Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalle drugs vrij is een verdedigbare stelling

alle drugs vrij is een verdedigbare stelling

52 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#1
A) slechtste scenario's:

1.je kunt je leven verknallen op vele andere manieren
2.er is alcohol vrij te koop: bewezen aan de top van schadelijke en dodelijke drugs
3.door verschillen per land heb je drugstoerisme

B)betere scenario's:

1.er zijn softdrugs en harddrugs die medicinaal werken: wiet, LSD, etc

2.je kunt medicinale drugs niet bannen EN die zijn massaal op straat te koop (alle drugs op het bitcoinnet trouwens): je spaart zeker 50% van je politiemensen uit met het stoppen van dit specifieke kat-en-muis spel

3.er moet gewoon een vak op school komen om dit cruciaal topic helemaal uit te pluizen
-als kinderen 18 zijn, moeten ze helemaal geinformeerd zijn, alsof ze een rijbewijs haalden en een jaar rijervaring hebben

4.het argument: de boeven krijgen teveel geld voor macht, criminaliteit en terrorisme valt weg

5.wij hebben het recht om te eten wat we willen (indien goed ingelicht)

6.alleen nederlandse inwoners mogen aankopen in overheidswinkels

brainstorm AUB
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Slotje?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#4
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
slotje waarom ?
-is er iets niet politiek correct ?
-gaf ik niet genoeg argumenten ?
-is dit topic niet interessant ?
-is dit topic in een fout subforum ?
-is dit topic gevaarlijk ?

graag enige uitleg :confused:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#5
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
Klik om te vergroten...
1.zwart geld wordt witgelegaliseerd dan (legale prijs wordt huidige straatprijs)
2.wat my betreft is dit genoeg om alvast te legaliseren :stoned:
3.moet kunnen, gebeurt al op kleine schaal
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#6
autysd zei:
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Misschien naar onzin verplaatsen, maar slotje vind ik wat tever gaan. Discussieren hierover kan nog best interessant zijn.

Indien alles gelegaliseerd wordt, laat je in princiepe alle drugscriminelen kapotvallen. Onze economie kan niet draaien zonder crimineel/zwart geld. wat moet je dan nogmeer legaliseren en waar ligt de grens? Hoe hier toezicht op houden en waar produceren?
Klik om te vergroten...
1.zwart geld wordt witgelegaliseerd dan (legale prijs wordt huidige straatprijs)
2.wat my betreft is dit genoeg om alvast te legaliseren :stoned:
3.moet kunnen, gebeurt al op kleine schaal
Klik om te vergroten...

Maar de dealers wel gewoon op straat houden? En inschrijven bij kvk? Zou wel tof zijn, of alles via coffeeshops etc?

En de huidige prijs zal dan nooit de legale prijs worden, daar gaan dealers weer onder zitten.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als mijn XTC tabletje een duidelijke dosis heeft en gemaakt is door een door de Nederlandse staat geaccepteerde producent, wil ik daar best het meer voor betalen. Ik zou zo 10 euro voor een legale XTC tablet betalen waarvan ik weet dat de dosis klopt en de inhoud niet verneukt is.

Als je straathandel illegaal laat maar goedgekeurde verkooppunten creëert waar je legaal kunt kopen, de farmaprijzen niet te hoog en kwaliteit garandeerd, zullen veel mensen daar gewoon mee akkoord gaan denk ik.

Er zullen altijd mensen overblijven die dan alsnog die paar euro willen besparen en dan liever illegaal kopen, maar als er weinig handel overblijft zal het aanbod ook verdwijnen. Kijk in Nederland maar eens naar de illegale wiethandel. Die bestaat voor 90% alleen tussen de coffeeshop en de producent. Op straat is wel wiet te koop, maar voornamelijk 's nachts en de kwaliteit is meestal matig.

Drugs als Cocaïne zal waarschijnlijk niet veel duurder worden. De prijs om coke te produceren is nihil, hetgeen wat het zo duur maakt is de reis hier naartoe.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
Als mijn XTC tabletje een duidelijke dosis heeft en gemaakt is door een door de Nederlandse staat geaccepteerde producent, wil ik daar best het meer voor betalen. Ik zou zo 10 euro voor een legale XTC tablet betalen waarvan ik weet dat de dosis klopt en de inhoud niet verneukt is.

Als je straathandel illegaal laat maar goedgekeurde verkooppunten creëert waar je legaal kunt kopen, de farmaprijzen niet te hoog en kwaliteit garandeerd, zullen veel mensen daar gewoon mee akkoord gaan denk ik.

Er zullen altijd mensen overblijven die dan alsnog die paar euro willen besparen en dan liever illegaal kopen, maar als er weinig handel overblijft zal het aanbod ook verdwijnen. Kijk in Nederland maar eens naar de illegale wiethandel. Die bestaat voor 90% alleen tussen de coffeeshop en de producent. Op straat is wel wiet te koop, maar voornamelijk 's nachts en de kwaliteit is meestal matig.

Drugs als Cocaïne zal waarschijnlijk niet veel duurder worden. De prijs om coke te produceren is nihil, hetgeen wat het zo duur maakt is de reis hier naartoe.
Klik om te vergroten...

En wat als dat pilletje maar 80mg is?
Stomme vraag he :wave: !
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Benzoboss zei:
Slotje?
Klik om te vergroten...
Hoezo?

Ik heb het topic in het nieuws en actualiteiten subforum gezet, niet dat het daar echt thuis hoort maar gezien de aankomende verkiezingen vond ik dat de meest passende.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Joopiejo zei:
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
Klik om te vergroten...
De gezondheidsgevolgen.
Precies het zelfe als met alcohol gwn naar de huisarts gaan.

Geen reclames en wel accijns(uiteraard moet doe accijns gebruikt worden voor afkick klinieken onderwijs handhaving enz.)

Je begint met voorlichten in de middelbare school.
Je doet dit het zelfe als hoe het nu met sex gedaan word.

Drugs toerisme mooi meegenomen.

Leeftijdsgrens 18+
Gwn het zelfde als bij een coffeeshop meer kan je niet doen.

Illegaale export
Dat is een ingewikkeld punt ja.

Heroine en cocaine
De verantwoordelijk heid licht bij de gebruiker.
Er is genoeg info beschikbaar om een goede keuze te maken.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Niet perse voor de prijzen, maar meer voor de aantal shops. De vraag voor drigs is zo enorm dat er meer shops zullen moeten komen (in princiepe niet erg), maar ik denk dat een type zoals van Laarhoven achtige eigenaren nou niet echt bepaald op nieuwe winkels zitten te wachten.

Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Benzoboss zei:
En wat als dat pilletje maar 80mg is?
Klik om te vergroten...

Ehm dan nog steeds? Wat zou jij graag voor dosis zien dan? 80mg is juist wel een goeie dosis volgens mij.

Benzoboss zei:
De gezondheidsgevolgen.
Precies het zelfe als met alcohol gwn naar de huisarts gaan.
Klik om te vergroten...
inderdaad dat wordt gewoon vergoed net als nu

Benzoboss zei:
Je begint met voorlichten in de middelbare school.
Je doet dit het zelfe als hoe het nu met sex gedaan word.
Klik om te vergroten...

Op de basisschool lijkt me beter. Sex en alcohol worden daar ook al behandeld. Op jonge leeftijd worden kiddo's ook al door hun ouders beïnvloed. Beter vroeg beginnen dus.

Benzoboss zei:
Illegaale export
Dat is een ingewikkeld punt ja.
Klik om te vergroten...

Uitvoer van drugs stel je strafbaar. Buitenlanders mogen het hier eventueel komen gebruiken (dat is weer een ander punt van discussie) maar als ze het uitvoeren zijn ze strafbaar en kunnen ze vervolgd worden. Dat gebeurt bij wiet nu ook al. Als je nu wordt aangehouden op de grens richting België met wiet bij je krijg je direct een transactievoorstel van de officier en moet je ter plekke betalen.

Joopiejo zei:
Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
Klik om te vergroten...

Inderdaad goed voorlichten en de verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. De staat faciliteert de informatievoorziening en ziet toe op veilige en correcte productie. Of de gebruiker uiteindelijk wil gebruiken is eigen verantwoordelijkheid.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
160mg zou tedoen zijn.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Benzoboss zei:
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
Private bedrijven denk ik.
Klik om te vergroten...
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.

Private bedrijven zullen wel weer extreem beveiligd moeten worden.

Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.

Ook de shops zullen dan weer vaker worden overvallen en hardere concurentie krijgen
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
Private bedrijven denk ik.
Klik om te vergroten...
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.

Private bedrijven zullen wel weer extreem beveiligd moeten worden.

Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.

Ook de shops zullen dan weer vaker worden overvallen en hardere concurentie krijgen
Klik om te vergroten...
Die concurentie zal wel meevalen aangezien de overheid vaste prijzen moet neerzetten.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#18
https://youtu.be/Q4GHVUCcW4A
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
Het is eigenlijk heel simpel, regulatie dient gewoon op een zelfde manier te verlopen als met alcohol of sigaretten. Dus regulatie voor de productie en kwaliteit en vanaf welke leeftijd het verkocht mag. Alle extra vormen van regulatie houden enkel de zwarte markt in stand en zijn bovendien in strijd met de autonomiteit van burgers.
Klik om te vergroten...
Er moet wel enige regulatie zijn om export te kunnen beperken.
Anders krijgen we gezijk met de eu.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Benzoboss zei:
Psychedelibee zei:
Het is eigenlijk heel simpel, regulatie dient gewoon op een zelfde manier te verlopen als met alcohol of sigaretten. Dus regulatie voor de productie en kwaliteit en vanaf welke leeftijd het verkocht mag. Alle extra vormen van regulatie houden enkel de zwarte markt in stand en zijn bovendien in strijd met de autonomiteit van burgers.
Klik om te vergroten...
Er moet wel enige regulatie zijn om export te kunnen beperken.
Anders krijgen we gezijk met de eu.
Klik om te vergroten...
Ok ook restricties voor export inderdaad. Maar ik bedoelde geen verdere regulatie voor de Nederlandse consument dan dat we nu ook voor alcohol of sigaretten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."