Of het jonger wordt vind ik een goede vraag. Dat zal wel van de omgeving e.v. afhangen. Maar los van dat, was het binnen mijn vriendengroep ook al vroeg begonnen, zo rond 15/16. Bij sommige vrienden in de groep zelfs al bij 13/14 jaar.
Dan heb ik het naast wiet en hash maar ook en met name over harddrugs in de categorieen: xtc, speed, coke, geestverruimende middelen in alle soorten en maten, en verder van alles wat er nog meer in via je mond en neus naar binnen kan. Enkelen zijn zelfs verder gegaan en hebben zelfs geexpirimenteerd het roken van combi bruin en wit en crack, alhoewel de meesten daar (gelukkig) verre van bleven.
Ik praat nu over 25 jaar geleden. De meesten zijn er redelijk vanaf gekomen, de een wat makkelijker dan de ander, waarbij een enkeling lichamelijke/ mentale schade heeft opgelopen.
Nu was dit gebruik toen redelijk afwijkend. De meeste leeftijdsgenoten deden niets of alleen alcohol.
Toen vervolgens de Gabber rage uitbrak, ging de gemiddelde leeftijd verder omlaag en nam het aantal jonge gebruikers fors toe. Toen zag ik echt een kentering in zowel middelen gebruik van alcohol naar drugs/ alcohol als in muziek, het ging meer richting electronische muziek naast rock en metal. Tijdens feesten was het geen uitzondering om een 12 jarige te zien stuiteren van de speed en de pillen.
Overigens: drankgebruik onder jongeren in de genoemde leeftijdscategorieën was behoorlijk geaccepteerd in mijn omgeving, en het comazuipen kwam regelmatig voor, zeker op dorpsfeesten. Gek genoeg werd dat als normaal gezien, ook door volwassenen (in het kader van het is toch feest?!? bizar he).
Of er nu weer zo'n ontwikkeling gaande is zoals begin jaren 90? Schijnbaar wel, als ik jullie verhalen lees en om me heen kijk op festivals en in de stad.
Het is zorgelijk hoe achteloos sommige gebruiken.
Destijds heb ik mezelf uitgebreid geinformeerd. Dat koste wel wat moeite:boeken lezen (zoals Huxley, Shulgin, Burroughs en uiteraard de klassieker Uit je bol), drugsgerelateerde songsteksten nauwkeurig te ontleden, folders van de bekende stichtingen door te nemen, meer ervaren gebruikers raad te plegen (soms gewoon op onbekenden afgestapt in een shop en naar hun ervaringen gevraagd) en regelmatig de smartshop bezocht waar ook een hoop kennis en ervaring was bij de verkopers en bezoekers.
Het is goed dat er nu een forum zoals deze er is, om gebruikers en gebruikers in spe goed te informeren, op een laagdrempelige en vriendelijke manier.
Overigens schijnt deze generatie jongeren de YOLO generatie genoemd te worden. Ik moest het me laten uitleggen, wellicht ken je het al: jou only live once). Dit lijkt verdacht veel op de rock en roll lifestyle van weleer (live fast die young) of de going nowhere punk attitude van eind jaren zeventig.
