Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLigt het aan mij of worden ze steeds jonger?

Ligt het aan mij of worden ze steeds jonger?

24 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
J
Jefferson420Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Skirre zei:
Ik ben het met je eens en begrijp ook wat je bedoelt maar een voorlichting kan niet als conclusie hebben; het is pas héél slecht als je te veel/te vaak gebruikt.
Klik om te vergroten...
Ja dat klopt inderdaad, maar ze kunnen wel meer de nadruk leggen op het verantwoord gebruik in de vorm van meegeven dat je je altijd goed moet inlezen, en misschien iets over de dosis van verschillende soorten drugs omdat jonge drugsgebruikers snel (onbewust) teveel pakken. Bijvoorbeeld in een keer +/- 200 mg MDMA binnenkrijgen omdat ze denken dat ze gewoon de hele pil moeten nemen. Want dat is meestal de oorzaak van de overdosissen en de sterfgevallen.

Skirre zei:
Had wel geluk dat hij geen 18 was
Klik om te vergroten...
In dat opzicht had hij wel geluk ja :tearsofjoy:
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is nog helemaal niks!!
De jonge waar ik het van koop is nog maar 15.. en die kan niet alleen maar aan drugs komen, heeft ook nog een mooie vlindermes collectie thuis... en dat vind zn vander allemaal goed.

De ouders van tegenwoordig kunnen er ook nog wat van! Want dat spul neemt hij gewoon mee naar buiten...

Komop zeg dit kan toch niet.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nouja, zo zou ik het idd ook niet echt aanpakken als ouder.. Maar je kunt niet mensen tot in de puntjes controleren. Mensen blijven toch wel stomme dingen doen, we kunnen altijd kiezen en er worden genoeg verkeerde keuzes gemaakt.
Maar idd met voorlichting is aandacht voor het beperken van risico's en mensen verantwoordelijk laten nadenken over en om leren gaan met drugs denk het belangrijkst. Beetje sociale controle creëren.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#4
Of het jonger wordt vind ik een goede vraag. Dat zal wel van de omgeving e.v. afhangen. Maar los van dat, was het binnen mijn vriendengroep ook al vroeg begonnen, zo rond 15/16. Bij sommige vrienden in de groep zelfs al bij 13/14 jaar.

Dan heb ik het naast wiet en hash maar ook en met name over harddrugs in de categorieen: xtc, speed, coke, geestverruimende middelen in alle soorten en maten, en verder van alles wat er nog meer in via je mond en neus naar binnen kan. Enkelen zijn zelfs verder gegaan en hebben zelfs geexpirimenteerd het roken van combi bruin en wit en crack, alhoewel de meesten daar (gelukkig) verre van bleven.

Ik praat nu over 25 jaar geleden. De meesten zijn er redelijk vanaf gekomen, de een wat makkelijker dan de ander, waarbij een enkeling lichamelijke/ mentale schade heeft opgelopen.

Nu was dit gebruik toen redelijk afwijkend. De meeste leeftijdsgenoten deden niets of alleen alcohol.

Toen vervolgens de Gabber rage uitbrak, ging de gemiddelde leeftijd verder omlaag en nam het aantal jonge gebruikers fors toe. Toen zag ik echt een kentering in zowel middelen gebruik van alcohol naar drugs/ alcohol als in muziek, het ging meer richting electronische muziek naast rock en metal. Tijdens feesten was het geen uitzondering om een 12 jarige te zien stuiteren van de speed en de pillen.

Overigens: drankgebruik onder jongeren in de genoemde leeftijdscategorieën was behoorlijk geaccepteerd in mijn omgeving, en het comazuipen kwam regelmatig voor, zeker op dorpsfeesten. Gek genoeg werd dat als normaal gezien, ook door volwassenen (in het kader van het is toch feest?!? bizar he).

Of er nu weer zo'n ontwikkeling gaande is zoals begin jaren 90? Schijnbaar wel, als ik jullie verhalen lees en om me heen kijk op festivals en in de stad.

Het is zorgelijk hoe achteloos sommige gebruiken.

Destijds heb ik mezelf uitgebreid geinformeerd. Dat koste wel wat moeite:boeken lezen (zoals Huxley, Shulgin, Burroughs en uiteraard de klassieker Uit je bol), drugsgerelateerde songsteksten nauwkeurig te ontleden, folders van de bekende stichtingen door te nemen, meer ervaren gebruikers raad te plegen (soms gewoon op onbekenden afgestapt in een shop en naar hun ervaringen gevraagd) en regelmatig de smartshop bezocht waar ook een hoop kennis en ervaring was bij de verkopers en bezoekers.

Het is goed dat er nu een forum zoals deze er is, om gebruikers en gebruikers in spe goed te informeren, op een laagdrempelige en vriendelijke manier.

Overigens schijnt deze generatie jongeren de YOLO generatie genoemd te worden. Ik moest het me laten uitleggen, wellicht ken je het al: jou only live once). Dit lijkt verdacht veel op de rock en roll lifestyle van weleer (live fast die young) of de going nowhere punk attitude van eind jaren zeventig.

:wave:
G
GassenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Of het erger wordt? Dat weet ik haast wel zeker, maar op het niveau van de gabbertijd? Ik zou het niet weten, was er niet bij. Wat ik wel weet is dat je vroeger vaak gewoon legaal 2 pillen mee naar binnen mocht nemen en dat er filmpjes op youtube staan dat 15 jarige meisjes/jongens aan het spacen zijn in de jaren 90.

Overigens zag ik laatst weer een ventje van 15 die zwaar uit ze naad was op een festival en een meisje van 15 die vroeg of ik speed voor haar had :openmouth: En een vriendin die op haar 14 al is begonnen met "uitproberen'' wat leidde tot een depressie.
r
ryan1970Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Televisie programmas zoals spuiten en slikken maken op een indirecte manier reclame voor jonge kijkers.
Zelf ook vroeg begonnen, maar dit was meer om er bij te horen :(
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat ik de laatste tijd merk is dat de jeugd steeds jonger aan harddrugs begint. Maar ook zonder enige voorbereiding. Is dit van de laatste jaren of is dit altijd al zo geweest?
Ik stond dit weekend op een festival, een maat van me had een meisje bij zich. Dat meisje had een vriendengroep van meiden rond de 16-17. Eentje had 4(!) pillen op, zonder ze getest te hebben en was compleet de weg kwijt. Daarna moest ik nog een meisje helpen die veel te hard ging, ze had gewoon een hele pil in een keer naar binnen gewerkt. Toen ik vroeg welke pil het was, keek ze me wezenloos aan en zei doodleuk: 'Zit er verschil in dan?'.

Ook sprak ik laatst met een 15 jarige die doodleuk een lijst aan drugs opnoemde die ik toen ik 15 was niet eens kende. Truffels, 2-CB, Salvia, XTC, speed en ga zo maar door. Heb ik echt onder een steen geleefd vroeger, of ze worden steeds jonger. Wat vinden jullie?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb diezelfde indruk wel een beetje... hoor steeds vaker mensen van 16 die hun eerste pilletje nemen. Ik was 18 en twijfelde nog of ik niet te jong was...

Heb het idee dat mensen zich steeds minder inlezen en dat jongeren er steeds sneller mee te maken krijgen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mij valt mij inderdaad ook op. En ik denk dat door die jonge mensen die er zo dom en onwetend mee omgaan en zomaar alles in de mik gooien de reputatie van vooral XTC omzeep word geholpen. Al die berichten die je zomers leest in kranten of internet over dat iemand "onwel" is geworden van drugs zijn allemaal zo jong en dom!
Vorig jaar of het jaar ervoor was er een meisje van 18 overleden door XTC stond er in de krant. Met koeienletters als kop van: meisje overleden door XTC
Terwijl als je verder leest en de verhalen hoort van mensen die erbij waren was het heel anders! Ze had in ene x een pil van ongeveer 200 mg in der mik gedouwd en ook alcohol gedronken en liters water! En natuurlijk geeft de media en onwetende mensen meteen die XTC de schuld! Terwijl als haar zogenaamde "vrienden" haar een kwart hadden gegeven (wat zat is voor de 1e keer als je zo jong bent) en gezorgd dat ze geen alcohol had gedronken en minder water was er niks aan de hand geweest! De jeugd neemt alles zo maar en zo makkelijk in. Hier op het forum lees ik ook regelmatig over 14 of 15 jarige Harddrugs gebruikers. Of mensen die wel 18 zijn maar zich elke week volpompen met coke, speed of weet ik wat. Echt ongelofelijk! Die spelen echt met hun leven! Maar ja het zal wel cool zijn voor de vriendjes.....
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja valt mij ook op. Maar ding is natuurlijk ook dat je frontale cortex pas tegen je 23e klaar is met ontwikkelen, dus als je dan 16 ben kan je de consequenties van je gedrag niet inschatten of overzien. Biologisch gezien niet gek dat áls je dan drugs gaat gebruiken op die leeftijd je daar dan roekeloos in bent (of roekelozer dan wanneer je ouder zou zijn).
Maar ik heb sowieso het idee dat drugs tegenwoordig overal is. Als ik op mijn FB kijk zijn er echt moeilijk veel inmiddels die wel eens wat doen. Maar misschien is dat ook omdat ik me door technofeestjes in die wereld bevind?

Ben blij dat ik het pas op mijn 21e gedaan heb voor het eerst. Als ik het op mijn 17e of zo gedaan had zat ik nu denk ik in een inrichting hahaha.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het is ook echt een gebrek aan voorlichting als je het mij vraagt. Men weet er niks van af, er zit een kanonnen groot taboe op wat het allemaal extra spannend en stoer maakt.

ZERO- zei:
Biologisch gezien niet gek dat áls je dan drugs gaat gebruiken op die leeftijd je daar dan roekeloos in bent (of roekelozer dan wanneer je ouder zou zijn).
Klik om te vergroten...
Ja, maar je hebt toch nog gezond verstand? Toen ik 16 was ging ik ook niet van een brug afspringen omdat ik roekeloos was? Ik denk dat het ook met omgeving te maken heeft. Maar biologisch gezien is het inderdaad te verklaren.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe het tegenwoordig is weet ik niet zo maar in mijn tijd was het eigenlijk wel vrij normaal om met 15-16 jaar pillen te slikken of speed te snuiven. Dat heeft ook zeker met de omgeving te maken want na Antwerpen hebben wij het hoogste speedgebruik van Europa en we hebben op nummer één gestaan van Nederland qua individueel drankverbruik. Daar heb ik dan ook flink m'n best voor gedaan :grin:

Pillen doormidden breken was al helemaal een doodzonde en testen hadden we nog nooit van gehoord. Het aantal pillen wat op een avond werd gebruikt lag ook vele malen hoger dan wat ik hier wel eens lees en speed werd door sommigen echt per gram naar binnen gewerkt. Ik ben echt jongens tegengekomen die met 12 jaar al speed gebruikten. Of dat verstandig is, waarschijnlijk niet maar het gebeurt nou eenmaal.
h
hakkennLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je merkt ook steeds meer op feesten waar ik heen ga (hardstyle/hardcore) vooral, dat inderdaad er belachelijk word omgegaan door de jongere gebruikers. Zelf vraag ik mij altijd af, waarom zou je al dealer zijnde een kind van +- 16 jaar drugs verkopen? Zonder inlichting oid. Vaak (voor mijn gevoel) zie ik deze kinderen dan ook om een uurtje of 5:00 ergens langs de kant helemaal uit hun pan te zien.
Paar jaar geleden was er voor mijn gevoel ook vele minder drugs in aanbod. Als je nu ook maar een beetje vaag op een feestje staat komen er altijd gemiddeld ~ 5 mensen per avond vragen of je nog wat over hebt. :tearsofjoy:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb sowieso het idee dat het bij de hardere stijlen meer voorkomt. Ik werk wel regelmatig op feestjes waar jongeren van 16 komen en vooral bij hardcore/hardstyle/frenchcore enzo heb ik het idee dat er jonger gebruikt wordt.

Ik denk niet persé dat het domheid is, voornamelijk onwetendheid. Veel kinders krijgen alleen te horen dat het slecht is, tsja de verboden vruchten zijn het lekkerst. Probleem is dat ze te horen krijgen dat ze het nooit moeten doen, dus dan maakt het niet uit of ze 16 of 26 zijn want het mag sowieso niet. Ik denk dat als je kinderen duidelijk maakt dat het tot je 20e extra gevaarlijk is, ze het misschien minder snel op jonge leeftijd zullen doen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Pandan zei:
ZERO- zei:
Biologisch gezien niet gek dat áls je dan drugs gaat gebruiken op die leeftijd je daar dan roekeloos in bent (of roekelozer dan wanneer je ouder zou zijn).
Klik om te vergroten...
Ja, maar je hebt toch nog gezond verstand? Toen ik 16 was ging ik ook niet van een brug afspringen omdat ik roekeloos was? Ik denk dat het ook met omgeving te maken heeft. Maar biologisch gezien is het inderdaad te verklaren.
Klik om te vergroten...
Een stukje uit m'n paper dat ik in december geschreven heb (hij was slecht en ik had godzijdank een 6, dus let niet op mijn verschrikkelijke schrijfstijl):
Tijdens de adolescentie zijn verschillende delen van de hersenen nog volop in ontwikkeling. In de vroege adolescentie ontwikkelt zich een sociaal-emotioneel systeem, wat ervoor zorgt dat men op zoek gaat naar riskante situaties (Steinberg, 2009). Daarentegen ontwikkelt de prefrontale cortex, dat ervoor zorgt dat men de gevolgen van gedrag en de ernst van situaties in kan schatten, zich pas veel later. Dit verklaart waarom adolescenten soms gevoelig zijn voor druk van leeftijdsgenoten, zij minder goed kunnen nadenken over (lange termijn-)consequenties van hun handelingen en waarom zij hun gedrag minder goed onder controle kunnen houden (Steinberg, 2009).

Dat betekent niet dat je zomaar goedkeurt dat jongeren onverantwoordelijk met drugs omgaan, maar het geeft wel een beetje een verklaring waarom dat gebeurt.
Daarnaast denk ik dat in aanraking komen met drugs op zich gewoon een kwestie is van geluk (of ongeluk) hebben met waar je woont en met wie je leert kennen, in combinatie met hoe je persoonlijkheid is (of je makkelijk over te halen bent of nieuwsgierig dat je er zelf naar op zoek gaat).

Ik vond trouwens afgelopen zondag op Spuiten en Slikken het item over 4FMP een beetje frappant. Het werd zo positief gebracht dat ze op het eind snel nog even moesten zeggen 'Ja, maar Jan was de dagen erna wél heel depressief hoor!' Hoe moedig je mensen aan... :')
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Pandan zei:
Het is ook echt een gebrek aan voorlichting als je het mij vraagt. Men weet er niks van af, er zit een kanonnen groot taboe op wat het allemaal extra spannend en stoer maakt.
Klik om te vergroten...
Denk ik trouwens ook wel ja. En is het op het moment ook niet gewoon een beetje in?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Ik vond trouwens afgelopen zondag op Spuiten en Slikken het item over 4FMP een beetje frappant. Het werd zo positief gebracht dat ze op het eind snel nog even moesten zeggen 'Ja, maar Jan was de dagen erna wél heel depressief hoor!' Hoe moedig je mensen aan... :')
Klik om te vergroten...

Tsja ik vind het sowieso onzin hoe ze drugs onder de aandacht brengen. In dit geval testen ze een middel waarvan de langetermijnrisico's niet bekend zijn, ze verkopen het als een vet chill middel en er zit maar een fractie van een voorlichtingsboodschap in. Waar test je het voor? Om te verkopen aan jongeren of om te laten zien wat de voor en nadelen zijn?

Spuiten en slikken is voornamelijk sensatie TV en ze laten naar mijn mening niet goed zien hoe je met drugs om moet gaan. Helaas is het commerciële aspect en de sensatie zelfs bij een publieke omroep de hoofdlijn in sommige programma's...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#18
SmartieAndMe zei:
ZERO- zei:
Ik vond trouwens afgelopen zondag op Spuiten en Slikken het item over 4FMP een beetje frappant. Het werd zo positief gebracht dat ze op het eind snel nog even moesten zeggen 'Ja, maar Jan was de dagen erna wél heel depressief hoor!' Hoe moedig je mensen aan... :')
Klik om te vergroten...

Tsja ik vind het sowieso onzin hoe ze drugs onder de aandacht brengen. In dit geval testen ze een middel waarvan de langetermijnrisico's niet bekend zijn, ze verkopen het als een vet chill middel en er zit maar een fractie van een voorlichtingsboodschap in. Waar test je het voor? Om te verkopen aan jongeren of om te laten zien wat de voor en nadelen zijn?

Spuiten en slikken is voornamelijk sensatie TV en ze laten naar mijn mening niet goed zien hoe je met drugs om moet gaan. Helaas is het commerciële aspect en de sensatie zelfs bij een publieke omroep de hoofdlijn in sommige programma's...
Klik om te vergroten...
Ze laten zien wat de eindredacteur kiest uiteindelijk, wat ze laten zien op tv is inderdaad soms wat verkeerd begrepen. Maar is strategische planning. Bij de redactie doen ze goede en uitgebreide research. Probleem word aan het eind dat men het in 5 minuten moet monteren. Uit dat onderwerp komen ook weer spin offs natuurlijk.

OT

Helaas worden ze echt jonger laatst een 17 jarige die aan hero zat al gezien. Probleem is dat het underground gaat steeds meer.
Gevolg jaren of eerder grote epidemie nieuwe 'verslaafden' tja hopen maar dat de wiet rokers die niet naar een shop mogen niet direct bij een persoon komen die ook heroine cocaïne etc heeft. Dan zie ik het somber in voor sommige doelgroepen..

Word langer stiekem gebruikt zonder dat ouders of kinderen iets doorhebben.. pijnlijke situaties gezien / beleefd. Eerlijke en goede voorlichting en hopen dat het niet meer/jonger zal worden
K
KevinRdamLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik was pas 33 toen ik mijn eerste pilletje aangeboden kreeg. En dankbaar aanvaardde. En ben blij dat ik zo oud was, en dit niet op een onstuimige leeftijd gebeurde eigenlijk. Denk dat met het internet het allemaal wel toegankelijker is, en daardoor jongeren sneller iets willen proberen.

In mijn tijd was je echt afhankelijk van wie je vrienden waren..
R
RemotayLid
01-01-2024, 00:00
#20
Er is zeker veel meer voorlichting nodig, zeker in deze tijd komen er veel meer jongeren bij die nemen wat ze krijgen en met alle risico's van dien.

Gelukkig heb ik de meeste van mijn vrienden overgehaald om sterk op hun drugs gebruik te letten! en gelukkig helpt dat... :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."