Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugstest cannabis

Drugstest cannabis

27 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,

Ben gepakt in het verkeer onder invloed van cannabis. Zal binnenkort moeten voorkomen dus ik wil mijzelf nu al wat indekken door negatieve drugstesten te hebben.

Ik rook in het weekend wel nog eens een grammetje (niet elk weekend). Hoelang is dit dan aantoonbaar in m'n urine?

Grtz
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
theholyganja zei:
Hoi,

Ben gepakt in het verkeer onder invloed van cannabis. Zal binnenkort moeten voorkomen dus ik wil mijzelf nu al wat indekken door negatieve drugstesten te hebben.

Ik rook in het weekend wel nog eens een grammetje (niet elk weekend). Hoelang is dit dan aantoonbaar in m'n urine?

Grtz
Klik om te vergroten...
Goed dat je gepakt bent en hoop op een hoge straf voor je! En dat het helpt…
Onder invloed in het verkeer en niet bezig zijn met wat er had kunnen gebeuren maar met indekken negatieve drugstest.
Hoe sneu.

Stel dat jij onder invloed een dodelijk ongeval had veroorzaakt?

No mercy met mensen zoals jij die onder invloed gaan autorijden.
Doe ff normaal en ga je schamen.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Doe ff normaal en ga je schamen.
Klik om te vergroten...

Wat normaal is voor de één, is niet normaal voor de ander.
Mogelijk adviseer je nu juist om stoned auto te gaan rijden... :thinking:
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Zeehond - Jammer dat je deze opmerking niet zo grappig opvat als dat ie bedoeld is!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
theholyganja zei:
Hoi,

Ben gepakt in het verkeer onder invloed van cannabis. Zal binnenkort moeten voorkomen dus ik wil mijzelf nu al wat indekken door negatieve drugstesten te hebben.

Ik rook in het weekend wel nog eens een grammetje (niet elk weekend). Hoelang is dit dan aantoonbaar in m'n urine?

Grtz
Klik om te vergroten...
6 weken tot 3 maanden, afhankelijk van hoeveel je hebt geblowd en wat voor test er wordt gebruikt.

Als je wekelijks een joint rookt zul je mogelijk helemaal niet op het punt komen dat je schone urine hebt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Goed dat je gepakt bent en hoop op een hoge straf voor je! En dat het helpt…
Onder invloed in het verkeer en niet bezig zijn met wat er had kunnen gebeuren maar met indekken negatieve drugstest.
Hoe sneu.

Stel dat jij onder invloed een dodelijk ongeval had veroorzaakt?

No mercy met mensen zoals jij die onder invloed gaan autorijden.
Doe ff normaal en ga je schamen.
Klik om te vergroten...
Een wat genuanceerdere reactie had ook wel gemogen @Zeehond.

Er zijn best wat middelen waarmee je nog mag rijden als het in je lichaam zit. Zoals alcohol bijvoorbeeld; twee glazen is toegestaan, terwijl dat de kans op een ongeval verdubbelt.

Voor cannabis zijn er niet zulke ruime marges in de wet gebouwd, omdat over zulke stoffen veel moralistischer wordt gedaan. Dan zijn ineens alle gevolgen volledig het individu aan te rekenen, ook al zijn de kansen op een ongeval bij mensen die onder invloed van cannabis rijden minder groot.

www.vice.com

Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken

Niemand gaat beter rijden van wiet, maar medische cannabisgebruikers mogen nu in principe nooit meer de weg op, en dat is sterk overdreven.
www.vice.com www.vice.com

Daarnaast adviseert apothekersorganisarie KNMP dat mensen na een gewenperiode van 2 weken wel gewoon kunnen rijden met middelen als cannabis, en een flink aantal andere middelen.

Wat jij zegt met dat je 'no mercy' hebt voor mensen wie dat aangaat, en dat ze hard gestraft moeten worden, geldt dat dan automatisch ook voor al die mensen die onder invloed van medicijnen rijden?

Wat versta je precies onder 'onder invloed', waar ligt het cut-off point, bij welke mate van verhoogde kans op een ongeval leg je de grens?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Een wat genuanceerdere reactie had ook wel gemogen @Zeehond.
Klik om te vergroten...
Wellicht, ik hoor wat je zegt.

Neo-Shulginist zei:
Wat jij zegt met dat je 'no mercy' hebt voor mensen wie dat aangaat, en dat ze hard gestraft moeten worden, geldt dat dan automatisch ook voor al die mensen die onder invloed van medicijnen rijden?
Klik om te vergroten...
Ik bedoel specifiek dit geval, je hebt gelijk dat ik generaliseer. Daar heb je een punt.
Over medicijnen zou ik niet direct reageren, daar is mijn kennis onvoldoende.

Neo-Shulginist zei:
Wat versta je precies onder 'onder invloed', waar ligt het cut-off point, bij welke mate van verhoogde kans op een ongeval leg je de grens?
Klik om te vergroten...
Ook een goede vraag. Ben geen wetenschapper zoals jij.
Als je het zelf onder invloed noemt, dan is dat een gevoel dat je de drugs voelt en weet dat je niet achter het stuur moet gaan zitten.
Verder schaar ik me achter de wettelijke normen. Die zijn er niet voor niets.
Liever helemaal niets gebruiken, binnen de normen is oké.
In dit geval gepakt onder invloed van cannabis.

Wat ik lees is dat jij, los van mijn reactie, een heel andere discussie wilt voeren.

Het spijt me dat ik emotioneel reageerde.
Ben ook een mens en vader van kinderen.
Heb ellende gezien dat kinderen door iemand onder invloed doodgereden zijn.
Laat mij daarom maar lekker emotioneel doen en met minder nuance.
Dat mag best wel eens.

Ben benieuwd naar jouw inhoudelijke reactie als deze persoon iemand onder invloed dood had gereden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Het spijt me dat ik emotioneel reageerde.
Ben ook een mens en vader van kinderen.
Heb ellende gezien dat kinderen door iemand onder invloed doodgereden zijn.
Laat mij daarom maar lekker emotioneel doen en met minder nuance.
Dat mag best wel eens.
Klik om te vergroten...
Haha, jahoor dat is okee! Thanks voor je eerlijkheid.

Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Haha, jahoor dat is okee! Thanks voor je eerlijkheid.
Klik om te vergroten...
Jij bedankt voor je feedback, daar leer ik van.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Ben benieuwd naar jouw inhoudelijke reactie als deze persoon iemand onder invloed dood had gereden.
Klik om te vergroten...
Ja, weet je, dodelijke verkeersongevallen komen wel vaker voor. En even los van de oorzaak denk ik dat er bij dat soort situaties alleen maar verliezers zijn.

Het is begrijpelijk dat mensen bij een ernstig ongeval op zoek gaan naar antwoorden: 'wat is er precies gebeurd?' En ik snap ook wel dat je dan op zoek gaat naar iemand om je emoties op te botvieren. Maar ik weet niet of je daar nou ook daadwerkelijk wat mee oplost. Ik bedoel, als je ff moet venten en je scheldt zo iemand dan helemaal verrot, tuurlijk. Ik hoop dat het helpt.

Waar ik meer geïnteresseerd in ben is hoe we als samenleving kunnen omgaan met de dreiging van verkeersongevallen. En niet alleen de fatale. Want als je zwaargewond raakt ben je misschien niet dood, maar wel alsnog zwaar de lul.

Daarbij spelen allerlei zaken mee. En ik vind ook niet dat de focus daarbij moet zijn om verkeersongevallen tot nul te reduceren. Want de vraag wordt dan: wat ga je doen om dat te bewerkstelligen? Een dictatuur instellen waarin de Koning bepaalt wie er mag rijden, na een uitgebreide medische check?

Je kunt wel keihard willen straffen uit emotie. Maar het is ook mogelijk om daarmee nog meer leed te veroorzaken dan dat je ermee voorkomt of oplost. In het strafrecht wordt daarom vanuit drie waarden gestraft: boetedoening, preventie, en reïntegratie. Bij ernstige verkeersongevallen waarbij één persoon schuld heeft of nalatig is geweest vind ik dus dat tussen die waarden een goede balans moet worden gevonden.

Daarnaast lijkt het me goed om te focussen op effectieve gedragsinterventies. Maar die zijn zo gemakkelijk nog niet. Want dan wordt de vraag: wat zijn de redenen dat mensen risicovol verkeersgedrag vertonen? In het geval van rijden onder invloed van cannabis kan dan bijvoorbeeld een reden zijn: omdat cannabis heel lang in je lichaam blijft. Plus daarbij sociaal-economische factoren die ertoe leiden dat iemand wil gaan rijden. Denk aan dat je in een klein dorp woont, dat er geen goede OV-verbinding is, dat je we een economisch stelsel hebt waarin je de tering kan krijgen als je geen kapitaal hebt of werkt voor mensen met kapitaal. Een onverwachte effectieve gedragsinterventie kan dan zomaar worden dat we bezit van voedsel moeten collectiviseren zodat mensen niet meer door tien gemeentes heen hoeven te rijden om te werken zodat ze eten kunnen kopen. Ik noem maar wat. Je gaat dit probleem gewoon niet helemaal oplossen. Dus daarom vind ik het niet zo productief om ons blind te staren op individuele incidenten of de individuele betrokkenen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een wat tastbaarder probleem bij rijden onder invloed van cannabis is: hoe lang moet je wachten voordat je weer kan rijden?

Dat is voor gebruikers namelijk niet te doen om dat te zeggen. Nu komt het erop neer dat mensen die vaak blowen eigenlijk nooit meer mogen rijden. Terwijl het verkeersrisico dus lager is dan een toegestane hoeveelheid alcohol. Dat vind ik ook niet helemaal eerlijk.

Ik heb er ook niet zo 1,2,3 een oplossing voor hoor; hoe dan wel. Ik zie voornamelijk een heel complexe botsing van belangen. Dat weerhoudt mij er dus van om dan een heel sterke mening te hebben wat goed of fout was. Ik snap het allemaal wel een beetje, hoewel ik het ook niet goedkeur.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
th - 2023-04-20T174541.794.jpeg
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Een wat tastbaarder probleem bij rijden onder invloed van cannabis is: hoe lang moet je wachten voordat je weer kan rijden?

Dat is voor gebruikers namelijk niet te doen om dat te zeggen. Nu komt het erop neer dat mensen die vaak blowen eigenlijk nooit meer mogen rijden. Terwijl het verkeersrisico dus lager is dan een toegestane hoeveelheid alcohol. Dat vind ik ook niet helemaal eerlijk.

Ik heb er ook niet zo 1,2,3 een oplossing voor hoor; hoe dan wel. Ik zie voornamelijk een heel complexe botsing van belangen. Dat weerhoudt mij er dus van om dan een heel sterke mening te hebben wat goed of fout was. Ik snap het allemaal wel een beetje, hoewel ik het ook niet goedkeur.
Klik om te vergroten...

Noot:
Ik ben het helemaal met @Zeehond eens!
Onder invloed rijden is een no go en voor mij gelden daarbij de wettelijke regeling.
Ik ben zelf in het ziekenhuis gereden door een dronken gak arts en dat was geen fijne gebeurtenis in het kort gezegd.
Financieel ging ik daar door ook nog eens het schip in.
Medicijnen zijn bekend waarmee je niet mag rijden.
Dat geldt evenzeer als onder invloed rijden!
Het maakt mij niet uit dat je beter met middel A kunt rijden als met middel,B.
Zodra je boven de grenswaarden komt, die wetenschappelijk zijn onderbouwd, dan ben je in mijn ogen fout bezig als je toch meent te kunnen gaan rijden.
Voor mij heel simpel!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Onder invloed rijden is een no go en voor mij gelden daarbij de wettelijke regeling.
Klik om te vergroten...
Dan ga je er dus vanuit dat beleidsmakers zoals Ivo Opstelsten eerlijke regels hebben opgesteld voor drugs. Ik weet niet of je in zijn algemeenheid ook zo kijkt naar het drugsbeleid? Politici hebben het besloten, dus dan moeten we ons daar gewoon aan houden, punt?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Zodra je boven de grenswaarden komt, die wetenschappelijk zijn onderbouwd, dan ben je in mijn ogen fout bezig als je toch meent te kunnen gaan rijden.
Klik om te vergroten...
Wetenschappelijk onderbouwd is nogal een rekbaar begrip in deze. Zoals hierboven besproken wordt hetzelfde risico voor cannabis anders bestraft als voor alcohol.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Dan ga je er dus vanuit dat beleidsmakers zoals Ivo Opstelsten eerlijke regels hebben opgesteld voor drugs. Ik weet niet of je in zijn algemeenheid ook zo kijkt naar het drugsbeleid? Politici hebben het besloten, dus dan moeten we ons daar gewoon aan houden, punt?
Klik om te vergroten...

Wij moeten ons aan de wet houden.
Of we het daarmee eens zijn, of niet....Dat het drugsbeleid voor verandering vatbaar is, lijkt me duidelijk. Maar we moeten het doen met hetgeen we hebben.
Leuk, of niet.
Let wel dat vele landen om ons heen een veel strengere wetgeving hebben.....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Wetenschappelijk onderbouwd is nogal een rekbaar begrip in deze. Zoals hierboven besproken wordt hetzelfde risico voor cannabis anders bestraft als voor alcohol.
Klik om te vergroten...

Hetzelfde risico voor alcohol anders bestraft?
Dat is maar net hoe je het bekijkt...
Er is onderzoek gedaan naar het risicoprofiel wat verschillende middelen met zich meebrengen.
Sommige middelen zijn een absolute no go,
andere hebben weer andere grenswaarden.
Die zijn niet uit de lucht gegrepen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Hetzelfde risico voor alcohol anders bestraft?
Dat is maar net hoe je het bekijkt...
Klik om te vergroten...
Ik bekijk het een beetje zoals de cijfers in deze tabel van de publicatie van een groot Europees onderzoek naar het risico van middelengebruik voor de verkeersveiligheid.

Daarin zie je dus dat bij cannabis (überhaupt) de kans van een ongeval hetzelfde blijft, tot maximaal 3 keer zoveel kans op een ongeval. Dat komt overeen met een toegestane hoeveelheid alcohol (0,55 promille voor gevorderde bestuurders).

Overigens wordt je rijbewijs bij alcohol pas ingevorderd bij 1,3 promille. Volgens het EMCDDA geeft dat een 'extremely increased risk' op een ongeval, met een 20 tot 200 keer zoveel kans op een ongeval als bij nuchtere bestuurders.

Word je gepakt met cannabis, dan krijg je een rijontzegging van een jaar en een boete van 1200 euro.
Met alcohol mag je doorrijden als je binnen dezelfde risicocategorie valt.

Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe — findings from the DRUID project | www.emcdda.europa.eu

www.emcdda.europa.eu www.emcdda.europa.eu
Schermafbeelding 2023-04-20 om 21.38.29.png

De Zandman zei:
andere hebben weer andere grenswaarden.

Die zijn niet uit de lucht gegrepen.
Klik om te vergroten...
De onderbouwing is niet uit de lucht gegrepen, maar de regelgeving reflecteert niet de risico's zoals zijn gevonden in het onderzoek waarop de regels zogenaamd zijn gebaseerd. Cannabis wordt erger gevonden, dus ook harder bestraft. Toevallig een (strafmaat)regel die is ontwikkeld door de minister van Justitie die zogenaamd 'onafhankelijk' wetenschappelijk onderzoek beïnvloedde omdat de conclusies anders niet in zijn beleid zouden passen (zie de WODC-affaire).
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik wil in juli misschien weer eens auto rijden, dus moet ik volgende week maar eens stoppen met blowen. 🤪

Als dat me niet lukt, laat ik het maar lekker zitten.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Ik bekijk het een beetje zoals de cijfers in deze tabel van de publicatie van een groot Europees onderzoek naar het risico van middelengebruik voor de verkeersveiligheid.

Daarin zie je dus dat bij cannabis (überhaupt) de kans van een ongeval hetzelfde blijft, tot maximaal 3 keer zoveel kans op een ongeval. Dat komt overeen met een toegestane hoeveelheid alcohol (0,55 promille voor gevorderde bestuurders).

Overigens word je rijbewijs bij alcohol pas ingevorderd bij 1,3 promille. Volgens het EMCDDA geeft dat een 'extremely increased risk' op een ongeval, met een 20 tot 200 keer zoveel kans op een ongeval als bij nuchtere bestuurders.

Word je gepakt met cannabis, dan krijg je een rijontzegging van een jaar en een boete van 1200 euro.
Met alcohol mag je doorrijden als je binnen dezelfde risicocategorie valt.

Driving Under the Influence of Drugs, Alcohol and Medicines in Europe — findings from the DRUID project | www.emcdda.europa.eu

www.emcdda.europa.eu www.emcdda.europa.eu
Bekijk bijlage 50747


De onderbouwing is niet uit de lucht gegrepen, maar de regelgeving reflecteert niet de risico's zoals zijn gevonden in het onderzoek waarop de regels zogenaamd zijn gebaseerd. Cannabis wordt erger gevonden, dus ook harder bestraft. Toevallig een (strafmaat)regel die is ontwikkeld door de minister van Justitie die zogenaamd 'onafhankelijk' wetenschappelijk onderzoek beïnvloedde omdat de conclusies anders niet in zijn beleid zouden passen (zie de WODC-affaire).
Klik om te vergroten...

De realiteit is wel, dat cannabis zelden de enige drug is, die een cannabisgebruiker gebruikt. Ik weet niet of ze daar inmiddels wat vaker rekening mee houden. En of ze ook meenemen wat het gedrag van de dagen daarvoor was.

Iemand kan wel nuchter aangehouden worden in de auto, maar als ie daarvoor 3 dagen stomdronken is geweest zonder te eten. Dan rijdt ie nog steeds levensgevaarlijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."