#1
Er werken ook gewoon boeven bij de politie. Mensen die denken dat zij de waarheid in pacht hebben, omdat ze bij de politie werken, en dat ze daardoor automatisch alles voor het goede doen. Ook machtsbeluste types die het leuk vinden om controle uit te oefenen over anderen.Dat er fouten worden gemaakt, is een duidelijke zaak.
Laten we niet vergeten dat de werkdruk bij de politie enorm hoog is, er zijn veel te weinig politie mensen, waardoor er zaken domweg blijven liggen of voortijdig geseponeerd worden. Ernstige gevallen zelfs....
Dat is uiteraard een kleine minderheid.
Maar om automatisch dingen die niet goed gaan toe te schrijven aan 'fouten'..
Laten we zeggen dat ik een andere ervaring heb met de politie.
Hoewel ik wel altijd zeg dat we in Nederland de beste politie ter wereld hebben. Hier wordt deëscalerend en mensvriendelijk gewerkt, waar in andere landen (denk aan Griekenland of Hongarije bijvoorbeeld) er voornamelijk corrupte types rondlopen die eerst de gummyknuppel pakken en misschien daarna nog eens een vraag stellen.
Dus het is niet dat ik het lastig vind om complimenten te geven aan de politie. Maar ik heb wel genoeg misstanden gezien om zelf de overtuiging te hebben dat juist het idee dat agenten het goede doen omdat ze bij de politie werken leidt tot enorm onrecht.