#1
Ik moet door jouw post aan de kardinale deugden denken. (Voorzichtigheid verstandigheid wijsheid).Interessante discussie!
Waar het volgens mij vaker misgaat op dit forum is dat mensen niet weten hoe ver populaire wetenschap (wat wetenschappers zeggen tegen het grote publiek) afstaat van 'echte' wetenschap (wat wetenschappers zeggen tegen elkaar). In publicaties voor het grote publiek moeten wetenschappers het complexe wetenschappelijke verhaal vereenvoudigen en daar gaat al de nodige nuance verloren. Daarnaast mogen wetenschappers in populaire publicaties veel stelliger zijn en dat zijn ze vaak ook. In de echte wetenschap is dat not done. Alles is dan een bewering die in principe weerlegt kan worden.
Neem nou dat boek van Pim van Lommel dat @Zweef hierboven aanhaalde. Dat was een publicatie voor het grote publiek, maar het artikel in The Lancet dat daaraan ten grondslag lag is in de wetenschappelijke gemeenschap neergesabeld. Het wordt aan universiteiten zelfs gebruikt als schoolvoorbeeld van hoe je geen wetenschap moet doen. Pseudowetenschap dus. Maar in de ogen van het grote publiek lijkt zo'n boek dan soms nog steeds wetenschappelijk.
Het probleem is vaak dat je om de wetenschappelijke discussie te voeren toch wat specialistische kennis nodig hebt en die kennis laat zich niet zomaar overdragen in een paar posts op een forum. Zo zie ik hier wel vaker dat mensen hele theorieën hebben gebouwd over de werking van drugs op basis van een paar losse feitjes over neurotransmitters. Vaak klopt daar weinig van. Een eerstejaars student zou er zo doorheen prikken, maar ja, misverstanden zijn hartnekkig. Zo hoor ik om de zoveel tijd die term ‘serotonineslurper’ weer. Wetenschappelijk gezien een onzinterm, maar hoe breng je dat over?
En dan is er nog een breder perspectief waar wetenschap maar één vorm van kennis is in een ruimte die ook filosofie, kunst en religie bevat. Vanuit dat perspectief kun je zelfs de waarde van wetenschappelijke kennis betwijfelen, maar daar haken de meeste mensen helemaal af.
Wat ik probeer te zeggen is dat het vaak een verwarrende discussie wordt als mensen spreken vanuit verschillende kennisperspectieven. Daarom zeg ik maar even niks over DMT en BDE 😅
Ik hecht heel veel waarde aan voorzichtigheid. Het nadeel vind ik dan wel weer dat het mensen beperkt in het vergaren van kennis...
Dus als je het zou willen om toch iets te vertellen over deze onderwerpen, dan luister ik graag! Ik begrijp wel dat er niet zoiets bestaat als 1 waarheid.