Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe Cash en Coke Antwerpen in de greep krijgen 'De haven is zo lek als een vergiet'

Hoe Cash en Coke Antwerpen in de greep krijgen 'De haven is zo lek als een vergiet'

53 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
heyol zei:
Legalisering EN heel veel inzetten op het informeren van jongeren over de gevaren van drugs lijkt me de beste optie.
Probleem is dat je met het legaliseren van iets het signaal geeft dat het plots 'niet meer zo gevaarlijk is', daarom is het belangrijk om de mensen - en vooral de jongeren - voor te lichten over drugs.
Klik om te vergroten...
Je kunt op heel veel manieren legaliseren.
We zijn gewend om bij het woord 'legaliseren' te denken aan de manier waarop we het met alcohol doen. Dus je mag op vrijwel elke hoek van de straat ongelimiteerde hoeveelheden alcohol kopen of verkopen en je mag zelfs 's nachts alcohol bezorgen bij mensen thuis. Er mag reclame gemaakt worden en grote multinationals die alcohol produceren mogen lobbyen bij onze politici.

Ik ben totaal geen voorstander van zo'n neo-liberale manier van legaliseren. Ik denk dat de overheid wel wat moet doen om burgers te beschermen tegen de winsthonger van bedrijven die winst willen maken ten koste van de volksgezondheid.

Hóe je het wel moet aanpakken zal flink verschillen per middel. Zo is ons coffeeshopmodel al best aardig vind ik: je mag alleen naar binnen als je 18 jaar oud bent, coffeeshops mogen geen reclame maken, ze mogen geen andere middelen verkopen, ze zijn verplicht om aan de gemeente geld te betalen voor drugs- en verslavingspreventie en (in sommige gemeentes) moet het personeel trainingen volgen over verslavingspreventie en productkennis.
Alleen de achterdeur moet nog goed geregeld worden, met legale bedrijven die de kwaliteit van hun product moeten leveren en etiketten op de producten moeten zetten waarop staat uitgelegd wat er precies in zit.

Cocaïne is in dat opzicht best een lastig middel om te reguleren, omdat het zo verslavend is. Tegelijkertijd is er wel grote vraag naar cocaïne, dus als je die niet serieus neemt dan bellen mensen toch wel een dealertje.
Ik zie zelf in dat opzicht wel mogelijkheden met cocablad. Daarin zit ook cocaïne, maar het wordt niet in één keer heel snel opgenomen in het brein. Daardoor krijg je van cocablad meer een milde stimulans die aangenaam kan zijn voor sociale situaties. Cocablad is ook veel minder slecht voor de gezondheid. Gek genoeg staat cocablad wel op Lijst 1 van de Opiumwet als harddrug. Dus officieel is cocablad net zo gevaarlijk als cocaïne...

Nouja, daar moet dus vooral verschil in komen. Dat de risico's van de middelen ook corresponderen met het beleid wat erop gevoerd wordt. Want dat is nu totaal niet het geval.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
De bevoegde havenschepen te Antwerpen kan De Wever misschien op andere gedachten brengen.

Dit om te illustreren dat cocaïne overal zit, en dus ook in zijn partij.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Bart de Wever spreekt van een Nederlandse erfschuld, maar hij vertelt er niet bij dat de zero-tolerance waar hij zo'n voorstander van is helemaal niet heeft geleid tot minder coke, duurdere coke of minder gebruikers. Wel heeft het geleid tot een negatieve spiraal van steeds afschuwelijker geweld. Je kunt criminelen daarvan de schuld geven. Maar misschien moeten pro-criminaliseerders toch nog eens even nadenken hoe het komt dat hun beleid geen enkele van de officiële doelstellingen heeft behaald.
Klik om te vergroten...

Ik heb vorig week nog aan twee rabiate voorstanders van de war on drugs gevraagd of ze me een land kunnen aanwijzen waar die succesvol is gebleken. Nog steeds geen antwoord ontvangen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
C-Man zei:
De bevoegde havenschepen te Antwerpen kan De Wever misschien op andere gedachten brengen.

Dit om te illustreren dat cocaïne overal zit, en dus ook in zijn partij.
Klik om te vergroten...
Volgens mij draait het drugsverbod gewoon om het verkrijgen van macht. Dus we kunnen lullen over volksgezondheid en inefficiëntie of oneerlijkheid wat we willen. Maar dat heeft helemaal geen nut. Bart de Wever is gewoon een xenofobe en machtsgeile technocraat die in het drugsbeleid een kans ziet om zichzelf te verheffen boven de rest.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Volgens mij draait het drugsverbod gewoon om het verkrijgen van macht. Dus we kunnen lullen over volksgezondheid en inefficiëntie of oneerlijkheid wat we willen. Maar dat heeft helemaal geen nut. Bart de Wever is gewoon een xenofobe en machtsgeile technocraat die in het drugsbeleid een kans ziet om zichzelf te verheffen boven de rest.
Klik om te vergroten...

Dat laatste doet hij eigenlijk al van toen hij bekend werd.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6

Jonges jonges toch. :nerd:
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#7
En nu doet hij weer aan doemdenken in Het Laatste Nieuws.

:sleeping:
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#8
www.hln.be

Bart De Wever over drugstesters voor festivals: “Zoveelste stap in verkeerde richting”

Antwerps burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever is niet te spreken over de plannen van een team onderzoekers om een NarcoReader, een toestel dat binnen de minuut drugs analyseert, op de markt te brengen. “In Antwerpen zullen we dit soort testers nooit toestaan”, schrijft hij op Twitter.
www.hln.be www.hln.be

Onze geliefde burgervader is tegen de narcoreader, een systeem dat binnen de minuut drugs analyseert...
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nice artikel man, zo'n test moeten ze overal hebben.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#10
heyol zei:
Nice artikel man, zo'n test moeten ze overal hebben.
Klik om te vergroten...

Ja toch.

Ik zie het al voor me: Het jaar is 2030. In gans Europa zijn op zijn minst softdrugs volledig legaal gemaakt, behalve in België, Hongarije en Polen. :smirk:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik dacht dat De Wever net een wat realistischer inslag begon te krijgen.
www.volkskrant.nl

De burgemeester van Antwerpen denkt aan legalisering cocaïne

Burgemeester Bart De Wever van Antwerpen noemt het ‘een optie’ dat zijn stad de strijd tegen de aanvoer van cocaïne opgeeft. ‘Het kan zijn dat je moet vaststellen dat we dit niet aankunnen. Dan moet je het opgeven, hè.’
www.volkskrant.nl www.volkskrant.nl
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#12
BDW had nadien gezegd dat men z'n woorden uit de context had getrokken bij die uitspraak...
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Emo-calimero:

www.hln.be

De Wever over infiltratie drugsbendes in Antwerpen: “Ik bleek op de foto te staan met de 'kingpin’ van zo’n clan”

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) spreekt in een interview met De Tijd openlijk over infiltratie van de drugsbendes in de haven en in zijn stad. “Ik heb het al meegemaakt dat ik op de foto bleek te staan met de ‘kingpin’ van zo’n clan.”
www.hln.be www.hln.be

Heb hem op Twitter gevraagd of hij één land kan opsommen waar zijn geliefde "war on drugs" een succes is gebleken. Nog steeds geen antwoord ontvangen...
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Natuurlijk niet, politiekers reageren enkel op argumenten waar ze een cheap gotcha-argument kunnen op terugtweeten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."