slecht voor ons werken.
ze kunnen hele groepen substancies in één keer wegvagen door bijv. te zeggen:
alle stoffen die op de 5-HT ( 1,2,3, a, b, c) receptoren werken worden verboden.
yikes!

bron:

In Europe there are a lot of these so-called "research chemicals". They are basi... | Hacker News

news.ycombinator.com news.ycombinator.com
Klik om te vergroten...
Het lijkt me heel sterk dat ze iedere stof die op een bepaalde receptor inwerkt gaan verbieden.

Er zijn een hoop planten en legitieme stoffen die hier op inwerken zonder psychoactief of misbruikbaar zijn.
Door dit in te voeren zouden bijna alle suplimenten per direct illegaal worden tenzij deze hier een uitzondering op krijgen.
En zoals je zelf al wel kan denken dit is een hoop werk om zomaar te doen...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gymschoen zei:
ja, minister Grapperhaus. echt wel stevig balen als dit wetsvoorstel er doorheen komt.
Klik om te vergroten...
benzzzy zei:
Het lijkt me heel sterk dat ze iedere stof die op een bepaalde receptor inwerkt gaan verbieden.
Klik om te vergroten...
In het artikel staat dat het Kabinet een besluit heeft gemaakt maar ik denk dat de meeste mensen er wel bewust van zijn dat dit een speerpunt van het CDA is.

Bij het lachgas verbod werd ook 'normalisering van drugs in de samenleving genoemd' in de media. De Engelsen hebben specifiek een uitzondering gemaakt voor N2O (Lachgas) op de blanket ban en de blanket ban is de meest loze rechtstaat ondermijnende wetgeving die je kunt bedenken voor drugs met hoogst waarschijnlijk nul constructieve waarde want we weten allemaal hoe Engelsen met drugs in algemene zin omgaan. De voornaamste reden dat die blanket ban een beetje effect heeft is omdat Engeland een eiland is.

Het verbieden van drugs dat op de 5HT2A receptoren inwerkt zou nergens op slaan omdat dit eigenlijk verouderde en versimpelde terminologie is. De dimethoxy phenethylamines binden zich zogezegd op een andere wijze aan de serotonine receptoren dan de tryptamines. Een analoogwet op Phenethylamines op zichzelf zou al nergens op slaan wat in sommige landen dus het geval is.

Grapperhaus is een zoveelste jurist met een extremistische visie, ik ben er vrij zeker van dat hij daar langzamerhand achter aan het komen is. Dezelfde juridische visie die sociaal ingestelde advocaten tegenwoordig de nek om draait. Zie: https://nos.nl/op3/artikel/2314597-jonge-advocaten-zien-geen-brood-meer-in-sociale-advocatuur.html

Mijn onderbuik gevoel zegt mij dat de luie overheidsjuristen de komende tijd hun handen nog wel even vol hebben aan de boertjes en de Teflon.

Ik vernam vandaag dat de WHO er meer brood van heeft gegeten dan de Christengekkies en vandaag Flualprazolam onder regelgeving heeft geplaats.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Jmths zei:
Grapperhaus is een zoveelste jurist met een extremistische visie, ik ben er vrij zeker van dat hij daar langzamerhand achter aan het komen is. Dezelfde juridische visie die sociaal ingestelde advocaten tegenwoordig de nek om draait. Zie: https://nos.nl/op3/artikel/2314597-jonge-advocaten-zien-geen-brood-meer-in-sociale-advocatuur.html
Ik vernam vandaag dat de WHO er meer brood van heeft gegeten dan de Christengekkies en vandaag Flualprazolam onder regelgeving heeft geplaats.
Klik om te vergroten...

hmm, triest. D66 of sociaal ( blijven ) stemmen.

ik las dat rapport ook, ja.. had jij dat eerder gepost?
is het daarmee ook verboden?.. kon ik er niet uit concluderen.
wat betekent ' onder regelgeving geplaatst precies?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gymschoen zei:
onder regelgeving geplaatst precies?
Klik om te vergroten...
Goede vraag, jammer genoeg hebben we geen jurist die het ons niet kan uitleggen wat de implicaties zijn van het onder regelgeving plaatsen van benzodiazepines zijn.

Maar een ding weet ik wel, ik heb meer vertrouwen in het WHO dan andere organisaties wanneer het regelgeving betreft. Om de juridische Brussel gekkies van het ReDNet Project nog maar weer eens op te werpen. Altijd hetzelfde liedje met de juridische en religieuze extremisten, Thomas More draait zich nogmaals om in zijn graf.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Jmths zei:
Maar een ding weet ik wel, ik heb meer vertrouwen in het WHO dan andere organisaties wanneer het regelgeving betreft. Om de juridische Brussel gekkies van het ReDNet Project nog maar weer eens op te werpen. Altijd hetzelfde liedje met de juridische en religieuze extremisten, Thomas More draait zich nogmaals om in zijn graf.
Klik om te vergroten...

moest 't ff googlen hoor, ik leer zo nog wat!
ReDNet is al even onder weg zie ik.. kvraag me af wat ze daadwerkelijk doen.. en bereiken?
mss later wat nader onderzoek.

Thomas More..aha, opwekken die man! kan mss met die nieuwe drug U2PA :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het hele kabinet zil vol met mensen die absoluut geen ene flikker afweten van drugs en toch word er verwacht dat er een goed besluit genomen gaat worden 🙄.

Helpt ook niet mee als ze het advies van experts selectief negeren als ook maar iets over legalisatie gaat...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dr vader was burgemeester. Ze zal wel connecties hebben zoals we dat dan zeggen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
benzzzy zei:
Zij moet per direct onslagen worden het is schandalig dat zij als minister voor volksgezondheid werkt.

Als je nog niet eens voor jezelf kan zorgen laat staan dat je een land moet vertellen wat wel of niet gezond is....
Klik om te vergroten...
Wel wat krom ja...
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
De ironie zit er wel goed in dat de gene die voor anti drugs wetten is zelf er uitziet alsof ze aan een suikerwater infuus hang lol.
Klik om te vergroten...
Ik zou ook zeker niet onderschatten hoe conservatief Vlaanderen is.

Dat gezegd hebbende is cocaïne in Antwerpen toch zeker wel een dingetje.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik hoorde dat Grapperhaus goed onder vuur ligt, en dat er ook mensen in de tweede kamer (D66) voor legalisatie pushen.

Denken jullie dat hij het nog lang vol houdt? Zo nee, zal dit het verbieden van RC’s vertragen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stonologie zei:
Ik hoorde dat Grapperhaus goed onder vuur ligt, en dat er ook mensen in de tweede kamer (D66) voor legalisatie pushen.

Denken jullie dat hij het nog lang vol houdt? Zo nee, zal dit het verbieden van RC’s vertragen?
Klik om te vergroten...
Het wetsvoorstel van het stofgroepenverbod is al drie keer vertraagd. De laatste keer beloofde Blokhuis in december dat 'eind januari' er een wetsvoorstel gepresenteerd zou worden aan de Kamer. Dus nu weer minstens een week vertraging erbij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."