Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHOT or NOT

HOT or NOT

47 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
3970 zei:
ExceptionalInsight zei:
3970 zei:
De toevoeging extremisten zegt genoeg over de acties die ze bezigen.
Klik om te vergroten...
Mij niet, hoe ver mag je als activist gaan voordat je extremist wordt? Ik bedoel, waar trek je de grens?
Klik om te vergroten...

Als je je als activist buiten de wet begeeft, en/of dus illegale handelingen verricht, ga je over de lijn, en ben je in mijn ogen extremist.
Klik om te vergroten...

Vaagste standpunt ever. De wet is geen vast iets, als we het nu tegen de wet maken om in een auto te rijden, ben je dan een extremist als je dat wel doet? De wet nemen als ethische lijdraad lijkt me niet heel erg slim, vooral omdat een boel dingen illegaal zijn die ethisch best kunnen en een boel dingen legaal zijn die toch behoorlijk onethisch zijn. Dus het ligt toch iets minder simpel dan 'es war ein befehl'.

3970 zei:
Helaas werkt het zo in een democratie. Er zijn zoveel dingen waar ik en/of anderen het niet mee eens zijn, en die we graag veranderd zouden zien. Als iedereen dan het heft in eigen handen zou nemen, zou je het denk ik ook allemaal niet meer zo leuk vinden, denk je wel?

Mensen die proberen om hun mening, geloofsovertuiging, of wat dan ook, erdoor te drukken dmv geweld/terreur/chantage/illegale praktijken, moeten m.i. uit de maatschappij verwijderd worden. Zo werkt het nu eenmaal niet, als ik vroeger ook altijd mijn zin had gekregen als ik hard op de grond stond te stampen omdat ik wel die snoepzak wilde hebben, dan was er denk ik niet veel van me terecht zijn gekomen.

Mensen, politici en bedrijven mogen nooit zwichten voor chantage, dan is het eind zoek. Hoe erg sommig dierenleed ook is...(en ja, ik ben een dierenvriend, en erger me vaak aan veel misstanden)

Hemi
Klik om te vergroten...

Ik blijf het altijd raar vinden dat mensen blijkbaar zoveel vertrouwen hebben in de "democratie" want als je om je heen kijkt in de wereld, is het alles behalve democratisch. Macht wordt aan alle kanten misbruikt en je hebt als gemiddelde mens maar een hele beperkte invloed op de situatie. Zelfs al zou het volk nu massaal oneens zijn met de dingen die de overheid doet, dan mogen ze nog steeds niets directs doen behalve wachten op de volgende verkiezingen zodat ze de volgende indirecte democratie kunnen funderen.

Daarbij vind ik de vergelijking die je maakt niet kloppen. Dingen als onnodig dierenleed (of dierenleed waar veel geld mee verdiend wordt), racisme, systematische onderdrukking etc etc zijn niet gewoon kwesties van 'een andere mening hebben'.

Ik zeg niet dat het vrijlaten van Nertsen en de boel in de fik steken de beste strategie is of dat het 'ethisch verantwoord' is. Ik vraag alleen, wanneer een enorm aantal dieren vermoord wordt voor hun pels, met als enige reden dat sommige mensen dat willen dragen en andere mensen daar veel geld mee verdiend wordt, is dat slecht? Zo ja, stel je voor dat je alles geprobeerd hebt via aardige wegen (parlementaire politiek/mensen informeren/handtekeningenactie) maar niets werkt. Vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch dat er naar geweld gegrepen wordt. Die groepen maakt het niets uit dat ze in discrediet worden gebracht door hun eigen acties, zolang het doel maar vervuld wordt (en dat kan met financiele schade redelijk goed). Wanneer er duidelijk iets aan de gang is dat objectief ethisch verkeerd is en mensen geven er geen ruk om, vind ik het logisch dat een kleine groep die dat wel doet hardere acties gaan ondernemen.

Ik ben zelf geen dierenactivist, maar ik heb wel enig begrip voor ze.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mja, ik onderneem ook weleens actie, omdat ik het lekker vind om onder gescheten te worden door vrouwen onder de 1,40 lengte.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#3
ExceptionalInsight zei:
Hij zet zich belangeloos in voor iets waar hij in gelooft met gevaar voor boetes, celstraf etc. Ik zeg held.
Klik om te vergroten...
Lenin is dus volgens jouw redenatie ook een held.


Ik vind dat hij een An Hero zou moeten worden. Dierenrechten zijn belangrijk maar hij doet het doet meer schade dan goed.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#4
ExceptionalInsight zei:
Prima, maar scheer ze niet over één kam. Het gebeurt inderdaad een enkele keer dat mensen thuis bedreigd worden en (hoewel ik vind dat iemand die profiteert van leed dat hij of zij veroorzaakt dat verdient) dat kan niet de bedoeling zijn. Het voornaamste doel is economische schade aanrichten bij deze bedrijven.
Klik om te vergroten...
Ik durf daar keihard tegenover te zetten dat iedere consument hoofdelijk aansprakelijk is. Dan moeten ze dáár bezig gaan. De directeur van een vleesverwerkingsbedrijf kan er niets aan doen dat er vraag is.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#5
shokora zei:
Vaagste standpunt ever. De wet is geen vast iets, als we het nu tegen de wet maken om in een auto te rijden, ben je dan een extremist als je dat wel doet? De wet nemen als ethische lijdraad lijkt me niet heel erg slim, vooral omdat een boel dingen illegaal zijn die ethisch best kunnen en een boel dingen legaal zijn die toch behoorlijk onethisch zijn. Dus het ligt toch iets minder simpel dan 'es war ein befehl'.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat jij een verkeerd beeld van de wet hebt. De wet is geen richtlijn. Er zijn hooguit enkele hiaten maar in de Franse wetten waar ons stelsel op gebaseerd is, is alles vrij goed dichtgetimmerd. Ethiek is mooi en aardig, maar daar bereik je strafrechtelijk zo weinig mee, tenzij het sommige bodemprocedures betreft.

Ik blijf het altijd raar vinden dat mensen blijkbaar zoveel vertrouwen hebben in de "democratie" want als je om je heen kijkt in de wereld, is het alles behalve democratisch. Macht wordt aan alle kanten misbruikt en je hebt als gemiddelde mens maar een hele beperkte invloed op de situatie. Zelfs al zou het volk nu massaal oneens zijn met de dingen die de overheid doet, dan mogen ze nog steeds niets directs doen behalve wachten op de volgende verkiezingen zodat ze de volgende indirecte democratie kunnen funderen.
Klik om te vergroten...
Het is zeer democratisch, maar we kiezen er zelf voor om iedere vier jaar dezelfde idioten neer te zetten. Niet nuilen maar anders stemmen dus. Blijkbaar vinden de Nederlanders dierenrechten niet belangrijk genoeg, anders zou de PvdD wel veel meer zetels gehaald hebben. Ik stem er niet op omdat ik niet aan one-issue partijen doe. Over alle andere dingen zijn ze veel te vaag. PvdD is ook een verschrikkelijk gekozen naam. "Partij voor welzijn van al wat leeft" zou de lading beter dekken. Ik ga dieren niet boven mezelf stellen (alhoewel ik ze wel boven veruit de meeste andere mensen zet). Simpel as that. Als de PvdD aan de macht komt, emigreer ik.

Een directe democratie werkt niet. Ik en meer dan 2/3e van de meerderheid van de stemgerechtigde bevolking die er voor nodig is om een dergelijke grondswetwijziging door te voeren zijn er tegen. We kiezen daar mensen voor. Die hebben 4 jaar de tijd om beleid te maken.

Daarbij vind ik de vergelijking die je maakt niet kloppen. Dingen als onnodig dierenleed (of dierenleed waar veel geld mee verdiend wordt), racisme, systematische onderdrukking etc etc zijn niet gewoon kwesties van 'een andere mening hebben'.
Klik om te vergroten...
Hoezo is dat niet zo?

[quote.....]Vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch dat er naar geweld gegrepen wordt...[/quote]
Oh mijn god, ga door :grin: Dan heb ik straks weer een mooie column geschreven :grin:

Als ik wat jij zegt doortrek, dan kan het wetboek van strafrecht het raam uit en wordt iedereen weer eigen rechter. Zo werkt het niet. Somalische praktijken waarbij stamhoofden boven de regering staan lijken me op zijn minst onwenselijk.

Die groepen maakt het niets uit dat ze in discrediet worden gebracht door hun eigen acties, zolang het doel maar vervuld wordt (en dat kan met financiele schade redelijk goed). Wanneer er duidelijk iets aan de gang is dat objectief ethisch verkeerd is en mensen geven er geen ruk om, vind ik het logisch dat een kleine groep die dat wel doet hardere acties gaan ondernemen.

Ik ben zelf geen dierenactivist, maar ik heb wel enig begrip voor ze.
Klik om te vergroten...
Ethiek is 'in the eye of the beholder'.

In Arabische landen is het ethisch verantwoord dat je iemand stenigt die verkracht is. Je kan dus zo'n stelling niet zomaar poneren.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
deadlock zei:
Ik denk dat jij een verkeerd beeld van de wet hebt. De wet is geen richtlijn. Er zijn hooguit enkele hiaten maar in de Franse wetten waar ons stelsel op gebaseerd is, is alles vrij goed dichtgetimmerd. Ethiek is mooi en aardig, maar daar bereik je strafrechtelijk zo weinig mee, tenzij het sommige bodemprocedures betreft.
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook niet dat dingen als brandstichting etc, legaal gemaakt moeten worden. Ik zeg alleen dat je voor jezelf de wet niet als ethische lijdraad moet gebruiken. De wet is een hardstikke leuk hulpmiddel in het 'houden van orde' maar het schiet gewoon aan alle kanten tekort. Dus ik vind het wel heel simpel om te zeggen 'als iemand iets doet wat tegen de wet is, dan is het een extremist'...

Een directe democratie werkt niet. Ik en meer dan 2/3e van de meerderheid van de stemgerechtigde bevolking die er voor nodig is om een dergelijke grondswetwijziging door te voeren zijn er tegen. We kiezen daar mensen voor. Die hebben 4 jaar de tijd om beleid te maken.
Klik om te vergroten...

Het gaat mij er meer om dat er legaal geen enkele mogelijkheid is om als volk in te grijpen wanneer de politiek niet naar de zin is van 'het volk'. Zelfs wanneer wij een onderdrukkende overheid zouden krijgen, mogen we niet direct ingrijpen (behalve volgens het internationaal oorlogsrecht dan).

Ethiek is 'in the eye of the beholder'.

In Arabische landen is het ethisch verantwoord dat je iemand stenigt die verkracht is. Je kan dus zo'n stelling niet zomaar poneren.
Klik om te vergroten...

Ethiek is vrij breed, en er zijn inderdaad hele vlakken waarbij het 'in the eye of the beholder' is en wat je dus inderdaad als 'mening' op kan vatten. Maar wanneer het moord, marteling, verkrachting of enige andere zware inbreuk op andermans persoonlijke vrijheid betreft, hoeft het niet altijd variabel te zijn of iets 'goed of slecht' is (om het maar even zwart wit te zien). Als ik een willekeurig persoon in de fik zou steken, hoor je volgens mij vrij weinig mensen zeggen dat dat 'gewoon moet kunnen, want ethiek is nou eenmaal variabel'... =\\

Ik snap niet waarom je niet de zelfde filosofie toe zou kunnen passen op geinstutionaliseerd 'kwaad'. Of ben je soms van mening dat de democratie ZO belangrijk is, dat als de meerderheid van de mensen wil dat de volledige mensheid naar de tyfus gaat het maar zo moet zijn?
e
elstinkydermeisterLid
01-01-2024, 00:00
#7
ja, is dat dan zo raar?
Ik kwam ooit langs een wei waar twee pubertjes schapen aan het afranselen waren met houten stokken. Ben toen gestopt en heb hen een koekje van eigen deeg gegeven. En toch vind ik dat sommige dierproeven moeten kunnen.
Vroeger was ik vegetarier (na jaren mee gestopt omdat mijn lichaam eronder leed bij veel sport), en toch had ik er ook geen problemen mee dat, om het voorbeeld van de eskimos weer te nemen, die mensen zeehonden doden voor het vlees.
Het leven is nu eenmaal niet zwart/wit, maar eerder een hoop grijze tinten. Ik snap dat het soms eenvoudiger is om zwart of wit te kiezen en ik respecteer ieders keuze, maar ik vind ook dat je moet nadenken over die keuzes, nagaan of ze niet te extreem zijn, en in dat geval voor een weloverwogen grijs kiezen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#8
cropp zei:
dus je bent tegen dierproeven, alleen als je daar op lange termijn mensenlevens mee kunt redden is het een ander verhaal?
Klik om te vergroten...
Uiteraard. Tenzij je natuurlijk nog nooit in je bewuste leven medicatie hebt gebruikt kan je ook niet tegen het doen van medische proeven op dieren zijn.

Sowieso worden proefdieren tegenwoordig trouwens veel minder ge-euthanaseerd maar herplaatst. Nee, witte muizen en ratten natuurlijk niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."