Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalle drugs vrij is een verdedigbare stelling

alle drugs vrij is een verdedigbare stelling

52 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Joopiejo zei:
Hoe ga je dan als staat om met de gezondsheidsgevolgen indien je drugs legaliseert? Drugs gereguleerd aanbieden en tegelijk mensen die door die drugs gezondsheidsklachten krijgen de nodige zorg vergoeden?

Sta je reclames voor drugs of aanbieders toe? / Hef je als staat accijnzen op drugs?

Hoe ga je als staat om met voorlichting over drugs?

Hoe ga je om met drugstoerisme?

Stel je een leeftijdsgrens in en hoe handhaaf je deze?

Hoe ga je als staat om met illigale export?

Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
Klik om te vergroten...
De gezondheidsgevolgen.
Precies het zelfe als met alcohol gwn naar de huisarts gaan.

Geen reclames en wel accijns(uiteraard moet doe accijns gebruikt worden voor afkick klinieken onderwijs handhaving enz.)

Je begint met voorlichten in de middelbare school.
Je doet dit het zelfe als hoe het nu met sex gedaan word.

Drugs toerisme mooi meegenomen.

Leeftijdsgrens 18+
Gwn het zelfde als bij een coffeeshop meer kan je niet doen.

Illegaale export
Dat is een ingewikkeld punt ja.

Heroine en cocaine
De verantwoordelijk heid licht bij de gebruiker.
Er is genoeg info beschikbaar om een goede keuze te maken.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet perse voor de prijzen, maar meer voor de aantal shops. De vraag voor drigs is zo enorm dat er meer shops zullen moeten komen (in princiepe niet erg), maar ik denk dat een type zoals van Laarhoven achtige eigenaren nou niet echt bepaald op nieuwe winkels zitten te wachten.

Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Benzoboss zei:
En wat als dat pilletje maar 80mg is?
Klik om te vergroten...

Ehm dan nog steeds? Wat zou jij graag voor dosis zien dan? 80mg is juist wel een goeie dosis volgens mij.

Benzoboss zei:
De gezondheidsgevolgen.
Precies het zelfe als met alcohol gwn naar de huisarts gaan.
Klik om te vergroten...
inderdaad dat wordt gewoon vergoed net als nu

Benzoboss zei:
Je begint met voorlichten in de middelbare school.
Je doet dit het zelfe als hoe het nu met sex gedaan word.
Klik om te vergroten...

Op de basisschool lijkt me beter. Sex en alcohol worden daar ook al behandeld. Op jonge leeftijd worden kiddo's ook al door hun ouders beïnvloed. Beter vroeg beginnen dus.

Benzoboss zei:
Illegaale export
Dat is een ingewikkeld punt ja.
Klik om te vergroten...

Uitvoer van drugs stel je strafbaar. Buitenlanders mogen het hier eventueel komen gebruiken (dat is weer een ander punt van discussie) maar als ze het uitvoeren zijn ze strafbaar en kunnen ze vervolgd worden. Dat gebeurt bij wiet nu ook al. Als je nu wordt aangehouden op de grens richting België met wiet bij je krijg je direct een transactievoorstel van de officier en moet je ter plekke betalen.

Joopiejo zei:
Bij wie leg je de verantwoordelijkheid om "goed" om te gaan met bijvoorbeeld heroine en cocaine?
Klik om te vergroten...

Inderdaad goed voorlichten en de verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. De staat faciliteert de informatievoorziening en ziet toe op veilige en correcte productie. Of de gebruiker uiteindelijk wil gebruiken is eigen verantwoordelijkheid.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
160mg zou tedoen zijn.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzoboss zei:
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
Private bedrijven denk ik.
Klik om te vergroten...
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.

Private bedrijven zullen wel weer extreem beveiligd moeten worden.

Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.

Ook de shops zullen dan weer vaker worden overvallen en hardere concurentie krijgen
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
Private bedrijven denk ik.
Klik om te vergroten...
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.

Private bedrijven zullen wel weer extreem beveiligd moeten worden.

Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.

Ook de shops zullen dan weer vaker worden overvallen en hardere concurentie krijgen
Klik om te vergroten...
Die concurentie zal wel meevalen aangezien de overheid vaste prijzen moet neerzetten.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Benzoboss zei:
160mg zou tedoen zijn.
Klik om te vergroten...
Wat is daar het voordeel van? Dan moet iedereen z'n pilletje weer gaan breken. Beter zorgen we voor goede doses dat de meeste mensen gewoon een hele pil kunnen nemen. Kan er ook minder fout gaan met doseren.

Als ik 160mg ineens neem heb ik 4 uur lang ellende hoor...

steelpan90 zei:
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.
Klik om te vergroten...

Zelf maken zoals dat vroeger ook gebeurde, gewoon in Nederland. Niet kartels gaan sponsoren uiteraard. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... Fnefabriek)

steelpan90 zei:
Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.
Klik om te vergroten...

neuh uit onderzoek blijkt dat de illegaliteit niet echt een drempel is om te gebruiken voor de meeste jongeren, ook kunnen ze er prima aankomen. Verslaving zal dus ook niet extreem stijgen, de verwachting is zelfs dat verslavingen over de lange termijn zullen dalen. In Nederland zijn ook bijvoorbeeld vrij weinig wietverslaafden vergeleken met andere Europese landen.

steelpan90 zei:
Niet perse voor de prijzen, maar meer voor de aantal shops. De vraag voor drigs is zo enorm dat er meer shops zullen moeten komen (in princiepe niet erg), maar ik denk dat een type zoals van Laarhoven achtige eigenaren nou niet echt bepaald op nieuwe winkels zitten te wachten.

Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
Klik om te vergroten...

Dit kan wel via de apotheek, die verkopen nu ook al drugs en hun magazijnen zijn al beveiligd.

steelpan90 zei:
Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
Klik om te vergroten...

Betalingen worden tegenwoordig bijna allemaal per pin gedaan. Weinig extra overvalgevaar dus.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik voel van 80mg niks.
Ik zit al gouw aan meerdere pillen op een avond
Dus als die krengen 80mg voor €10 worden dan word het me te duur.
Dan kan ik er wel 10 wegwerken als ik me niet inhoud.

Maarja ik ben ook duidelijk geen "bewuste drugsgebruiker"
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
tsja maar jij bent dan iemand die niet voldoende voorlichting gehad heeft. Als je 800mg op een dag wegwerkt ben je een uitzonderlijk geval en voor uitzonderlijke gevallen kun je geen wetgeving maken.

80mg is voor de meeste mensen voldoende.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
SmartieAndMe zei:
tsja maar jij bent dan iemand die niet voldoende voorlichting gehad heeft. Als je 800mg op een dag wegwerkt ben je een uitzonderlijk geval en voor uitzonderlijke gevallen kun je geen wetgeving maken.

80mg is voor de meeste mensen voldoende.
Klik om te vergroten...
80mg is wel aan de lage kant IMO.
120mgzou voor de meesten wel genoeg zijn denk ik.
Ik heb mezelf wel redelijk voorgelicht hoor.
Ik doe er meestal gwn niks mee.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk dat smartshops de plek zijn om de drugs te verkopen. Deze shops doen nu al veel met de herbal varianten en kunnen je dus ook goee voorlichten.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.

Educatie
Zelfde als alcohol, leer het op school en maak het normaal. De auto is niet het probleem maar de bestuurder. Zo is dat met de meeste drugs ook. Ik denk ook niet dat verslaafde meer gaat worden. Mensen kennen de risicos net zoals meg alcohol, gokken, seks etc. Verslaafd zijn heeft niet perse iets met drugs te maken, meer met de persoon zelf. De drugs kunnen wel mee helpen uiteraard.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."