Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalle drugs vrij is een verdedigbare stelling

alle drugs vrij is een verdedigbare stelling

52 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Benzoboss zei:
160mg zou tedoen zijn.
Klik om te vergroten...
Wat is daar het voordeel van? Dan moet iedereen z'n pilletje weer gaan breken. Beter zorgen we voor goede doses dat de meeste mensen gewoon een hele pil kunnen nemen. Kan er ook minder fout gaan met doseren.

Als ik 160mg ineens neem heb ik 4 uur lang ellende hoor...

steelpan90 zei:
Coke invoeren of zelf maken? Zal dan wel in het lab moeten worden gemaakt. Denk dat colombia etc niet echt staat te springen dat de overheid duizende kilos gaat inkopen van de kartels.
Klik om te vergroten...

Zelf maken zoals dat vroeger ook gebeurde, gewoon in Nederland. Niet kartels gaan sponsoren uiteraard. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... Fnefabriek)

steelpan90 zei:
Ik ben voor, maar wel met strikte regels. Nu blijven nog veel jongeren er vanaf omdat het moeilijk en illegaal te verkrijgen is. Verslavingsgevallen springen dan door het dak als iedereen het zomaar in de shop kan krijgen.
Klik om te vergroten...

neuh uit onderzoek blijkt dat de illegaliteit niet echt een drempel is om te gebruiken voor de meeste jongeren, ook kunnen ze er prima aankomen. Verslaving zal dus ook niet extreem stijgen, de verwachting is zelfs dat verslavingen over de lange termijn zullen dalen. In Nederland zijn ook bijvoorbeeld vrij weinig wietverslaafden vergeleken met andere Europese landen.

steelpan90 zei:
Niet perse voor de prijzen, maar meer voor de aantal shops. De vraag voor drigs is zo enorm dat er meer shops zullen moeten komen (in princiepe niet erg), maar ik denk dat een type zoals van Laarhoven achtige eigenaren nou niet echt bepaald op nieuwe winkels zitten te wachten.

Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
Klik om te vergroten...

Dit kan wel via de apotheek, die verkopen nu ook al drugs en hun magazijnen zijn al beveiligd.

steelpan90 zei:
Ook zullen de shops elke dag heel veel geld binnen krijgen wat ze weer overval gevoelig maken
Klik om te vergroten...

Betalingen worden tegenwoordig bijna allemaal per pin gedaan. Weinig extra overvalgevaar dus.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik voel van 80mg niks.
Ik zit al gouw aan meerdere pillen op een avond
Dus als die krengen 80mg voor €10 worden dan word het me te duur.
Dan kan ik er wel 10 wegwerken als ik me niet inhoud.

Maarja ik ben ook duidelijk geen "bewuste drugsgebruiker"
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
tsja maar jij bent dan iemand die niet voldoende voorlichting gehad heeft. Als je 800mg op een dag wegwerkt ben je een uitzonderlijk geval en voor uitzonderlijke gevallen kun je geen wetgeving maken.

80mg is voor de meeste mensen voldoende.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
SmartieAndMe zei:
tsja maar jij bent dan iemand die niet voldoende voorlichting gehad heeft. Als je 800mg op een dag wegwerkt ben je een uitzonderlijk geval en voor uitzonderlijke gevallen kun je geen wetgeving maken.

80mg is voor de meeste mensen voldoende.
Klik om te vergroten...
80mg is wel aan de lage kant IMO.
120mgzou voor de meesten wel genoeg zijn denk ik.
Ik heb mezelf wel redelijk voorgelicht hoor.
Ik doe er meestal gwn niks mee.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat smartshops de plek zijn om de drugs te verkopen. Deze shops doen nu al veel met de herbal varianten en kunnen je dus ook goee voorlichten.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.

Educatie
Zelfde als alcohol, leer het op school en maak het normaal. De auto is niet het probleem maar de bestuurder. Zo is dat met de meeste drugs ook. Ik denk ook niet dat verslaafde meer gaat worden. Mensen kennen de risicos net zoals meg alcohol, gokken, seks etc. Verslaafd zijn heeft niet perse iets met drugs te maken, meer met de persoon zelf. De drugs kunnen wel mee helpen uiteraard.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zweibeiner zei:
.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.
Klik om te vergroten...
Drugs gezond :confused:

Drugs medicijnen :confused: .
Oke somige drugs kan je als medicijn gebruiken.
Maar laten we zeggen 99,9% van alle drugs worden recreatief gebruikt dus ik zou het niet snel een medicijn noemen.
s
steelpan90Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Benzoboss zei:
Zweibeiner zei:
.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.
Klik om te vergroten...
Drugs gezond :confused:

Drugs medicijnen :confused: .
Oke somige drugs kan je als medicijn gebruiken.
Maar laten we zeggen 99,9% van alle drugs worden recreatief gebruikt dus ik zou het niet snel een medicijn noemen.
Klik om te vergroten...

Weet niet zeker of het klopt, maar 80% van de huildige lijst 1 drugs werden vroeger als medicijn gebruikt toch? Heroine, ketamine (niet op lijst 1 dan), lsd, ghb en ook coke dacht ik?
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dugs gezond als ze maar kunnen zijn. Daar bedoelde ik mee dat het niet gezond is maar wel de gezondste manier van niet gezond.

Alle medicijnen zijn drugs. Dat niet alle drugs medicijnen (meer of nog niet) zijn doet niet af aan het feit dat ze in dezelfde groep vallen. Dus het lijkt me logisch dat je ze op dezelfde manier behandelt.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De meeste wel ja, en een aantal word nieuw leven ingeblazen in de psychiatrie. Mdma en ket boeken resultaten bijvoorbeeld.
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#10
deontologie: 'dokters zijn er niet om patienten gelukkig te maken'
daar met name moeten we vanaf !
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
autysd zei:
deontologie: 'dokters zijn er niet om patienten gelukkig te maken'
daar met name moeten we vanaf !
Klik om te vergroten...
Waar komt dit Vandaan?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
steelpan90 zei:
Weet niet zeker of het klopt, maar 80% van de huildige lijst 1 drugs werden vroeger als medicijn gebruikt toch? Heroine, ketamine (niet op lijst 1 dan), lsd, ghb en ook coke dacht ik?
Klik om te vergroten...

80% lijkt me wat veel aangezien er vrij veel middelen op staan, maar inderdaad veel ervan werden als medicijn gebruikt. LSD niet voor zover ik weet maar heroïne als pijnstiller (tegenwoordig morfine), ketamine wordt nog steeds gebruikt als sneller pijnstiller, GHB wordt ook nog steeds gebruikt voor mensen met narcolepsie(google maar eens op xyrem). Coke was grappig genoeg een anti-verkoudheidsmedicijn en er was zelfs een cocaïnefabriek in NL.

Zweibeiner zei:
Alle medicijnen zijn drugs. Dat niet alle drugs medicijnen (meer of nog niet) zijn doet niet af aan het feit dat ze in dezelfde groep vallen.
Klik om te vergroten...

Drugs wordt meestal omschreven als "Middelen die het bewustzijn veranderen", dus niet alle medicijnen zijn drugs (tenzij je het engelse woord drug bedoelt, wat medicijn betekent).

Zweibeiner zei:
Dus het lijkt me logisch dat je ze op dezelfde manier behandelt.
Klik om te vergroten...

Dat wel, agreed.

Mensen moeten gewoon zelf beslissen wat ze in zichzelf willen stoppen. Het is goed dat er artsen en apotheken zijn om wat voorlichting bij de middelen te geven, maar uiteindelijk besluit de mens zelf of hij/zij het wil nemen...
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
SmartieAndMe zei:
Mensen moeten gewoon zelf beslissen wat ze in zichzelf willen stoppen. Het is goed dat er artsen en apotheken zijn om wat voorlichting bij de middelen te geven, maar uiteindelijk besluit de mens zelf of hij/zij het wil nemen...
Klik om te vergroten...
Alexander shulgin had hier nog een mooie quote over.

I, as a responsible adult human being, will never concede the power to anyone to regulate my choice of what I put into my body, or where I go with my mind. From the skin inwards is my jurisdiction, is it not? I choose what may or may not cross that border. Here I am the Customs Agent. I am the Coast guard. I am the sole legal and spiritual government of this territory, and only the laws I choose to enact within myself are applicable
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#14
Benzoboss zei:
autysd zei:
deontologie: 'dokters zijn er niet om patienten gelukkig te maken'
daar met name moeten we vanaf !
Klik om te vergroten...
Waar komt dit Vandaan?
Klik om te vergroten...
deontologie in Belgie (waar nog ?)
-zit natuurlijk logica in: de dure pretpillen eruit en vervangen door niet-euforische lange-termijn AD bvb
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#15
steelpan90 zei:
Benzoboss zei:
Zweibeiner zei:
.

Kosten.
De overheid zal erg veel geld besparen aan de oorlog tegen drugs. De overheid gaat geld verdienen aan het verkopen van drugs. Minder mensen in de gevangenis. Minder politie op de straat, minder zorg door vervuilde zooi etc. Kwa financien zie ik een win situatie voor de overheid.

Veilige drugs.
Het spul wat je van de overheid koopt is zo gezond als drugs maar kunnen zijn. Drugs worden automatisch minder in een slecht daglicht gezet omdat er minder ongelukken gebeuren door vervuilde drugs.


Je kan volgens de wet geen reclame maken, drugs zijn medicijnen en voor meds mag geen reclame gemaakt worden in nederland.
Klik om te vergroten...
Drugs gezond :confused:

Drugs medicijnen :confused: .
Oke somige drugs kan je als medicijn gebruiken.
Maar laten we zeggen 99,9% van alle drugs worden recreatief gebruikt dus ik zou het niet snel een medicijn noemen.
Klik om te vergroten...

Weet niet zeker of het klopt, maar 80% van de huildige lijst 1 drugs werden vroeger als medicijn gebruikt toch? Heroine, ketamine (niet op lijst 1 dan), lsd, ghb en ook coke dacht ik?
Klik om te vergroten...

coke zat in het begin gewoon in coca cole, als pepdrankje, zover ik weet :tongueout:
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#16
steelpan90 zei:
Wie gaat het maken? Private bedrijven of overheid? En waar?
Klik om te vergroten...
-productie in eigen land zowiezo door de overheid, we zullen trendsetters zijn voor een aantal jaren
(concept moet zichzelf eerst bewijzen)

-limiet per maand per nederlandse inwoner (geen drugstoerisme), bestellen is binnen totaalhoeveelheden ofc (bvb niet de max per product, systeem bedenken)

-junkies, die zich niet binnen een redelijke verbruikshoeveelheid kunnen houden, blijven volle support krijgen

-extra inzet op illegale export, icm een afhaalschema en opvolging van verbruik per persoon moet dit haalbaar zijn
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
autysd zei:
coke zat in het begin gewoon in coca cole, als pepdrankje, zover ik weet :tongueout:
Klik om te vergroten...
Klopt ja, maar dat is wel een poosje geleden :wink:

autysd zei:
-limiet per maand per nederlandse inwoner (geen drugstoerisme), bestellen is binnen totaalhoeveelheden ofc (bvb niet de max per product, systeem bedenken)
Klik om te vergroten...

Hiermee houd je de illegale markt in stand. Als mensen verslaafd raken en niet meer krijgen gaan ze illegaal kopen.

Ik zou eerder zeggen géén limieten maar wel hele goede voorlichting en hulp bij verslaving.

Mensen moeten er zelf voor kiezen de verstandige weg te nemen, je moet ze dat niet verplichten.
autysd zei:
-extra inzet op illegale export, icm een afhaalschema en opvolging van verbruik per persoon moet dit haalbaar zijn
Klik om te vergroten...

Als geregistreerd wordt hoeveel drugs ik koop, dan blijf ik illegaal kopen. Is een keihard stukje privacy in mijn ogen :)
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben het met smartie eens dat er geen max moet komen. Door de reden die hij aangeeft maar ook doordat de regering dan nog steeds beslist wat ik wel en niet in mijn lichaam mag stoppen. Een deel waarom ik vind dat het legaal moet worden is juist doordat ik zelf die keuze wil hebben. Iedereen zou baas over zijn eigen lichaam moeten zijn.
Plus, hoe vaak lezen we hier wel niet dat mensen een andere dosis dan andere nodig hebben, hoe beslis je dan wie gelijk heeft kwa dosis?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het is eigenlijk heel simpel, regulatie dient gewoon op een zelfde manier te verlopen als met alcohol of sigaretten. Dus regulatie voor de productie en kwaliteit en vanaf welke leeftijd het verkocht mag. Alle extra vormen van regulatie houden enkel de zwarte markt in stand en zijn bovendien in strijd met de autonomiteit van burgers.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#20
https://youtu.be/Q4GHVUCcW4A

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."