Laat ik eens een klein berekeningetje maken dat ik eigenlijk al langer wilde maken:
Of je het interessant en relevant vind maakt niet uit, ik vind het interessant
Op aarde zijn bepaalde stoffen aanwezig zoals waterstof, zuurstof en koolstof. Die stoffen die kunnen andere bindingen aangaan, maar tenzij we hele gekke dingen doen zoals kern fusie of splitsing, blijft er in principe evenveel van al die stoffen aanwezig.
Koolstof bestaat er voornamelijk in de volgende vormen:
-CO2 in de lucht
-Alle organische materiaal op aarde (levende bomen en dieren, maar ook de rottende bladeren op de grond dus)
-Fosiele brandstoffen in de grond (waren vroeger organische materialen op aarde, door grote druk in de bodem omgezet in de brandstoffen die het nu zijn)
CO2 verdwijnt dus eigenlijk maar op 1 manier, en dat is doordat het word opgenomen door planten en omgezet in organische stoffen. Alle koolstof die wij uit de grond halen en als CO2 in de lucht pompen gaat daar niet meer uit verdwijnen. Sterker nog, terwijl we dit doen hebben we ook vele 100en vierkante kilometers aan bos gekapt waardoor de totale hoeveelheid organische stoffen ook lager word, en er dus nog meer CO2 in de lucht terecht komt.
Hoeveel koolstof hebben we als mensheid nu uit de grond gehaald en in de lucht gepompt ?
Op internet vind ik getallen voor nederland en voor de wereld per jaar:
2 x 10^11 kg voor nederland
3 x 10^13 kg wereldwijd Nederland zou dan dus een 0,67% van de wereldwijde CO2 uitstoot voor zijn rekening nemen. We hebben ongeveer 0,25% van de wereldbevolking, dus die getallen zien er aannemelijk uit.
Ook kunnen we het nog een beetje narekenen:
De wereld verbrand per dag 85mlj vaten olie van 159 liter. Per jaar is dat ongeveer 5 x 10^12 liter. Bij verbranding van 1 liter olie komt 3,5 kg CO2 vrij. Per jaar produceren we door verbranding van olie dus ongeveer 1,7 x 10^13 kg CO2.
Dat zou dus betekenen dat 57% van de CO2 uitstoot komt van olie verbranding en de rest van overige zaken zoals kolencentrales en ontbossing. Getallen vallen mooi samen vind ik, dus wat mij betreft komen deze getallen voor totale CO2 uitstoot erg geloofwaardig over.
Zoals gezegd, CO2 verdwijnt niet zomaar uit de lucht, dus de vraag is, hoeveel hebben we er nou sinds de industriele revolutie in totaal aan toe gevoegd ? Dit is een lastige, ik vind geen totaal getal op internet, dus ik ga een schatting maken als volgt: We zijn ruim 200 jaar geleden begonnen met de industriele revolutie. Toen begonnen we bij nul en zijn we met een stijgende lijn naar de huidige 3 x 10^13 kg per jaar gegaan. Als dit een rechte lijn was zou ik de jaarlijkste uitstoot met 100 kunnen vermenigvuldigen. Het is echter geen rechte lijn, de laatste tijd stijgt hij harder dan in het begin. Daarom vermenigvuldig ik de huidige jaarlijkse CO2 uitstoot met 70 om de totale uitstoot uit de geschiedenis te benaderen. Hierin kan ik dus een foutmarge hebben van enkele tientallen procenten.
Totale uitstoot door de mensheid: 70 x 3 x 10^13 = 2,1 x 10^15 kg CO2.
Hoe significant is dat ?
Dan moeten we weten hoe groot onze atmosfeer is. En dat is ook niet zo moeilijk:
De oppervlakte van de aarde is: 472.000.000 km2 (4,72 x 10^
![:sunglasses:]()
De luchtdruk is de kracht die de luchtkolom boven een oppervlakte uitoefent op dat oppervlakte, dus het gewicht daarvan. De luchtdruk op grondniveau is ongeveer 1 bar. 1 bar = 1kg per vierkante cm. Ofwel 10.000 kg per vierkante meter ofwel 10^10 kg per km2. Vermenigvuldigd met het oppervlakte van de aarde weegt onze totale atmosfeer dus 4,72 x 10^18 kg.
2,1 x 10^15 kg CO2 op 4,72 x 10^18 kg atmosfeer.
Dat is dus ongeveer 0.045% CO2 aan de atmosfeer toegevoegd.
Nu was ik ook even geneigd om te denken "oh is dat alles"
Echter op wiki vind ik dit:
0,038 % Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau. (hoe kom jij aan die 4% tekno ?, kijk op wiki, 4% is de concentratie in uitgeademde lucht)
Het gemiddelde CO2 gehalte van de atmosfeer lijkt dus minder te zijn dan wat wij er alleen al aan hebben toegevoegd. En daarmee zou onze CO2 uitstoot niet zomaar significant, maar extreem zijn. (En zouden we dus tot de conclusie komen dat ik de totale menselijke uitstoot overschat heb, of er toch ergens behoorlijk wat CO2 uit de lucht moet verdwijnen omdat er anders zo weinig niet in de lucht kan zijn)
De wiki informatie betreft echter een volume percentage, en ik heb een massa percentage berekend. Ik weet niet hoe ik dit om kan zetten. Of op zijn minst, ik heb er nu even geen zin in dit ook nog op te gaan zoeken, misschien later
![:)]()
Hier kan gerust een factor 2 of meer verschil zin zitten, maar zelfs met een factor 10 verschil is het nog significant.
Kan iemand mijn massapercentage omzetten naar een volumepercentage ?
Ook weet ik niet hoe de verdeling in de atmosfeer is. Op wiki staat een getal op zeeniveau, ik weet niet hoe het op andere hoogtes is.
Al met al vind ik dat ondanks die ontbrekende informatie ik hieruit wel kan concluderen dat onze CO2 toevoeging aan de atmosfeer zeer significant is.