Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVroeg opstaan is niet gezond

Vroeg opstaan is niet gezond

17 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
S
Shiva1982Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Vroeg opstaan is niet gezond

Generaties lang is gepredikt dat het goed zou zijn voor de werkende mens om vroeg op te staan. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat dat juist ongezond is. Volgens onderzoek van verscheidene Japanse universiteiten kan vroeg opstaan het risico vergroten op hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en beroertes. De studie, waarvoor is gekeken naar meer dan 3.000 Japanners, wordt deze week gepresenteerd op het Wereldcongres van de Wereldfederatie van Slaaponderzoek- en Slaapgeneeskundeverenigingen.


(Bron: http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/18416/Vroeg_opstaan_is_niet_gezond.html)
e
erwin krolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hmm, zou kunnen. Volgens mij gaan ze van ongeveer alles aantonen dat het niet goed voor je is; straks mogen we alleen nog maar in bed liggen en sondevoeding krijgen. Zo hoef ik niet oud te worden :wink:

De wetenschap is er volgens mij niet eenduidig in, dus wodt ongetwijfeld weer opgevolgd door volgende onderzoeken.. Of vroeg opstaan goed of slecht is voor een bepaald persoon is ook afhankelijk van zijn biologische klok. Voor een avondmens is vroeg opstaan niet goed want die raakt daardoor vermoeid, net als pubers wiens klokje door de hormoontjes verstoord is. Voor een ochtendmens is het wel natuurlijk en dus niet ongezond; het sluit aan bij zijn/haar behoeften.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik weet mn hele leven al dat vroeg opstaan niet goed is voor me

hoorde laatst een wetenschapper op tv zeggen dat de beste manier om niet oud, maar jong te blijven is om MIET te ademen :smoke:
e
erwin krolLid
01-01-2024, 00:00
#4
^lekkere verschrijving, 'miet' ademen :P En daar had je een wetenschapper voor nodig om te weten dat het inhaleren van homo's ongezond is? Whoehahahaha! :wink:

peace, EK
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar ja, wat voor Jappaners geld, geld niet automatisch voor Westerlingen he. :P
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou dan heb ik een mooi excuus als ik weer eens te laat op school kom. :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat het voor mij niet goed is wist ik allang, ik heb dit jaar dan ook geen lessen op school vóór 12 uur 's middags.
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#8
erwin krol zei:
^lekkere verschrijving, 'miet' ademen :P En daar had je een wetenschapper voor nodig om te weten dat het inhaleren van homo's ongezond is? Whoehahahaha! :wink:

peace, EK
Klik om te vergroten...

pas maar op,anders kom ik bij je langs :beer:
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Eindelijk een excuus om lang in m'n bed te blijven liggen. :mrgreen: Jammer dat ik zo weinig slaap nodig heb.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ach er zijn ook onderzoeken die aantonen dat het juist wel goed is. Voor elk ding wat te onderzoeken, zijn ook andere onderzoeken die precies het tegenovergestelde beweren.
Kijk gewoon naar je eigen lichaam en wat voor jezelf goed is.
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#11
I knew it all along.
E
EierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Suddenly... It all came together... *zieke flashbacks*
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wanner je in 't ziekenhuis ligt wordt je nb al om 7:00 uur gewekt, en roken is er "uiteraard" verboden?!
e
erwin krolLid
01-01-2024, 00:00
#14
Enesteene zei:
erwin krol zei:
^lekkere verschrijving, 'miet' ademen :P En daar had je een wetenschapper voor nodig om te weten dat het inhaleren van homo's ongezond is? Whoehahahaha! :wink:

peace, EK
Klik om te vergroten...

pas maar op,anders kom ik bij je langs :beer:
Klik om te vergroten...

En dan? Ga je dan leren schrijven van mij :wink: ?
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk dat vroeg opstaan wel goed is voor ochtend mensen, en dat laat opstaan goed is voor avond mensen. Wat die onderzoeken ook beweren; ik denk dat mensen hun eigen ritme toch het beste kunnen volgen voor zo ver het mogelijk is.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#16
azgaza zei:
Ik denk dat vroeg opstaan wel goed is voor ochtend mensen, en dat laat opstaan goed is voor avond mensen. Wat die onderzoeken ook beweren; ik denk dat mensen hun eigen ritme toch het beste kunnen volgen voor zo ver het mogelijk is.
Klik om te vergroten...

Precies, dit is een of ander 'nieuw' onderzoek uit Japan, het land waar alles om de economie draait. Dus als daar iets ongezond is, bedoelen ze: ongezond voor de economie.
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#17
azgaza zei:
Ik denk dat vroeg opstaan wel goed is voor ochtend mensen, en dat laat opstaan goed is voor avond mensen. Wat die onderzoeken ook beweren; ik denk dat mensen hun eigen ritme toch het beste kunnen volgen voor zo ver het mogelijk is.
Klik om te vergroten...

Lichamelijk het gezondst is anders als mentaal gelukkig. Ochtend mensen kunnen wel uitslapen en s'avonds langer wakker blijven.. Dit kan voor het lichaam misschien gezonder zijn, maar een echt ochtend mens zal hier uiteindelijk ongelukkiger door worden. Ongelukkigheid is enkel een psychisch probleem en hoeft niet gerelateerd te zijn aan lichamelijke kwalen.

Hoewel ik zelf denk dat de emotionele gesteldheid één van de belangrijkste 'gezondheid' vind. Als een terminaal patiënt zelf de situatie accepteerd en daar zelfs zijn geluk uit weet te putten, waarom zou je hem dan als overleden beschouwen of als zielige patiënt behandelen..?
t
thunder-droopyLid
01-01-2024, 00:00
#18
en ik mezelf maar afvragen waarom ik s'morgens vroeg altijd de oorlog verklaar aan me wekker als ie om 4.30 afloopt. ik ben altijd weer blij als ik avonddienst of nachtdienst heb die liggen me veel beter.
en m'n werkgever heeft er geen boodschap aan dat ik liever avond of nachtdiensten draai hoor!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."