#1
Spijtig dat ik in België woon :P Hier hebben ze zelfs geen coffeeshops ffs
Maarja , het zou wel goede zaak zijn , maar goede kans op duurder
03-11-2005
DEN HAAG / EINDHOVEN - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er een experiment komt met legale wietteelt. Een halfjaar geleden wees een kleine meerderheid van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP dit nog af, maar de liberalen zijn van mening veranderd, bleek woensdag tijdens een overleg in de Kamer.
Die koerswijziging betekent een doorbraak in het softdrugsbeleid. De verkoop van wiet in coffeeshops wordt al jaren toegestaan, maar ten aanzien van de teelt en inkoop van wiet was zo’n gedoogbeleid tot nu toe onbespreekbaar.
In 2000 nam een Kamermeerderheid een voorstel aan om de productie van softdrugs te legaliseren, maar het kabinet-Kok II voerde deze motie niet uit omdat bij de stemming Kamerleden hadden ontbroken die daartegen waren. Coffeeshops betrekken hun waar nu van criminelen en thuiskwekers.
PvdA, VVD, D66 en GroenLinks noemden Amsterdam en Maastricht als eventuele steden om een experiment te beginnen. Onduidelijk is hoe de proef eruit gaat zien. Al deze partijen hebben hun eigen variant op tafel gelegd. De ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) zijn tegen omdat internationale verdragen dit niet zouden toestaan.
Burgemeester Leers van Maastricht, die zich ontpopte als pleitbezorger voor een experiment met legale wietteelt, sprak gisteren van ‘zeer verheugend nieuws’.

Mac... zei:Legale wietteelt zorgt waarschijnlijk wel voor meer concurrentie. Kan de kwaliteit en de prijs wel ten goede komen. Mja er zullen wel hel stricte voorwaarden komen voor het telen van wiet, das dan wel weer minder.
Nja van mij mogen ze het legaliseren. Maar puur omdat ik een pro-wietroker ben.
De Gezonde Snuiver zei:Eigenlijk zou volledige legalisering van wiet alleen maar zorgen dat het duurder wordt(belastingen enzo). Dus ja waarom zouden we het eigenlijk willen, vind het wel prima zo.![]()
michielxboxer zei:De Gezonde Snuiver zei:Eigenlijk zou volledige legalisering van wiet alleen maar zorgen dat het duurder wordt(belastingen enzo). Dus ja waarom zouden we het eigenlijk willen, vind het wel prima zo.![]()
duurder? Ik denk juist VEEL goedkoper man. Stel je voor dat iedereen zijn eigen wiet mag verbouwen! dan is er na een tijdje een wietoverschot (meer wiet dan de vraag ernaar) en dan kost het waarschijnlijk VEEL minder. En ze kunnen er nu net zo goed belasting op heffen dan als het telen legaal wordt
lutz

maandag 14 november 2005
Donner wil niet weten van proef met wietteelt
DEN HAAG - Minister Donner zal het openbaar ministerie vragen op te treden tegen gemeenten die op proef wiet willen laten kweken voor de plaatselijke koffieshops. De gemeenten zouden met legale wietteelt de wet overtreden en dat zal de minister niet accepteren.
Dit stelde minister Donner (Justitie) in de Tweede Kamer tijdens het debat over zijn begroting. Opnieuw bleek een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor dergelijke experimenten met de legale teelt van de wiet. VVD-Kamerlid Weekers maakte bekend dat binnenkort Kamerleden van VVD, PvdA en D66 met burgemeester Leers van Maastricht gaan praten over een experiment. Volgens Weekers heeft eurocommissaris Fratini gezegd dat het drugsbeleid een kwestie is van de landen zelf. Om overlast voor de samenleving tegen te gaan moet teelt en verkoop ’een gesloten systeem’ worden. Alles wat buiten de gelegaliseerde teelt en verkoop plaatsvindt, moet streng worden aangepakt, aldus de VVD’er. Om drugstoerisme tegen te gaan moet er een pasjesregeling komen. Dit wordt binnenkort in Maastricht voor het eerst ingevoerd. Zonder pasje mogen geen softdrugs in een koffieshop worden gekocht.
Donner blijft zich tegen de Kamermeerderheid verzetten. Volgens hem ’dreef het debat op een roze wolk weg’. Als randvoorwaarde voor een proef met legale kweek moet de illegale teelt en verkoop effectief zijn bestreden en zover is het nog niet. Daarnaast is de teelt ’nadrukkelijk in strijd met internationale verdragen’. Waar gemeenten aan een proef beginnen, zal hij het openbaar ministerie vragen op te treden. Volgens hem is het enige consistente beleid het sluiten van alle koffieshops. Maar zover is het ’vooralsnog’ nog niet.
SpacingBen zei:mooi
Die pasjes is een uitstekend idee, heb altijd al gezicht dat zoiets als dat meot komen![]()
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."