Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZwijgplicht arts.

Zwijgplicht arts.

41 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Wat een onzin. Je bent ALTIJD zelf verantwoordelijk of je kan en mag autorijden. Jij had het zeker wel kunnen weten want:
-er zit een bijsluiter bij die je bij ELKE keer als je een nieuw recept krijgt hoort te lezen. Daar staat het in.
-als je zoekt op Google krijg je alleen maar hits met dat het NIET mag. Als je had gecheckt VOOR je het gaat nemen had je het kunnen weten. Geen enkele verzekering of rechter gaat mee in: “ik wist dat niet dus ben niet fout.” Elke in Nederland wonend persoon behoort de wet te kennen”
Of ben jij van dit:

Bekijk bijlage 47772
Klik om te vergroten...
Wat een bek
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
-er zit een bijsluiter bij die je bij ELKE keer als je een nieuw recept krijgt hoort te lezen. Daar staat het in.
Klik om te vergroten...

Letterlijk geciteerd uit bijsluiter Diazepam Nederlandse fabrikant. Voorgeschreven door arts.

"Rijvaardigheidheid en het gebruik van machines".

Diazepam *merknaam* kan u een slaperig gevoel geven en uw concentratie vermogen aantasten. Het kan ook van invloed zijn op hoe uw spieren werken. Deze bijwerkingen kunnen aanhouden tot een paar dagen na het staken van de behandeling met diazepam. Bestuur geen auto of ander voertuig en gebruik geen machines of gereedschap als u hier last van hebt.

Verder heb ik er al genoeg over gezegd denk ik. Maar wilde dit nog wel even citeren uit de bijsluiter. Er staat niet letterlijk dat het verboden is.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
www.thuisarts.nl

Ik gebruik medicijnen en wil veilig rijden

www.thuisarts.nl www.thuisarts.nl
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Volgens mij zat er bij mijn Diazepam destijds een gele sticker op de doos. Die gele sticker zegt al genoeg.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Of ben jij van dit:

Bekijk bijlage 47772
Klik om te vergroten...
Ik hoorde laatst dus dat hier een spel van is. Ik ben weleens benieuwd wat dit spel inhoudt haha

1200x843 (1).jpg

Ik heb op geen enkele manier belang in dit spel behalve dan dat ik het geniaal vind dat deze uitspraak inmiddels dusdanig in onze cultuur is ingeburgerd dat er een gezelschapsspel op is gebaseerd
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Ik hoorde laatst dus dat hier een spel van is. Ik ben weleens benieuwd wat dit spel inhoudt haha

Bekijk bijlage 47789

Ik heb op geen enkele manier belang in dit spel behalve dan dat ik het geniaal vind dat deze uitspraak inmiddels dusdanig in onze cultuur is ingeburgerd dat er een gezelschapsspel op is gebaseerd
Klik om te vergroten...

Geweldig!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Geweldig!
Klik om te vergroten...
DF meet opzetten en een potje spelen? 😜

Werd hier vroeger trouwens niet ge-weerwolfd? Is dat nog steeds een ding?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
DF meet opzetten en een potje spelen? 😜

Werd hier vroeger trouwens niet ge-weerwolfd? Is dat nog steeds een ding?
Klik om te vergroten...
Jaaaaaa weerwolven.

Hebben we genoeg actieve mensen die mee willen doen? I'm in om weer een potje te leiden!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
LucidLucy zei:
Volgens mij zat er bij mijn Diazepam destijds een gele sticker op de doos. Die gele sticker zegt al genoeg.
Klik om te vergroten...

Op het doosje van mijn voorgeschreven Temazepam en dat is nog 1 van de lichtste en kortst durende.

97436D0E-EC82-41A8-946D-2CD6DFC523E0.jpeg
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kan dit topic naar de prullenbak? Lijkt me wel dat er genoeg besproken is. Uitleg over verdere stappen etcetera in mijn andere topic over benzo verslaving.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Ik ben wel weer in voor een spelletje weerwolven....
Klik om te vergroten...
hOwl yeah!🦉 !
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#12
dat staat op elk medicijn wat de rijvaardigheid kan beinvloeden
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
robinjoo1 zei:
dat staat op elk medicijn wat de rijvaardigheid kan beinvloeden
Klik om te vergroten...
En daarom zegt de gele sticker precies genoeg haha
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
alleen denken sommige mensen dat het wel meevalt en toch lekker in die auto stappen, met recht echte mongolen
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
DF meet opzetten en een potje spelen? 😜

Werd hier vroeger trouwens niet ge-weerwolfd? Is dat nog steeds een ding?
Klik om te vergroten...
Ik ken het fenomeen Weerwolven niet qua spel. Had der nog nooit van gehoord tot iemand hier een topic er over begon.
Snap het kg niet...

En ik blijf anoniem hier dus ga niet naar df meetings. Sorry!
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Kan dit topic naar de prullenbak? Lijkt me wel dat er genoeg besproken is. Uitleg over verdere stappen etcetera in mijn andere topic over benzo verslaving.
Klik om te vergroten...
Nee, ik wil nog piepklein stukje afdwalen (heel even maar..)

LucidLucy zei:
Ik hoorde laatst dus dat hier een spel van is. Ik ben weleens benieuwd wat dit spel inhoudt haha
Klik om te vergroten...
Nou inderdaad! Als ik een gokje mag wagen?

Misschien staan er dingen omschreven op het kaartje en moet je vervolgens raden of het wel of niet echt was en/of op feesboek hep gestaan. Soort pictionary maar dan zonder gebaren, en tekenen .. hmmm.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben wel weer in voor een spelletje weerwolven....
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zweevteev zei:
als iemand tegen een hulpverlener met beroepsgeheim uitspreekt dat diegene iemand zou willen vermoorden, wanneer is het dan adequaat om dit neer te leggen bij iemand anders een daarmee het beroepsgeheim te verbreken? Waar wordt doorgaans de grens getrokken als hierbij bijvoorbeeld sprake is van iemand die geen strafblad heeft en er ook geen andere overduidelijke indicaties (bekend) zijn om aan te nemen dat er daadwerkelijk een groot risico is dat diegene iemand anders' leven in gevaar zal brengen, maar deze wel gewoon heel consistent blijft aangeven dat diegene iemand wil vermoorden, er een duidelijk motief is om dit te doen en ook aangeeft hier plannen voor te hebben of te willen maken?
Klik om te vergroten...
Hangt ervan af. Indien degene die het uitspreekt, effectief patiënt is van de persoon met beroepsgeheim… ja MAAR…. Dit wordt meestal multidisciplinair overlegd dan. Ethische commissie en dergelijke…

als verpleegkundige meegemaakt (geen moord, wel intrafamiliaal geweld/suïcide pogingen/…) dit werd dan eerst met overste overlegd, meestal dan doorgegeven aan juridische dienst…

nooit rechtsteeks politie of dergelijke … altijd in overleg…

denk als arts… ook overleg.. bestaan daar protocollen voor…
P
PinkFluffyUnicornLid
01-01-2024, 00:00
#19
IMG_1132.jpeg
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hallo allemaal.

Ik ga bij deze direct al niet ontkennen dat ik auto gereden heb onder invloed van benzo's en ook mijn werk uitgeoefend.

Nu begint m'n regie behandelaar bij de GGZ te dreigen met het doorbreken van haar zwijgplicht vanwege gevaar voor andere en mezelf.

Tuurlijk kan ik me er volledig in vinden. Onder invloed rijden is niet goed. Auto rijden heb ik de eerste paar weken volledig vermeden. Pas toen het hypnotische effect verdween durfde ik weer auto te rijden. Zonder problemen, geen ongelukken.

Maar waar het de regie behandelaar het vooral om gaat is dat ik heb gewerkt onder invloed van benzo's. Terwijl ik de afgelopen maanden (voor die hele ontwenning ellende) nog nooit zoveel positieve reacties heb gekregen over mijn inzet en betrokkenheid. Wordt dagelijks geappt of gebeld of ik weer wil komen werken. Ik werk als zelfstandige in de zorg. Ik werk voornamelijk in de thuiszorg waar de zorg erg simplistisch is. Daarnaast in verpleeghuizen of revalidatiecentrums. Ik werk absoluut nooit in situaties waar het gaat om leven of dood. Geen ziekenhuis of ic etc.

Moet ik me zorgen maken dat de GGZ melding gaat maken bij het CBR en melding gaat maken bij welke instantie dan ook omdat ik onder invloed van benzo's gewerkt heb. Is dat überhaupt verboden dan? Tuurlijk slikte ik meer dan voorschrift maar m'n tolerantie is ook sky high.
Ik heb er naar mijn idee echt niet minder door gepresteerd. Voelde me juist kalm waardoor ik het overzicht goed kon bewaren. Dat bevestigd eigenlijk ook wel 'n beetje dat ik van alle kanten aan me getrokken wordt of ik wil komen werken. Collega's en cliënten zien me graag. In mijn ogen wordt de situatie rondom het werken met benzo's op een beetje overdreven. Wat vinden jullie?

Auto rijden onder invloed van Diazepam dagelijks gebruik is verboden. Ik dacht oprecht verboden tot de versuffende bijwerkingen waren verdwenen. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Gelukkig, echt gelukkig is er nooit wat gebeurd. Daar mag ik dankbaar voor zijn. Ik heb mezelf daarin wellicht overschat. Daarnaast had ik best even de moeite kunnen nemen om de regels hiervan op te zoeken ipv mijn aanname van je mag rijden als de versuffende bijwerkingen zijn verdwenen.

Naja ben benieuwd naar jullie reacties.. Moet ik me zorgen maken!?

Voorstel van de GGZ was dat ze een medische verklaring voor me willen maken en dat ik die dan naar mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering kan sturen. Eigenlijk mag ik dus niet meer werken en auto rijden van m'n regiebehandelaar. Aangezien ik nu toch niet werk is er voor mij geen rede om auto te rijden. Dat ga ik nu ook vermijden voor er echt iets gebeurd. Maar mag een fiets wel?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."