3970 zei:
Er zijn hier mensen die mijn punt wel begrijpen; I rest my case...
Nee, deze hele discussie gaat nergens over, en jullie willen beiden niet elkaars punt zien volgens mij.
AT is erg radicaal in zijn uitspraken, het is prima hem daarop te wijzen, we hoeven idd guantanamo niet met auswitz te vergelijken, en bush niet met hitler, of dat op zijn minst het vergelijk wat vergezocht is. Milioenen die systematisch vermoord werden tegenover enkele 100en tot 1000en die onder slechte omstandigheden en zonder proces worden vastgehouden en misschien gemarteld is niet hetzelfde nee.
Dat is echter niet waar het allemaal om gaat. Deze discussie gaat over verdachten die een bekentenis willen afleggen en sommigen, inclusief ikzelf, hebben twijfels bij de betrouwbaarheid van betreffende bekentenissen.
Al voor auswitz werd genoemd kwam het imago van guantanamo bay aan bod. Je hebt dat toen ook al verdedigd waarop ik heb aangegeven dat ik het logisch vind dat men een bepaald beeld heeft bij guantanamo. En de wedervraag op jou vraag "Wel knap dat jullie precies weten wat er in Guantanamo Bay gebeurt...ooit zelf geweest zeker?" of jijzelf het dan wel beter weet is niet beantwoord. Dus hierbij, denk jij dan niet dat er in guantanamo bay mogelijk of zelfs waarschijnlijk ongehoorde praktijken plaatsvonden die zouden kunnen leiden tot een onbetrouwbare bekentenis, en waarom ?
Wat mij betreft geld hetzelfde voor dat "tribunaal" gelul. Hier zijn verkeerde woorden gekozen, maar de intentie was wat mij betreft duidelijk. Bush, en/of de mensen die tussen bush en de uitvoerende militair staan hebben zaken gedaan die moreel niet to laatbaar zijn. Deze zaken versterken voor mij en anderen het gevoel dat deze bekentenissen wel eens niet betrouwbaar kunnen zijn, het gaat dan voornamelijk over het abu graib schandaal.
Ikzelf heb ook geen verstand van rechten, dus ik weet ook niet welke feiten er mogelijk behandeld zouden kunnen worden door in internationaal gerechtshof. Maar dat is niet waar het om gaat, het gaat om de morele toelaatbaarheid, en het gerechtshof is slechts een gereedschap om die te toetsen. Wat mij persoonlijk betreft is de hele oorlog tegen Irak en Afganistan al een misdaad, omdat deze op oneigenlijke gronden begonnen is. Kijken we naar abu graib lijkt het me ook zeker de moeite waard om daar te zoeken naar de verantwoordelijke te zoeken. Niet door amerikanen zelf, maar onafhankelijk.
Dat er ook nog een referentie kan worden gezien naar de 9/11 conspiracy theorie is niet eens zo belangrijk. Ik zie en voel die link wel, ik ben geen conspiracy aanhanger, maar heb wel mijn twijfels. Maar hier hoeven we niet naar te kijken de betrouwbaarheid van de bekentenissen in twijfel te trekken.
PS: ohja, ik zit niet jou te verdedigen AT. Ik vind je nog steeds een kutmongool. Maar men zet zich af tegen jou posts en daarmee lijkt deze discussie af te dwalen in een pro USA richting of een anti AT richting in plaats van waar het om gaat. Ik wilde enkel dat bijsturen.