Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKamer accepteert banenverlies koopzondagen

Kamer accepteert banenverlies koopzondagen

19 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kamer accepteert banenverlies koopzondagen

Uitgegeven: 27 oktober 2009 15:47
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2009 16:00


AMSTERDAM - De Tweede Kamer zal, ondanks het dreigende banenverlies, zo goed als zeker instemmen met een wijziging van de winkeltijdenwet om de koopzondagen aan te pakken.

In het coalitieakkoord is afgesproken het misbruik van de toerismebepaling in de winkeltijdenwet aan te pakken.

De laatste jaren hebben gemeenten allerlei manieren gezocht om aan de hand van de toerismebepaling meer koopzondagen te introduceren.

In het plan van minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) moeten gemeenten hun koopzondagen opnieuw tegen het licht houden. Alleen gemeenten met 'substantieel' en 'autonoom' toerisme mogen meer dan twaalf koopzondagen per jaar instellen.

Meerderheid

Dinsdagavond debatteert het parlement met Van der Hoeven over het voorstel, maar een meerderheid in de Tweede Kamer heeft zich al voor de aanpak van de koopzondagen uitgesproken.

De beperking van de koopzondagen zal volgens het Centraal Planbureau (CPB) op korte termijn 700 koopzondagen en 2000 banen kosten. Op langere termijn zou het gaan om enkele honderden banen.

Deze cijfers stuitten op kritiek van de Platform Detailhandel. Volgens het platform vergeet het CPB dat de banen vooral ten koste gaan van kwetsbare groepen, zoals jongeren, vrouwen en allochtonen die in deeltijd werken.

Dom

"Het is dom om in crisistijd zo'n maatregel te nemen", stelt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.

Volgens haar zitten ook de PvdA en minister Van der Hoeven zelf met de maatregel in hun maag, maar worden ze door de ChristenUnie gedwongen om de wet door te voeren.

"Al zijn het maar twee banen, dan nog is het teveel voor dit ideologische stokpaardje van de ChristenUnie", valt D66-Kamerlid Boris van der Ham zijn GroenLinks-collega bij.

"En dat vindt Van der Hoeven ook, want die schuift de wetswijziging als een bak lauwe bami voor zich uit, in de hoop er een gft-bak in zicht komt."

Volgens Smeets valt het banenverlies op langere termijn mee, omdat de deeltijdwerkers op zaterdag en doordeweeks zullen gaan werken.

"Ook de vakbonden hebben zich unaniem uitgesproken voor aanpak van de koopzondagen, en zij kunnen toch onmogelijk voor verlies van banen zijn", aldus Smeets.

Belangenafweging

Van der Ham en Van Gent willen dat gemeenten zelf beslissen over het instellen van koopzondagen. "Zij moeten op gemeentelijk niveau alle belangen van bewoners en winkeliers afwegen", stelt Van Gent.

Bovendien past het volgens de GroenLinks-politica niet meer in deze tijd om het aantal koopzondagen terug te schroeven. "De Nederlandse samenleving heeft de afgelopen vijftig jaar een flinke verandering ondergaan."

"Het is niet meer zo dat doordeweeks de man werkt en de vrouw boodschappen doet. Veel alleenstaanden en werkenden zijn nu aangewezen op de zaterdagmiddag. En wie op zaterdag winkelt, weet over welke heksenketel ik spreek."

Strijd

Van der Ham zegt te blijven strijden tegen de inperking van de koopzondagen. Hij hoopt dat het aangekondigde uitstel door Van der Hoeven ervoor zorgt dat het voorstel alsnog niet doorgaat.

"De minister heeft al aangegeven dat de wetswijziging niet eerder dan 1 juli 2010 kan ingaan. Vervolgens komt er nog een overgangsregeling van een jaar. Tegen die tijd zijn er weer verkiezingen geweest en kan het voorstel van tafel."
bron:nu.nl
Klik om te vergroten...
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Dit kan ik niet eens lezen, ik begin al te koken als ik de titel lees.

Koopzondagen, het is maar een klein relatief onbelangrijk detail vergeleken met de andere maatregelen die ze nemen, maar het is zo fucking typerend voor het achterlijke christenfundamentalisme.

Ik hoop dat de afganen ons een keer komen bevrijden van onze fundamentalistische regering ofzo.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

ik las bananenverlies...
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Lauu zei:
ik las bananenverlies...
Klik om te vergroten...

Lmao, ja ik dus ook.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Ondanks het feit dat ik geen 'christenfundamentalist' ben, heb ik wel iets tegen koopzondagen. Allereerst omdat ik op dagen waarop veel mensen tegelijk obsessief shit gaan kopen in winkelstraten een bepaald soort moordlust in me voel die niet prettig is. Ten tweede omdat dit soort acties kleine winkeliers de kop kost. Alleen van die grote schijtketens, die in iedere stad hetzelfde zijn, kunnen het zich het makkelijk veroorloven om de hele week open te zijn.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Ik denk eigenlijk dat dat goed meevalt. Want welke ketens tegen kleine winkeltjes hebben we het dan over ?

Kleine eet en uitgaansgelegenheden, snackbars, cafes, terrasjes etc zijn al open op zondagen.
De slager en de bakker zijn zowieso al weggeconcureerd door de supermarkt, dat ze nog bestaan komt door de kwaliteit die ze leveren. Ik denk dat een vrije zondag niet echt invloed gaat hebben hier.
De kleding en schoenen winkeltjes tegenover de C&A / V&D ? Mensen die bij die kleine winkeltjes kopen voelen zich toch te goed voor die ketens.

Ik snap het argument wel, en voor een klein deel zal het ook wel waar zijn, maar ik denk dat het maar een fractie van het nadelig effect heeft voor de kleine winkelier van wat velen er in zien.

Voor personeel dat dan op alle dagen in de week moet werken is het andere vaak gehoorde argument. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Een arbeids week is gewoon 38 of 40 uur, maakt volgens mij niet zo uit op welke dagen je dan werkt. Wel lijkt het me een redelijk idee om dan bijvoorbeeld vast te leggen dat een werknemer 1 dag van de week mag kiezen die hij altijd vrij is. Voor de christen kan dat dan zondag zijn, voor iemand met een andere overtuiging een andere dag. Past gelijk veel beter in de multiculturele samenlevening.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Wacky zei:
Dit kan ik niet eens lezen, ik begin al te koken als ik de titel lees.
Klik om te vergroten...

+1 :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

-edit dubbel-
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

TeKNoZem zei:
Lauu zei:
ik las bananenverlies...
Klik om te vergroten...

Lmao, ja ik dus ook.
Klik om te vergroten...

Ook niet zo vreemd met die spelfout in de titel :rolleyes:
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Het is wel een mooie spelfout, want ook ik las bananenverlies.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

Het is wel typisch iets wat met die grote ketens meekomt, die koopzondagen. Je zal wel gelijk hebben dat door de koopzondagen af te schaffen de kleinere zaken al niet meer te redden zijn. In Arnhem hebben/hadden we een straat net buiten het centrum met allemaal speciaalzaken, die zijn nu langzaam allemaal kapot aan het gaan door de komst van bijvoorbeeld de meest afgrijselijke keten van allemaal MEDIA-MARKT. Die is namelijk iedere dag tot 21:00 open en groot en veel en zogenaamd goedkoper. Op koopzondag zie ik daar altijd allemaal gezinnen naar binnen gaan, afschuwelijk.

Die afschuw heeft niets te maken met het gegeven dat zondag oorspronkelijk de dag des Heeres is, ik kan het feit dat mensen zich recreëren door met het gezin naar grote televisies en de nieuwste computer-gadgets te gaan kijken gewoon niet goed verdragen.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is naar mijn mening ook vrij kinderachtig om ergens per definitie tegen te zijn, omdat het vanuit een christelijke filosofie is bedacht. Alsof het dan al sowieso een ongegronde redenering is geweest. Dat gaat nergens over, die arrogantie is net zo misplaatst als de eventuele religieuze inslag van de redenering.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is niet terecht om tegen een idee tezijn puur omdat het uit christelijke gronden geboren is, ik vind het wel correct om per definitie tegen religieuze motieven in de politiek te zijn.

En wat betreft die koopzondagen, ik ben liberaal, ik vind dat winkels zelf mogen bepalen wanneer ze open zijn, elke dag van de week en het jaar, zowel dag als nacht, tenzij er duidelijk overlast is voor omwonenden bij snachts open zijn. Ik ben dus duidelijk wel voor koopzondagen (elke zondag in het jaar inclusief kerst, pasen en weet ik veel wat) en niet alleen omdat ik tegen de christenfundamentalisten ben.

In eindhoven begon er enige tijd geleden iemand een nachtwinkel. Dat is een avondwinkel geworden omdat hij snachts niet open mocht zijn. Zo zie je dat de kleine winkelier misschien ook juist wel vrijheid wil ipv een strikt openingstijden beleid.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Kamer accepteert bananverlies koopzondagen

zommes zei:
Ten tweede omdat dit soort acties kleine winkeliers de kop kost.
Klik om te vergroten...
Dat blijkt in de praktijk nog wel mee te vallen verneem ik van de ondernemers in Almere.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vind dat de kerk en staat gewoon lekker gescheiden moeten zijn...
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#16
Weer een verbod. :rolleyes:
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#17
+1 voor Wacky.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oom Klaas zei:
"Al zijn het maar twee banen, dan nog is het teveel voor dit ideologische stokpaardje van de ChristenUnie", valt D66-Kamerlid Boris van der Ham zijn GroenLinks-collega bij.
Klik om te vergroten...

Dit is samengevat wel mijn mening erover. Ik snap ook niet zo goed wat je nou tegen een koopzondag kan hebben. Als je het niks vindt, dan ga je er niet heen. De winkeliers krijgen vaak 150 of 200% uitbetaald, dus die zijn er vaak ook blij mee. Ook moeten heel veel mensen gewoon doordeweeks werken en dan is het fijn als je zondag ook nog inkopen kan gaan doen.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Re: Kamer accepteert bananenverlies koopzondagen

Echt te bizar voor woorden, een kind van 5 kan nog wel zien dat deze verandering een negatieve werking op de economie zal hebben.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Re: Kamer accepteert bananenverlies koopzondagen

Het gerucht gaat dat niemand minder dan Theo Maassen het echte brein achter dit wetsvoorstel is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."