Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3MMC, wanneer mag ik weer rijden?

3MMC, wanneer mag ik weer rijden?

25 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
t
trippyhippyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik lees veel over het niet-rijden onder invloed, logisch, maar ik kan nergens een indicatie vinden van wanneer ik weer mag rijden als ik 3MMC heb gehad. Voor alcohol is de richtlijn 'na anderhalf uur is de alcohol van een standaardglas bier weer uit je lichaam'.

Stel ik gebruik een kwart gram 3MMC in 3 uur tijd via de neus (hypothetisch). M'n laatste punt is om 12 uur snachts, mag ik dan sochtends om 6 uur weer legaal achter het stuur kruipen?
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#2
De halfwaardetijd van 3mmc is volgens mij nog niet bekend. Het antwoord is dus dat ik het niet weet.

Ik zou het er niet op gokken en de auto, misschien zelfs tot de avond, laten staan.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
trippyhippy zei:
Ik lees veel over het niet-rijden onder invloed, logisch, maar ik kan nergens een indicatie vinden van wanneer ik weer mag rijden als ik 3MMC heb gehad. Voor alcohol is de richtlijn 'na anderhalf uur is de alcohol van een standaardglas bier weer uit je lichaam'.

Stel ik gebruik een kwart gram 3MMC in 3 uur tijd via de neus (hypothetisch). M'n laatste punt is om 12 uur snachts, mag ik dan sochtends om 6 uur weer legaal achter het stuur kruipen?
Klik om te vergroten...
Kun je om 6 uur 's ochtends gewoon lekker gaan slapen alsof je niks gebruikt hebt? Denk het niet. Dan ben je dus nog gewoon onder invloed. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan slaap.

Zorg gewoon dat je niet auto hoeft te rijden na een nacht doorhalen.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kom dit topic tegen dat over 3-MMC en autorijden gaat...

Jammer genoeg wordt daar praktisch alleen gesproken over het feit dat je niet onder invloed moet gaan rijden... Maar dat weet je al, het officiele antwoord lijkt "Dat weten we gewoon niet" te zijn...

Hier staat een stukje tekst over de aantoonbaarheid van het gebruik, het is allemaal onduidelijk, maar het lijkt me dat ze je pas verdenken van gebruik als je niet helder overkomt, en dat jij dus vooral risico loopt op persoonlijke ellende als je zelf ook wel door zou moeten hebben dat je gewoon niets achter het stuur te zoeken hebt... Maar dat zegt nog steeds niets over het risico voor de mensen om je heen...

Ik heb jaren geworsteld met dezelfde vraag omtrend aantoonbare restanten cannabis in mijn systeem, het antwoord is hier ook vaak geweest: Je moet gewoon niet rijden als je geblowd hebt!!!!!! ... DUH! Maar wanneer mag het dan wel weer??
t
trippyhippyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mevrouw Pløp zei:
Kun je om 6 uur 's ochtends gewoon lekker gaan slapen alsof je niks gebruikt hebt? Denk het niet. Dan ben je dus nog gewoon onder invloed. Om nog maar niet te spreken over het gebrek aan slaap.

Zorg gewoon dat je niet auto hoeft te rijden na een nacht doorhalen.
Klik om te vergroten...
Als ik om 12 uur m'n laatste punt heb genomen, dan slaap ik om 3 uur gewoon :)

New Dawn zei:
Ik kom dit topic tegen dat over 3-MMC en autorijden gaat...

Jammer genoeg wordt daar praktisch alleen gesproken over het feit dat je niet onder invloed moet gaan rijden... Maar dat weet je al, het officiele antwoord lijkt "Dat weten we gewoon niet" te zijn...

Hier staat een stukje tekst over de aantoonbaarheid van het gebruik, het is allemaal onduidelijk, maar het lijkt me dat ze je pas verdenken van gebruik als je niet helder overkomt, en dat jij dus vooral risico loopt op persoonlijke ellende als je zelf ook wel door zou moeten hebben dat je gewoon niets achter het stuur te zoeken hebt... Maar dat zegt nog steeds niets over het risico voor de mensen om je heen...

Ik heb jaren geworsteld met dezelfde vraag omtrend aantoonbare restanten cannabis in mijn systeem, het antwoord is hier ook vaak geweest: Je moet gewoon niet rijden als je geblowd hebt!!!!!! ... DUH! Maar wanneer mag het dan wel weer??
Klik om te vergroten...
Als we het niet weten, hoe bepaalt de politie dan wat de grens is voor 3MMC? Wiet heeft bijv een max thc gehalte, alcohol een max promillage, hoe wordt dat voor 3MMC bepaald?
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goede vraag, ik ben ook wel benieuwd, loopt hier iemand rond met praktijkervaring op dat gebied?
Normaal gesproken worden dat soort dingen extreem groot opgeblazen in de media, is dat gebeurd?

En zo nee, heb jij misschien zin en tijd om je op te offeren? Je wordt er vast heel erg beroemd mee!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
trippyhippy zei:
Als ik om 12 uur m'n laatste punt heb genomen, dan slaap ik om 3 uur gewoon :)


Als we het niet weten, hoe bepaalt de politie dan wat de grens is voor 3MMC? Wiet heeft bijv een max thc gehalte, alcohol een max promillage, hoe wordt dat voor 3MMC bepaald?
Klik om te vergroten...
Na 3 uur slaap ben je waarschijnlijk niet echt scherp, zelfs nuchter niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
trippyhippy zei:
Ik lees veel over het niet-rijden onder invloed, logisch, maar ik kan nergens een indicatie vinden van wanneer ik weer mag rijden als ik 3MMC heb gehad. Voor alcohol is de richtlijn 'na anderhalf uur is de alcohol van een standaardglas bier weer uit je lichaam'.

Stel ik gebruik een kwart gram 3MMC in 3 uur tijd via de neus (hypothetisch). M'n laatste punt is om 12 uur snachts, mag ik dan sochtends om 6 uur weer legaal achter het stuur kruipen?
Klik om te vergroten...
Zes uur wachten lijkt me een beetje kort. Ik zou er minimaal een nacht slapen tussen houden.

Het probleem met research chemicals is dat het een beetje gokken blijft. Je weet niet precies hoe lang zulke middelen actief blijven, want veel onderzoek ontbreekt.
X
XTRAVitaminesLid
01-01-2024, 00:00
#9
trippyhippy zei:
Ik lees veel over het niet-rijden onder invloed, logisch, maar ik kan nergens een indicatie vinden van wanneer ik weer mag rijden als ik 3MMC heb gehad. Voor alcohol is de richtlijn 'na anderhalf uur is de alcohol van een standaardglas bier weer uit je lichaam'.

Stel ik gebruik een kwart gram 3MMC in 3 uur tijd via de neus (hypothetisch). M'n laatste punt is om 12 uur snachts, mag ik dan sochtends om 6 uur weer legaal achter het stuur kruipen?
Klik om te vergroten...

Nee, dat is wettelijk niet toegestaan. Als ze tijdens een controle een drugstest uitvoeren en de aanwezigheid van de stof detecteren, zal je rijbewijs in beslag worden genomen. Vervolgens mag je in de meeste gevallen je roes uitslapen in de gevangenis.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
XTRAVitamines zei:
Nee, dat is wettelijk niet toegestaan. Als ze tijdens een controle een drugstest uitvoeren en de aanwezigheid van de stof detecteren, zal je rijbewijs in beslag worden genomen. Vervolgens mag je in de meeste gevallen je roes uitslapen in de gevangenis.
Klik om te vergroten...
Je gaat echt niet direct naar gevangenis. Je kan ook gewoon een rijverbod krijgen. Als je tijdelijk wordt vastgezet is dat op het bureau.
X
XTRAVitaminesLid
01-01-2024, 00:00
#11
FredKroket zei:
Je gaat echt niet direct naar gevangenis. Je kan ook gewoon een rijverbod krijgen. Als je tijdelijk wordt vastgezet is dat op het bureau.
Klik om te vergroten...

Helemaal gelijk!

Je hebt detentiecentra, gevangenis & huis van bewaring. ongeacht hoe je het wilt zien op bureau heb je een mini gevangenis wat het zelfde voelt haha.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
XTRAVitamines zei:
Helemaal gelijk!

Je hebt detentiecentra, gevangenis & huis van bewaring. ongeacht hoe je het wilt zien op bureau heb je een mini gevangenis wat het zelfde voelt haha.
Klik om te vergroten...
Ja je kan beter in geen van die plekken zitten. En niet onder invloed rijden, dat is sowieso voor losers.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ligt eraan,

Sommige mensen doen eindeloos over hun theorie al en andere blijven steken bij het fysiek examen dus je weet het niet je weet het niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
trippyhippy zei:
Als we het niet weten, hoe bepaalt de politie dan wat de grens is voor 3MMC? Wiet heeft bijv een max thc gehalte, alcohol een max promillage, hoe wordt dat voor 3MMC bepaald?
Klik om te vergroten...

Noot:
De politie bepaalt niets.
De wet bepaalt.
De politie doet niets anders dan de wet uitvoeren. Dat betekent: bij constatering van een strafbaar feit, gegevens verzamelen ( bloedproef laten afnemen) en een proces verbaal opmaken.
De rechter bepaalt adhv de aangevoerde informatie door de officier van justitie ( de dagvaarding en het proces verbaal), of je strafbaar bent, of niet, en zo ja welke straf daar dan aan vasthangt.
Zo werkt het openbaar ministerie.

Wat er voor 3 mmc bepaald is weet ik niet...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Noot:
De politie bepaalt niets.
De wet bepaalt.
De politie doet niets anders dan de wet uitvoeren. Dat betekent: bij constatering van een strafbaar feit, gegevens verzamelen ( bloedproef laten afnemen) en een proces verbaal opmaken.
De rechter bepaalt adhv de aangevoerde informatie door de officier van justitie ( de dagvaarding en het proces verbaal), of je strafbaar bent, of niet, en zo ja welke straf daar dan aan vasthangt.
Zo werkt het openbaar ministerie.

Wat er voor 3 mmc bepaald is weet ik niet...
Klik om te vergroten...
De politie bepaalt welke zaken ze oppakken, welke verdachten ze arresteren, op welke manier ze handhaven (ergens tussen schieten en sussen), voor welke locaties ze een huiszoeking aanvragen, in welke gevallen ze een bestuurlijke rapportage naar de burgemeester sturen, of ze in individuele gevallen discretionaire bevoegdheid toepassen, op welke plekken en tijdstippen er controles gehouden worden, en welke informatie actief geopenbaard wordt.

Ze hebben best nog wel wat keuzevrijheid hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Justitieheeft een tunnelvisie.
Rechtuit, niet rechts, niet links.
Er is een zekere keuzevrijheid, maar handhaving alleen al vindt alleen plaats op de wijze door de wet voorzien....
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Justitieheeft een tunnelvisie.
Rechtuit, niet rechts, niet links.
Er is een zekere keuzevrijheid, maar handhaving alleen al vindt alleen plaats op de wijze door de wet voorzien....
Klik om te vergroten...
Je hoopt inderdaad dat de politie louter wetmatig handelt. Ik zie helaas wel eens andere constateringen. Denk bijvoorbeeld aan de IRT-affaire. Of vandaag nog in het nieuws gekomen: https://www.trouw.nl/binnenland/age...n-chatgroepen-extinction-rebellion~b72f2e0f/?

De politie die een infiltrant inzet om vreedzame demonstranten op te sporen, terwijl het OM daar geen goedkeuring voor heeft gegeven en zo'n zwaar opsporingsmiddel eigenlijk alleen geoorloofd is bij zeer ernstige verdenkingen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Je hoopt inderdaad dat de politie louter wetmatig handelt. Ik zie helaas wel eens andere constateringen. Denk bijvoorbeeld aan de IRT-affaire. Of vandaag nog in het nieuws gekomen: https://www.trouw.nl/binnenland/age...n-chatgroepen-extinction-rebellion~b72f2e0f/?

De politie die een infiltrant inzet om vreedzame demonstranten op te sporen, terwijl het OM daar geen goedkeuring voor heeft gegeven en zo'n zwaar opsporingsmiddel eigenlijk alleen geoorloofd is bij zeer ernstige verdenkingen.
Klik om te vergroten...
Of wat dacht je van de Mr. Big methode? Zeer omstreden en kostbare undercover methode om valse bekentenissen los te weken.

www.nrc.nl

Mr. Big-methode: eerst lok je de verdachte met geld, daarna laat je hem bekennen

Posbank-zaak: Mr. Big is een omstreden undercovermethode van de politie. Maar er zijn grenzen aan hoeveel druk je op een verdachte mag uitoefenen.
www.nrc.nl www.nrc.nl
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zou persoonlijk 24 uur aanhouden als je niet goed weet wanneer iets uitgewerkt is, het hangt altijd van veel factoren af ook bij alcohol. Daarom als je het niet zeker weet gewoon 24 uur lang niet achter die auto kruipen als je het safe wilt spelen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Je hoopt inderdaad dat de politie louter wetmatig handelt. Ik zie helaas wel eens andere constateringen. Denk bijvoorbeeld aan de IRT-affaire. Of vandaag nog in het nieuws gekomen: https://www.trouw.nl/binnenland/age...n-chatgroepen-extinction-rebellion~b72f2e0f/?

De politie die een infiltrant inzet om vreedzame demonstranten op te sporen, terwijl het OM daar geen goedkeuring voor heeft gegeven en zo'n zwaar opsporingsmiddel eigenlijk alleen geoorloofd is bij zeer ernstige verdenkingen.
Klik om te vergroten...

Dat er fouten worden gemaakt, is een duidelijke zaak.
Laten we niet vergeten dat de werkdruk bij de politie enorm hoog is, er zijn veel te weinig politie mensen, waardoor er zaken domweg blijven liggen of voortijdig geseponeerd worden. Ernstige gevallen zelfs....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."