Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaan het staatshoofd der Nederlanden

aan het staatshoofd der Nederlanden

17 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aan het Staatshoofd der Nederlanden,
Mevr. Beatrix van Amsberg – zur Lippe Biesterfeld, Paleis Noordeinde,
Postbus 30412,
2500 GK Den Haag.

Geachte mevrouw,

Kennisgeving

De minister heeft 186 soorten paddenstoelen op lijst 2 van de Opiumwet geplaatst, en daarmee verboden verklaard, terwijl ze op allerlei plaatsen in Nederland in het wild groeien.

Ik doe hierbij dan ook een dringend verzoek om alle op de Lijst II genoemde planten, dieren, en paddenstoelen te verwijderen uit de staatsbossen en openbaar terrein behorende aan de Nederlandse Staat. Het is onwenselijk dat niet-gebruikers ongewild geconfronteerd worden met drugs. Niet aan dit verzoek voldoen strookt niet met het Nederlands drugsbeleid dat aangeeft gehecht te zijn aan preventie en voldoet niet meer aan de bescherming die de wet ons geeft door haar burgers bloot te stellen aan deze “gevaarlijke stoffen”
de Nederlandse Staat heeft 14 dagen om te reageren of op dit verzoek wordt ingegaan. Het niet, of niet volledig uitvoeren van dit verzoek geeft aan dat Nederlandse Staat boven de wet staat met het gevolg dat Nederland nu tot een Dictatorstaat verworden is.
Is er sprake van grote hoeveelheden paddenstoelen (en die hoeveelheid is groot!), dan wordt dat bestraft als een misdrijf en riskeert de eigenaar zes jaar gevangenis of een geldboete van maximaal 740.000 euro.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Nederlandse Staat haar burgers veroordeeld en vervolgens zelf lak heeft aan de wet. In dat geval moet ik concluderen dat er geen sprake meer kan zijn van een overtreding van lijst ll van de Opiumwet.
Gaan uw minister er van uit dat de op de lijst ll genoemde planten schadelijk zijn voor de gezondheid en de samenleving , dan verwacht ik onmiddellijke actie! Al die jaren waren deze planten en paddenstoelen niet verboden, hoe groot is de schade al toegebracht aan de burgers? Hoeveel burgers en toeristen zouden nu nog in leven zijn en niet uit een raam zijn gesprongen?

Zal ik hem sturen?
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, dat klopt. De vereniging van smartshops heeft een procedure gevoerd tot aan het hof, zonder resultaat.
Het is natuurlijk onbegonnen werk om alle op de lijst voorkomende paddenstoelen uit de bossen te verwijderen. Er zijn alleen al miljoenen amanita,s in de staatsbossen, ook in de tuin van de koningin.

Je hoeft niet bang te zijn dat dit verwijderen ooit zal gebeuren. De natuurverenigingen zouden dit nooit toestaan.
Ik zou het alleen willen doen als een stunt en proberen er de publiciteit mee te zoeken, om het Nederlands drugbeleid belachelijk te maken.

Maar volgens de wet is de Nederlandse Staat schuldig, als er niet aan het verzoek voldaan wordt.
In de opiumwet staat: strafbaar, Aanwezig hebben
Nu zal de wet ook nog onderscheid maken tussen het opzettelijk en niet opzettelijk aanwezig hebben

Van een strafbaar feit is pas sprake als wordt voldaan aan 4 voorwaarden:
- er moet sprake zijn van een bewezen menselijke gedraging;
- het feit moet voldoen aan een delictsomschrijving;
- het feit moet wederrechtelijk zijn;
- er moet sprake zijn van verwijtbare schuld.

De brief wijst ze op hun verplichting om te verwijderen. Hierna wordt het een menselijke gedraging en een verwijtbare schuld, als ze niet aan dit verzoek voldoen.

Maar je hebt gelijk, totaal geen kans van slagen.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Best mooi verwoord, maar helaas kan ik zo al raden waar die brief in terecht komt.

Let maar op als je die brief verstuurd hebt dat er echt eenheden gerichtmatig opzoek gaan naar op Lijst II genoemde planten, dieren, en paddenstoelen dan zijn we nog slechter af :tearsofjoy:

Er zijn meerdere organisaties die alles uit de kast hebben getrokken om de paddo te redden maar dit zonder positief resultaat helaas.

Dus als door jou brief de paddo alsnog gered word kom ik je persoonlijk feliciteren en trakteer ik je op een weekendje stappen, daar hou ik me aan! :wink: :)

Grts!
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
herbal criminal zei:
Je hoeft niet bang te zijn dat dit verwijderen ooit zal gebeuren. De natuurverenigingen zouden dit nooit toestaan.
Klik om te vergroten...

Haha was ik ook niet hoor daarom had ik die lachende emoticon erachteraan gegooid :wink:

Het zal inderdaad niets uithalen, maar goed het is maar 1 klik werk dus waarom niet.
Zou lachen zijn als ze een reply geven :grin: .

Grts!!
F
FrozenToastLid
01-01-2024, 00:00
#5
herbal criminal zei:
Al die jaren waren deze planten en paddenstoelen niet verboden, hoe groot is de schade al toegebracht aan de burgers? Hoeveel burgers en toeristen zouden nu nog in leven zijn en niet uit een raam zijn gesprongen?
Klik om te vergroten...
Hahaha, ze keken naar een wilde paddestoel en sprongen uit het raam? :grin:
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk niet dat je het begrijpt. Het is een satire op het drugbeleid van de overheid.
Weet je nog de Franse toerist die uit een raam sprong nadat ze paddo,s gegeten had.
Dit was een heel groot argument , dat uiteindelijk tot het verbod leidde.
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb antwoord op mijn brief aan de koningin gehad.
De brief was in eerste instantie doorverwezen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Deze schrijft nu dat het onderwerp niet onder hun beleidsterrein valt maar onder volksgezondheid, welzijn en sport.
Het OM vindt dus dat de het Ministerie van VWS alle op de lijst II aanwezige paddenstoelen moet gaan opruimen uit de staatsbossen?
Ik ben toch benieuwd wat het beleid wordt, en met welk excuus ze komen. Als er 8 weken zijn versteken en ze hebben geen extra tijd gevraagd om mijn verzoek te behandelen, dan zal ik ze een ingebrekestelling sturen. Vanaf dat moment is het verantwoordelijke overheidsorgaan strafbaar. Ik zal dan aangifte gaan doen. Is het OM niet bereid de verantwoordelijke te vervolgen dan mag het OM andere overtredingen m.b.t. lijst II van de Opiumwet ook niet meer vervolgen. (gelijke behandeling, discriminatie)
u
universal*flowLid
01-01-2024, 00:00
#8
herbal criminal zei:
Ik heb antwoord op mijn brief aan de koningin gehad.
De brief was in eerste instantie doorverwezen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Deze schrijft nu dat het onderwerp niet onder hun beleidsterrein valt maar onder volksgezondheid, welzijn en sport.
Het OM vindt dus dat de het Ministerie van VWS alle op de lijst II aanwezige paddenstoelen moet gaan opruimen uit de staatsbossen?
Ik ben toch benieuwd wat het beleid wordt, en met welk excuus ze komen. Als er 8 weken zijn versteken en ze hebben geen extra tijd gevraagd om mijn verzoek te behandelen, dan zal ik ze een ingebrekestelling sturen. Vanaf dat moment is het verantwoordelijke overheidsorgaan strafbaar. Ik zal dan aangifte gaan doen. Is het OM niet bereid de verantwoordelijke te vervolgen dan mag het OM andere overtredingen m.b.t. lijst II van de Opiumwet ook niet meer vervolgen. (gelijke behandeling, discriminatie)
Klik om te vergroten...


:mrgreen: ik ben trots op je dat je deze actie ondernomen hebt!
Mijn steun heb je!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#9
universal*flow zei:
herbal criminal zei:
Ik heb antwoord op mijn brief aan de koningin gehad.
De brief was in eerste instantie doorverwezen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Deze schrijft nu dat het onderwerp niet onder hun beleidsterrein valt maar onder volksgezondheid, welzijn en sport.
Het OM vindt dus dat de het Ministerie van VWS alle op de lijst II aanwezige paddenstoelen moet gaan opruimen uit de staatsbossen?
Ik ben toch benieuwd wat het beleid wordt, en met welk excuus ze komen. Als er 8 weken zijn versteken en ze hebben geen extra tijd gevraagd om mijn verzoek te behandelen, dan zal ik ze een ingebrekestelling sturen. Vanaf dat moment is het verantwoordelijke overheidsorgaan strafbaar. Ik zal dan aangifte gaan doen. Is het OM niet bereid de verantwoordelijke te vervolgen dan mag het OM andere overtredingen m.b.t. lijst II van de Opiumwet ook niet meer vervolgen. (gelijke behandeling, discriminatie)
Klik om te vergroten...


:mrgreen: ik ben trots op je dat je deze actie ondernomen hebt!
Mijn steun heb je!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Mijne ook !
Zeer knap om dit te doen !
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#10
Smokey046 zei:
universal*flow zei:
herbal criminal zei:
Ik heb antwoord op mijn brief aan de koningin gehad.
De brief was in eerste instantie doorverwezen naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Deze schrijft nu dat het onderwerp niet onder hun beleidsterrein valt maar onder volksgezondheid, welzijn en sport.
Het OM vindt dus dat de het Ministerie van VWS alle op de lijst II aanwezige paddenstoelen moet gaan opruimen uit de staatsbossen?
Ik ben toch benieuwd wat het beleid wordt, en met welk excuus ze komen. Als er 8 weken zijn versteken en ze hebben geen extra tijd gevraagd om mijn verzoek te behandelen, dan zal ik ze een ingebrekestelling sturen. Vanaf dat moment is het verantwoordelijke overheidsorgaan strafbaar. Ik zal dan aangifte gaan doen. Is het OM niet bereid de verantwoordelijke te vervolgen dan mag het OM andere overtredingen m.b.t. lijst II van de Opiumwet ook niet meer vervolgen. (gelijke behandeling, discriminatie)
Klik om te vergroten...


:mrgreen: ik ben trots op je dat je deze actie ondernomen hebt!
Mijn steun heb je!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Klik om te vergroten...

Mijne ook !
Zeer knap om dit te doen !
Klik om te vergroten...

succes! goede actie :wave:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
al lijkt het me dweilen met de kraan open het is zeker een strakke actie :wink:
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ga in het voorjaar een tiental hennep planten in mijn tuin zetten. Het moeten er wel genoeg zijn om een proces uit te lokken. Binnenkweek is dan niet zo,n goed idee. Wordt ik gepakt dan ben ik ook mijn lampen kwijt. Ik ga dan zelf mijn wijkagent bellen en hem over mijn mooie planten vertellen.

Mijn argumenten om de zaak te winnen zijn dan art 1 van de grondwet, art 14 van het EVRM en art. 26 van het International Covenant on Civil and Political Rights.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jij gaat je wel op glad ijs begeven vrees ik.
h
herbal criminalLid
01-01-2024, 00:00
#14
@ Mandragora
Uit een van mijn favoriete gedichten:
lf you care to try lf you dare to lose!
Roll now, roll, roll again, roll the dice of life.


Ik vind dat ik wat moet doen aan deze belachelijke regelgeving.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mijn steun heb je alvast, goed initiatief maar alles wel goed overdenken hoor...

Grts :rock:
f
fly--Lid
01-01-2024, 00:00
#16
dit:

mandragora zei:
Mijn steun heb je alvast, goed initiatief maar alles wel goed overdenken hoor...

Grts :rock:
Klik om te vergroten...

en veel succes ;D
d
d1g1tal1sLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou, Was dit weekend in het bos, en heb geen paddestoel kunnen ontdekken. Waarschijnlijk hebben ze ze inderdaad geruimd. Bedankt weer he!

Oke, zonder dollen dan.


Hoe is dit briefverhaal verder afgelopen? Kreeg je antwoord? is die in gebrekestelling nog gelukt?
d
dernaelLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat je van de meesten hier, volledige steun zult krijgen betreft dit onderwerp. Ikzelf zou er ook erg veel voor over hebben om de fantastische paddo weer legaal te krijgen, ook al ben ik heel erg bang dat dit meteen al een verloren strijd is.. :(

Het is toch wel heel erg vreemd dat ze slechts de Paddestoel hebben geilegaliseerd, terwijl er al meerdere andere "natuurgeschenken" (Want dat is het!), met dezelfde werkzame stof, legaal kan worden verkocht in de smartshops..

Dat is net zoals het verbieden van whiskey, maar het verkoop van Vodka blijven toestaan.. En daarbij zijn de growboxen ook legaal te verkrijgen, waarmee je gemakkelijk een halve kilo paddestoelen kunt kweken. Hoe scheef is dat?..

Begrijp me niet verkeerd, ik ben allang blij dat er wat vervangende producten aanwezig zijn voor de paddo, maar laat dan gewoon het hele zooitje legaal en maak het voor de toerist wat minder makkelijk om aan die producten te geraken. Tenslotte is het in het verleden slechts met de toeristen misgegaan geloof ik, Die mensen hebben het verpest voor de "verantwoorde gebruiker". Wat in mijn mening het grootste deel van de paddo-gebruiker is.

Ik hou van NL, we zijn over het algemeen een vrij land. Helaas wordt onze manier van denken en leven steeds meer beinvloed door invloeden vanuit het buitenland. Laten we lekker onszelf blijven is mijn boodschap!

Succes ermee, en mocht ik ook ergens weer een handtekening kunnen zetten om mogelijk het paddo-verbod onderuit te halen, doe ik dat natuurlijk met plezier! :wink:

Dernael. :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."