Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGepakt met drugs

Gepakt met drugs

18 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nihilist88 zei:
Puur de Nederlandse drugswet:

Harddrugs (XTC, cocaïne, heroïne etc.) bezitten, verhandelen, verkopen of maken is geheel verboden. Het is niet strafbaar om harddrugs te gebruiken.
Dit is toch nogal paradoxaal, je mag het niet bezitten, maar wel gebruiken 🙄😂
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Ja, ik ben soms met stomheid geslagen over het drugsbeleid...

Hoe kan je nou ooit harddrugs nemen, zonder het in bezit te hebben? Moet iemand anders het in je neusgat blazen? Moeten we allemaal maar aan de yopo zeker...

Maar zonder gekheid. Ligt de grens van bezit en gebruik nou werkelijk tussen het in je handen hebben enerzijds en het in je neus, mond of kont stoppen anderzijds? Ik zou zelf toch eigenlijk denken dat het in je lichaam hebben, ook bezit is. Blijkbaar niet...

We zitten in 2022 en we blijven maar aanmodderen met dergelijk vaag en belachelijk drugsbeleid. En we vragen ons af waarom dit niet werkt... Wanneer gaan we die naam van tolerant drugs land (bull. shit.) nou eens echt waar maken? Met (imo het liefste) legalisering van bepaalde drugs, regulering ervan, goede voorlichting erover en logica en transparantie qua het beleid.

Het is er eens tijd voor.
Klik om te vergroten...

Het probleem met rechtlijnige wetgeving is dat het excessen kan veroorzaken. In België komt het bijvoorbeeld vaker voor dat mensen geen medische hulp durven te zoeken als ze dat nodig hebben na drugsgebruik. Nederlandse politici hebben daarover gezegd dat ze het belangrijker vinden dat mensen medische zorg krijgen als ze dat nodig hebben, en dat mensen daar dan niet voor gestraft worden.

Dat dee werd nog verder versterkt toen de politie in Amsterdam halverwege de jaren '60 honderden jongeren per jaar arresteerde die hasj rookten. Die zouden dan eigenlijk 2 jaar in de gevangenis moeten zitten. Niemand had meer echt zin om dat soort ineffectieve pesterijen door te zetten. Temeer omdat drugs nou ook niet zo extreem gevaarlijk zijn dat er direct een vrijheidsberoving voor nodig is om anderen te beschermen.

Ik heb eigenlijk liever zulk genuanceerd beleid dan wetgeving die heel fundamentalistisch en 'duidelijk' is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Amigomaat zei:
Hallo mensen,

Ik heb even een vraag;

ik ben afgelopen weekend gepakt met ong 0,3 gram coke op zak. Nu weet ik dat dit minder dan de gebruikshoeveelheid is en er dus in principe niks aan de hand is.. Maar nu heeft de politie me op straat ook een puntje zien nemen..
Ik heb daarna volledig met ze meegewerkt en mijn drugs bij ze afgestaan, maar ik weet niet of ik hier nog een boete / brief van krijg.

harddrugs gebruiken is namelijk niet strafbaar, maar ik weet niet of dit ook zo is wanneer de politie ziet dat je een punt op straat neemt.
Is iemand anders dit ooit overkomen / weet iemand wat hier de precieze opvolging van is?
Vanuit de politie heb ik namelijk niet specifiek te horen gekregen dat ik nog een boete zou krijgen, maar ik moest wel mijn adres bevestigen..

groetjez!
Klik om te vergroten...

Maak je geen zorgen. Als je een boete had gekregen dan hadden ze je dat meteen wel laten weten. Ik denk dat agenten verder ook niet zoveel zin hebben om zich nog lang bezig te houden met deze 'zaak' over 0,5 gram cocaïne met uitsluitend bewijs van eigen gebruik.
m
marsman445Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Normaal direct te betalen minnelijke schikking in BE van € 250 bij gebruikershoeveelheden. Hangt ook wel af waar en wanneer natuurlijk.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik had een vreemde ervaring 2 maand geleden..een oude bekende waar ik geen contact meer mee wil een lange tijd, had de politie op me afgestuurd (waarom hij dat op dat moment deed is me onduidelijk want hij heeft normaal gezien wegens geen contact nu geen zicht op mijn leven).
Ik verwachtte helemaal geen politie en mijn 4F-MPH poeder (5mg mogelijks) lag gewoon op tafel. Er lagen ettelijke blisters en verpakkingen van 4F-MPH pillen maar wel leeg.

De politie kwam binnen en vertelde wie hen gecontacteerd had en ze kwamen kijken hoe het ging met me.

Ze zagen heus wat er lag en in België is dit illegaal.

Toch namen ze niks mee of gaven me geen boete.

Ze weten echter dat ik hulpverlening heb en mijn gebruik als een probleem zie. Zou dat de reden zijn geweest dat ze niet alles meenamen en me geen boete gaven? Ze hadden t medeleven in ieder geval me niet ineens zonder te zetten wat toen erg moeilijk zou geweest zijn, zeker onvoorbereid.

Politie heeft natuurlijk ook een andere (bezorgde) functie, naast enkel de Wet laten naleven.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fairflower zei:
4F-MPH poeder (5mg mogelijks) correctie: 5 gram bedoelde ik
Klik om te vergroten...
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
grote kans dat ze ervoor hebben gekozen om de hulpverlening te informeren
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#7
robinjoo1 zei:
grote kans dat ze ervoor hebben gekozen om de hulpverlening te informeren
Klik om te vergroten...
Een mogelijkheid. Al is mijn hulpverlening goed op de hoogte via mij. In die zin leverde dat geen nieuwe info op.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
marsman445 zei:
Normaal direct te betalen minnelijke schikking in BE van € 250 bij gebruikershoeveelheden. Hangt ook wel af waar en wanneer natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Geldt dit voor harddrugs, maar ook voor softdrugs?
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cardboard zei:
Mag de politie in België je huis in zonder huiszoekingsbevel?
Gelukkig is er geen narigheid van gekomen, en goed dat je hulpverlening hebt. Die oude bekende van je verdient wel dat iemand in z'n schoen poept of iets dergelijks zeg. Tjonge.
Klik om te vergroten...
Je hoeft ze niet binnen te laten idd, als je weigert mogen ze niet en hebben ze een huiszoekingsbevel nodig. Maar dat deed ik wel en had totaal de politie niet verwacht of iemand die binnen wou komen want verwachtte eigenlijk bol.com...🤭
Normaal steek ik ook alles netjes weg, maar was mijn porties voor de komende dagen a t klaar leggen, de rest verdween daarna achter slot.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
In geval van nood bijvoorbeeld een brand mag de politie naar binnen zonder schriftelijke machtiging.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cardboard zei:
Mag de politie in België je huis in zonder huiszoekingsbevel?
Gelukkig is er geen narigheid van gekomen, en goed dat je hulpverlening hebt. Die oude bekende van je verdient wel dat iemand in z'n schoen poept of iets dergelijks zeg. Tjonge.
Klik om te vergroten...

In Nederland is ook niet altijd van toepassing dat de politie een machtiging nodig heeft. Er zijn situaties waarin de politie zonder je woning in kan.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mag de politie in België je huis in zonder huiszoekingsbevel?
Gelukkig is er geen narigheid van gekomen, en goed dat je hulpverlening hebt. Die oude bekende van je verdient wel dat iemand in z'n schoen poept of iets dergelijks zeg. Tjonge.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe zit dat in België, gebruikers hoeveelheden?
Ik dacht dat in België er een zero tolerance beleid gevoerd wordt? Iig nemen ze je alles, ook al is het maar een kleine hoeveelheid, meteen af....
Krijg je meteen een bekeuring aan je broek?
Of vervolgt men niet bij heel kleine hoeveelheden?
A
AmigomaatLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hallo mensen,

Ik heb even een vraag;

ik ben afgelopen weekend gepakt met ong 0,3 gram coke op zak. Nu weet ik dat dit minder dan de gebruikshoeveelheid is en er dus in principe niks aan de hand is.. Maar nu heeft de politie me op straat ook een puntje zien nemen..
Ik heb daarna volledig met ze meegewerkt en mijn drugs bij ze afgestaan, maar ik weet niet of ik hier nog een boete / brief van krijg.

harddrugs gebruiken is namelijk niet strafbaar, maar ik weet niet of dit ook zo is wanneer de politie ziet dat je een punt op straat neemt.
Is iemand anders dit ooit overkomen / weet iemand wat hier de precieze opvolging van is?
Vanuit de politie heb ik namelijk niet specifiek te horen gekregen dat ik nog een boete zou krijgen, maar ik moest wel mijn adres bevestigen..

groetjez!
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Puur de Nederlandse drugswet:

Harddrugs (XTC, cocaïne, heroïne etc.) bezitten, verhandelen, verkopen of maken is geheel verboden. Het is niet strafbaar om harddrugs te gebruiken.
Dit is toch nogal paradoxaal, je mag het niet bezitten, maar wel gebruiken 🙄😂

Ik ben zelf Vlaming en heus, hier ist nog belachelijker.
Ik denk, allé ben er zeker van dat dit geen verdere gevolgen zal hebben voor jou. Het was duidelijk gebruikersbezit, voor coke ligt dit op 0.5gr.
Dus als je voor de rest niets aan de hand hebt, vb onder bepaalde juridische voorwaarden moet leven, slaap gerust op je 2 oren (stupide uitdrukking 😆)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nihilist88 zei:
Puur de Nederlandse drugswet:

Harddrugs (XTC, cocaïne, heroïne etc.) bezitten, verhandelen, verkopen of maken is geheel verboden. Het is niet strafbaar om harddrugs te gebruiken.
Dit is toch nogal paradoxaal, je mag het niet bezitten, maar wel gebruiken 🙄😂

Ik ben zelf Vlaming en heus, hier ist nog belachelijker.
Ik denk, allé ben er zeker van dat dit geen verdere gevolgen zal hebben voor jou. Het was duidelijk gebruikersbezit, voor coke ligt dit op 0.5gr.
Dus als je voor de rest niets aan de hand hebt, vb onder bepaalde juridische voorwaarden moet leven, slaap gerust op je 2 oren (stupide uitdrukking 😆)
Klik om te vergroten...
Ja, ik ben soms met stomheid geslagen over het drugsbeleid...

Hoe kan je nou ooit harddrugs nemen, zonder het in bezit te hebben? Moet iemand anders het in je neusgat blazen? Moeten we allemaal maar aan de yopo zeker...

Maar zonder gekheid. Ligt de grens van bezit en gebruik nou werkelijk tussen het in je handen hebben enerzijds en het in je neus, mond of kont stoppen anderzijds? Ik zou zelf toch eigenlijk denken dat het in je lichaam hebben, ook bezit is. Blijkbaar niet...

We zitten in 2022 en we blijven maar aanmodderen met dergelijk vaag en belachelijk drugsbeleid. En we vragen ons af waarom dit niet werkt... Wanneer gaan we die naam van tolerant drugs land (bull. shit.) nou eens echt waar maken? Met (imo het liefste) legalisering van bepaalde drugs, regulering ervan, goede voorlichting erover en logica en transparantie qua het beleid.

Het is er eens tijd voor.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
Met (imo het liefste) legalisering van bepaalde drugs, regulering ervan, goede voorlichting erover en logica en transparantie qua het beleid.


iets wat nooit zal gebeuren is mijn gedachten op de toekomst
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nihilist88 zei:
Puur de Nederlandse drugswet:

Harddrugs (XTC, cocaïne, heroïne etc.) bezitten, verhandelen, verkopen of maken is geheel verboden. Het is niet strafbaar om harddrugs te gebruiken.
Dit is toch nogal paradoxaal, je mag het niet bezitten, maar wel gebruiken 🙄😂
Klik om te vergroten...

@Amigomaat @Mindless

Er zit hier wel een kleine maar aan..

Veel steden en gemeenten hebben in de APV (soort eigen en klein wetboek met regels voor de betreffende gemeente) opgenomen dat drugsgebruik strafbaar is. Dit zou inhouden dat je dan een boete krijgt, dus als dit het geval was dan had je dat meteen gehoord. Dit gaat ook om een klein bedrag in verhouding. Durf niet te zeggen of het om een vast bedrag gaat of dat dit niet direct vaststaan. Als het niet direct vaststaat, dan kan het wel gedoe opleveren met de gemeente als je die boete vaak krijgt. Gemeentes kunnen al veel sneller maatregelen tegen iemand nemen en ook veel sneller ingrijpende maatregelen gebruiken vergeleken met het OM.

Vanuit het strafrecht krijg je inderdaad geen straf voor het gebruiken van drugs of het bezitten van een gebruikershoeveelheid.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
gekkemanlol zei:
Met (imo het liefste) legalisering van bepaalde drugs, regulering ervan, goede voorlichting erover en logica en transparantie qua het beleid.


iets wat nooit zal gebeuren is mijn gedachten op de toekomst
Klik om te vergroten...
Het moet wel, willen we écht wat aan de problemen met drugs doen. En als blijkt dat die manier echt veel beter werkt, bijvoorbeeld in landen die daadwerkelijk écht tolerant en progressief hierin zijn, dan zal NL ook wel een keer volgen, lijkt me. En zichzelf dan op de schouder kloppen dat we zo goed zijn...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."