Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPolitie en zorg slaan alarm om 'zombiedrug' Flakka in West-Brabant

Politie en zorg slaan alarm om 'zombiedrug' Flakka in West-Brabant

53 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zelfs de GGZ en rehabs kennen flakka en andere pyros niet eens. Media sensatie en bangmakerij.
L
LucidLucy

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik bleef eigenlijk nooit bewust wakker. 'het gebeurde gewoon.' Ook al is dat nogal een wazige uitdrukking.

Maar slapen op pyro's is verdomd moeilijk. En ik kreeg het soms gewoon niet voor elkaar om die folie, het pijpje of de spuit neer te leggen. Dan wilde ik stoppen zodat ik later naar bed kon gaan, maar dat lukte niet. (Nogal verslaafd hè 😅)

Mindless zei:
Ik vraag me dan wel af... Zijn die hallucinaties nou zoveel leuker dan die je op klassieke psychedelica kunt hebben? Sure... ik snap dat het heel wat anders is, want ik heb ook (hele) milde hallucinaties door speed (en slaapgebrek) ervaren en dat is gewoon echt wat anders dan visuals op psychedelica. Maar gewoon wat betreft enorm interessante en ook mooie dingen zien, kun je gewoon psychedelica nemen, wat min of meer onschadelijk is voor je lichaam. En je hoeft er geen 4 dagen voor te wachten, maar je hebt ze na een dik uur, of zelfs in een kwestie van seconden als je aan de DMT gaat...

Ik vraag me dus echt af: wat is de reden dat men bereid is 4 dagen wakker te blijven? Is het zó veel specialer/interessanter dan wat je op psychedelica zonder fysiek gevaar/letsel kunt ervaren? Of misschien kijk ik er nu ook te rationeel naar en daarnaast: misschien zijn vele gebruikers hiervan geen gebruikers van psychedelica.
Klik om te vergroten...


De hallucinaties zijn anders wanneer je lang wakker bent. Meer zoals hallucinaties op MDMA. Ik heb het zelf maar weinig meegemaakt. Ze starten klein, dingen in je ooghoek, in de verte iets zien, etc. Maar ze worden levensecht.

Toch lijkt het mij ook niet waard hoor. En de meesten die dit deden maar nu gestopt zijn met drugs, vinden het achteraf ook waanzin.

Je moet al best ver heen zijn om dit 'leuk' te vinden denk ik.

Nee hou het maar bij psychedelica. Een stuk leuker, interessanter en gezonder. En, indien goed toegepast, kan je het nog gebruiken voor persoonlijke en/of spirituele groei.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
FredKroket zei:
Soort Telegraaf
Klik om te vergroten...
Met die T alsof Heinrich Himmler hem zelf ontworpen heeft.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Zelfs de GGZ en rehabs kennen flakka en andere pyros niet eens. Media sensatie en bangmakerij.
Klik om te vergroten...

GGD ook niet.

Vind het eigenlijk héérlijk gevraagd te worden om iedere keer een nieuwe RC (die wel echt gebruikt is bij chemsex) te beschrijven aan de medewerkers van de GGD. Lysergamiden? Nog nooit van gehoord.
Immuumonderdrukkende middelen? Nee hoor! he-le-maal niet! (uit de AIDS-tijd is nog bekend dat Heroine het immuum systeem onderdrukt, terwijl licht cocaïne gebruik het juist een boost geeft. Mij maak je niet wijs dat het voor alle RC's geen invloed heeft, en zeg anders dat je het niet bekend is).
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Lysergamiden? Nog nooit van gehoord.
Klik om te vergroten...
Dat je flakka niet kent, oké, maar een beetje dokter heeft écht wel van lysergamides gehoord.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Dat je flakka niet kent, oké, maar een beetje dokter heeft écht wel van lysergamides gehoord.
Klik om te vergroten...

Weet ook niet of ze allemaal arts zijn.

Ben overigens erg blij dat ze er zijn en ik er terecht kan, en voor een prikkie PreP krijgt en ik zeg deze dingen níet omdat ik vind dat ze het (doorgaans) niet goed doen.

Je merkt alleen wel bij RC's dat basiskennis vaak ontbreekt.

Er is bij ons overigens ook een chemsex spreekuur door MSM chemsex vrijwilligers.

Die wisten overigens allemaal niet dat je van 3MMC out kunt gaan, zoals van GHB/GBL, of ze hingen een standaardverhaal op dat je van alle drugs out kon gaan (marihuana, in normale dosissen?).

In de (seks)sauna, waar mijn vriend out ging na de eerste keer 3MMC snuiven, wist overigens wel een van de seksende heren precies wat te doen in zo'n geval. (Koude natte handdoek met ijsklontjes).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snuffelaar zei:
Zelfs de GGZ en rehabs kennen flakka en andere pyros niet eens. Media sensatie en bangmakerij.
Klik om te vergroten...
Bij mij kenden ze het wel hoor 🤷‍♂️

Niet dat ze er veel over wisten en dat ze er specifieke manieren voor hadden om mee om te gaan. Maar ook daar zagen ze steeds meer pyro verslaafden aankloppen.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flakka uitleggen is simpel,
Flakka is niks
Een woord bedacht door de Amerikaanse media als verzamel naam voor alle pyro/achtige. Wat het is ligt eraan of het een Cathinone is überhaupt en dan nog een pyro.

Ik heb in 2 klinieken gezeten en ze wisten er niks van vragen beide was het huh als je dingen opnoemt
als pyro's, pyrovalones,
nee nee,
Dat snapt niemand.
Het was:

Ken je 3-mmc?

Uuuuh jaa denk ik.


Oke nou neem dat maar dan rookbaar uit de zak gelijk en het is sterker, goedkoper en lekkerder (dopamine gaat eraan) bam flakka.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuffelaar zei:
Zelfs de GGZ en rehabs kennen flakka en andere pyros niet eens. Media sensatie en bangmakerij.
Klik om te vergroten...

De Apotheker zei:
Flakka uitleggen is simpel,
Flakka is niks
Een woord bedacht door de Amerikaanse media als verzamel naam voor alle pyro/achtige. Wat het is ligt eraan of het een Cathinone is überhaupt en dan nog een pyro.

Ik heb in 2 klinieken gezeten en ze wisten er niks van vragen beide was het huh als je dingen opnoemt
als pyro's, pyrovalones,
nee nee,
Dat snapt niemand.
Het was:

Ken je 3-mmc?

Uuuuh jaa denk ik.


Oke nou neem dat maar dan rookbaar uit de zak gelijk en het is sterker, goedkoper en lekkerder (dopamine gaat eraan) bam flakka.
Klik om te vergroten...
LucidLucy zei:
Bij mij kenden ze het wel hoor 🤷‍♂️

Niet dat ze er veel over wisten en dat ze er specifieke manieren voor hadden om mee om te gaan. Maar ook daar zagen ze steeds meer pyro verslaafden aankloppen.
Klik om te vergroten...


Ik hoor wel vaker klachten over de verslavingszorg dat sommige medewerkers (te) weinig weten over bepaalde drugs. Mensen die daarover klagen voelen zich vaak onbegrepen, en de reactie is dan al snel van 'als je dit al niet snapt dan kun je me sowieso niet helpen'.

Maar medewerkers in de verslavingszorg zijn er helemaal niet om exact te weten hoe jij drugs gebruikt. Je bent er om daarmee te stoppen. Hun expertise is jou helpen meer inzicht en controle over je gedrag te krijgen, en om daarmee gezondere keuzes te maken. Dat is heel wat anders dan hele drugsbijbels uit het hoofd kennen. Door een ultimatum te stellen van 'als je dit niet weet, dan werk ik niet meer mee', zitten de klagers zichzelf dus eigenlijk heel erg dwars.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Door een ultimatum te stellen van 'als je dit niet weet, dan werk ik niet meer mee', zitten de klagers zichzelf dus eigenlijk heel erg dwars.
Klik om te vergroten...
Dat is toch gewoon wat elke verslaafde wil. Nog even door gebruiken
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
HuisbaasBob zei:
Dat is toch gewoon wat elke verslaafde wil. Nog even door gebruiken
Klik om te vergroten...

:wink:

En het mooist is natuurlijk als het iemand anders zijn/haar schuld is dat jij weer gebruikt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Mensen die daarover klagen voelen zich vaak onbegrepen, en de reactie is dan al snel van 'als je dit al niet snapt dan kun je me sowieso niet helpen'.
Klik om te vergroten...

Ja, dat is zeker waar. En dat is niet alleen zo op een middel trouwens. Het is als verslaafde best makkelijk om te zeggen, jij hebt helemaal geen idee wat ik doormaak. Dus waarom zou jij me kunnen helpen?

Daarom zijn ervaringsdeskundigen ook zo sterk. Zeker in de beginfase van iemands herstel. Ik had die ervaringsdeskundigen in het begin ook echt nodig om vertrouwen te krijgen in de hulp die ik kreeg. Later was dat voor mij niet zozeer meer nodig omdat ik ook vertrouwen kreeg in de psychologen die geen herstellende verslaafde zijn. Sommige methodes zijn wat lastig te doorgronden. Vaak snap je achteraf pas waarom een bepaalde opdracht wordt gedaan. Maar zolang ik maar meedoe leer ik er meestal wel van.

Dit is vooral mooi te zien als je in groep therapie krijgt en een 'nieuwkomer' mag op zijn eerste dag tegen een plant aan staan praten. 😂

Maar ook later heb ik me nog weleens onbegrepen gevoeld. Zeker als het neerkomt op a-PiHP. Er is maar een select clubje dat dit kent en een groot deel heeft geen idee hoe verslavend het wel niet is. Zowel niet in de GGZ als bij meetings. Hierdoor heb ik vaak gedacht "Mijn middel is te heftig. Dit werkt niet voor mij."

Het is ook niet voor niets dat er bij CA bijv. een heel foldertje is gewijd aan 'crack'. Omdat veel mensen zulke gedachten bij dat middel ook gehad zullen hebben. Pyro's zijn nog 'te nieuw' voor zo'n foldertje. Voordat zo'n foldertje gemaakt is én is goedgekeurd door de servicestructuren, ben je zo een paar jaar verder.

Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op gedrag en denkpatronen, ongeacht het middel. Maar het kan lang duren voor dat inzicht komt.

Tenzij het echt op de detox fase aankomt. Dan maakt middel wèl uit. Dus daarvoor zou die kennis bij verslavingsinstellingen wel nuttig zijn.

Ik ben weleens benieuwd @De Apotheker en @Snuffelaar
Had bij jullie zelfs de verslavingsarts nog nooit van a-php, a-pihp, mdphp of a-pvp gehoord?

Mijn ervaring was dat de meeste psychologen of behandelaars het niet altijd kennen. Soms een enkeling. Maar de verslavingsarts wist het over het algemeen wel in mijn trajecten.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Ja, dat is zeker waar. En dat is niet alleen zo op een middel trouwens. Het is als verslaafde best makkelijk om te zeggen, jij hebt helemaal geen idee wat ik doormaak. Dus waarom zou jij me kunnen helpen?

Daarom zijn ervaringsdeskundigen ook zo sterk. Zeker in de beginfase van iemands herstel. Ik had die ervaringsdeskundigen in het begin ook echt nodig om vertrouwen te krijgen in de hulp die ik kreeg. Later was dat voor mij niet zozeer meer nodig omdat ik ook vertrouwen kreeg in de psychologen die geen herstellende verslaafde zijn. Sommige methodes zijn wat lastig te doorgronden. Vaak snap je achteraf pas waarom een bepaalde opdracht wordt gedaan. Maar zolang ik maar meedoe leer ik er meestal wel van.

Dit is vooral mooi te zien als je in groep therapie krijgt en een 'nieuwkomer' mag op zijn eerste dag tegen een plant aan staan praten. 😂

Maar ook later heb ik me nog weleens onbegrepen gevoeld. Zeker als het neerkomt op a-PiHP. Er is maar een select clubje dat dit kent en een groot deel heeft geen idee hoe verslavend het wel niet is. Zowel niet in de GGZ als bij meetings. Hierdoor heb ik vaak gedacht "Mijn middel is te heftig. Dit werkt niet voor mij."

Het is ook niet voor niets dat er bij CA bijv. een heel foldertje is gewijd aan 'crack'. Omdat veel mensen zulke gedachten bij dat middel ook gehad zullen hebben. Pyro's zijn nog 'te nieuw' voor zo'n foldertje. Voordat zo'n foldertje gemaakt is én is goedgekeurd door de servicestructuren, ben je zo een paar jaar verder.

Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op gedrag en denkpatronen, ongeacht het middel. Maar het kan lang duren voor dat inzicht komt.

Tenzij het echt op de detox fase aankomt. Dan maakt middel wèl uit. Dus daarvoor zou die kennis bij verslavingsinstellingen wel nuttig zijn.

Ik ben weleens benieuwd @De Apotheker en @Snuffelaar
Had bij jullie zelfs de verslavingsarts nog nooit van a-php, a-pihp, mdphp of a-pvp gehoord?

Mijn ervaring was dat de meeste psychologen of behandelaars het niet altijd kennen. Soms een enkeling. Maar de verslavingsarts wist het over het algemeen wel in mijn trajecten.
Klik om te vergroten...
Uit al m'n opnames kende niemand research chemicals. Was ooit eens tijdens een suïcidale periode buitengegooid uit crisisopvang omdat ze dachten dat ik speed had gebruikt vlak voordat ik binnenkwam maar ik zei dat het A-PIHP was. Teste namelijk positief op amfetamine.

Ze vonden mijn verhaal vaag en raar klinken dus vertrouwden die fuckers me niet.

Ook in rehab kende ze het niet en kreeg de stempel polyuser, 3-mmc kende ze dan weer wel.

Momenteel heb ik ambulant 1 begeleidster gespecialiseerd in synthetische drugs en zij KENT pyrovalerones. Dat is een enorme opluchting en helpt me meer met m'n herstel dan zij die dit niet kennen. Elke drug en problematiek is anders.

Je gaat niet naar de tandarts voor chemotherapie .
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:
Elke drug en problematiek is anders.

Je gaat niet naar de tandarts voor chemotherapie .
Klik om te vergroten...
Maar oncologen behandelen wel verschillende soorten kankers.

Het kan wel enigszins uitmaken of je benzo's of speed of cannabis of alcohol of GHB gebruikt; maar dat is voornamelijk in de beginfase als het gaat over ontwenning, substitutiebehandeling of specifieke gezondheidsrisico's (als je nog in gebruik bent).
Maar verder wordt verslaving gedefinieerd aan de hand van sociale problemen. Die sociale problemen kun je apart van elkaar herkennen en aanpakken. Daarvoor is onder meer zelfreflectie nodig. En dat is waar psychotherapeuten in getraind zijn. Dus is het slim om je hulpvraag zo te formuleren dat het ook aansluit bij de expertise van de behandelaar. Voor een afbouwschema moet je bij de verslavingsarts zijn, voor diagnose bij een psycholoog, voor zelfreflectie bij een psychotherapeut, voor medicatie bij de psychiater. Al die mensen kennen een stukje van de behandeling.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."