Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStervende mensen ervaren ‘nieuwe dimensies van realiteit’

Stervende mensen ervaren ‘nieuwe dimensies van realiteit’

52 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Heel goed! Maar wat bedoel je precies met 'hardnekkige mythen over DMT'? Over welke mythen hebben we het dan (en welk onderzoek had dat ontkracht? :wink: )

Nou ben ik wel benieuwd namelijk wat je wel precies bedoelt!
Klik om te vergroten...
Hardnekkige mythen zijn vooral de meer esoterische zoals dat DMT verantwoordelijk zou zijn voor je dromen en dat er veel DMT aanwezig is/vrijkomt als je geboren wordt en doodgaat.

De onderzoeken die er zijn geweest hebben over het algemeen niet specifiek gekeken naar deze exacte fenomenen maar juist naar de onderliggende factoren. Een voorbeeld daarvan is de vraag hoeveel DMT je lichaam eigenlijk zelf kan aanmaken, het antwoord daarop is dat dit in de microgram range zit, dus veel te weinig om maar enig effect te hebben wat in de buurt komt van de genoemde bijna-dood ervaringen.

Een ander onderzoek was er eentje waar er bij ratten een hartaanval werd geïnduceerd waarna de hoeveelheid DMT in hun brein werd gemeten, en wat bleek: ongeveer tweemaal zoveel DMT als normaal! Dat klonk op zichzelf veelbelovend, totdat andere wetenschappers duidelijk maakte dat vrijwel alle neurotransmitters in grotere hoeveelheden vrijkomen in zulke situaties, en tweemaal DMT in de microgram range is nog steeds te zwak voor effecten zoals genoemd bij bijna-dood ervaringen.

Qua DMT en dromen: we begrijpen een stukje van de neurochemie van dromen en serotonine wordt vaak geblokkeerd tijdens de REM-slaap. Hierdoor lijkt het erop dat er geen activatie is van 5-HT2 en daarmee speelt DMT gelijk ook geen rol meer.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Proxima zei:
Hardnekkige mythen zijn vooral de meer esoterische zoals dat DMT verantwoordelijk zou zijn voor je dromen en dat er veel DMT aanwezig is/vrijkomt als je geboren wordt en doodgaat.

De onderzoeken die er zijn geweest hebben over het algemeen niet specifiek gekeken naar deze exacte fenomenen maar juist naar de onderliggende factoren. Een voorbeeld daarvan is de vraag hoeveel DMT je lichaam eigenlijk zelf kan aanmaken, het antwoord daarop is dat dit in de microgram range zit, dus veel te weinig om maar enig effect te hebben wat in de buurt komt van de genoemde bijna-dood ervaringen.

Een ander onderzoek was er eentje waar er bij ratten een hartaanval werd geïnduceerd waarna de hoeveelheid DMT in hun brein werd gemeten, en wat bleek: ongeveer tweemaal zoveel DMT als normaal! Dat klonk op zichzelf veelbelovend, totdat andere wetenschappers duidelijk maakte dat vrijwel alle neurotransmitters in grotere hoeveelheden vrijkomen in zulke situaties, en tweemaal DMT in de microgram range is nog steeds te zwak voor effecten zoals genoemd bij bijna-dood ervaringen.

Qua DMT en dromen: we begrijpen een stukje van de neurochemie van dromen en serotonine wordt vaak geblokkeerd tijdens de REM-slaap. Hierdoor lijkt het erop dat er geen activatie is van 5-HT2 en daarmee speelt DMT gelijk ook geen rol meer.
Klik om te vergroten...
Chill, thanks!

Zulk onderzoek naar DMT in het brein van stervende muizen heb ik ook wel eens gelezen ja. Sowieso best een onethisch onderzoek eigenlijk. Maar ok.
Kritische vraag wel: hoezo zouden microgrammen DMT onvoldoende zijn? Het gaat daarbij voornamelijk om de biobeschikbaarheid toch? Als slechts een paar moleculen DMT op precies de juiste plek worden losgelaten dan kunnen ze alsnog een prikkel doorgeven.

Overigens ben ik zelf meer van de school dat er min of meer toevallig allerlei verschillende stoffen zijn die per ongeluk receptoren in het brein kunnen activeren. Wat dat betreft is het ook beter verklaarbaar waarom zowel LSD als DMT en psilocybine een vergelijkbaar effect hebben. Niet omdat die stoffen endogeen zijn, maar omdat ze lijken op boodschapperstoffen in het brein.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Kritische vraag wel: hoezo zouden microgrammen DMT onvoldoende zijn? Het gaat daarbij voornamelijk om de biobeschikbaarheid toch? Als slechts een paar moleculen DMT op precies de juiste plek worden losgelaten dan kunnen ze alsnog een prikkel doorgeven.
Klik om te vergroten...
Goede vraag!

DMT heeft een relatief lage affiniteit voor bepaalde receptoren in vergelijking met andere neurotransmitters zoals serotonine. Dit betekent dat je een hogere concentratie DMT nodig hebt om een vergelijkbaar effect te bereiken. Bovendien wordt slechts een klein deel van de DMT die in een cel wordt geproduceerd daadwerkelijk buiten de cel vrijgegeven.

Daarom zijn voor het opwekken van sterke en consistente fysiologische of psychologische effecten aanzienlijk meer DMT moleculen vereist dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is niet voldoende om slechts een paar moleculen DMT op de juiste receptoren te hebben; een veel grotere hoeveelheid is nodig voor een merkbaar effect.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo, next level dit.

Ik snap er echt helemaal niets van, maar ik ben wel geïnteresseerd! Bestaat er toevallig een samenvatting over de relatie tussen dmt, dmn, dromen, hallucinaties en bde op wetenschappelijk niveau. Het liefst in Jip en Janneke taal?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Haha ja ik denk dat @Proxima en ik het ook wel grotendeels eens zijn hoor! Maar alleen al het discussiëren over wat we wel/niet (kunnen) weten vind ik leuk en vruchtbaar.
Klik om te vergroten...
Precies dit!

Het is voor mij fijn om met een kundig persoon te kunnen sparren over dit soort onderwerpen, het brengt me altijd naar nieuwe interessante plekken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
I don’t get it
Klik om te vergroten...
Helaas
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
:wink:

www.vice.com

Mind-Blowing New Law of Physics Could Mean We Really Live in a Simulation, Physicist Proposes

“Being a simulation is a possible consequence (or conclusion)" of the proposed second law of infodynamics, physicist Melvin Vopson says.
www.vice.com www.vice.com
Klik om te vergroten...
I don’t get it
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toen ik in een coma lag (was alleen mijn lichaam die wakker werd gehouden met machines). Werd ik mee gevierd eerst naar een warm licht vreemde maar erg vredesonderhandelingen gevoel geen zorgen geen tijd of pijn. Toen werd ik wakker in een ander leven. Waar alles perfect geregeld is/was. Heb daar 2 weken geleefd, ga niet in details wordt anders een erg lang maar leuk verhaal. Toen ze me weer uit de coma wouden halen had ik veel moeite om weer terug te keren.
Dus ben zelf overtuigd dat erna de dood (veel) meer is. Was 2x echt zo goed als dood ondanks ik in de intensive care lag met veel dokters die ik om me heen zag toen ze me terug wouden halen. Zag mezelf boven het bed weer in mijn lichaam terug gaan. Lag daarna nog 2 weken in het ziekenhuis.

Anyway dit is mijn ervaring. Ben nu voor de dood niet bang maar (bijna) doodgaan is klote.

Hopelijk stel ik mensen gerust.
Had mezelf self induced coma gegeven plus heel veel meds.
Ga naar 113online.nl als je iemand nodig hebt als je erg wortelt met depressie gevoelens etc.
Peace
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
I don’t get it
Klik om te vergroten...
Laat ik eens een gokje wagen:

In die paper gaat het over het fenomeen van toenemende informatie en complexiteit in ons universum. Hierdoor kom je door de toenemende complexiteit iedere keer dat je hetzelfde doet in "steeds weer nieuwe dimensies van de realiteit".

Overigens als ik die paper lees kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat hun nieuwe term "second law of infodynamics" nogal hype is en eigenlijk exact hetzelfde is als de reeds bestaande "second law of thermodynamics" maar dan met een cool Sci-Fi smaakje eraan toegevoegd. Ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat de complexiteit van dit onderwerp toeneemt waardoor het gelijk aan die wet(ten) voldoet. 😁
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Proxima zei:
Even snel samengevat uit meerdere studies die ik nog open had staan aan de hand van eerdere discussies in dit topic:


Schizofrenie/wanen

In de jaren '60 en '70 werd DMT onderzocht als mogelijk model voor schizofrenie. Eerder onderzoek toonde namelijk aan dat tijdens psychotische episodes bij schizofreniepatiënten het niveau van lichaamseigen DMT steeg, en weer daalde als hun toestand verbeterde. Dit leidde tot meer interesse in de theorie dat schizofrenie mogelijk verband houdt met stress-geïnduceerde productie van bepaalde stoffen in de hersenen, zoals DMT.

Echter, meer recente studies die cognitieve tests en hersenscans combineerden, hebben niet genoeg bewijs gevonden om te concluderen dat DMT een primaire rol speelt in schizofrenie. Sommige theorieën suggereren zelfs dat DMT een anti-angst of anti-psychotisch effect zou kunnen hebben.

Depressie

Ik kon hier niet zoveel studies over vinden.

In een studie met ratten zorgde ayahuasca ervoor dat ze een langere overlevingsdrang dan normaal hadden, wat kan worden gezien als een indicatie van depressie-onderdrukking. In een andere studie met mensen die al langere tijd ayahuasca gebruikten werd een afname gezien van hopeloosheid onder de invloed van ayahuasca (konden dus beter omgaan met die omstandigheden). En als laatste in een klinische proef met patiënten die aan depressie lijden, verbeterden de symptomen van depressie significant na een enkele dosis ayahuasca, zonder dat er manie of hypomanie optrad.

Erg weinig data dus waardoor je helaas nog geen harde conclusies over DMT en depressie kan trekken.
Klik om te vergroten...
Zooo lieeefff!! Dankjewel! 😘
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Eigenlijk gaat het hier om hoe de hersenen bewustzijn produceren, wat voor bewustzijnsstaten er zijn, en hoe we die kunnen meten.

Of je dat interessant vindt, dat is aan jou. Ik ken genoeg mensen die zichzelf willen voorhouden dat hun perceptie gewoon de realiteit is, want anders vinden ze het maar eng dat ze aan alles zouden kunnen gaan twijfelen.
Klik om te vergroten...
Jaaa idd dat vind ik heel interessant!!! Maar super ingewikkeld hé? Ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Proxima zei:
Laat ik eens een gokje wagen:

In die paper gaat het over het fenomeen van toenemende informatie en complexiteit in ons universum. Hierdoor kom je door de toenemende complexiteit iedere keer dat je hetzelfde doet in "steeds weer nieuwe dimensies van de realiteit".

Overigens als ik die paper lees kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat hun nieuwe term "second law of infodynamics" nogal hype is en eigenlijk exact hetzelfde is als de reeds bestaande "second law of thermodynamics" maar dan met een cool Sci-Fi smaakje eraan toegevoegd. Ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat de complexiteit van dit onderwerp toeneemt waardoor het gelijk aan die wet(ten) voldoet. 😁
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de uitleg!

Ik had het zo begrepen:
Volgens het artikel zegt de tweede wet van de thermodynamica dat entropie gelijk blijft of toeneemt. De tweede wet van de infodynamica zegt dat entropie gelijkt blijft of afneemt, waardoor informatiesystemen dus steeds effectiever worden. Maar misschien dat je idd door betere informatieverwerking steeds weer nieuwe dimensies van de realiteit ontdekt of zoiets? Of dat de realiteit een steeds verfijnder wordende simulatie is van complexe informatiesystemen? Heb ik het zo goed begrepen @Neo-Shulginist ?

Maar ik dacht dus echt aan Parmenides en het idee dat alles steeds verandert waardoor de werkelijkheid van moment tot moment steeds weer anders is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Bedankt voor de uitleg!

Ik had het zo begrepen:
Volgens het artikel zegt de tweede wet van de thermodynamica dat entropie gelijk blijft of toeneemt. De tweede wet van de infodynamica zegt dat entropie gelijkt blijft of afneemt, waardoor informatiesystemen dus steeds effectiever worden. Maar misschien dat je idd door betere informatieverwerking steeds weer nieuwe dimensies van de realiteit ontdekt of zoiets? Of dat de realiteit een steeds verfijnder wordende simulatie is van complexe informatiesystemen? Heb ik het zo goed begrepen @Neo-Shulginist ?

Maar ik dacht dus echt aan Parmenides en het idee dat alles steeds verandert waardoor de werkelijkheid van moment tot moment steeds weer anders is.
Klik om te vergroten...
Proxima zei:
Laat ik eens een gokje wagen:

In die paper gaat het over het fenomeen van toenemende informatie en complexiteit in ons universum. Hierdoor kom je door de toenemende complexiteit iedere keer dat je hetzelfde doet in "steeds weer nieuwe dimensies van de realiteit".

Overigens als ik die paper lees kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat hun nieuwe term "second law of infodynamics" nogal hype is en eigenlijk exact hetzelfde is als de reeds bestaande "second law of thermodynamics" maar dan met een cool Sci-Fi smaakje eraan toegevoegd. Ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat de complexiteit van dit onderwerp toeneemt waardoor het gelijk aan die wet(ten) voldoet. 😁
Klik om te vergroten...
Het ging mij meer om dat de realiteit mogelijk helemaal niet is wat die lijkt te zijn. Eigenlijk was het ook meer bedoeld als sidenote over de opmerking dat we in steeds weer nieuwe dimensies leven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."