Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalle drugs vrij is een verdedigbare stelling

alle drugs vrij is een verdedigbare stelling

52 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#1
Benzoboss zei:
autysd zei:
deontologie: 'dokters zijn er niet om patienten gelukkig te maken'
daar met name moeten we vanaf !
Klik om te vergroten...
Waar komt dit Vandaan?
Klik om te vergroten...
deontologie in Belgie (waar nog ?)
-zit natuurlijk logica in: de dure pretpillen eruit en vervangen door niet-euforische lange-termijn AD bvb
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#2
A) slechtste scenario's:

1.je kunt je leven verknallen op vele andere manieren
2.er is alcohol vrij te koop: bewezen aan de top van schadelijke en dodelijke drugs
3.door verschillen per land heb je drugstoerisme

B)betere scenario's:

1.er zijn softdrugs en harddrugs die medicinaal werken: wiet, LSD, etc

2.je kunt medicinale drugs niet bannen EN die zijn massaal op straat te koop (alle drugs op het bitcoinnet trouwens): je spaart zeker 50% van je politiemensen uit met het stoppen van dit specifieke kat-en-muis spel

3.er moet gewoon een vak op school komen om dit cruciaal topic helemaal uit te pluizen
-als kinderen 18 zijn, moeten ze helemaal geinformeerd zijn, alsof ze een rijbewijs haalden en een jaar rijervaring hebben

4.het argument: de boeven krijgen teveel geld voor macht, criminaliteit en terrorisme valt weg

5.wij hebben het recht om te eten wat we willen (indien goed ingelicht)

6.alleen nederlandse inwoners mogen aankopen in overheidswinkels

brainstorm AUB
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Slotje?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
slotje waarom ?
-is er iets niet politiek correct ?
-gaf ik niet genoeg argumenten ?
-is dit topic niet interessant ?
-is dit topic in een fout subforum ?
-is dit topic gevaarlijk ?

graag enige uitleg :confused:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#6
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
Klik om te vergroten...
1.zwart geld wordt witgelegaliseerd dan (legale prijs wordt huidige straatprijs)
2.wat my betreft is dit genoeg om alvast te legaliseren :stoned:
3.moet kunnen, gebeurt al op kleine schaal
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#7
autysd zei:
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
Klik om te vergroten...
1.zwart geld wordt witgelegaliseerd dan (legale prijs wordt huidige straatprijs)
2.wat my betreft is dit genoeg om alvast te legaliseren :stoned:
3.moet kunnen, gebeurt al op kleine schaal
Klik om te vergroten...

Maar de dealers wel gewoon op straat houden? En inschrijven bij kvk? Zou wel tof zijn, of alles via coffeeshops etc?

En de huidige prijs zal dan nooit de legale prijs worden, daar gaan dealers weer onder zitten.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als mijn XTC tabletje een duidelijke dosis heeft en gemaakt is door een door de Nederlandse staat geaccepteerde producent, wil ik daar best het meer voor betalen. Ik zou zo 10 euro voor een legale XTC tablet betalen waarvan ik weet dat de dosis klopt en de inhoud niet verneukt is.

Als je straathandel illegaal laat maar goedgekeurde verkooppunten creëert waar je legaal kunt kopen, de farmaprijzen niet te hoog en kwaliteit garandeerd, zullen veel mensen daar gewoon mee akkoord gaan denk ik.

Er zullen altijd mensen overblijven die dan alsnog die paar euro willen besparen en dan liever illegaal kopen, maar als er weinig handel overblijft zal het aanbod ook verdwijnen. Kijk in Nederland maar eens naar de illegale wiethandel. Die bestaat voor 90% alleen tussen de coffeeshop en de producent. Op straat is wel wiet te koop, maar voornamelijk 's nachts en de kwaliteit is meestal matig.

Drugs als Cocaïne zal waarschijnlijk niet veel duurder worden. De prijs om coke te produceren is nihil, hetgeen wat het zo duur maakt is de reis hier naartoe.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
SmartieAndMe zei:
Als mijn XTC tabletje een duidelijke dosis heeft en gemaakt is door een door de Nederlandse staat geaccepteerde producent, wil ik daar best het meer voor betalen. Ik zou zo 10 euro voor een legale XTC tablet betalen waarvan ik weet dat de dosis klopt en de inhoud niet verneukt is.

Als je straathandel illegaal laat maar goedgekeurde verkooppunten creëert waar je legaal kunt kopen, de farmaprijzen niet te hoog en kwaliteit garandeerd, zullen veel mensen daar gewoon mee akkoord gaan denk ik.

Er zullen altijd mensen overblijven die dan alsnog die paar euro willen besparen en dan liever illegaal kopen, maar als er weinig handel overblijft zal het aanbod ook verdwijnen. Kijk in Nederland maar eens naar de illegale wiethandel. Die bestaat voor 90% alleen tussen de coffeeshop en de producent. Op straat is wel wiet te koop, maar voornamelijk 's nachts en de kwaliteit is meestal matig.

Drugs als Cocaïne zal waarschijnlijk niet veel duurder worden. De prijs om coke te produceren is nihil, hetgeen wat het zo duur maakt is de reis hier naartoe.
Klik om te vergroten...

En wat als dat pilletje maar 80mg is?
Stomme vraag he :wave: !
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Hoezo?

Ik heb het topic in het nieuws en actualiteiten subforum gezet, niet dat het daar echt thuis hoort maar gezien de aankomende verkiezingen vond ik dat de meest passende.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Joopiejo zei:
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
Klik om te vergroten...
De gezondheidsgevolgen.
Precies het zelfe als met alcohol gwn naar de huisarts gaan.

Geen reclames en wel accijns(uiteraard moet doe accijns gebruikt worden voor afkick klinieken onderwijs handhaving enz.)

Je begint met voorlichten in de middelbare school.
Je doet dit het zelfe als hoe het nu met sex gedaan word.

Drugs toerisme mooi meegenomen.

Leeftijdsgrens 18+
Gwn het zelfde als bij een coffeeshop meer kan je niet doen.

Illegaale export
Dat is een ingewikkeld punt ja.

Heroine en cocaine
De verantwoordelijk heid licht bij de gebruiker.
Er is genoeg info beschikbaar om een goede keuze te maken.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#14
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Zweibeiner zei:
.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.
Klik om te vergroten...
Drugs gezond :confused:

Drugs medicijnen :confused: .
Oke somige drugs kan je als medicijn gebruiken.
Maar laten we zeggen 99,9% van alle drugs worden recreatief gebruikt dus ik zou het niet snel een medicijn noemen.
Klik om te vergroten...

Weet niet zeker of het klopt, maar 80% van de huildige lijst 1 drugs werden vroeger als medicijn gebruikt toch? Heroine, ketamine (niet op lijst 1 dan), lsd, ghb en ook coke dacht ik?
Klik om te vergroten...

coke zat in het begin gewoon in coca cole, als pepdrankje, zover ik weet :tongueout:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#15
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
-productie in eigen land zowiezo door de overheid, we zullen trendsetters zijn voor een aantal jaren
(concept moet zichzelf eerst bewijzen)

-limiet per maand per nederlandse inwoner (geen drugstoerisme), bestellen is binnen totaalhoeveelheden ofc (bvb niet de max per product, systeem bedenken)

-junkies, die zich niet binnen een redelijke verbruikshoeveelheid kunnen houden, blijven volle support krijgen

-extra inzet op illegale export, icm een afhaalschema en opvolging van verbruik per persoon moet dit haalbaar zijn
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#16
autysd zei:
coke zat in het begin gewoon in coca cole, als pepdrankje, zover ik weet :tongueout:
Klik om te vergroten...
Klopt ja, maar dat is wel een poosje geleden :wink:

autysd zei:
-limiet per maand per nederlandse inwoner (geen drugstoerisme), bestellen is binnen totaalhoeveelheden ofc (bvb niet de max per product, systeem bedenken)
Klik om te vergroten...

Hiermee houd je de illegale markt in stand. Als mensen verslaafd raken en niet meer krijgen gaan ze illegaal kopen.

Ik zou eerder zeggen géén limieten maar wel hele goede voorlichting en hulp bij verslaving.

Mensen moeten er zelf voor kiezen de verstandige weg te nemen, je moet ze dat niet verplichten.
autysd zei:
-extra inzet op illegale export, icm een afhaalschema en opvolging van verbruik per persoon moet dit haalbaar zijn
Klik om te vergroten...

Als geregistreerd wordt hoeveel drugs ik koop, dan blijf ik illegaal kopen. Is een keihard stukje privacy in mijn ogen :)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik ben het met smartie eens dat er geen max moet komen. Door de reden die hij aangeeft maar ook doordat de regering dan nog steeds beslist wat ik wel en niet in mijn lichaam mag stoppen. Een deel waarom ik vind dat het legaal moet worden is juist doordat ik zelf die keuze wil hebben. Iedereen zou baas over zijn eigen lichaam moeten zijn.
Plus, hoe vaak lezen we hier wel niet dat mensen een andere dosis dan andere nodig hebben, hoe beslis je dan wie gelijk heeft kwa dosis?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is eigenlijk heel simpel, regulatie dient gewoon op een zelfde manier te verlopen als met alcohol of sigaretten. Dus regulatie voor de productie en kwaliteit en vanaf welke leeftijd het verkocht mag. Alle extra vormen van regulatie houden enkel de zwarte markt in stand en zijn bovendien in strijd met de autonomiteit van burgers.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
https://youtu.be/Q4GHVUCcW4A
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psychedelibee zei:
Het is eigenlijk heel simpel, regulatie dient gewoon op een zelfde manier te verlopen als met alcohol of sigaretten. Dus regulatie voor de productie en kwaliteit en vanaf welke leeftijd het verkocht mag. Alle extra vormen van regulatie houden enkel de zwarte markt in stand en zijn bovendien in strijd met de autonomiteit van burgers.
Klik om te vergroten...
Er moet wel enige regulatie zijn om export te kunnen beperken.
Anders krijgen we gezijk met de eu.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."