Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMarieke was verslaafd aan lachgas

Marieke was verslaafd aan lachgas

24 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zeehond zei:
‘Zeehond laat ze lekker doen en lullen in Den Haag en trekt lekker z’n eigen plan’ 😘
Klik om te vergroten...
Rutte leest mee hè!!
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2

Lachgas niet verslavend? Marieke kon een paar weken na eerste ballon niet meer zonder​


Een ballon lachgas


Het begon met twee ballonnetjes op een huisfeestje bij vriendinnen. Na een paar maanden werden de slagroompatronen vervangen door een lachgastank met 250 ballonnen en zat ze de hele nacht in de auto door te halen.
Marieke (21) uit Rotterdam heeft twee jaar lang obsessief lachgas gebruikt. En wie durft te beweren dat het spul niet verslavend is, die lacht ze midden in het gezicht uit. Zij weet beter. Na een behandeling in een afkickkliniek is ze clean. “Maar,” zegt ze, "ik wou dat ik er nooit aan was begonnen.”
Marieke is niet haar echte naam. Vanwege het stigma wil ze anoniem blijven. Toch wil ze graag haar verhaal doen om jongeren te waarschuwen voor de gevaren van lachgas.

Uit verveling​

Haar eerste kennismaking met lachgas was twee jaar geleden. “Door corona lag alles stil. De clubs waren gesloten, terrassen waren dicht. Dus we gingen naar huisfeestjes. Daar was eigenlijk altijd lachgas. Ik gebruikte dat nooit, ook geen andere drugs, alleen alcohol. Uit verveling heb ik het toen een keer geprobeerd in plaats van alcohol, omdat je dan nog kan rijden, je wordt na een ballonnetje weer een soort van nuchter.”
Al snel kon ze niet buiten de kick van de ballonnen en ging ze steeds vaker gebruiken. Eerst alleen nog de weekenden, maar later ook doordeweeks. “Ik had toen nog niet door dat ik verslaafd aan het raken was, maar als ik dan dagen niet had gebruikt, kreeg ik zweethanden en tintelingen in mijn voeten en handen.”
Lachgaspatronen en ballonnen


De hele nacht door​

Als Marieke terugkijkt naar haar gebruik, dan denkt ze dat ze binnen een paar weken verslaafd is geraakt. Haar leven veranderde in rap tempo. Ze vervreemde van haar ouders en vriendinnen. “Doordeweek gebruikte ik lachgas van 21 uur ‘s avonds tot vijf uur ‘s ochtends. Dan kwam ik thuis om twee uurtjes te slapen en dan ging werken (afwisselend in de thuiszorg en de horeca, red.). Dan kwam ik ‘s middags om vier uur thuis. Er viel geen gesprek met mij te voeren, ik was gewoon helemaal vlak en geïrriteerd, je kon niks zeggen, iedereen deed alles fout.”
De relatie met haar ouders en vriendinnen verslechterde. Daarnaast ontwikkelde Marieke een sociale angst en kreeg ze paniekaanvallen. Hierdoor durfde ze niet meer naar school en stopte ze met de opleiding die ze met veel enthousiasme was begonnen.
Ze kwam in een vicieuze cirkel terecht. Als ze lachgas gebruikte, voelde ze zich uitbundiger en durfde ze meer. “Ik ben van mezelf best wel onzeker. Ik dacht, oké mensen vinden mij dan leuker als ik gebruik. Maar dan was het gas uitgewerkt en dan dacht ik: wat nu?” En zo raakte ze gevangen in die verslaving die onschuldig begon en bijna twee jaar duurde.
Lachgas patronen


De afkickkliniek waar Marieke twee maanden intern verbleef is Brijder Jeugd in Den Haag. Het is de eerste kliniek in Nederland die een speciaal lachgasteam heeft opgericht voor de behandeling van lachgasproblematiek.
“Maar het zou me niet verbazen als dat er binnenkort meer worden, bijvoorbeeld in Amsterdam waar het probleem ook heel groot is. “ Aan het woord is Gwen van Rooij, de behandelaar van Marieke. Brijder Jeugd is pas een jaar actief met de behandeling van mensen met een lachgasverslaving. In een jaar tijd zijn ze van enkele naar veertig patiënten gegaan.

In coma​

Dat is nog maar een topje van de ijsberg volgens Van Rooij. “De meeste verslaafden die aankloppen, haken af na een intakegesprek. Zelfs als ze bijvoorbeeld in coma zijn geraakt door hun gebruik of andere heftige gevolgen hebben meegemaakt, zie je dat ze niet doorzetten.”
“Het lastige is dat de gevolgen verdwijnen zodra het gas uit het lijf is,” verklaart Van Rooij. “Ik heb patiënten gehad die verlamd zijn geraakt door hun gebruik en zelfs maanden hebben moeten revalideren. Als je dan tegen ze zegt: dat kan zó weer gebeuren, dan zeggen ze ‘ik stop’, maar ze staan nog niet buiten of ze gebruiken alweer.”
Lachgas


Lachgas kan veel schade veroorzaken in het lichaam. Van Rooij: “Het remt de werking van vitamine B12, waardoor de zogenoemde kussentjes om je zenuwen verdwijnen die zorgen weer voor een goede informatieoverdracht. Het kan coma, verlamming en zelfs een dwarslaesie veroorzaken. Daarnaast kan het erectieproblemen geven. En verder zie je veel derdegraads brandwonden aan armen en benen door tanks die tegen hun lijf aankomen.” Psychiatrische symptomen die de behandelaar ziet, zijn: verwarring, achterdocht en suïcidaal gedrag.

Grote kans op terugval​

Het aantal verslaafden dat de kliniek weet te vinden is dus nog klein, maar mensen die behandeld zijn, hebben ook nog eens een grote kans op terugval. “Die kans is extreem groot”, zegt behandelaar Gwen van Rooij. Exacte cijfers kan ze niet noemen omdat die nog niet beschikbaar zijn vanwege het relatief korte bestaan van de behandeling.
Marieke is inmiddels afgekickt. Ze heeft haar leven op de rit. Het contact met haar ouders en vriendinnen is verbeterd, ze volgt therapieën om van haar onzekerheid af te komen en haar zelfbeeld te verbeteren. Verder is ze met een nieuwe opleiding begonnen. In de kliniek heeft ze geleerd om verleidingen te herkennen en te weerstaan, zoals oefenen in ‘nee’ zeggen in een auto met een lachgastank, waarbij een acteur haar probeert over te halen om nog één keer een ballonnetje te nemen. Marieke: “Ik kan nu sterk nee zeggen tegen mensen die mij proberen te manipuleren. Dus ik ben er van overtuigd dat ik het nooit meer ga gebruiken.“
Tegen jongeren zou ze willen zeggen: "Begin er niet aan, het is niet onschuldig. Lachgas is echt heel slecht, mensen weten niet dat je van een paar ballonnetjes verslaafd kan raken. Als je er een paar doet, kun je niet meer stoppen." En voor de overheid heeft ze ook een boodschap: “Het moet verboden worden uit clubs. Het slaat nergens op dat je in clubs voor vijf euro een ballon kan kopen. Het is ook niet nodig, met een drankje kun je het ook heel gezellig hebben.”

Er is een landelijk lachgasverbod in de maak. Dit had 1 juli 2022 moeten ingaan, maar is verschoven naar 1 januari 2023. Eerder werd de datum al een keer opgeschoven.

www.rijnmond.nl

Lachgas niet verslavend? Marieke kon een paar weken na eerste ballon niet meer zonder

Het begon met twee ballonnetjes op een huisfeestje bij vriendinnen. Na een paar maanden werden de slagroompatronen vervangen door een lachgastank met 250 ballonnen en zat ze de hele nacht in de auto door te halen.
www.rijnmond.nl www.rijnmond.nl
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar ik vond lachgas 3 keer niks , gelukkig maar.
Er zijn wat mensen in mijn omgeving die lachgas tof vonden maar na een paar maanden waren zij al klaar mee. Volgens mij is dit spulletje meer populair bij de jongeren dan bij de bejaarden zoals ik.
m
mitchieeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik vind het ook wel vrij verslavend spul, echter alleen als je eraan zit de dag erna heb ik eigelijk geen trek erin, maar ik weet welm als ik er 1 neem dat ik niet zomaar stop..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Je kan overal verslaafd aan raken, maar lachgas is van zichzelf niet verslavend...

En lachgas gebruiken als sociaal smeermiddel? Hoe dan? Met een infuus aangesloten op een NOS tank? Dat spul werkt net een minuut... Niet dat ik dan andere middelen aanraad, maar dit klinkt naast extreem ongezond ook compleet onpraktisch...
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#6
HappyMind zei:
Rutte leest mee hè!!
Klik om te vergroten...
Fuck De Hele Teringzooi meneer Rutte 😘
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Daarnet een item in het nieuwsbericht op de Belgische radio.

Lachgas vanaf 1 Januari verboden in Nederland.



Ja, zeg anders meteen letterlijk dat alle Belgen best nog voorraad inslaan. 😂😂
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Lachgas vanaf 1 Januari verboden in Nederland.
Klik om te vergroten...
Klopt, ik plaats ook net een berichtje.
Ga zeker heel wat tanks inslaan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeehond zei:
Klopt, ik plaats ook net een berichtje.
Ga zeker heel wat tanks inslaan.
Klik om te vergroten...
Ja @HappyMind je lacht wel, want je weet dat ik het doe 🤣🤣🤣🤣
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zeehond zei:
Ja @HappyMind je lacht wel, want je weet dat ik het doe 🤣🤣🤣🤣
Klik om te vergroten...
Hahaha nieuw krantenkop "Zeehond is verslaafd aan het inslaan van lachgas tanks"
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
HappyMind zei:
Hahaha nieuw krantenkop "Zeehond is verslaafd aan het inslaan van lachgas tanks"
Klik om te vergroten...
‘Zeehond laat ze lekker lullen in Den Haag en trekt lekker z’n eigen plan’ 😘
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeehond zei:
Fuck De Hele Teringzooi meneer Rutte 😘
Klik om te vergroten...
Boeiûh. Maar nu even on topic aub
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#13
HappyMind zei:
Boeiûh. Maar nu even on topic aub
Klik om te vergroten...
Marieke's verslaving is de schuld van Rutte! Alles is de schuld van Rutte! Oprutte!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
HappyMind zei:
Rutte leest mee hè!!
Klik om te vergroten...
Rutte kijkt en luistert mee vanuit de tijdens de corona afleiding opgehangen 5G torens en verplichte hoogsensitieve rookmelders in huurwoningen.

En straks, wanneer we ons laten chippen, is Rutte overal, ook ín je hoofd.

Je zal niets meer hebben, ook geen privacy. Maar je zult gelukkig zijn.

:sweatsmile:
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Omdat Marieke er dus niet tegen kan mag niemand het dus meer?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casrus zei:
Omdat Marieke er dus niet tegen kan mag niemand het dus meer?
Klik om te vergroten...
Zo gaat dat meestal hè. Omdat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan, moet het verboden worden voor iedereen.

Ik weet nog in 2008, dat paddo's verboden werden. Eerst haalden we gewoon een bakje paddo's in de smartshop. Maar toen sprong een (Franse?) toerist in Amsterdam geloof ik tijdens een trip van een balkon of zo (weet het precieze verhaal niet en geen zin om het op te zoeken) en toen mocht niemand het meer. Ware het niet dat truffels exact dezelfde werkzame stof bevatten en je net zo goed laten trippen. En dat je ook gewoon wel paddo kweekbakken mag kopen en thuis paddo's mag kweken, maar dat even terzijde... (drugsbeleid is a joke....)

That's life, mensen die niet met dingen om kunnen gaan, die het verpesten voor de rest. :)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
That's life, mensen die niet met dingen om kunnen gaan, die het verpesten voor de rest. :)
Klik om te vergroten...
Alcohol en auto's en vuurwapens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casrus zei:
Alcohol en auto's en vuurwapens.
Klik om te vergroten...
Je moet wat brood en spelen hebben om de massa tevreden te houden, de werkmieren moeten zich kunnen verplaatsen en oorlog is lucratief.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Mindless ik ga het nog meemaken dat alcohol in de boe sfeer komt als tabak nu.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Don Draper zei:
@Mindless ik ga het nog meemaken dat alcohol in de boe sfeer komt als tabak nu.
Klik om te vergroten...
Maar tabak is een tijdje meer taboe geweest en toen werd het weer minder taboe en gingen mensen weer meer roken. In mijn beleving...

Imo is het allemaal een veel dieper probleem. Mensen zoeken wanhopig naar middelen om hun bestaan draaglijk te maken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."