Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKabinet wil alcoholgebruik jeugd hard aanpakken

Kabinet wil alcoholgebruik jeugd hard aanpakken

10 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
G
GiorgoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Opzich begrijp ik niet wat mensen aan alcohol vinden.
Het is gezellig, maar je weet niet wat je doet, je bent snel vergiftigd.
Je hebt een kater, en het is duurder dan drugs.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kabinet wil alcoholgebruik jeugd hard aanpakken
donderdag 18 oktober 2007 18:58

Jongeren onder de 16 die met drank over straat lopen worden strafbaar gesteld, breezers verdwijnen uit de supermarkt, en happy hours in cafés worden aan banden gelegd.


Jongeren steeds vaker met alcoholvergiftiging in ziekenhuis
Dat zijn enkele van de maatregelen waarmee het kabinet het alcoholgebruik door jongeren drastisch wil verminderen, meldt de NOS donderdag.

Het kabinet wil ook dat politie en gemeente-ambtenaren de verkoop van alcohol aan jongeren veel strenger gaat controleren. Winkels die drank verkopen aan jongeren onder de zestien verliezen hun vergunning.

Horeca
Ook moeten happy hours en speciale prijsacties in de horeca worden beperkt. En reclames voor alcohol op radio en televisie mogen niet meer voor negen uur 's avonds worden uitgezonden.

Uiteindelijk wil de regering dat in 2011 nog maximaal 62 procent van de jongeren tussen de 12 en 15 jaar alcohol drinkt. Nu is dat 82 procent.

In november worden de maatregelen in de ministerraad besproken. De harde aanpak is een gezamenlijk initiatief van de ministers Ab Klink (CDA) van Volksgezondheid, Guusje ter Horst (PvdA) van Binnenlandse Zaken en André Rouvoet (ChristenUnie) voor Jeugd en Gezin.

Alcoholvergiftiging
Nederlandse jongeren drinken steeds meer en steeds jonger: uit een onderzoek van Stichting Consument en Veiligheid bleek onlangs nog dat het aantal kinderen tussen de 10 en 15 jaar dat met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis belandt, tussen 2000 en 2005 is verzesvoudigd.

En onder 15- tot 19-jarigen steeg het aantal gevallen met alcoholvergiftiging met 160 procent.

Lees het Elsevier-commentaar Drankverbod jeugd goed, maar controleer het ook

Door Robbert de Witt
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#3
eindelijk
t
thorLid
01-01-2024, 00:00
#4
/care

Alcohol is een kutdrug, al trap ik er iedere week weer in :beer:
M
MiNiMaLiSDopeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goeie zaak! Alcohol is gwn evil. :smilingimp:

::edit:: Maar lekker :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind het opzich wel goed, kinderen onder de 16 zijn gewoon nog te veel in ontwikkeling en dan is te veel drinken zonde. Ze kunnen er beter gewoon iets later mee beginnen, dus na hun 16e ofzo, dan hebben ze nog ruim genoeg tijd om alcohol te ontdekken met toch wat minder schade.
H
HypeLid
01-01-2024, 00:00
#7
thor zei:
/care

Alcohol is een kutdrug, al trap ik er iedere week weer in :beer:
Klik om te vergroten...
so true.
Z
ZI09Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Pikachu zei:
Goede zaak, ik ben toch al legaal volwassen :P

Ik kon er vroeger ook aardig wat van toen ik 15 was hoor... En om nou te zeggen dat het goed voor je is...
Klik om te vergroten...
Ligt aan je groei.
Ik vond het op mijn 16/17e ook nog niet echt gezond :mrgreen: .
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#9
hoewel ik op me 14e/15e ook idioot veel dronk en er niet slechter van ben geworden, denk ik dat dit toch wel erg goed is.

de meeste mensen op die leeftijd gaan veel te ver. wij dronken wel regelmatig en ook best veel...maar wij hielden het bij bier, wijn en martini enzo. tegenwoordig is het zelfs normaal om met een fles jim bean op school aan te komen. dat gaat echt heel ver...veel te ver zelfs.

en ook aan het indrinken is een andere definitie gegeven. wij gingen ook weleens indrinken, maar dan gingen we ook letterlijk indrinken. dus een paar drankjes en daarna gewoon uit. nu is indrinken een soort van pre-party met 15 man en een drankvoorraad waar de gall en gall zelfs niet tegen op kan, en dan maar straalbezopen de zuipkroeg in gaan...en in die zuipkroeg is het niet meer bier...maar gewoon rustig 10 tequilia of goldstrike in je mik. om vervolgens nog eens after party (je kan het ook vodka ontbijt noemen tegenwoordig) te houden.

aanpakken die zooi...dat jongeren op die leeftijd experimenteren met alcohol kun je niet tegenhouden. maar dit is niet meer experimenteren...dit is jezelf kapotzuipen en drinken tot je niet meer uit 80 procent water bestaat, maar 60 procent water en 20 procent alcohol.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heb hier geen problemen mee. Ben laatst uit geweest en ben me kapot geschrokken toen ik meisjes van 13 á 14 buiten zag staan kotsen. En binnen allemaal van dat jong goed dat mij onder de tafel kon drinken. Vind dat toch schrikbarend.
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#11
Goede zaak, ik ben toch al legaal volwassen :P

Ik kon er vroeger ook aardig wat van toen ik 15 was hoor... En om nou te zeggen dat het goed voor je is...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."