Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHackers breken in bij CRU

Hackers breken in bij CRU

52 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een link naar de data gegeven in een edit van m'n laatste post.

Ahh, je zag het al. =p

Mjakweenie man. Hetzelfde kan je zeggen van een hele hoop biased media welke niet met het nieuws, of juist wel komen. Mensen geloven heilig in de door de politiek en media voort gebrachte global warming crap, zonder iets of wat na te denken en info te zoeken.

Wat ik trouwns helemaal belachelijk vind is dat gesuggereerd wordt dat de hacker specifiek die data heeft gekozen. als hacker heb je de tijd niet om specifiek te zijn en kopieer je gewoon een shitload data hopend op iets moois.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wacky zei:
Wie gaat er vlak voor een grote klimaat top de computers hacken van dat klimaat instituut ? Lijkt me een grote kans dat dat mensen zijn die zelf al conspiracy believers waren voor ze begonnen met hacken ? Op zijn minst, het kunnen zelfs heel goed mensen zijn met belangen die kort voor de klimaat top nog wat onzekerheid willen zaaien zodat er minder maatregelen genomen worden. Mensen die voor hun belangen graag de boel een beetje willen verdraaien.
Klik om te vergroten...

Dat is zelfs een heel goed tijdstip om data te leaken. Voornamelijk sinds dit debat al jaren voort streeft zonder dat het publiek er echt van op de hoogte wordt gesteld. Het gaat hier waarschijnlijk om een shitload geld welke in de reductie van Co2 uitstoot gestoken zal worden, en waar moet dat geld vandaan komen? Je raad het waarschijnlijk al.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar wij hebben nu net zelf wat research gedaan en kwamen tot deze conclusie:

Maar we hebben nu dus 2 dingen voor onszelf bevestigd:
-De CO2 die wij uitstoten is zeer significant voor het CO2 gehalte van de atmosfeer.
-Het CO2 niveau in de atmosfeer en de globale temperatuur waren in de geschiedenis direct met elkaar verbonden.


Daarnaast hebben we net een plaatje gezien dat laat zien dat de CO2 levels weldegelijk hoger zijn dan ooit tevoren.

Mochten we nu tot de conclusie komen dat ook in die laatste eeuw de temperatuur weer met de CO2 levels is meegestegen, (en dat dat dus niet door het klimaat instituut vervalst is) dan is dat toch bewijs "beyond resonable doubt" voor je hoop ik?


Onomstotelijk bewijs bestaat niet, dat bestaat ook niet voor al die mensen die opgesloten zitten in gevangenissen over de wereld. Er is altijd een hypothetisch iets tegen in te brengen.
Maar, we hebben een theorie waarom CO2 stijging een temperatuur stijging tot gevolg zou kunnen hebben. (UV straling die niet terug kaatst uit de atmosfeer) Dat is idd maar een theorie, dus daar kunnen we nog niet veel mee.

Echter als door heel de geschiedenis van de aarde temperatuur en CO2 niveau rechtevenredig aan elkaar zijn. Wij passen dan het CO2 niveau aan en de temperatuur stijgt netjes mee, dan is het toch verdomd duidelijk dat de temperatuurstijging een gevolg is van het stijgende CO2 niveau. Dat is genoeg circumstantial evidence om iemand levenslang op te sluiten, dus zeker om te besluiten dat we iets moeten doen om onszelf en de wereld te behoeden voor een dramatische klimaatverandering.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tja, ik ben er gewoon nogal sceptisch over. Ik lees er best veel over, en de een zegt dat Co2 zorgt voor global warming, de ander zegt dat het NA global warming komt. en grafieken laten vaak duidelijk zien dat Co2 niveau vaak het hoogst is NA de opwarming. Dit is zelfs in de ijskernen te vinden.

Als wat in die ene e-mail staat (ik heb de leaked data nog niet helemaal bekeken) dat er daadwerkelijk een decline in temperatuur is, dan komen we mooi in de shit mits we er alles gaan doen om Co2 uitstoot te verminderen. (welke wel iets of wat opwarming veroorzaakt dat wel, het is een feedback reactie op de opwarming, welke zorgt voor een nog iets hogere opwarming)

Verder gaat het hier ook over vrijheid van nieuwsgaring en toegang van informatie, welke zelfs wetenschappers die sceptisch zijn tegenover global warming, zoals die in de volksmond bedoeld wordt, zelfs geweigerd. Dit zijn juist de mensen die je moet overtuigen. De oppositie tegenover de theorie is al verschillende keren de mond gesnoerd door de funding stop te zetten. Wat is dat voor actie?

Als de data daadwerkelijk kan aangeven dat onze Co2 uitstoot causatief is voor de huidige opwarming, dan moet die data getoond worden. Dit wordt alleen niet gedaan. Nu met de geleakte data is er iets of wat inzake in de resultaten van het onderzoek.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je hebt die grafieken gezien van silent echo die aantonen dat de CO2 niveaus weldegelijk buiten proporties vallen met het verleden en voornamelijk de snelheid waarmee de CO2 niveaus stijgen.

Ik heb voor je aangetoond dat wij weldegelijk verantwoordelijk zijn voor die CO2

Als we het er nu over eens worden dat de temperatuur nu net als die CO2 grafiek de laatste eeuw een buitenproportionele stijging laat zien, ben je dan overtuigd ? Of blijf je dan nog sceptisch ?

PS Dat die CO2 na de opwarming komt heb ik nog steeds geen enkele bewijs of zelfs aanwijzing voor gezien zoals ik al eerder uitlegde.

PS2 volgens mij heerst er een leuke werksfeer daar bij het IPCC :tongueout:
Zie bijvoorbeeld "marooned.jpg" :tongueout:
En de dutch winter termperatures die kunnen we toch ongeveer uit eigen ervaring bevestigen :)

Is er trouwens ook nog een progje dat die emails leesbaar maakt ?
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wacky zei:
Je hebt die grafieken gezien van silent echo die aantonen dat de CO2 niveaus weldegelijk buiten proporties vallen met het verleden en voornamelijk de snelheid waarmee de CO2 niveaus stijgen.

Ik heb voor je aangetoond dat wij weldegelijk verantwoordelijk zijn voor die CO2

Als we het er nu over eens worden dat de temperatuur nu net als die CO2 grafiek de laatste eeuw een buitenproportionele stijging laat zien, ben je dan overtuigd ? Of blijf je dan nog sceptisch ?

PS Dat die CO2 na de opwarming komt heb ik nog steeds geen enkele bewijs of zelfs aanwijzing voor gezien zoals ik al eerder uitlegde.
Klik om te vergroten...

Not sure what your point is - are you disputing that CO2 lags temperature? Monnin 2001[1] doesn't display error bars but quantifies the lag as around 800 ± 600 years:


Caillon 2003[2] constrains the CO2 lag to 800 ± 200 years (but again, no error bars):


Stott 2007[3] finds similar results - a CO2 lag of 1000 ± 300 years. Stott does include 200 year uncertainty on the benthic ages (in fact, Stott's graph includes everything but the kitchen sink):


[1]http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/291/5501/112
[2]http://icebubbles.ucsd.edu/Publications/CaillonTermIII.pdf
[3]http://www.skepticalscience.com/images/stott2007.gif
Klik om te vergroten...

Bron: http://www.skepticalscience.com/co2-lags-temperature.htm

Ik blijf nog steeds sceptisch. Ik geef wel toe dat we heus wel iets of wat meehelpen aan de opwarming van de aarde MITS die er ook daadwerkelijk is. De geleakte data van het CRU moet nog verder onderzocht worden, maar het is al als genuine data bestempeld. Als de data in de leak daadwerkelijk een verlaging van de temperatuur laat zien dan zijn de mensen toch goed voor de gek gehouden.

De stijging van de temperatuur is enigszins sneller dan de 'temperatuur wobble' voorheen in de geschiedenis heeft laten zien. Maar dit vind ik niet bepaald een reden tot paniek. Ik denk persoonlijk dat de mens zijn impact op natuur en klimaat overschat en de planeet en de zon zwaar onderschat.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wacky zei:
Is er trouwens ook nog een progje dat die emails leesbaar maakt ?
Klik om te vergroten...

Probeer het eens in Wordpad te openen i.p.v. Notepad. Notepad heeft geen limiet wat betreft de lengte van regels, dus verneukt het vaak files zoals die.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je ergens bestanden tegenkomt waarin gedetailleerd de CO2 levels en/of temperatuur gedurende de geschiedenis staan, dan zou ik die graag hebben. Dan kan ik namelijk zelf een programmatje maken om die informatie te interpreteren.

Een grote grafiek is niet nauwkeurig genoeg (al blijft het daarin wel opvallen dat de CO2 pieken voor de temp pieken komen)
Een gedetaileerde grafiek laat automatisch maar een korte tijdspan zien (of hij is 231324 schermen breed) Als ik die info in ruwe data vorm heb (hoe gedetaileerder hoe liever, dus meetpunten zo dichtmogelijk bij elkaar) dan kan ik daar wel iets mee.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wacky zei:
Als je ergens bestanden tegenkomt waarin gedetailleerd de CO2 levels en/of temperatuur gedurende de geschiedenis staan, dan zou ik die graag hebben. Dan kan ik namelijk zelf een programmatje maken om die informatie te interpreteren.

Een grote grafiek is niet nauwkeurig genoeg (al blijft het daarin wel opvallen dat de CO2 pieken voor de temp pieken komen)
Een gedetaileerde grafiek laat automatisch maar een korte tijdspan zien (of hij is 231324 schermen breed) Als ik die info in ruwe data vorm heb (hoe gedetaileerder hoe liever, dus meetpunten zo dichtmogelijk bij elkaar) dan kan ik daar wel iets mee.
Klik om te vergroten...

Daar ben ik het dan wel absoluut mee eens. De grafieken zijn sowieso veel te klein om echt duidelijk de verschillen te zien. Simpelweg omdat ze in een klein formaat een grote tijdspan laten zien. Maar ik neem sowieso aan dat de mensen daar wel weten waar ze het over hebben. Bovendien heb ik op verschillende bronnen gelezen dat Co2 niveau achter temperatuur's stijging 'lagged'.

Ik zal overigens proberen die ruwe data voor je te vinden. Mogelijk zit het zelfs tussen de geleakte data, maar dat kan ik je niet garanderen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
TeKNoZem zei:
Wacky zei:
Is er trouwens ook nog een progje dat die emails leesbaar maakt ?
Klik om te vergroten...

Probeer het eens in Wordpad te openen i.p.v. Notepad. Notepad heeft geen limiet wat betreft de lengte van regels, dus verneukt het vaak files zoals die.
Klik om te vergroten...
Menu view>word wrap aanvinken.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dat klopt maar dat is omdat je parate kennis moet hebben en open moet staan voor alternatieven.

Discussies over politiek, religie en drugs stranden hier altijd omdat men van alledrie geen kennis heeft, een uitzondering daargelaten natuurlijk.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#12
Trouwens Wacky, er zijn wel meer processen dan fontosynthese waarmee CO2 afgebroken kan worden in koolstof en zuurstof of je kan het natuurlijk laten reageren tot weer iets anders.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#13
deadlock zei:
TeKNoZem zei:
Wacky zei:
Is er trouwens ook nog een progje dat die emails leesbaar maakt ?
Klik om te vergroten...

Probeer het eens in Wordpad te openen i.p.v. Notepad. Notepad heeft geen limiet wat betreft de lengte van regels, dus verneukt het vaak files zoals die.
Klik om te vergroten...
Menu view>word wrap aanvinken.
Klik om te vergroten...

;o ty. dat kende ik nog niet. Mja notepad gebruik ik eigenlijk alleen om links in op te slaan. ;x
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ohja, die zullen er zeker zijn, daar trijfel ik niet aan.

Maar ik denk niet dat die in grote mate op aarde plaatsvinden omdat ze energie kosten. En fotosynthese is toch wel veruit het grootste en meest omvattende proces dat op aarde plaatsvind dat energie gebruikt om CO2 om te zetten. (het is zowieso veruit het grootste en meest omvattende proces dat gebeurd op aarde denk ik) Ik denk dus dat de rest insignificant is. Daarnaast maakt het ook niet uit welk proces er plaats vind voor die omzetting, maar waar de koolstof heen gaat.

Wat ik wilde stellen is dat wat wij in aan de atmosfeer toevoegen, echt een toevoeging is bovenop de balans van de natuur en dat die toevoeging binnen het voor ons relevante tijdsbestek (eeuwen) in principe permanent is en niet in een significante tijd weer afgebroken word. (Wel in een enorm lange tijd natuurlijk, net als in het verleden zullen de bomen opnieuw CO2 opnemen en worden omgezet in fosiele brandstoffen, maar dat duurt zo lang dat we daar nu even niets aan hebben). Daarmee denk ik dat het relevant is de CO2 uitstoot van de mens over de laatste paar 100 jaar bij elkaar op te tellen en er een totaal getal van te maken wat wij aan de atmosfeer hebben toegevoegd. Natuurlijk zijn er altijd kleine andere factoren die voor een kleine afwijkig zorgen, maar ik sta nog steeds achter die beredenering.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#15
Een verdubbeling van de natuurlijke hoeveelheid Co2 zorgt er wel voor dat planten en andere fotosynthetisch leven sneller groeit. Stijgende Co2 levels helpen dus de natuur tot zekere hoogte. Dit is ook een discussie punt. In die zin kan een verhoogt Co2 niveau zeker wel een positief effect hebben.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Positief is een groot woord. Een zelfremmend effect, dat zou kunnen ja. Of dat zo is weet ik niet, ligt eraan of het CO2 gehalte in de lucht echt een beperkende factor is in het fotosynthese proces. Mogelijk is dat helemaal niet het geval en is alleen de toegevoegde energie een factor vanaf een bepaalde hoeveelheid CO2.

Stel je ter vergelijking voor, het proces van kinderen die zandkastelen maken in de sahara. Ik denk dat water om de kinderen in leven te houden bijvoorbeeld een heel belangrijke beperkende factor is, maar het verdubbelen van de hoeveelheid zand in de sahara geen invloed zal hebben.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wacky zei:
Positief is een groot woord. Een zelfremmend effect, dat zou kunnen ja. Of dat zo is weet ik niet, ligt eraan of het CO2 gehalte in de lucht echt een beperkende factor is in het fotosynthese proces. Mogelijk is dat helemaal niet het geval en is alleen de toegevoegde energie een factor vanaf een bepaalde hoeveelheid CO2.

Stel je ter vergelijking voor, het proces van kinderen die zandkastelen maken in de sahara. Ik denk dat water om de kinderen in leven te houden bijvoorbeeld een heel belangrijke beperkende factor is, maar het verdubbelen van de hoeveelheid zand in de sahara geen invloed zal hebben.
Klik om te vergroten...

Daar heb je dan ook wel weer een punt.

Maar ik zie het als het zo is wel als een positieve ontwikkeling. Meer plant betekend meer voedsel. Hoe meer voedsel hoe meer er is om naar 3e wereld landen te sturen, meer voor wilde dieren om te eten. Dus op de natuur kan het zeker een positief effect hebben. Of het voor de mens dan nog comfortabel blijft, mits het inderdaad verhoging van temperatuur inhoud, vind ik niet echt een discussiepunt. Bovendien stamt de mens uit de een tropisch klimaat, dus ik betwijfel of wij ons daar niet op kunnen aanpassen.

Buiten dat blijf ik sceptisch over de impact die wij op de loop van de natuur en het klimaat hebben. Ik denk dat dit toch zeker reuze meevalt vergeleken met wat er gedacht wordt door menig mens. Ik denk dat de natuur zelf, de ontwikkeling van onze planeet en andere hemellichamen een veel hogere impact hebben.

Edit:
Btw, de grafieken die ik boven gepost heb moet je van rechts naar links bekijken. Het wordt gemeten in ybp, Years before present. Hoe meer naar rechts hoe verder terug in de tijd je gaan.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mag ik trouwens even mijn ongelofelijke dank uitspreken voor deze discussie op niveau!

De reden dat ik nog niet gereageerd heb, op het notepad ding na, is omdat ik nog niet alle replieken aandachtig bestudeerd heb wegens tijdgebrek.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#19
deadlock zei:
Mag ik trouwens even mijn ongelofelijke dank uitspreken voor deze discussie op niveau!

De reden dat ik nog niet gereageerd heb, op het notepad ding na, is omdat ik nog niet alle replieken aandachtig bestudeerd heb wegens tijdgebrek.
Klik om te vergroten...

Geen probleem. Ik sta er ook versteld van. Bij dit onderwerp, net als wanneer het over religie gaat, eindigt het meestal in over en weer geflame. Ik had 't er met wacky ook al over gehad.

Sowieso is dit niet echt een onderwerp waar veel mensen zich aan wagen, en dat blijkt wel.
T
TeKNoZemLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op zich wel raar. Dat spreekt eigenlijk direct tegen mijn ervaring met menig gebruiker. Dat laat alleen maar zien hoe gevarieerd men eigenlijk is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."