Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs in het verkeer

Drugs in het verkeer

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Echt, ik heb het nooit gesnopen en zal het nooit begrijpen, waarom mensen dat extra risico nemen en achter hun stuur kruipen, met enerzijds het besef, als ik nu politiecontrole heb of nog erger, betrokken geraakt bij een accident, ist altijd dikke shit. Daarvoor zijn m'n snelle angst, argwaan, doemdenken, wantrouwen, paranoia...wel voordeel, want dit belet mij letterlijk om onder invloed achter 't stuur te kruipen.
Blijkbaar hebben velen die angst niet tijdens ritje onder invloed.
Terwijl mn weet dat verkeersovertreders zwaarder n crimineel bestraft worden dan pedo's en andere zedenmisdrijven.

Toen ik int verleden enkele keren over en weer ging nr Nederland (Breda, Eindhoven) om in de smartshops magic truffs te kopen, reed ik op de terugweg, niks relaxed en hyper focus gevoel, cruisecontrol 5km/u onder max snelheid en als ne autist, de kilometers, aankomsttijd en naamborden langs de snelweg in 't oog houden, met 1 doel, zonder enig obstakel thuis geraken n eens thuis, zo'n ontlading. En da gaat dan maar over 'magic truffs' vr eigen gebruik (max 2 doosjes), ook is met kratom en met Salvia Divinorum extract.
Uiteindelijk vond ik dat te stressy en de afweging tripstofjes vs risico, was het mij ni waard. Dus laat staan met eender welke drugs in je lijf, de baan op.

Bij een politiecontrole, afhankelijk vd hoeveelheid drugs in je bloed en bij eerste maal:
Kan dit je ferme financiĆ«le boete opleveren van €1600-€16000, mogelijks deel met uitstel. Dus afhankelijk van je financiĆ«le situatie, kan dit zware dobber zijn of juist 't minste van je zorgen en is het verbod tot rijden, van enkele weken tot jaren en zelfs levenslang het ergste.
Ook de straf om herstelexamens te voldoen, nl het theoretisch en praktisch rijexamen volledig herdoen en daar deze er enkel moeilijker op zijn geworden, kan dit voor ieders, waar deze periode al zover achter zich ligt, wel eens dƩ bittere pil zijn.
Ook kunnen herstelonderzoeken worden opgelegd, bestaande uit medisch (ca €100) en psychisch (ca €300) onderzoek.

Voor recidive ist vaak de hoofdsom en hangt er levenslang rijverbod boven hun hoofd en zelfs gevangenisstraf, al moet ge voor dit laatste effectief te krijgen als straf, echt crimineel zot doen, de rechter pakt liever het rijbewijs af en de money innen en alle test examens en onderzoeken op eigen kosten. Ik wil hun som ni maken se.

Voor recidive van dronken rijden (1.2 promille), moet de rechter hier ook het alcoholslot als straf opleggen.
En de rechter is sinds 2018 door de Belgische wetgever, ook verplicht om een alcoholslot op te leggen aan chauffeurs die voor de eerste maal dronken aangehouden worden met 1.8 promille of meer in het bloed. De rechter kan hier wel van afwijken en geen alcoholslot op te leggen, als deze uitdrukkelijk motiveert waarom deze sanctie niet opportuun is vr de betrokken chauffeur.
Zo'n alcoholslot is voor 1 tot 3j of zelfs levenslang.
Hier hangt stevig prijskaartje aan vast (voor de chauffeur), €2500 vr 1j en €4100 vr 3j. Daarbovenop komt er nog omkaderingsprogramma mbt het alcoholslot, wat je tussen de €1210 en €2200 op jaarbasis kost.
Dat is het toch gvd ni waard?šŸ¤·ā€ā™‚ļø

Jaren terug, was het enkel alcohol bij mij in het uitgaansleven of van zodra ik ni alleen was en echt we zopen wat af, maar de goude regel was steeds, dat ik op voorhand wist dat ik het stuur niet meer achter ging.

Zowel bij de honderden concerten, waar je jezelf niet lazarus dronk, mr je wel gewoon chill enkele biertjes wil drinken, als bij die ladderzatte (home)party's en de vele foute cafĆ© avonden, zorgde ik altijd dat ik met een vriend(in) mee reed die BOB (nuchter) was, we het openbaar vervoer namen, bleven pitten, te voet en terwijl liften, soms dikke chance, andere keer nada n zo eens 4u gewandeld over 12km n taxi was vaak geen optie wegens te prijzigšŸ˜† Ik weiger ook om met dronken iemand mee te rijden, heb 1 keer mĆ© vriendin meegereden, samen met mn lief n nog ne maat, wij 3 hadden duidelijk meer op als vriendin die reed, die had verspreid wel wa gedronken, mr ze zag er echt okĆ© uit om te rijden. Ja tot we op de snelweg ne afrit misten en als ne piepende stuiterbal plots int gras tege de vangrail knalden. Was ferm schrikken, mr gelukkig iedereen okĆ©. Waarschijnlijk toch te veel alcohol, wat voor verminderde oplettendheid en reactiesnelheid zorgde. Bewijst mijn gelijk šŸ˜‰
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik mis in je relaas is het feit dat je andere weggebruikers en omstanders in gevaar brengt. Daarom zijn de straffen zo hoog.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor zover ik weet is kratom gewoon legaal in Belgiƫ.
Verder ben ik van mening dat een alcoholslot standaard uitgerust zou moeten worden in elke auto. Bespaart een hoop ellende zo.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
mandragora zei:
Voor zover ik weet is kratom gewoon legaal in Belgiƫ.
Verder ben ik van mening dat een alcoholslot standaard uitgerust zou moeten worden in elke auto. Bespaart een hoop ellende zo.
Klik om te vergroten...
Tsja, dat doort barrieres houden de veelplegers echt niet tegen. Laat je toch gewoon je nuchtere buurman ff blazen voor een tientje?

Verder helemaal eens hoor - maar de motivatie zou inderdaad het gevaar voor je omgeving moeten zijn en niet boetes. Toen ik in gebruik zat, reed ik ook wel eens onder invloed, super lomp. Dat zou ik nu echt nooit meer doen, maar toen ik er middenin zat dacht ik eenvoudigweg niet na over de mogelijke gevolgen voor andere mensen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
kevin26 zei:
drugs en alcohol in het verkeer is echt een NO GO!!!!
Het moet maar je eigen zoon en dochter zijn die ze dood rijden onder invloed!
Klik om te vergroten...
Ja bizarre gedachte. Ik geb helemaal geen kinderen šŸ˜„
k
kevin26Lid
01-01-2024, 00:00
#6
drugs en alcohol in het verkeer is echt een NO GO!!!!
Het moet maar je eigen zoon en dochter zijn die ze dood rijden onder invloed!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Tsja, dat doort barrieres houden de veelplegers echt niet tegen. Laat je toch gewoon je nuchtere buurman ff blazen voor een tientje?
Klik om te vergroten...
Misschien is hier technisch iets op uit te vinden, dat de auto op de een of andere manier detecteert wie er achter het stuur zit Ʃn of diezelfde persoon geen alcohol in het bloed heeft. Hoe precies weet ik niet, maar er kan steeds meer tegenwoordig. Er moet toch iets te bedenken zijn. Ik vind het wel een goede, om uit te sluiten dat er iemand dronken/aangeschoten kan rijden.

Helaas heb je dan alleen nog maar alcohol, terwijl mensen onder invloed kunnen zijn van allerlei middelen. Maar alcohol veroorzaakt wel de meeste ongelukken, dus dat scheelt al enorm.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Misschien is hier technisch iets op uit te vinden, dat de auto op de een of andere manier detecteert wie er achter het stuur zit Ʃn of diezelfde persoon geen alcohol in het bloed heeft. Hoe precies weet ik niet, maar er kan steeds meer tegenwoordig. Er moet toch iets te bedenken zijn. Ik vind het wel een goede, om uit te sluiten dat er iemand dronken/aangeschoten kan rijden.

Helaas heb je dan alleen nog maar alcohol, terwijl mensen onder invloed kunnen zijn van allerlei middelen. Maar alcohol veroorzaakt wel de meeste ongelukken, dus dat scheelt al enorm.
Klik om te vergroten...
Denk ik ook, als je ziet hoe ver technologie nu al rijkt... , iets met 'gezichtsherkenning'(als je aan het teutje zit) ofzo zou wat meer solide kunnen zijn.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Misschien is hier technisch iets op uit te vinden, dat de auto op de een of andere manier detecteert wie er achter het stuur zit Ʃn of diezelfde persoon geen alcohol in het bloed heeft. Hoe precies weet ik niet, maar er kan steeds meer tegenwoordig. Er moet toch iets te bedenken zijn. Ik vind het wel een goede, om uit te sluiten dat er iemand dronken/aangeschoten kan rijden.

Helaas heb je dan alleen nog maar alcohol, terwijl mensen onder invloed kunnen zijn van allerlei middelen. Maar alcohol veroorzaakt wel de meeste ongelukken, dus dat scheelt al enorm.
Klik om te vergroten...
Hm nee dankje. Dit is wel heel erg big Brother
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Hm nee dankje. Dit is wel heel erg big Brother
Klik om te vergroten...
Dat is dan ook weer zo.

Ik ben ook erg tegen dat de wereld heel erg Orwelliaans wordt. Het is moeilijk, want mensen onder invloed in het verkeer die zo jaarlijks vele onschuldige mensen verwonden of om het leven brengen willen we ook weer niet. En het mensen zelf laten beslissen (zoals het nu gaat) zal nooit ook maar in de buurt komen van geen/heel weinig verkeersongevallen door toedoen van drank/drugs.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Dat is dan ook weer zo.

Ik ben ook erg tegen dat de wereld heel erg Orwelliaans wordt. Het is moeilijk, want mensen onder invloed in het verkeer die zo jaarlijks vele onschuldige mensen verwonden of om het leven brengen willen we ook weer niet. En het mensen zelf laten beslissen (zoals het nu gaat) zal nooit ook maar in de buurt komen van geen/heel weinig verkeersongevallen door toedoen van drank/drugs.
Klik om te vergroten...
Ja en dat zal altijd zo blijven. Het doel heiligt de middelen niet in deze zaak vind ik.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maatje van me heeft gisteren helaas de gevolgen hiervan ervaren.

www.omroepbrabant.nl

Man (45) overlijdt na botsing tegen boom, bijrijder (35) zwaargewond

Een 45-jarige man uit Zwijndrecht is zaterdagavond overleden na een ernstig ongeluk in Hoogeloon. De bijrijder, een 35-jarige Rotterdammer, raakte zwaargewond. De twee kwamen van Dominator af, waar hen eerder op de dag de toegang tot dit hardcorefestival in Eersel was geweigerd.
www.omroepbrabant.nl

Bestuurder (een DJ) was bezopen en wilde niet luisteren. Maatje toch bij hem in de auto gestapt. Bestuurder de macht over het stuur verloren (en als ik de auto zie reed hij waarschijnlijk ook wel te hard). Maatje is er gelukkig redelijk goed vanaf gekomen (zwaargewond is overdreven). Maar die bestuurder is wel overleden gisteravond in het ziekenhuis.
Maar dat had mijn maatje dus ook kunnen zijn.
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heb laatst een discussie met iemand gehad. Volgens hem moeten mensen die onder invloed achter het stuur zitten, nooit meer hun rijbewijs terug mogen krijgen. Reden: ā€œ je stapt willens en wetens onder invloed achter het stuur, wetende dat je anderen in gevaar brengt ā€œ

Natuurlijk ben ik het ergens wel met hem eens. Maar helaas snapte hij het niet, dat ik hem het zelfde verweet, omdat hij regelmatig met zijn telefoontje in z’n jatten slingerend door het verkeer gaat.

Wat me opvalt is dat het altijd de grootste schreeuwers zijn die zich ergens ook schuldig aan bevinden.

Ook dit betrof een persoon die mij verweet dat ik een drugsverslaafde ben. Maar het zelf niet in kan zien, dat zijn 2 kratjes bier uitsmeerd over de hele week geen probleem is.

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
_
_966__Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Persoonlijk vind ik dat mensen wel een tweede kans verdienen. Wel vind ik eenmaal gepakt met drank of drugs achter het stuur dat ze een goede straf moeten krijgen. Maatje van me is wel eens verongelukt met zijn motor terwijl die zwaar onder invloed was van ketamine. Gelukkig was het midden in de nacht en heeft hij alleen zichzelf verwond. Gat in z'n been en later toen ze dachten dat het geheeld was vleesetende bacterie aangetroffen en dat is bijna helemaal fout gegaan. Scheelde niks voordat z'n been eraf moest. Later opnieuw z'n rijbewijs moeten halen en als je voor de tweede keer bij het cbr moet komen zijn de examinatoren niet meer zo Chill en makkelijk als de eerste keer.

Puntje bij paaltje, hij is er op een harde manier achter gekomen. Er zijn hele heftige voorbeelden waarom je geen drugs moet gebruiken in het verkeer en ookal klinkt het heel logisch(voor veel mensen) ik denk toch dat het iets is wat nooit voorbij gaat en mensen altijd met drank en drugs achter het stuur zullen kruipen
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Perenijsje zei:
Ja zeg dat wel. En die bestuurder was al te bezopen om Dominator binnen te komen, daarom waren ze geweigerd. En dan stapt maatje nog bij hem in de auto met dit als gevolg.
Klik om te vergroten...
Gecondoleerd. Jouw maat heeft echt mazzel gehad. Nooit bij iemand die gedronken heeft in de auto stappen!
_
_966__Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Maatje van me heeft gisteren helaas de gevolgen hiervan ervaren.

www.omroepbrabant.nl

Man (45) overlijdt na botsing tegen boom, bijrijder (35) zwaargewond

Een 45-jarige man uit Zwijndrecht is zaterdagavond overleden na een ernstig ongeluk in Hoogeloon. De bijrijder, een 35-jarige Rotterdammer, raakte zwaargewond. De twee kwamen van Dominator af, waar hen eerder op de dag de toegang tot dit hardcorefestival in Eersel was geweigerd.
www.omroepbrabant.nl

Bestuurder (een DJ) was bezopen en wilde niet luisteren. Maatje toch bij hem in de auto gestapt. Bestuurder de macht over het stuur verloren (en als ik de auto zie reed hij waarschijnlijk ook wel te hard). Maatje is er gelukkig redelijk goed vanaf gekomen (zwaargewond is overdreven). Maar die bestuurder is wel overleden gisteravond in het ziekenhuis.
Maar dat had mijn maatje dus ook kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Dit is wel echt heftig man tering
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#17
_966__ zei:
Dit is wel echt heftig man tering
Klik om te vergroten...

Ja zeg dat wel. En die bestuurder was al te bezopen om Dominator binnen te komen, daarom waren ze geweigerd. En dan stapt maatje nog bij hem in de auto met dit als gevolg.
_
_966__Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Perenijsje zei:
Ja zeg dat wel. En die bestuurder was al te bezopen om Dominator binnen te komen, daarom waren ze geweigerd. En dan stapt maatje nog bij hem in de auto met dit als gevolg.
Klik om te vergroten...
Gecondoleerd
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Perenijsje zei:
Maatje van me heeft gisteren helaas de gevolgen hiervan ervaren.

www.omroepbrabant.nl

Man (45) overlijdt na botsing tegen boom, bijrijder (35) zwaargewond

Een 45-jarige man uit Zwijndrecht is zaterdagavond overleden na een ernstig ongeluk in Hoogeloon. De bijrijder, een 35-jarige Rotterdammer, raakte zwaargewond. De twee kwamen van Dominator af, waar hen eerder op de dag de toegang tot dit hardcorefestival in Eersel was geweigerd.
www.omroepbrabant.nl

Bestuurder (een DJ) was bezopen en wilde niet luisteren. Maatje toch bij hem in de auto gestapt. Bestuurder de macht over het stuur verloren (en als ik de auto zie reed hij waarschijnlijk ook wel te hard). Maatje is er gelukkig redelijk goed vanaf gekomen (zwaargewond is overdreven). Maar die bestuurder is wel overleden gisteravond in het ziekenhuis.
Maar dat had mijn maatje dus ook kunnen zijn.
Klik om te vergroten...
Wat ontzettend heftig!

Wel vraag ik me af wat voor toegevoegde waarde het heeft om in het artikel te vermelden dat ze van Dominator terug kwamen. Als ze van de supermarkt vandaan kwamen stond dat er vast ook niet bij vermeld.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Torchic zei:
Wat ontzettend heftig!

Wel vraag ik me af wat voor toegevoegde waarde het heeft om in het artikel te vermelden dat ze van Dominator terug kwamen. Als ze van de supermarkt vandaan kwamen stond dat er vast ook niet bij vermeld.
Klik om te vergroten...
Omdat heb de toegang was geweigerd ivm te zat. Maar er had ook 'festival' kunnen staan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."