Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsketamine blaasproblemen

ketamine blaasproblemen

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit is niet alleen bij ketamine maar waarschijnlijk bij de hele reeks arylcyclohexylamines!

Groene thee of EGCG kan beschermend werken voor de blaas volgens een studie in ratten.

Linkie naar de studie : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879522615004157
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
zag dit voorbij komen, best erg
eenvandaag.avrotros.nl

Grote zorgen om stijgend aantal jonge blaaspatiënten door gebruik ketamine: 'Bij sommigen moeten we de blaas eruit halen'

Urologen maken zich zorgen over de toename van jongeren met ernstige blaasproblemen, veroorzaakt door een ketamineverslaving. Ziekenhuizen zien soms tientall...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
P
PotvizLid
01-01-2024, 00:00
#3
snorlax zei:
Dit is niet alleen bij ketamine maar waarschijnlijk bij de hele reeks arylcyclohexylamines!

Groene thee of EGCG kan beschermend werken voor de blaas volgens een studie in ratten.

Linkie naar de studie : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879522615004157
Klik om te vergroten...
De hele reeks is ver overdreven. De kern structuur van deze toxiciteit is echt een (des)-PCE groep. Van bijv PCP en xMXE reeksen is het bijna geen gevaar, ook Opioïde arylcyclohexylamines zoals Bromadol, 3HO-PCP derivaten hebben geen negatieve uitwerking op de blaas.

ketamine zichzelf wordt pas schadelijk na intensief gebruik, dag in dag uit voor maanden. Het toxicologisch profiel van ketamine is best geruststellend, het is wederom de media die het laat lijken dat als je 1x ketamine doet, je blaas al meteen dood is.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Potviz zei:
ketamine zichzelf wordt pas schadelijk na intensief gebruik, dag in dag uit voor maanden. Het toxicologisch profiel van ketamine is best geruststellend, het is wederom de media die het laat lijken dat als je 1x ketamine doet, je blaas al meteen dood is.
Klik om te vergroten...
Das precies nie wat er staat he...

"Een groeiende groep jongeren gebruikt de partydrug ketamine dagelijks en loopt daarbij een ernstige blaasontsteking op, wat vaak gepaard gaat met helse pijnen. Bij langdurig overmatig gebruik van het verdovingsmiddel lopen gebruikers bovendien risico op een zogenoemde 'ketamineblaas', die soms zelfs verwijderd moet worden."

Het gaat juist over de groep met jongeren die keta intensief gebruiken... Staat letterlijk in de eerste alinea haha. En ik denk een goede terechte waarschuwing, want er wordt vrij licht over keta gedaan in het algemeen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Das precies nie wat er staat he...

"Een groeiende groep jongeren gebruikt de partydrug ketamine dagelijks en loopt daarbij een ernstige blaasontsteking op, wat vaak gepaard gaat met helse pijnen. Bij langdurig overmatig gebruik van het verdovingsmiddel lopen gebruikers bovendien risico op een zogenoemde 'ketamineblaas', die soms zelfs verwijderd moet worden."

Het gaat juist over de goeie de groep die keta intensief gebruiken... Staat letterlijk in de eerste alinea haha. En ik denk een goede terechte waarschuwing, want er wordt vrij licht over keta gedaan in het algemeen.
Klik om te vergroten...

Ja, goed ik vraag me wel af hoe men weet dat er meer en meer jongeren zijn die dit dagelijks gebruiken. Dat het een drug is die al enige tijd in opgang is, en misschien zelfs coke zal voorbijsteken qua populariteit, klopt natuurlijk.

Alleen stel ik me altijd vragen bij dit soort van dramatische berichten.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lemmy zei:
Ja, goed ik vraag me wel af hoe men weet dat er meer en meer jongeren zijn die dit dagelijks gebruiken
Klik om te vergroten...
Zal wel iets te maken hebben met de hoeveelheid jongeren die met klachten bij de artsen komen hé...
"Ziekenhuizen zien soms tientallen jonge patiënten meer binnenkomen, blijkt uit een rondgang van EenVandaag langs 10 ziekenhuizen."

Lemmy zei:
Alleen stel ik me altijd vragen bij dit soort van dramatische berichten
Klik om te vergroten...
Ik vraag me altijd af of jullie de berichten zelf wel lezen😂 Want kritisch bevragen is goed hoor, absoluut! Maar de vragen die jullie veelal stellen staan er gewoon letterlijk... 1vandaag heeft behoorlijk goede onderzoeksjournalisten die zich aan de mediacode houden, in tegen stelling tot een heleboel andere hoeken van de journalistiek, dus trek ik minder in twijfel.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dus ja toch nog maar een keer deze oproep lieve meeeeenseeee
ljuv zei:
Lees meer dan alleen de krantkoppen - lees ook die godverdomme eerste zin, en verder, voor je meningen of vragen stelt.
Klik om te vergroten...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Dus ja toch nog maar een keer deze oproep lieve meeeeenseeee
Klik om te vergroten...
This girl is on fire 🧨
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jep, toen ik in het ziekenhuis kwam met mijn Ketamine blaas was ik de eerste. Toen ik klaar was met mijn behandelingen vertelde het ziekenhuis mij dat ze met bosjes uit de lucht komen vallen nu…

Zeker iets om over na te denken. Het wordt nog teveel verheerlijkt, die Ketamine.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
Zeker iets om over na te denken. Het wordt nog teveel verheerlijkt, die Ketamine.
Klik om te vergroten...
Dit🙌🏻

En eerlijk is eerlijk, ik vind het ook heerlijk (met matig gebruik). Maar ik denk dat dit wat Spyro heeft meegemaakt en in het artikel wordt omschreven, veel en veel te weinig bekend is bij experimenterende jongeren.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#11
gekkemanlol zei:
zag dit voorbij komen, best erg
eenvandaag.avrotros.nl

Grote zorgen om stijgend aantal jonge blaaspatiënten door gebruik ketamine: 'Bij sommigen moeten we de blaas eruit halen'

Urologen maken zich zorgen over de toename van jongeren met ernstige blaasproblemen, veroorzaakt door een ketamineverslaving. Ziekenhuizen zien soms tientall...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
Klik om te vergroten...
Ik verbaas me erover dat je dit überhaupt op dagelijkse basis kan gebruiken. Buiten het feit dat het magische gevoel na structureel gebruik verdwijnt, word je er ook gewoon een dwaas van. Eerlijk is eerlijk: ik heb het de afgelopen weken/maanden teveel gebruikt. Ik hield mezelf voor eens in de maand te gebruiken: de afgelopen 4 weken heb ik het 1x per week gebruikt, wat regelrechte red flags zijn. Daarom ben ik ook blij dat ik dit zie.

Gelukkig heb ik geen cravings, de situatie dat ket voorhanden ligt doet zich simpelweg te vaak voor. Kappen nu. :)
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Zal wel iets te maken hebben met de hoeveelheid jongeren die met klachten bij de artsen komen hé...
"Ziekenhuizen zien soms tientallen jonge patiënten meer binnenkomen, blijkt uit een rondgang van EenVandaag langs 10 ziekenhuizen."


Ik vraag me altijd af of jullie de berichten zelf wel lezen😂 Want kritisch bevragen is goed hoor, absoluut! Maar de vragen die jullie veelal stellen staan er gewoon letterlijk... 1vandaag heeft behoorlijk goede onderzoeksjournalisten die zich aan de mediacode houden, in tegen stelling tot een heleboel andere hoeken van de journalistiek, dus trek ik minder in twijfel.
Klik om te vergroten...

Nou ja wat jij wil.

Ik heb gewoon moeite met te geloven dat er een overweldigend aantal jongeren elke dag Ketamine gebruikt.

Dat het in opmars is, staat daarentegen buiten kijf.

Zo duidelijker?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#13
CuriousExplorer zei:
This girl is on fire 🧨
Klik om te vergroten...

Dat valt wel mee.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
ljuv zei:
Zal wel iets te maken hebben met de hoeveelheid jongeren die met klachten bij de artsen komen hé...
"Ziekenhuizen zien soms tientallen jonge patiënten meer binnenkomen, blijkt uit een rondgang van EenVandaag langs 10 ziekenhuizen."


Ik vraag me altijd af of jullie de berichten zelf wel lezen😂 Want kritisch bevragen is goed hoor, absoluut! Maar de vragen die jullie veelal stellen staan er gewoon letterlijk... 1vandaag heeft behoorlijk goede onderzoeksjournalisten die zich aan de mediacode houden, in tegen stelling tot een heleboel andere hoeken van de journalistiek, dus trek ik minder in twijfel.
Klik om te vergroten...

Tientallen meer wil niet zeggen dat die bepaalde jongeren dat dagelijks gebruiken. Het wil wél zeggen, nogmaals, dat het "in" is.

Vond het persoonlijk een geweldige ervaring, omdat ik goed werd ingelicht dat je NOOIT dezelfde grote lijnen als bij C mag gebruiken.

Het zalige, maar sterke, effect dat zo'n beetje al gaf... kun je nagaan wat het met een mens doet als je er ook maar 'n beetje over gaat.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lemmy zei:
Dat er een overweldigend aantal jongeren elke dag Ketamine gebruikt.
Klik om te vergroten...
Maar dat staat er niet haha

Lemmy zei:
Dat het in opmars is, staat daarentegen buiten kijf.
Klik om te vergroten...
Dit staat er, en dat daar zorgen over zijn bij artsen OMDAT er tientallen jongeren meer met problemen (die alleen bij overmatig gebruik optreden) in het ziekenhuis terrecht komen.

Lemmy zei:
Tientallen meer wil niet zeggen dat die bepaalde jongeren dat dagelijks gebruiken. Het wil wél zeggen, nogmaals, dat het "in" is.
Klik om te vergroten...
Maar dat staat ook gewoon nergens lieve Lemmy... Ook al kom je niet in het ziekenhuis van eens in de zoveel tijd een beetje keta dus, ja, kun je dat wel veronderstellen. Over cijfers zeggen ze louter dit:
"Kwart krijgt problemen
En ze is lang niet de enige met ernstige blaasproblemen door ketamine. Een op de vier gebruikers krijgt ermee te maken. Uit cijfers van het Trimbos Instituut blijkt dat in 2020 zo'n 130.000 mensen in Nederland de partydrug gebruikten. Urologen schatten dat dat aantal de afgelopen 2 jaar verder is toegenomen."

Lemmy zei:
Vond het persoonlijk een geweldige ervaring, omdat ik goed werd ingelicht dat je NOOIT dezelfde grote lijnen als bij C mag gebruiken.

Het zalige, maar sterke, effect dat zo'n beetje al gaf... kun je nagaan wat het met een mens doet als je er ook maar 'n beetje over gaat.
Klik om te vergroten...
I know, ik ook! Maar ook bij een geweldige drug mag voor de geweldige gevaren worden gewaarschuwd.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#16
Potviz zei:
De hele reeks is ver overdreven. De kern structuur van deze toxiciteit is echt een (des)-PCE groep. Van bijv PCP en xMXE reeksen is het bijna geen gevaar, ook Opioïde arylcyclohexylamines zoals Bromadol, 3HO-PCP derivaten hebben geen negatieve uitwerking op de blaas.

ketamine zichzelf wordt pas schadelijk na intensief gebruik, dag in dag uit voor maanden. Het toxicologisch profiel van ketamine is best geruststellend, het is wederom de media die het laat lijken dat als je 1x ketamine doet, je blaas al meteen dood is.
Klik om te vergroten...
Toch zie ik overal op psychonautwiki bij elke arylcyclohexylamines staan dat er complicaties met maag en blaas kunnen ontstaan.

Ik zie nergens een onderzoek dat zegt dat heleboel uit die reeks veilig zijn en die problemen niet hebben.
Gezien heleboel arylcyclohexylamines in de sub 10mg werken kan het goed zijn dat de schade meevalt gezien je veel minder gebruikt dan met keta of 2F-DCK.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zou de schadelijkheid van 2 fdck ketamine net zo sterk zijn als die van de beschreven ketamine?
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Zandman zei:
Zou de schadelijkheid van 2 fdck ketamine net zo sterk zijn als die van de beschreven ketamine?
Klik om te vergroten...
Het veilige antwoord lijkt mij: waarschijnlijk net zo schadelijk !

Maar echt weten zullen we het wel nooit bij gebrek aan huidig en toekomstig onderzoek.

Misschien dat 2f-dck net iets minder uitnodigt tot overmatig gebruik omdat snuiven niet de meest voor de hand liggende methode is ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat zou kunnen, ik heb deze rc altijd oraal ingenomen.
Snuiven doe ik nooit.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Maar dat staat er niet haha


Dit staat er, en dat daar zorgen over zijn bij artsen OMDAT er tientallen jongeren meer met problemen (die alleen bij overmatig gebruik optreden) in het ziekenhuis terrecht komen.


Maar dat staat ook gewoon nergens lieve Lemmy... Ook al kom je niet in het ziekenhuis van eens in de zoveel tijd een beetje keta dus, ja, kun je dat wel veronderstellen. Over cijfers zeggen ze louter dit:
"Kwart krijgt problemen
En ze is lang niet de enige met ernstige blaasproblemen door ketamine. Een op de vier gebruikers krijgt ermee te maken. Uit cijfers van het Trimbos Instituut blijkt dat in 2020 zo'n 130.000 mensen in Nederland de partydrug gebruikten. Urologen schatten dat dat aantal de afgelopen 2 jaar verder is toegenomen."


I know, ik ook! Maar ook bij een geweldige drug mag voor de geweldige gevaren worden gewaarschuwd.
Klik om te vergroten...

Het is goed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."