Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden met 3mmc strafbaar?

Autorijden met 3mmc strafbaar?

63 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#1
ricorieks zei:
Dit zijn wel heel naïeven gedachten gangen hoor als je denkt dat iedereen even slim of verantwoord is..
Klik om te vergroten...
Wat… Jij snapt het niet hè? 🤣
Ik zeg helemaal nergens dat iedereen even verantwoordelijk en slim is. Bovendien, als ik jouw afgelopen posts hierzo bekijk is dat maar al te duidelijk… Niet lullig bedoelt, maar heel veel dingen die je zegt kloppen gewoon van geen kant.

Je hoeft toch ook niet bijster slim of verantwoord te zijn om te weten dat drugs en autorijden NIET hoort! Als je achter het stuur stapt heb je toch je rijbewijs gehaald? Als je op magische wijze in heel je leven nóóit hebt mee gekregen dat onder invloed van drugs gaan autorijden levensgevaarlijk is, dan hoop ik toch echt dat je dit nog verteld hebt gekregen tijdens je lessen of in je theorie…

Dit zegt natuurlijk nog niet dat mensen 3-MMC niet kunnen onderschatten en toch achter het stuur stappen, denkende dat het de rijvaardigheid niet beïnvloed. Maar dit een levensgevaarlijke denkfout en die wordt gewoon bestraft! Ik vind het echt idioot om te denken dat je wanneer je onder invloed een dodelijk slachtoffer maakt, je hier onderuit kan komen omdat de bestuurder zijn huiswerk niet heeft gedaan…


ricorieks zei:
een hele hoop mensen denk ik die tog het gevoel hebben dat ze gewoon kunnen gaan rijden,net als met alcohol.
maar..
Klik om te vergroten...
Ja en weet je hoe dat komt? Omdat je niet helder na kan denken… Hoe overtuigend helder je je dan ook voelt. Maar je bent het met me eens toch dat overmoedigheid door drugs geen geldig excuus is om dan maar niet vervolgd te worden als je betrapt wordt?
Bijna iedereen wéét wel dat drugs de rijvaardigheid beïnvloeden, denk ik overigens. Sommige mensen besluiten alleen tóch achter het stuur te stappen, met de gedachte dat ze het wel kunnen handelen. Anderen denken zelfs dat ze beter gaan rijden met oppeppende drugs op, dat wil ik wel geloven hoor maar het is gewoon veel te riskant in mijn ogen (en die van de wet)
ricorieks zei:
een plaatje met een man met een blinddoek wel?
Klik om te vergroten...
Jij komt ineens met ‘ja maar met alcohol is het dit en dat’. Het gaat niet over alcohol, de regels over alcohol vind ik ook krom op veel gebieden maar dit verandert helemaal niks aan waar wij het verder over hadden en is dus niet relevant.
Met die blinddoek (heb ik enorm m’n best op gedaan, bedankt 😒) probeerde ik je uit te leggen dat het echt debiel is om te zeggen dat je niet weet dat 3-MMC je rijvaardigheid beïnvloed, terwijl je letterlijk op dat moment strak staat! Na meerdere keren uitleggen dacht ik dat je baat zou hebben bij een plaatje, maar als zelfs dat niet helpt…
Het kan wel dat je denkt dat strak staan je rijvaardigheid niet beïnvloed, maar daar heeft de wet echt geen boodschap aan verder… Dan heb je gewoon een stomme denkfout gemaakt, en verdien je straf.

ricorieks zei:
Dit bedoel ik dus met mis informatie.
maar gelukkig dat je het zegt, dan kan ik het juridische gedeelte gelukkig buiten schot laten in deze discussie.
jij doelt op artikel 426 sr
dat is gewoon een aanvulling op de basis art 453 sr.
omdat iets gedoogd wordt wil niet zeggen dat het niet strafbaar is...
Klik om te vergroten...
Aah kijk hier had ik geen weet van, thanks! Ik vond gisteren na een snelle Google om mijn gedachte te checken dit op vraaghetdepolitie.nl:

Wanneer is alcohol strafbaar?​

In sommige gevallen is het strafbaar om alcohol te drinken. Onderstaand vind je een opsomming:

● Als je auto rijdt terwijl je teveel gedronken hebt.
● Als je op je (brom)fiets rijdt terwijl je te veel gedronken hebt.
● Als je je asociaal of vervelend gedraagt op straat (openbare dronkenschap).
● Als je alcoholische drank koopt of bij je hebt terwijl je nog geen 18 jaar bent. Vanaf 1 januari 2014 mag je onder de 18 jaar geen alcohol kopen of bij je hebben.
Klik om te vergroten...
Ik ging er dus vanuit dat als je je niét asociaal of vervelend gedraagt je niet strafbaar bent.
Maar hoe dan ook, wat ik zei blijft wel staan, dat je zonder problemen dronken over straat kan. Als je geen overlast veroorzaakt heeft de politie zat andere dingen te doen dan praktisch onschuldige burgers beboeten… Dat doen ze gewoon niet, mits je niet opvalt als ladderzat of zo. Ik vind het dan ook niet zo’n probleem dat je niet beboet kan worden voor slechts onder invloed zijn van 3-MMC. In de wet verschilt dit beleid dus wel met alcohol, maar in de praktijk niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
El Hamdulillah...Selam!
De overeenkomst tussen alcohol en 3 mmc is: beide beïnvloeden de rijvaardigheid.
Alcohol is een harddrug.
3mmc (nog) niet.
Het zijn beide stoffen, die dus de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.
Alcohol is hierin zeeer bekend. Teveel is foute koek. Maak je brokken, kassaaaa.
3 mmc in deze, dit wordt interessant als je brokken gemaakt hebt.
Gaat men tot onderzoek over omdat je gedrag abnormale uitstraling heeft, dan ga je dus gewoon voor de bijl.
Terecht.

Voila, c'est ca, e vive la Cameron!
Na deze bijdrage sluit ik van mijn kant de discussie hierover.

Allah, Wallah, Tallah.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Funfact:

Je kan een boete krijgen voor openbare dronkenschap (vervelend gedrag o.a), maar ook een boete voor in staat van dronkenschap verkeren op de openbare weg.

Dronken zijn op straat is dus al strafbaar zonder vervelend te doen. Of ze die boete snel geven is natuurlijk vraag 2.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
De overeenkomst tussen alcohol en 3 mmc is: beide beïnvloeden de rijvaardigheid.
Alcohol is een harddrug.
3mmc (nog) niet.
Het zijn beide stoffen, die dus de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.
Alcohol is hierin zeeer bekend. Teveel is foute koek. Maak je brokken, kassaaaa.
3 mmc in deze, dit wordt interessant als je brokken gemaakt hebt.
Klik om te vergroten...
dit was ook mijn bedoeling met het alcohol verhaal erbij te betrekken omdat de meerderheid alcohol gebruikt of heeft gebruikt ,daardoor dacht ik dat het wat makkelijker was in de vergelijking met 3-mmc
HierEnDaarEenFuifje zei:
Of ze die boete snel geven is natuurlijk vraag 2.
Klik om te vergroten...
normaal gesproken in de meeste delen van het land niet.
waar ik zelf vandaan kom is bijna altijd al een noodgebied geweest ,daar kreeg je hem 9 van de 10 x
zelfs een blikje bier voor je deur drinken op straat of een blow roken werd direct beboet.

maar ik zal eerst even netjes flual beantwoorden en dan is dit topic voor mij ook klaar aangezien ts waarschijnlijk niet meer terug komt .
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flualhamdulillam zei:
(heb ik enorm m’n best op gedaan, bedankt 😒
Klik om te vergroten...
ten eerste mijn excuses dat ik hem afgekraakt heb :innocent:
Flualhamdulillam zei:
Je hoeft toch ook niet bijster slim of verantwoord te zijn om te weten dat drugs en autorijden NIET hoort! Als je achter het stuur stapt heb je toch je rijbewijs gehaald? Als je op magische wijze in heel je leven nóóit hebt mee gekregen dat onder invloed van drugs gaan autorijden levensgevaarlijk is, dan hoop ik toch echt dat je dit nog verteld hebt gekregen tijdens je lessen of in je theorie…
Klik om te vergroten...
drug en auto rijden ben ik het helemaal mee eens .
Flualhamdulillam zei:
Dit zegt natuurlijk nog niet dat mensen 3-MMC niet kunnen onderschatten en toch achter het stuur stappen, denkende dat het de rijvaardigheid niet beïnvloed. Maar dit een levensgevaarlijke denkfout en die wordt gewoon bestraft! Ik vind het echt idioot om te denken dat je wanneer je onder invloed een dodelijk slachtoffer maakt, je hier onderuit kan komen omdat de bestuurder zijn huiswerk niet heeft gedaan
Klik om te vergroten...

tuurlijk moet je bestraft worden de auto instapt en iemand doodt rijdt ,maar als je al ziet dat iemand die gedronken heeft en waar wetten voor staan geschreven er mee wegkomt met 240 uur taakstraf .
dan denk ik met 3-mmc waar totaal niks over in de wet staat .justitie totaal geen poot heeft om op te staan .
aangezien er geen studie achter NFS en RC s en/of wetenschappelijk bewezen is dat 3-mmc de rijvaardigheid beïnvloed .
dus dat moet justitie eerst maar bewijzen,want gelukkig in nederland hoef je zelf je onschuld niet te bewijzen .
en geloof me van mij mag je gewoon de zelfde straf krijgen als dat je iemand vermoord .
ik gaf puur antwoord op wat ts vroeg, of ik het er mee eens ben of het bestraft word jazeker maar daar ging het niet om.
ik zal mezelf als voorbeeld geven over de andere dingen die je schrijft.
ik zelf kwam 3-mmc eerst tegen op een site en dat stond onder lustopwekkende middelen ,ik ben toen gaan googlen en ook op het nieuws gaan volgen.
en kwam op een heel ander beeld van 3-mmc uit.
had ik gedacht he het staat tussen de hearball middeltjes en of kruiden mixjes ,en niet verder had gekeken erover had ik het genomen als lustopwekkend zonder gevolgen van dien te weten.
ik zou de auto maar pakken en naar mn date gereden zijn .
Flualhamdulillam zei:
dat het echt debiel is om te zeggen dat je niet weet dat 3-MMC je rijvaardigheid beïnvloed, terwijl je letterlijk op dat moment strak staat!
Klik om te vergroten...
ik had het dus niet geweten omdat het zeg maar onschuldig leek ,dat ik dan strak in de auto had gezeten had ik niet geweten dan ,hoe stom dat ook klinkt
klamme handjes beetje warm krijgen en je denkt oh het werkt echt ,straks de nacht van me leven ,en dan boem knalt die in en was ik de pineut geweest ,bedoel ik mee ,een ongeluk zit in een klein hoekje ..
neemt niet weg dat je wat je ook koopt je eerst research moet doen...
er zijn vendors die het in een soort snoep verpakking verkopen ..
dat is ook misleiding van mensen die niet echt weten wat ze kopen en doen ,het lijkt dan allemaal zo onschuldig
dan krijg je ook vragen als die van ts natuurlijk,
zou ook aangepakt moeten worden in mijn ogen.

verder kom ik uit een achterstands wijk dus ben opgegroeid met drug gebruik om me heen.
daar heb ik zoveel idioten gezien om me heen dat ik daardoor zo overtuigd was en ben dat er mensen gewoon drug innemen zonder zelfs te weten wat ze nemen.die gooien alles naar binnen wat ze zien of in hun hand gedauwd krijgen .
dan de auto instappen en alleen van de vrienden kring mee krijgen zo van kijk je wel uit .
en daar wordt alleen mee bedoelt voor de politie ,en zeker niet aan een eventueel slachtoffer.

Flualhamdulillam zei:
vraaghetdepolitie.nl:
Klik om te vergroten...
dat wou ik ook plaatsen maar daar krijg je vaak ook halve antwoorden of halve waarheden ,dus tog maar niet gedaan voor ts

wetten die krom zijn en gaten vertonen ben ik het ook met je eens ,maar dat kunnen wij niet veranderen .
ze zijn er en dat is de wet nou eenmaal.

in me post hierboven staat al de alcohol en openbare dronkenschap enz .
dus ik denk dat het zo wel weer is recht gezet.

mvg ricorieks
B
Bobbob206Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi mensen. Ik vraag me af of het strafbaar is om deel te nemen aan het verkeer met 3mmc gebruik. Neemt niet weg dat het verstandig is om te doen. Wat weten we hierover op het forum?
w
wapboyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ze zeggen wel eens ..... domme vragen bestaan niet😅
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
wapboy zei:
Ze zeggen wel eens ..... domme vragen bestaan niet😅
Klik om te vergroten...
51VfTmmGOeL._AC_SX425_.jpg
Of
Is-dat-DOM-vast-wel-tripreport-1.jpg
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Toen je deze vraag opstelde, en het moment van plaatsen hanteerde. Wat zei je gezonde verstand?

Alle middelen die het reactievermogen, en het hanteren van motorvoertuigen beïnvloeden is niet voor niets strafbaar volgens de wet.

De maximumstraf voor rijden onder invloed van drugs of medicijnen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 8.200,-. Ook kan een rijverbod opgelegd worden. De rechter kan het rijbewijs laten inhouden voor max. 5 jaar (10 jaar bij herhaling).

Er kan wel gediscussieerd worden over “3mmc is geen drugs maar een research chemical” het is een designer drugs, en zal geclassificeerd worden onder Artikel 8. Wegenverkeerswet. (WVW). rijden onder invloed.


Dus, nee denk dat niemand weet of dit toegestaan is of niet. 🤨
B
Bobbob206Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja idd 🙈 stomme vraag eigenlijk dit geld al bij sommige medicijnen. Doe me maar zo'n strippen kaart voor domme vragen haha
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blyatman zei:
Toen je deze vraag opstelde, en het moment van plaatsen hanteerde. Wat zei je gezonde verstand?

Alle middelen die het reactievermogen, en het hanteren van motorvoertuigen beïnvloeden is niet voor niets strafbaar volgens de wet.

De maximumstraf voor rijden onder invloed van drugs of medicijnen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 8.200,-. Ook kan een rijverbod opgelegd worden. De rechter kan het rijbewijs laten inhouden voor max. 5 jaar (10 jaar bij herhaling).

Er kan wel gediscussieerd worden over “3mmc is geen drugs maar een research chemical” het is een designer drugs, en zal geclassificeerd worden onder Artikel 8. Wegenverkeerswet. (WVW). rijden onder invloed.


Dus, nee denk dat niemand weet of dit toegestaan is of niet. 🤨
Klik om te vergroten...
Ik zou het voor de zekerheid en veiligheid niet doen. Een ongeluk zit in een klein hoekje immers!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Kan alleen mn voorgangers bijtreden, alleen wil ik er zeker nog wel eens serieus op reageren (al vraag ik me wel het nut, ervan af bij zulke vraagstellers).
Mag je überhaupt met drugs deelnemen aan het verkeer? Dat je nog twijfelt aan rc's gebaseerd op bestaande reguliere medicijnen, zoals benzo's en rilatine...kan ik inkomen, heb ik vb bij 4f-mph (potente rilatine rc) ook gehad. Maar zelfs daar, liever voorkomen, dan ff te testen. Als ik weet dat ik moet rijden, zal ik minstens 3 dagen ervoor niets nemen, buiten mijn voorgeschreven medicatie. Ook heb ik voordeel dat ik geen wiet rook (thc blijft lang in je lijf bij regelmatig gebruik), alcohol, ook nooit dag/avond voor ik ergens moet zijn. Maar deze vraag mbt 3mmc is indd gewoon DOM, bedoel, dat is stimulant pur sang, iets tussen coke en mdma...DUS NEEN, dat is 1000% ontoelaatbaar, onwettig en strafbaar...maar alleen de gedachte dit te willen doen🤷🤦 Ik stel me zo van die individu's voor die lijntje nemen en ook nog even een peukie wiet trekken en beetje later gezellig de baan op gaan met de auto🙃
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blyatman zei:
Toen je deze .....

Alle middelen die het reactievermogen, en het hanteren van motorvoertuigen beïnvloeden is niet voor niets strafbaar volgens de wet.

De maximumstraf voor rijden onder invloed van drugs of medicijnen is drie maanden gevangenisstraf of een geldboete van € 8.200,-. Ook kan een rijverbod opgelegd worden. De rechter kan het rijbewijs laten inhouden voor max. 5 jaar (10 jaar bij herhaling).
Klik om te vergroten...
Noot: en nou dit eens bekijken, als er iemand door jou is aangereden, en zwaar gewond, od het leven heeft verloren, doordat jij zonodig toch achter het stuur kroop.
Dan verandert die strafmaat...en niet in gunstige zin!

Jij rijdt onder invloed?
Altijd schuld aan jou!
Blyatman zei:
Er kan wel gediscussieerd worden over “3mmc is geen drugs maar een research chemical” het is een designer drugs, en zal geclassificeerd worden onder Artikel 8. Wegenverkeerswet. (WVW). rijden onder invloed.
Dus, nee denk dat niemand weet of dit toegestaan is of niet. 🤨
Klik om te vergroten...

Ik dus wél.
Artikel 8 van de WegenverkeersWet geeft precies aan, wat er wel, maar ook wat er niet mag, als men onder invloed is van een stof, die de rijvaardigheid k a n beïnvloeden, en de bestuurder dit had kunnen/moeten weten.
Als men een (motor)voertuig bestuurt, of als men onder invloed verkerende, daartoe alleen al aanstalten maakt, om in die staat verkerende, te gaan rijden, dat is dus foute koek.
as simple as that.

3mmc is zo'n stof.
Of we dit nou leuk vinden, of niet.
Ik ben zelf hierin vroegah beslist geen heilige geweest.
dat is de waarheid.
Dat is alleen heeeeel lang geleden. Maar toch. Fout.

Je ken het niet meer maken...toch?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ok TO word wel afgebrand. Maar uit zijn OP haal ik uit of rijden met 3mmc mag. Want officieel is het nog geen drugs. Kon het antwoord ook wel raden daar niet van.

Goed..verdient niet de hoogste iq prijs, maar beter toch dat iemand het hier vraagt dan doet?

Dus top.. @Blyatman @De Zandman

En @Nihilist88

(En ja moet ook wel.lachen om.de reacties.van.anderen)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het gaat er niet om, @Mrloverd, of het nu drugs zijn, of niet, als je onder invloed rijdt.
Art 8 WvW heeft het over i e d e r e stof, die de rijvaardigheid
k a n beïnvloeden.
Zelfs aanstalten maken om te gaan rijden, onder invloed verkerende, is al foute koek.
Dus:
3 mmc en autorijden?
Gaan n i e t samen, is simpelweg verboden!
Denk eens aan die andere deelnemers aan het verkeer...
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Het gaat er niet om, @Mrloverd, of het nu drugs zijn, of niet, als je onder invloed rijdt.
Art 8 WvW heeft het over i e d e r e stof, die de rijvaardigheid
k a n beïnvloeden.
Zelfs aanstalten maken om te gaan rijden, onder invloed verkerende, is al foute koek.
Dus:
3 mmc en autorijden?
Gaan n i e t samen, is simpelweg verboden!
Denk eens aan die andere deelnemers aan het verkeer...
Klik om te vergroten...
Absoluut mee eens!
Ik bedoel alleen, ik heb liever dat iemand een "domme" vraag stelt en door de antwoorden hier niet ermee gaat rijden.

Dan dat hij de vraag niet had gesteld.en het had gedaan. Dus ik hoop dat TO wat met jullie serieuze antwoorden doet
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zo ken ik je weer, @Mrloverd!
Het is nooit mijn bedoeling geweest om de TO af te branden. Nee. Beslist niet.
Wat was mijn bedoeling dan wel?
Eenvoudig.
Het vertellen hoe een en ander juridisch in elkaar steekt.
En dit stukje info is voor ons allemaal toch wel belangrijk vind ik .
Het is natuurlijk aan iedereen zelf, wat hij if zij ermee doet.
Maar wetten e.d. moet je exact weergeven zo mogelijk, want exact zijn, dat doet de rechter uiteindelijk ook.
C'est ca.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien moet je @De Apotheker eens appen, zijn dealer verwerkt 3-mmc in zijn lachgas tanks en voor zover ik het weet is een ballonetje doen in de auto de laatste rage.

Maar ff serieus. Als je niet kan rijden door het gebruik van psychoactive middelen slaap dan liever onder een brug ofzo voor een nachtje. Met wat geluk kan je een fikkie stoken met wat mede junks om je warm te houden en de dag nadien kan je weer fris in je auto stappen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Is het niet beter om te zeggen:
Als je onder invloed bent,
Van wat voor drug dan ook, niet alleen psychoactieve middelen, er zijn nog zoveel andere ,

NIET RIJDEN
De ellende die je riskeert, ook vwb de anderen,
Die wil je echt niet de rest van je leven met je mee torsen, toch.
Sommige middelen werken dagenlang door.
Onder invloed? Niet doen.
We weten dit toch allemaal.
N
Nakkie AmfetamineLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als ik dit lees word ik een beetje verdrietig.
WAAROM ik herhaal WAAROM zou je ook maar willen rijden met 3mmc en of andere drugs op.

Het is vragen om problemen!

Oh en hoewel een speeksel test meschien niet test op 3mmc is rijden met verdovende middelen altijd strafbaar.
(Tenzij je een dokters verklaring hebt die dit tegen spreekt)
Maar die zal jij voor 3mmc never nooit niet krijgen helaas

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."