Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca binnenkort mogelijk verboden

Ayahuasca binnenkort mogelijk verboden

81 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Haha i know het is krom. Maar gedoogbeleid is ook krom.

De enige echte oplossing is volledige legalisatie zodat mensen zelf kunnen bepalen wat ze doen. Ik bedoel, dat doen ze immers toch wel (ik ook), dus waarom niet richten op dat zo veilig mogelijk te laten gebeuren door regulatie en toezicht.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Benzoboss
Het eerste.

Het gaat om een zaak waar een aanhanger van Santo Daima op schiphol betrapt werd op het invoeren van een paar liter ayahuasca, en of die al dan niet vervolgd zou moeten worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Daar heb je een punt. :wink:

Ik heb persoonlijk wel zoiets van, als je een wet niet gaat handhaven, verander hem dan.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een aantal maanden geleden pleegt een man zelfmoord een aantal dagen nadat hij een ibogaceremonie heeft bijgewoond. De politie geeft ayahuasca de schuld. Een knap staaltje framing dat ervoor zorgt dat men het als zoete koek zal slikken dat binnenkort het gedoogbeleid voor ayahuasca waarschijnlijk zal ophouden te bestaan.

Wéér wordt ons een stukje vrijheid afgenomen.

Trouw doet hier vrolijk aan mee door het brouwsel 'gevaarlijk' en 'steeds meer omstreden' te noemen.

--------------------------------------------

Ayahuasca, een heilig, maar gevaarlijk drankje dat verboden dreigt te worden

Het hallucinogene drankje ayahuasca is populair. Het gebruik ervan wordt in Nederland waarschijnlijk strafbaar, ook in religieus verband. Tot verdriet van het Braziliaanse kerkgenootschap Santo Daime.

Het is een drankje dat voor hallucinaties kan zorgen. Het wint aan populariteit, maar voor de aanhangers van de uit Brazilië stammende religie Santo Daime is het innemen van ayahuasca de kern van hun geloof. En dat is een probleem, want na jaren van juridisch gebakkelei dreigt ayahuasca in Nederland definitief verboden te worden.

Ceremoniebegeleidster bij Santo Daime Irene Hadjidakis: ‘Ayahuasca is weliswaar heilig, maar ook gewoon een commerciële hype.’


https://www.trouw.nl/religie-filoso...ankje-dat-verboden-dreigt-te-worden~b6753402/
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#5
:disrelieved:
Heel jammer. Het zijn juist die ceremonies die mij aantrekken (ik neem aan dat het op de zwarte markt wel te vinden zal blijven).
Ayahuasca wil ik beslist eens proberen (ergens in Z Amerika zou fijn zijn). Hopelijk blijft het in het buitenland tenminste wel legaal.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind zoals het nu is behoorlijk krom, ayahuasca IS illegaal, de werkzame stof DMT staat gewoon op lijst 1 van de opiumlijst.

Maar voor een of andere zogenaamde religie wordt er dan weer een uitzondering gemaakt en dat is zo krom als wat. Voor iedereen zouden dezelfde regels moeten gelden dus ook voor religieuze groeperingen.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Ik vind zoals het nu is behoorlijk krom, ayahuasca IS illegaal, de werkzame stof DMT staat gewoon op lijst 1 van de opiumlijst.

Maar voor een of andere zogenaamde religie wordt er dan weer een uitzondering gemaakt en dat is zo krom als wat. Voor iedereen zouden dezelfde regels moeten gelden dus ook voor religieuze groeperingen.
Klik om te vergroten...
Godsdienst is opium voor het volk...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Ik vind zoals het nu is behoorlijk krom, ayahuasca IS illegaal, de werkzame stof DMT staat gewoon op lijst 1 van de opiumlijst.

Maar voor een of andere zogenaamde religie wordt er dan weer een uitzondering gemaakt en dat is zo krom als wat. Voor iedereen zouden dezelfde regels moeten gelden dus ook voor religieuze groeperingen.
Klik om te vergroten...
We hebben in NL sowieso nogal moeite met beleid handhaven. Overal moeten weer uitzonderingen voor gemaakt worden, wat verwarring en frustratie oplevert. Zie bijvoorbeeld ook het boerka verbod.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De vrijheid van godsdienst wordt gewoon misbruikt om onder een wet uit te komen.

Zelf zijn ze het er ook niet helemaal over eens waar ze nou in geloven. Zo zegt de woordvoerster van die Santo Daime kerk in trouw:
Wij hebben geen dogma’s, geen geloof in één god. Wij zeggen: ‘Je drinkt ayahuasca – wij noemen het drankje Santo Daime – op een veilige manier, en met die ervaring ontdek je wie je bent en waarom je bestaat
Klik om te vergroten...
terwijl dan weer op de webpage staat:
Binnen onze religie vinden het geloof in God, Jezus Christus, Maria, heiligen, engelen en spirituele wezens uit met name Christelijke, inheemse en Afrikaanse culturen een plaats.
Klik om te vergroten...

Ja, wat is het nu?

Overigens hoef je niet eens die 'religie' aan te hangen om te komen trippen op Ayahuasca in de kerk. Iedereen is welkom.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik gun het die mensen wel om hun ceremonies en religie uit te oefenen, maar als dat tegen de wet ingaat, dan begin je dus uitzonderingen te maken en denken anderen "hee, dan mogen wij ook". Het verliest dan allemaal zijn betekenis.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dan hebben we binnenkort ook aya dealers geweldig!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Mindless
Zo zie ik het ook. Ik heb niks tegen ayahuasca of die Santo Daima, nog sterker, ik heb helemaal niks tegen drugs en ben voor legalisatie.

Maar ik ben ook voor gelijke regels en wetten voor iedereen, dus ben ik fel tegen uitzonderingsposities in naam van vrijheid van godsdienst. En dat is waar het hier om gaat.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dus ze gaan het gebruik van aya verbieden binnen de kerk of de verkoop van de ingrediënten in smartshops verbieden?
p
psycelLid
01-01-2024, 00:00
#14
Erg jammer maar laten we niet vergeten dat vrijwel alle drugs (op rc's en alles wat in de smartshop te verkrijgen is na) illegaal zijn. Nu is een ayahuasca ceremonie net een tikje anders dan een lijntje coke maar verboden of niet verboden, het wordt toch wel gebruikt :)
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Is dat niet gwn drugs smokkel lol simpel toch?
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#16
psycel zei:
Erg jammer maar laten we niet vergeten dat vrijwel alle drugs (op rc's en alles wat in de smartshop te verkrijgen is na) illegaal zijn. Nu is een ayahuasca ceremonie net een tikje anders dan een lijntje coke maar verboden of niet verboden, het wordt toch wel gebruikt :)
Klik om te vergroten...

Dat is waar natuurlijk! Aan de andere kant, meedoen met een illegale ceremonie wordt toch lastiger denk ik dat een lijntje coke in je neus wegwerken.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik snap gelijke monikken gelijke kappen. Maar waarom zou het aanbidden van een entiteit als god, allah etc. anders zijn dan het contact maken met je innerlijke god via een drankje? Ik ben voor legalisering van alle drugs. De meeste drugs zijn dan wel bij de wet verboden, maar dat betekent niet dat ik het daar dan ook mee eens zou moeten zijn. Legalisering van Santo Daime's Ayahuasca gebruik zou een klein stapje naar een (toegegeven op dit ogenblik utopische) totale legalisering van alle drugs kunnen zijn. Algehele legalisering zal nooit ineens gaan, maar altijd met heel kleine stapjes. Legalisering van SD kan zo'n klein stapje zijn. Dat SD's Ayahuasca nu verboden wordt is ingegeven door havikken die tegen alle drugs zijn. Als een sperciboon een drug zou zijn zouden ze daar ook tegen zijn. En als ze die bij de wet gaan verbieden, moet ik het er dan ook mee eens zijn?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik gun het die mensen wel om hun ceremonies en religie uit te oefenen, maar als dat tegen de wet ingaat, dan begin je dus uitzonderingen te maken en denken anderen "hee, dan mogen wij ook". Het verliest dan allemaal zijn betekenis.
Klik om te vergroten...
Gebruik jij dan alleen legale drugs? Wet is wet... :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
שמש zei:
Gebruik jij dan alleen legale drugs? Wet is wet... :wink:
Klik om te vergroten...
Nope :sweatsmile:

Maar ik vind wel dat er verschil is tussen een individu die er voor kiest eens een wet te overtreden en mensen die vanuit hun functie een wet horen te handhaven en dat niet doen. Wetten zullen altijd overtreden worden, maar als de autoriteiten zelf al geen respect hebben voor de wet handhaven, dan is er echt iets goed mis en kun je die wetten net zo goed niet instellen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is diep triest.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."