Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest

Speekseltest

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#1
Welke drugs testen ze op dan? Ze zeggen tot 12 uur naar gebruik, maar dat is compleet afhankelijk van de drug waarop je test natuurlijk. Welke drugs kunnen ze vinden en welke niet?
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb het aan mijn baas gevraagd want die is Duits!
S
SterrehLid
01-01-2024, 00:00
#3
Speekseltest voor drugs achter het stuur komt er :

BRUSSEL - Als alles goed gaat, wordt nog dit jaar de speekseltest ingevoerd om chauffeurs te controleren op rijden onder invloed van drugs. Dat bevestigt het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.

Zie 'Het laatste nieuws'

Wat vinden jullie hiervan ? Geef je mening !!
d
djstaylaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het eigenlijk wel goed. Ik zit zelf ook wel vaak achter het stuur :stoned:
En rijd nu 4/5 jaar schadevrij :) Maar iedereen is en rijd anders..je kan hier dus ook geen onderscheid in maken. Het zal denk ik een hoop ongelukken schelen die voorkomen hadden kunnen worden, maar mensen rijden ook nog steeds met alcohol op :beer:

Ben zelf 1x achter het stuur gekropen onder LSD... nooit meer :grin: was gelukkig maar 5 min rijden, maar had me zelf in die 5 min ook het ziekenhuis in kunnen rijden of erger..

Ik vraag me alleen wel af op welke stoffen er worden getest.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Erg goed plan, ik kan wel gaan uitleggen waarom maar dat kan iedereen zelf wel bedenken lijkt me zo. :rolleyes:
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bij mij hebben ze in Duitsland ook al een speekseltest genomen, ik had toen een uurtje vantevoren nog een jointje gerookt en was op weg naar huis. Ik weet niet wat de uitslag was, ik had tegen de wouten gezegd dat ik 8 uur geleden laatste joint had gerookt. Ik ga er dus vanuit dat de uitslag zowiezo positief was op wiet, maar ik kon gewoon doorrijden. Was ook nog maar 2 km naar NL. hehe.

Maar op zich ben ik wel voor testen van drugs in het verkeer, maar dit moet dan wel aan eisen voldoen waar ik denk dat het tot nu toe nog niet aan kan voldoen. Deze eisen zijn vooral dat uitgewerkte drugs niet meer worden aangetoond, bijvoorbeeld dat je 2 uur geleden een joint hebt gerookt, de test zegt dat je wel wiet hebt gerookt maar kan niet aantonen hoe zeer je onder invloed was, misschien was je wel al nuchter. Maar gaan ze je dan wel bestraffen. Voor ons wietverslaafden zou dat betekenen dat we helemaal niet meer mogen rijden, immers als je savonds een joint rookt is die smorgens nog aantoonbaar.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het op zich wel goed, omdat rijden onder invloed imho gewoon niet kan. Maar ik vraag me inderdaad ook af hoe zie 'offset' afstellen. Als ik om 8 uur 's avonds een joint rook zou ik echt wel weer naar huis kunnen rijden om 1 uur 's nachts. Maar het lijkt me dat dan nog rijkelijk in je speeksel aanwezig is.
L
LimbuGuyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tuurlijk is dit NIET goed!

Dus als je 2 dagen van tevoor sossa hebt gebruikt dan HANG je! Moet hier niet uitleggen hoelang stoffen in je bloed/speeksel en klieren aanwezig blijven , ben je daarom nog onder invloed van? Moet je daarom nog worden aangehouden?

En wat met de gebruiker die om 21u een pilletje neemt, en om 5u terug naar huis rijdt? Ben je om 5u nog aan het gaan van een X? Dacht van niet, maar TOCH HANG je...

Afschaffen die handel, nergens goed voor!
s
steelpadLid
01-01-2024, 00:00
#9
Speekseltest voor drugs achter het stuur goedgekeurd
[De politie krijgt het met de speekseltest iets makkelijker om drugs achter het stuur op te sporen.]
De politie krijgt het met de speekseltest iets makkelijker om drugs achter het stuur op te sporen.
Er komt een speekseltest voor de opsporing van druggebruik in het verkeer. De Ministerraad heeft daarvoor een voorontwerp van wet goedgekeurd. Doel is het recent gebruik van middelen die een invloed hebben op het rijgedrag, andere dan alcohol, snel en eenvoudig op te sporen. Wie positief test, moet zijn wagen onmiddellijk twaalf uur aan de kant laten staan.

Snelle analyse
Als gevolg van de technologische vooruitgang kan de politie voortaan de speekseltest en de analyse van de resultaten snel uitvoeren. Eerst volgt de agent een checklist. Nadien is er de speekseltest en -analyse. Wanneer de test positief blijkt, wordt onmiddellijk een rijverbod van twaalf uur opgelegd. De positieve test wordt dan meteen geanalyseerd in een laboratorium.

Schouppe
Volgens een mededeling van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe zal het aantal vals positieven afnemen. De speekseltest spoort immers enkel het middelengebruik van de afgelopen twaalf uur op. In de huidige methode, die tijdrovend en omslachtig is voor zowel de bestuurder als de politie, volgt na een uitgebreide set tests nog een urinetest en een bloedproef. Die bloedproef zal enkel nog in zeldzame gevallen worden toegepast.

Betrouwbaar
De speekseltest wordt in al verschillende landen toegepast. Hij werd getest door het Nationaal Instituut voor Criminologie en Criminalistiek. De betrouwbaarheid van de resultaat zou tussen de 70 en 100 procent schommelen. (belga/dea)

http://www.hln.be/hln/nl/2362/File-info ... eurd.dhtml
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
LimbuGuy zei:
Tuurlijk is dit NIET goed!

Dus als je 2 dagen van tevoor sossa hebt gebruikt dan HANG je! Moet hier niet uitleggen hoelang stoffen in je bloed/speeksel en klieren aanwezig blijven , ben je daarom nog onder invloed van? Moet je daarom nog worden aangehouden?

En wat met de gebruiker die om 21u een pilletje neemt, en om 5u terug naar huis rijdt? Ben je om 5u nog aan het gaan van een X? Dacht van niet, maar TOCH HANG je...

Afschaffen die handel, nergens goed voor!
Klik om te vergroten...
Wat een nonsens. Als jij om 21u een pil neemt en je gaat om 5 uur terug rijden dan verdien je een nekschot. Hoeveel idioten er zo al wel niet omgekomen zijn omdat ze vonden dat ze al wel kunnen rijden.....

En daarnaast; ze zijn slim genoeg om de speekseltest uit te vinden. Denk je niet dat ze slim genoeg zijn om te kunnen zien hoeveel invloed het nog op je heeft? :')
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dus als jij om 11 uur 's avonds je laatste jointje rookt zou je de volgende ochtend om half 9 niet naar je werk mogen rijden... wat een bullcrap.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#12
PuppiiiEyes zei:
Hmmm ok lijkt me toch nog een goed idee, aangezien het maar test tot 12u na gebruik.
Ik vind wel als je tegengehouden wordt onder invloed van een drug, dat je dezelfde straf verdiend als een alcoholieker, dus ook niet meer...
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het hogere straffen oplevert. Onder invloed zijn van verboden middelen an sich is niet verboden namelijk.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
PuppiiiEyes zei:
Hmmm ok lijkt me toch nog een goed idee, aangezien het maar test tot 12u na gebruik.
Ik vind wel als je tegengehouden wordt onder invloed van een drug, dat je dezelfde straf verdiend als een alcoholieker, dus ook niet meer...
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat het hogere straffen oplevert. Onder invloed zijn van verboden middelen an sich is niet verboden namelijk.
Klik om te vergroten...
Ook niet in duitsland? :)
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#14
deadlock zei:
Dat zou ik eigenlijk niet weten.
Klik om te vergroten...

TGOOOOOGHH, deadlock die iets NIET weet :openmouth:
:wink:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben het voor je aan het opzoeken hoor, schatje :wink:
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#16
deadlock zei:
Ik ben het voor je aan het opzoeken hoor, schatje :wink:
Klik om te vergroten...

Ok, duifje. Ik wacht.
*tikt met voet*
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#17
deadlock zei:
Ik heb het aan mijn baas gevraagd want die is Duits!
Klik om te vergroten...

Oke, ik ben benieuwd! :)
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#18
misschien handig als je zijn antwoord dan erbij zet :wink:
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe zou ik dat moeten doen als ik nog geen antwoord heb?
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#20
deadlock zei:
Hoe zou ik dat moeten doen als ik nog geen antwoord heb?
Klik om te vergroten...

oh, ik dacht dat je het antwoord al klaar had liggen :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."