Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTrump komt met plan doodstraf grote drugsdealers

Trump komt met plan doodstraf grote drugsdealers

35 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#1

Trump komt met plan doodstraf grote drugsdealers

Donald Trump wil de doodstraf invoeren voor grote drugsdealers. Volgens het Witte Huis staat deze maatregel in een plan om de drugscrisis in de VS aan te pakken.

Trump presenteert het plan maandag in New Hampshire, een staat die met een grote drugsproblematiek kampt.

De laatste jaren is het drugsgebruik in de VS flink toegenomen. In 2016 stierven meer dan 40.000 Amerikanen aan een overdosis, vijf keer zoveel als in 1999. Vooral opioïden, zoals heroïne en morfine, zijn een probleem. Trump wil daarom ook dat artsen dit soort verdovende middelen minder vaak voorschrijven. In drie jaar tijd moet het aantal recepten volgens hem met een derde dalen.

Trump heeft vaker gezegd dat drugsdealers de doodstraf moeten krijgen, maar het is voor het eerst dat dit in beleid wordt opgenomen.

Een woordvoerder van het Witte Huis zei zondagavond tegen journalisten dat het ministerie van Justitie ''de doodstraf zal zoeken tegen drugshandelaren, als dat passend is onder de huidige wet." Volgens Trump hebben individuele dealers soms duizenden doden op hun geweten.

Preventie
Het Amerikaanse Congres heeft onlangs zes miljard dollar beschikbaar gesteld om de drugscrisis te bestrijden. Trump wil dat geld onder meer gebruiken voor preventie en voorlichting via een grootschalige advertentiecampagne en om verslaafden aan werk te helpen.

Bron: Nu.nl
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Van de week nog een documantaire gezien over dat opiatengebruik in de VS.

Er was al eens eerder een heroinegolf in de VS, maar dat betrof vooral outkasts en loosers, mensen die al aan de zelfkant van de maatschappij stonden, in normale gezinnen kwam het niet of nauwelijks voort.

Midden jaren 90 kwam dus de Oxy, en de farmaceutische industrie heeft de maatschappij en de gezondsheidszorg dit nieuwe wondermedicijn tegen pijnklachten door de strot geramd middels valse info/reclamecampagnes, waarin dus gesteld werd dat dit een veilig middel was, minder dan 1% zou verslaafd raken, maar in praktijk raakten de meesten dus wel verslaafd, en dat waren dus normale mensen die middenin de maatschappij stonden.

Toen is de beschikbaarheid van dit soort medicijnen naar beneden bijgesteld, minder aanbod, en al die verslaafden moesten de zwarte markt op. Daar waren die medicijnen dus stikduur, en en ging die meute dus aan de veel goedkopere heroine.


Nu wil Trump dus opnieuw naar beneden met het aanbod van de opiatenmedicijnen, en de verwachting is dat een groot gedeelte van de mensen bij wie de Oxy&co wordt weggehaald uiteindelijk ook aan de heroine zullen gaan.

Als er ergens vraag naar komt, dan zal er een aanbod komen, ongeacht de consequenties, dus die doodstraf zal niet zo veel helpen. En de verantwoordelijken, de farmaceutische industrie, blijft nog steeds buiten schot.

Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden.... :tongueout:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja triest he?! Ik ben sowieso geen voorstander van de doodstraf. Maar als deze straf ergens passend zou zijn dan is het voor de bazen van de farmaceutische bedrijven die deze hele crisis veroorzaakt hebben door willens en wetens gevaarlijke producten op de markt te brengen. Deze personen hebben bewust een enorm risico genomen met de levens van duizenden mensen om zelf een extra bonus op te strijken. Mooi voorbeeld van wat ongecontroleerd kapitalisme ons kan bregen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
De war on drugs... -_-'
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
De war on drugs... -_-'
Klik om te vergroten...

Wat een saaie kutmuziek van een behoorlijk overgewaardeerd bandje van 13 in een dozijn. :tongueout:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eik zei:
Ja triest he?! Ik ben sowieso geen voorstander van de doodstraf. Maar als deze straf ergens passend zou zijn dan is het voor de bazen van de farmaceutische bedrijven die deze hele crisis veroorzaakt hebben door willens en wetens gevaarlijke producten op de markt te brengen. Deze personen hebben bewust een enorm risico genomen met de levens van duizenden mensen om zelf een extra bonus op te strijken. Mooi voorbeeld van wat ongecontroleerd kapitalisme ons kan bregen...
Klik om te vergroten...
Precies mijn gedachte, als ze dan toch zo nodig de doodstraf willen gaan uitdelen aan de grote drugs bazen, dan aan de bazen van de farmaceutische industrie. Maarja die zitten tot hun elleboog in de politiek via hun lobby, dus dat gaat niet gebeuren.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zag dit artikel en ik was even sprakeloos. Zoveel dingen gaan hier mis naar mijn mening. Eik verwoord al een mooi punt, dat de schuld ook duidelijk ergens anders gelegd kan worden.
Maar ik stel mezelf dan ook de vraag of de drugsdealer daadwerkelijk verantwoordelijk gehouden mag worden voor wat zijn klanten besluiten te doen met het product dat ze afnemen.
Laten we dit even in een andere situatie zetten. Gun control!
Een eigenaar van een wapenwinkel word toch ook niet vervolgd omdat zijn klanten besloten om met zijn producten levens te beëindigen? Logisch want de verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening ook niet bij de verkoper, maar bij de koper.

Dus, kan het volgens de wet überhaupt wel wat Trump hier wil vraag ik me af? Als dat kan en goedgekeurd word, waar kan men dan allemaal nog meer mazen in gaan vinden? Want als de verantwoordelijkheid hier heel scheef gelelgd mag/kan worden, dan kan dat ook op andere onderwerpen. Wat voor consequenties gaat dat hebben? Niet alleen prive maar ook bedrijven die ineens dingen kunnen gaan doen?

Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat dit hele artikel me angst aangejaagd hoe makkelijk er over leven en dood nagedacht word en hoe makkelijk het probleem bij een groep in de schoenen geschoven word. Voor mij is dit een mooi voorbeeld van een president die zijn ambt duidelijk niet waardig is.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zweibeiner zei:
Ik zag dit artikel en ik was even sprakeloos. Zoveel dingen gaan hier mis naar mijn mening. Eik verwoord al een mooi punt, dat de schuld ook duidelijk ergens anders gelegd kan worden.
Maar ik stel mezelf dan ook de vraag of de drugsdealer daadwerkelijk verantwoordelijk gehouden mag worden voor wat zijn klanten besluiten te doen met het product dat ze afnemen.
Laten we dit even in een andere situatie zetten. Gun control!
Een eigenaar van een wapenwinkel word toch ook niet vervolgd omdat zijn klanten besloten om met zijn producten levens te beëindigen? Logisch want de verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening ook niet bij de verkoper, maar bij de koper.

Dus, kan het volgens de wet überhaupt wel wat Trump hier wil vraag ik me af? Als dat kan en goedgekeurd word, waar kan men dan allemaal nog meer mazen in gaan vinden? Want als de verantwoordelijkheid hier heel scheef gelelgd mag/kan worden, dan kan dat ook op andere onderwerpen. Wat voor consequenties gaat dat hebben? Niet alleen prive maar ook bedrijven die ineens dingen kunnen gaan doen?

Ik weet het niet, wat ik wel weet is dat dit hele artikel me angst aangejaagd hoe makkelijk er over leven en dood nagedacht word en hoe makkelijk het probleem bij een groep in de schoenen geschoven word. Voor mij is dit een mooi voorbeeld van een president die zijn ambt duidelijk niet waardig is.
Klik om te vergroten...
Ik ben het helemaal met je eens dat drugsdealers verantwoordelijk maken voor de doden krankzinnig is en in theorie ook een hele rare boodschap afgeeft.

Waar het hier eigenlijk mis gaat is dat als je het drugs probleem wilt oplossen het er niet om zou moeten gaan wie er schuldig is, maar waar het probleem ontstaat en hoe je die het beste pragmatisch kunt oplossen. Het probleem ontstaat bij de vraag, de mensen die gebruiken dus. Goede voorlichting, goede kwaliteit beschikbaar stellen en goede hulp in het geval dat het mis gaat zijn naar mijn idee toch nog de beste manieren om de problemen met drugs te verminderen, wetende dat je het gebruik nooit naar 0 kunt krijgen. Wat daar voor nodig is is legalisatie en een goed gereguleerde productie, dus in die zin zou je zelfs kunnen zeggen dat de overheid zelf verantwoordelijk is voor de vele onnodige drugs doden door het voeren van jarenlang wanbeleid op dit gebied. In het specifieke geval van opiaten heeft de farmaceutische industrie ook nog eens heel vraag gecreeerd wat nog crimineler is als je mij vraagt.

Maar wat dat betreft heeft onze maatschappij toch een hele rare kijk op drugs en criminaliteit, want het beleid zelf creert de criminaliteit eromheen. Nou zou je dat ook over moorden kunnen zeggen, als dat niet verboden zou zijn zou iemand vermoorden immers ook geen strafbaar feit zijn. Maar er zit uiteraard wel een wezenlijk verschil in dat die daad per definitie iemand anders schade toe berokkent, terwijl het maken en verkopen of het gebruiken van drugs niet per definitie iemand anders schade toe berokkent. Daarom zou moord moreel verworpen moeten worden en dus verboden moeten zijn, terwijl drugs moreel verwerpen eigenlijk heel raar is en dus ook niet verboden zou moeten zijn. Om dan vervolgens drugsdealers te gaan vermoorden via de doodstraf maakt het geheel eigenlijk alleen nog maar tegenstrijdiger.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Drugs is goed voor de geestelijke gezondheid voor sommige mensen mits goed gebruikt.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mensen die drugs gebruiken zijn raaaar.
D
Dagoth UrLid
01-01-2024, 00:00
#11
Trump is echt hersendood. I had to censor that because i had no other way to actually describe it.

HIJ BEGRIJPT BASIC FKN ECONOMIE NIET.

SUPPLY AND DEMAND MAN, als je de supply van iets verlaagt maar niet de demand dan gaan de prijzen alleen omhoog. En alsof de fucking prijzen junkies wat boeien? Ken mensen die belachelijk veel geld neerleggen voor een gram coke, 3 uurtjes plezier.

Kijk naar zweden. Zij hebben gefocussed op verslavingszorg, en van wat ik laatst heb gelezen zijn verslavingen daar met een groot percentage gedaald, en drug-gerelateerde criminaliteit ook.

Kan me hier zo boos om maken, jezus fucking christus. No wonder america is the laughing stock of the world rn
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben zelf voor Trump en ik vind ook dat die drugshandelaren juist het probleem zijn, vooral als ze wapens bij zich hebben. Dus ik vind ben hoe dan ook echt alleen voor drugs als Cannabis en wiet en dat dat legaal zou moeten zijn
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
DaveHagen zei:
Ik ben zelf voor Trump en ik vind ook dat die drugshandelaren juist het probleem zijn, vooral als ze wapens bij zich hebben. Dus ik vind ben hoe dan ook echt alleen voor drugs als Cannabis en wiet en dat dat legaal zou moeten zijn
Klik om te vergroten...
Wat los je hiermee op? Uiteindelijk helemaal niets...
Voor elke drugsdealer die je dood komen er 2 voor terug, de enigste manier om de drugs handel kapot te maken is naar mijn mening het legaliseren van (hard)drugs.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
DaveHagen zei:
Ik ben zelf voor Trump en ik vind ook dat die drugshandelaren juist het probleem zijn, vooral als ze wapens bij zich hebben. Dus ik vind ben hoe dan ook echt alleen voor drugs als Cannabis en wiet en dat dat legaal zou moeten zijn
Klik om te vergroten...
De maatschappij zelf is het probleem. Drugscriminaliteit is een symptoom van een zieke maatschappij en het aanpakken ervan daarom symptoombestrijding. Het gaat nooit beter worden door (alleen) die aanpak. De 'war on on drugs' is een niet te winnen oorlog. We winnen alleen als we ervoor kunnen zorgen dat de maatschappij geheeld wordt. Aangezien de maatschappij bestaat uit individuelen, zal de aandacht daar op gevestigd moeten worden.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
De maatschappij zelf is het probleem. Drugscriminaliteit is een symptoom van een zieke maatschappij en het aanpakken ervan daarom symptoombestrijding. Het gaat nooit beter worden door (alleen) die aanpak. De 'war on on drugs' is een niet te winnen oorlog. We winnen alleen als we ervoor kunnen zorgen dat de maatschappij geheeld wordt. Aangezien de maatschappij bestaat uit individuelen, zal de aandacht daar op gevestigd moeten worden.
Klik om te vergroten...

Deels ben ik met je eens en deels niet, het probleem met drugsdealen is dat je de drugs niet kunt vertrouwen, en kan zelfs tot smokkelen overgaan. Dus ik vind dat je het alleen in coffeeshops of een souvernirwinkel mag kopen
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
DaveHagen zei:
Deels ben ik met je eens en deels niet, het probleem met drugsdealen is dat je de drugs niet kunt vertrouwen, en kan zelfs tot smokkelen overgaan. Dus ik vind dat je het alleen in coffeeshops of een souvernirwinkel mag kopen
Klik om te vergroten...
En waarom zou er gesmokkeld en gedeald worden denk je? Het is namelijk niet legaal om in het openbaar iets met drugs te doen dus dan maar in het donker, smokkelen en dealen. Je suggestie over drugs verkopen in souvernir winkels doet me vermoeden dat je dit topic aan het trollen bent zelfs.

Trump is een uitstekende manipulator, hij is in staat om met weinig kennis en een hoop draaikonterij zichzelf te goed te verkopen. "Het volk" heeft last van drugdealers dus die gaan we de doodstraf opleggen. "Het volk" heeft geen last van de farmaceutische industrie, dus die krijgen de vrije hand. O ja, dat lobby geld komt ook wel van pas.
Vergeet ook niet dat in Amerika het stemrecht vervalt wanneer je in de gevangenis hebt gezeten, juist die mensen die in een hoek gedrukt worden hebben geen stem om uit diezelfde hoek te komen. Een verderfelijk systeem in mijn ogen.

Toevoeging: Het volk staat tussen aanhalingstekens omdat "het volk" in mijn ogen niet bestaat. Ik krijg altijd jeuk wanneer een of andere politicus meent het volk te moeten noemen als zijn beweegreden om ergens voor of tegen te zijn. Theoretisch ben ik onderdeel van het volk, politiek klopt het vrijwel nooit. Ik hou er niet van wanneer anderen menen mijn mening te kennen omdat ik onderdeel ben van de maatschappij.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Casaan zei:
En waarom zou er gesmokkeld en gedeald worden denk je? Het is namelijk niet legaal om in het openbaar iets met drugs te doen dus dan maar in het donker, smokkelen en dealen. Je suggestie over drugs verkopen in souvernir winkels doet me vermoeden dat je dit topic aan het trollen bent zelfs.

Trump is een uitstekende manipulator, hij is in staat om met weinig kennis en een hoop draaikonterij zichzelf te goed te verkopen. "Het volk" heeft last van drugdealers dus die gaan we de doodstraf opleggen. "Het volk" heeft geen last van de farmaceutische industrie, dus die krijgen de vrije hand. O ja, dat lobby geld komt ook wel van pas.
Vergeet ook niet dat in Amerika het stemrecht vervalt wanneer je in de gevangenis hebt gezeten, juist die mensen die in een hoek gedrukt worden hebben geen stem om uit diezelfde hoek te komen. Een verderfelijk systeem in mijn ogen.

Toevoeging: Het volk staat tussen aanhalingstekens omdat "het volk" in mijn ogen niet bestaat. Ik krijg altijd jeuk wanneer een of andere politicus meent het volk te moeten noemen als zijn beweegreden om ergens voor of tegen te zijn. Theoretisch ben ik onderdeel van het volk, politiek klopt het vrijwel nooit. Ik hou er niet van wanneer anderen menen mijn mening te kennen omdat ik onderdeel ben van de maatschappij.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet waar je trollen inziet, door deze opmerking geef je mij het gevoel dat je mij aanvalt over het feit dat ik voor Trump ben. En met de souvenirwinkel bedoel ik ermee wat we ook in Amsterdam hebben. Dus een beetje een Amsterdams model
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#18
Gabbertje zei:
Wat los je hiermee op? Uiteindelijk helemaal niets...
Voor elke drugsdealer die je dood komen er 2 voor terug, de enigste manier om de drugs handel kapot te maken is naar mijn mening het legaliseren van (hard)drugs.
Klik om te vergroten...

Ik snap je punt, en ik heb ook niet gezegd dat ze de doodstraf verdienen, en ik ben er persoonlijk zelf erg op tegen. EN ook als je het legaliseert zijn er nog drugshandelaren, maar dat zullen er denk ik wel wat minder zijn
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Of je voor of tegen Trump bent heeft niets met mijn opmerking te maken. Ik mis het intellect om te begrijpen waarom een souvernirwinkel een goede manier is om drugs te verkopen. Helemaal gekoppeld aan de drugs waarvoor Trump een doodstraf wil invoeren.

Daarnaast, de eisen die gesteld worden aan een medewerker van een coffeeshop en de medewerker van een winkel voor prullaria (zo beschouw ik souvenirs) lijken me ook behoorlijk ver uit elkaar liggen.

Ik begrijp het gewoonweg niet.
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Casaan zei:
Of je voor of tegen Trump bent heeft niets met mijn opmerking te maken. Ik mis het intellect om te begrijpen waarom een souvernirwinkel een goede manier is om drugs te verkopen. Helemaal gekoppeld aan de drugs waarvoor Trump een doodstraf wil invoeren.

Daarnaast, de eisen die gesteld worden aan een medewerker van een coffeeshop en de medewerker van een winkel voor prullaria (zo beschouw ik souvenirs) lijken me ook behoorlijk ver uit elkaar liggen.

Ik begrijp het gewoonweg niet.
Klik om te vergroten...

Ik was vorige week in Amsterdam en er waren soort souvenirwinkeltjes waar toch echt wel Cannabis was (inc. rookpijpen). Dus in Amsterdam doen ze dat, ook in coffeeshops

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."