Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen paar maanden geleden heeft Minister Grapperhaus een wetsvoorstel gedaan waarin in een klap honderden research chemicals (RCs) worden verboden (wor

Een paar maanden geleden heeft Minister Grapperhaus een wetsvoorstel gedaan waarin in een klap honderden research chemicals (RCs) worden verboden (wor

44 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
jaaa
Grappie heeft zich totaal voor onbekwaam zijn weten te profileren!!
Prachtig.....zelf maar menen boven de (corona) wetgeving te staan...hoe zal dat gaan, waar moet dat heen, als zijn research chemicals reglement door de Kamers moet?
Ik geniet met volle teugen van zijn mega uitglijder!
Weg met deze onbenul... !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
B
Blyatman
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tot zo ver: een hoop geschreeuw van een marionet. Mr. Grapperhaus (en het hele CDA) neem ik sowieso al niet echt, serieus zeg maar.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ganggang💯 zei:
Goed initiatief, vrees alleen dat dit soort zaken alleen maar gaan tegen werken.
Klik om te vergroten...

Dingen opwerpen is sowieso weerstand bieden, dat is juist voor Grapperhaus een doorlslag om dit door te zetten. Als ieder gewoon even een tijdje zich koest houdt met allemaal volop inslaan, zal je vanzelf zien dat het vanzelf voor de helft wegtrekt hoe problematisch het nog is.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#4
Poeh ik vind dit een lastige! Uiteraard ben ik tegen het wetsvoorstel van meneer Grapperhaus. Toch vraag ik me af of een dergelijke website meer goed dan kwaad zal doen? 🤔

Als je een website in elkaar kunt zetten waarop je deskundigen zoals artsen, wetenschappers, politiemensen etc een platform biedt om verweer te bieden tegen dit voorstel dan denk ik dat dat een positieve bijdrage kan leveren. Als het daarentegen een nogal “radicaal” forum wordt van drugsgebruikers zonder “credentials” dan vrees ik dat het forum op zijn best genegeerd wordt en misschien zelfs als “bewijs” gebruikt kan worden dat wij (recreatieve drugsgebruikers) “niet goed wijs” zijn.

Om een goed beeld te vormen hebben we dus echt wat meer info nodig over hoe deze website opgetuigd gaat worden.

Anyways... voor het geval het nog niet duidelijk was; ik ben het inhoudelijk eens! Het is overduidelijk dat het verbieden van RC’s niet zal leiden tot minder gebruik maar tot een verschuiving van gebruik van legale RC’s naar illegale “straatdrugs”. Ik denk alleen niet dat de conservatieven binnen het CDA deze logica zullen begrijpen 😥
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het CDA heeft zich onlangs niet bepaald positief, en als goede medepartij in de picture gebracht... naast het feit dat zij zich ook nog eens erg ongeloofwaardig hebben geprofileerd.
Dat beeld vormen mag van mij nog wel even zo doorgaan.
Hoe te langer, des te slechter voor een partij die zo ontzettend en ontstellend slecht laat zien, hoe je met.hun " met alle winden meewaaien " politiek jarenlang op het groene bankje mag blijven zitten daar in de tweede kamer...!
Politiek. Bah.....
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
cyrilio zei:
Maar paardrijden, bungeejumpen of touwtjespringen hebben ook risico's.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je je beter op de cocaïne export van Antwerpen kunt richten, nergens elders ter wereld waar zoveel geld wordt verdient aan drugs.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat een klootzak! Ik kotste die vent al uit, maar nu helemaal!
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan geen 1p-lsd?
Nee, dat kan ik niet accepteren. Wat een kut voorstel.

Verbieden werkt averechts, zoals ome nixon met zijn war on drugs al heeft aangetoond. Het is sinds dat moment zelfs explosief gegroeid.

Het idee achter deze wet is natuurlijk dat men vermoed dat deze RC’s gevaarlijk zijn voor de volks gezondheid. Maar dat slaat nergens op, want alcohol en sigaretten zijn ook legaal. Maar dat levert de staat geld op, en zodra er geld aan wordt verdient is het opeens een ander verhaal. Het is hipocrisie ten top.
K
Kevin92Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben benieuwd hoe het deze dagen staat met het idee om iets op te starten wat de positieve geluiden van drugs laten horen?

Ik ben het zelf ook behoorlijk zat dat je als drugsgebruiker in de media eigenlijk alleen wordt weggezet als verslaafde idioot die de hele dag ergens half van pampus ligt te zweten terwijl je onzin uitkraamt ofzo. Of je nu 1 keer in het jaar op een festivalletje een pilletje per kwartje naar binnen werkt met wat vrienden. Of elke dag weloverwogen een paar keer een lijn 3mmc ofzo naar binnen werkt. Dat moet ieders eigen keuze zijn en als dit voor diegene en de omgeving geen problemen veroorzaakt moet dit gewoon kunnen zonder scheve gezichten.

Verstandig gebruik verminderd directe risico's, en risico's op lange termijn en verslaving. Goede informatievoorziening, ook tips om verslaving tegen te gaan, lijken me een goed idee. Wat misschien ook onderdeel kan zijn van een positiviteitssite voor drugs. Er kunnen allerlei tips en ideeén zijn die eraan bijdragen dat verslaving teruggedrongen wordt. Per middel zijn er waarschijnlijk diverse manieren waarop je verslaafd kan raken. Een onderdeel wat je helpt om je verslavingoorsprong te onderzoeken, en dit te gebruiken om tips te maken zodat anderen niet in de zelfde valkuilen vallen lijkt me een mooi onderdeel wat ervoor zorgt dat, ja, anderen dus niet in de zelfde valkuil vallen.

Een opener gesprek en het taboe op drugs doorbreken lijkt me belangrijk. Ook het taboe op verslaving doorbreken is denk ik een goed iets. Want eerder durven toegeven dat je verslaafd bent kan er goed voor zorgen dat je sneller steun krijgt die je helpen bijj herstel, zodat het niet te ver gaat.

Ik denk dat als het live gaat er idd ook zeker een deel moet bestaan uit informatie vanuit bijv jellinek en trimbos. Maar ook bijv vanuit artsen over wat zij nu bijv voor problemen voor zich krijgen, en hoe die te voorkomen. Zodat je als beginnende gebruiker ook echt van iemand die problemen ziet te horen krijgt wat problemen zijn. Iemand die vaker iemand op drugs half dood voor zich had die uitlegt hoe je die problemen kunt voorkomen. Zodat slechte dingen die nu in het nieuws komen voortaan voorkomen worden.
Maar anderzijds ook artsen die de effecten in de hersenen uitleggen waarvoor drugs juist op een goede manier kan werken. Ik wil bijv best eens iemand op drugs in een CT scan ofzo zien.
Ik merk zelf een ontsettende ontspannenheid in een trip met 2-fdck. Ik wil dat best eens op beeld in een scan zien wat aantoont dat het gebruik van deze research drugs op een positieve manier bij kan dragen aan mijn levensstijl. En met bijv stress testen die voor en na laten zien van gebruik van bijv deze drugs.

Een verbod op (deze) drugs is op allerlei manieren idd een stom idee. Maar als niemand er wat van zegt en alleen de negatieve kanten in beeld komen dan wordt het ongetwijfeld doorgezet. En dan kunnen we stil zwijgen en hopen dat het daarmee voorbij gaat. Maar dat is net zoiets als dat grapperhaus doet, met het verboden maken hopen dat het probleem verdwijnt.

Met de laatste ontwikkelingen rond 3mmc lijkt me dit topic weer erg belangrijk aan te snijden. Dat iets positiefs snel nodig is.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben al 4 maanden een functionele dagelijkse gebruiker van
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kevin92 zei:
Een verbod op (deze) drugs is op allerlei manieren idd een stom idee. Maar als niemand er wat van zegt en alleen de negatieve kanten in beeld komen dan wordt het ongetwijfeld doorgezet. En dan kunnen we stil zwijgen en hopen dat het daarmee voorbij gaat. Maar dat is net zoiets als dat grapperhaus doet, met het verboden maken hopen dat het probleem verdwijnt.
Klik om te vergroten...
Als ze dit verbieden stap ik gewoon over op straat drugs zoals heroïne methadone oxycodone Ghb amfetamine coke enz.

Alsof dat veel beter is dan de rc's
c
cyrilioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Er zijn een aantal projecten opgezet. Je kan er meer over lezen op de volgende website:

- https://www.startbeterdrugsbeleid.nl/ (petitie)
- https://www.highhumans.com/ (verhalen van gewone mensen die wel eens drugs gebruiken. Om te laten zien dat gebruikers echt niet allemaal 'junks' zijn oid).
- https://www.drugsdialoog.nl/ (een plek voor experts om te debatteren over drugs issues met elke maand een nieuw onderwerp).

Tot slot, er is een WhatsApp groep waarin 'activisten' zitten die meedenken en meewerken hieraan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
cyrilio zei:
Er zijn een aantal projecten opgezet. Je kan er meer over lezen op de volgende website:

- https://www.startbeterdrugsbeleid.nl/ (petitie)
- https://www.highhumans.com/ (verhalen van gewone mensen die wel eens drugs gebruiken. Om te laten zien dat gebruikers echt niet allemaal 'junks' zijn oid).
- https://www.drugsdialoog.nl/ (een plek voor experts om te debatteren over drugs issues met elke maand een nieuw onderwerp).

Tot slot, er is een WhatsApp groep waarin 'activisten' zitten die meedenken en meewerken hieraan.
Klik om te vergroten...
Alsnog het huidige cabinet zal het een worst wezen wat de experts zeggen..
Die leren niet van hun fouten want drugs zijn slecht en die moeten we hard aanpakken!

Of het jou werkt of niet.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
benzzzy zei:
Ik ben al 4 maanden een functionele dagelijkse gebruiker van
Klik om te vergroten...

Als jij een urine controle moet doen brandt jouw urine waarschijnlijk gewoon door het potje heen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
Als jij urine controle moet doen brandt jou urine waarschijnlijk gewoon door het potje heen.
Klik om te vergroten...
Die heb ik een paak keer in de maand 🙄
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb nog wel wat fotos achter de hand van meneer Grapperhaus
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ikzelf hoef deze crapuul niet meer te zien.
Hij kan gaan scoren op deze materie, dat zal hij niet Nalaten, aangezien hij nogal wat waardepunten verloren heeft...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Apotheker zei:
Ik heb nog wel wat fotos achter de hand van meneer Grapperhaus
Klik om te vergroten...
Zou je alsjeblieft die foto's kunnen inlijsten met zand bestrooien 3 keer een duivel uitdrijving doen en ze verbranden tot as en de as minimaal 3 maal verder verbranden in een kamp vuur om het te zuiveren. Ik denk dat zelfs dat niet genoeg is on al de bullshit uit zijn kop te spoelen.

* modknip: het aanmoedigen van geweld jegens politici is niet toegestaan op het forum *
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzzzy zei:
* modknip: het aanmoedigen van geweld jegens politici is niet toegestaan op het forum *
Klik om te vergroten...
Pas op met dit soort comments. Ik snap je boosheid. Maar dit kan gezien worden als opruiing, zaaien tot haat of zelfs een doodsbedreiging. Dat zijn strafbare feiten, misdrijven zelfs waarmee je een strafblad kan oplopen. Daarmee kan je niet alleen jezelf in de nesten werken, maar ook het hele forum (omdat zij juridisch mede-verantwoordelijk zijn voor de gepubliceerde inhoud).

Het is ook helemaal niet nodig om pro-criminaliseerders zo toe te spreken. We hebben genoeg bewijzen en argumenten om te onderbouwen dat hun halsstarrige ideologie geen effect sorteert. Het is dus veel slimmer en effectiever om gewoon de draak te steken met hoe tegenstrijdig hun beweringen zijn met de realiteit. Humor is een veel effectiever wapen dan een daadwerkelijk wapen.

Het eerste deel van je comment vond ik nog wel grappig.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rivalrie zei:
Grapperhaus geilt op macht. Kijk wat hij die coffeeshop eigenaar aandeed in de serie cannabis. Echt bizar dat grapperhaus niet in de gevangenis zit
Klik om te vergroten...
Wat deed ie?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."