Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoge tabaksprijzen zorgt voor meer stoppers én illegale sigaretten

Hoge tabaksprijzen zorgt voor meer stoppers én illegale sigaretten

17 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deadwing zei:
Ik heb hier nog een zakje Morning Glory liggen. Tijdje geleden al besteld maar door allerlei verhalen over buikpijn en overgeven toch nooit echt durven proberen. De trip ervaring wordt vergeleken met een milde lsd trip. Klopt dat?
Klik om te vergroten...
Ik heb geen ervaring met gebruik van de zaden als psychedelicum. 30 jaar geleden was ik het nog wel van plan ooit te proberen, maar heb het nooit gedaan. Ik vind het mooie planten als het lukt ze niet volledig op te laten vreten door slakken.

Maar ik heb vele uiteenlopende tripreports gelezen over het gebruik. Sommige 'total bliss' en andere 'verteringstelsel ongemak 2.0'.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hippie Langwaus zei:
Sommige 'total bliss' en andere 'verteringstelsel ongemak 2.0
Klik om te vergroten...
Vooral dat laatste heb ik gelezen :grin:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
nos.nl

Door hoge tabaksprijs meer rokers die stoppen, maar ook illegale pakjes

En omdat over de illegale sigaretten geen accijns wordt betaald, loopt de staatskas veel geld mis.
nos.nl nos.nl

Onze overheid loopt dus behoorlijk wat accijnzen mis door de torenhoge tabaksprijzen.
Oké de winst is dat er mensen zijn gestopt, maar als er zoveel illegale sigaretten in de omloop zijn dan kun je je je als overheid toch wel afvragen of je de juiste stappen hebt gezet.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Echt heel duur tegenwoordig. Ik denk dat ik persoonlijk uiteindelijk zeker het economische aspect van het roken kan noemen als reden dat ik ben gestopt. Maar vooral mentale en fysieke gezondheid.
Australië is koploper met belastingen op tabak als ik me niet vergis met prijzen die bijna 3x zo hoog zijn als in Nederland.
Goedkoopste landen hebben prijs per pakje dat zo'n 6x goedkoper is dan de Nederlandse..

Moeilijk verhaal, maar voor iedereen die rookt.. Leven is beter als je ermee kunt stoppen en als ik het kan, kan iedereen het!
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deze absurde prijsverhogingen zijn er met als doel dat er steeds minder mensen sigaretten gaan roken.

Ze kunnen niet ineens stoppen met het verkopen want dan zijn onder andere de economische gevolgen internationaal, te groot.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Oké de winst is dat er mensen zijn gestopt
Klik om te vergroten...
Voor mij word dit vanaf 1 juli, wanneer er niet meer in de supermarkten verkocht wordt. Geen zin om naar een speciaal zaak te gaan. tis maar goed dat ik niet in het centrum woon
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het belangrijkste resultaat van deze accijnsverhoging zal zijn dat de illegale handel explosief gaat stijgen. Hetzelfde zie je volgens mij ook al met vapes met een smaakje die verboden zijn, maar nog steeds overal “te verkrijgen” zijn.

Als niet-roker heb ik er weinig last van, behalve dat er denk ik nog meer belastinggeld naar het politie apparaat zal moeten om een slachtofferloze misdaad te bestreiden.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
JohnGalt zei:
Hetzelfde zie je volgens mij ook al met vapes met een smaakje die verboden zijn, maar nog steeds overal “te verkrijgen” zijn.
Klik om te vergroten...

Kwam er vandaag via een mede revalidant achter dat er wel nog gewoon esigaretten + vullingen hier voor zijn.

Blijkbaar mogen alleen de smaakjes niet.
Ik dacht die hele esigaret.
En volgens mij zei hij dat die alleen nog maar fysiek verkocht mogen worden ipv online
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kweek mijn eigen tabak. Slakken zijn een ramp. Vorig jaar is alles door ze vernietigd. Dit jaar gaat het ook weer moeizaam door extreme slakkenvraat.

Ik rook uitsluitend pijptabak en soms een sigaar, maar doordat er in Nederland qua accijns geen onderscheid tussen sigarettentabak en pijptabak/sigaren wordt gemaakt, is ook de pijprook hobby vreselijk duur geworden.

Bovendien is het aanbod van pijptabak in Nederland zeer beperkt. Ik ga af en toe naar Duitsland om pijptabak te kopen. Voor eigen gebruik is het toegestaan om maximaal een kilo tabak terug Nederland in te nemen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kordie zei:
nos.nl

Door hoge tabaksprijs meer rokers die stoppen, maar ook illegale pakjes

En omdat over de illegale sigaretten geen accijns wordt betaald, loopt de staatskas veel geld mis.
nos.nl nos.nl

Onze overheid loopt dus behoorlijk wat accijnzen mis door de torenhoge tabaksprijzen.
Oké de winst is dat er mensen zijn gestopt, maar als er zoveel illegale sigaretten in de omloop zijn dan kun je je je als overheid toch wel afvragen of je de juiste stappen hebt gezet.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom tabaksbedrijven per se beursgenoteerde multinationals moeten blijven. We zien de hele tijd dezelfde dynamiek: dit soort bedrijven melken de verslavende werking van nicotine compleet uit voor financieel gewin. Vaak zitten zelfs pensioenfondsen daarin met enorme investeringen. De roker mag blijven betalen voor de winstmarges. Wat de overheid daaraan doet? De roker steeds opzadelen met hogere kosten.

De tabaksbedrijven verzinnen vervolgens telkens weer andere manieren om mensen in hun greep te krijgen. Want ze weten: eenmaal verslaafd, dan heb je tientallen jaren een trouwe klant. En ze optimaliseren hun producten voor het verslaafd maken en houden van mensen.

Met andere woorden: ik vind dit een beetje raar beleid wat zich heel erg richt op het individu, terwijl er overduidelijk een systeem omheen zit wat dat individu uitbuit. Ik krijg er dus nogal het idee van naar beneden trappen bij. Misschien kunnen we er beter voor zorgen dat er structurele veranderingen worden doorgevoerd die de perverse winstprikkel weghaalt..?

Dat gezegd hebbende... het is ook erg lastig om rokers te helpen stoppen. Er wordt al veel gedaan: rookvrije scholen en bedrijven, hulp bij stoppen met roken vergoed door de verzekering, online hulp bij stoppen met roken, publiekscampagnes. Maar al dat soort maatregelen slagen er slechts in om een heel klein percentage van de rokers te laten stoppen. En vervolgens slaagt de tabaksindustrie er in om minstens zoveel jongeren aan het vapen te krijgen.

Helaas is het verhogen van de prijs een van de meest effectieve maatregelen om rokers tot stoppen te motiveren. Dus wat dat betreft snap ik dat die maatregel genomen wordt. Wel vind ik dat je ook goed moet kijken naar onbedoelde neveneffecten van zulke maatregelen. Bijvoorbeeld mensen die echt niet willen of kunnen stoppen, dat die nog wel een goede levensstandaard kunnen houden, ondanks dat ze roken. Want als mensen al hun geld kwijt zijn aan roken, dan krijgen we straks dakloze tabaksjunkies op straat? Dat zou ik niet per se een voordeel vinden..
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Ik kweek mijn eigen tabak
Klik om te vergroten...

Wow, met bladeren in een kast oid?

Neo-Shulginist zei:
De tabaksbedrijven verzinnen vervolgens telkens weer andere manieren om mensen in hun greep te krijgen. Want ze weten: eenmaal verslaafd, dan heb je tientallen jaren een trouwe klant. En ze optimaliseren hun producten voor het verslaafd maken en houden van mensen.
Klik om te vergroten...

Precies.
Hier zit het grootste probleem denk ik.
De fabrikanten bulken van het geld en het wordt met de minuut meer.

Neo-Shulginist zei:
Dat gezegd hebbende... het is ook erg lastig om rokers te helpen stoppen
Klik om te vergroten...

De vraag is of dat dat moet.
We hebben bv ook mensen die over fanatiek zijn in hun alcoholgebruik.

Neo-Shulginist zei:
Want als mensen al hun geld kwijt zijn aan roken, dan krijgen we straks dakloze tabaksjunkies op straat? Dat zou ik niet per se een voordeel vinden..
Klik om te vergroten...

Heel origineel bedacht.
Of het zover komt weet ik niet. Maar dat zal iedere dakloze zeggen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Wow, met bladeren in een kast oid?
Klik om te vergroten...
Buiten, maar het valt niet mee met de hoeveelheid slakken die verzot lijken te zijn op tabak.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Ik kweek mijn eigen tabak. Slakken zijn een ramp. Vorig jaar is alles door ze vernietigd. Dit jaar gaat het ook weer moeizaam door extreme slakkenvraat.
Klik om te vergroten...
1000007064.jpg
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hippie Langwaus zei:
Buiten, maar het valt niet mee met de hoeveelheid slakken die verzot lijken te zijn op tabak.
Klik om te vergroten...

Interessant.
Wist niet dat dat in Nederland kon.
Wel shit van die slakken
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Bekijk bijlage 60291
Klik om te vergroten...
Zo zien ze eruit als ze mijn hennep en morning glory's op hebben gegeten 🙂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kordie zei:
Interessant.
Wist niet dat dat in Nederland kon.
Wel shit van die slakken
Klik om te vergroten...
Brandaris?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hippie Langwaus zei:
Zo zien ze eruit als ze mijn hennep en morning glory's op hebben gegeten 🙂
Klik om te vergroten...
Ik heb hier nog een zakje Morning Glory liggen. Tijdje geleden al besteld maar door allerlei verhalen over buikpijn en overgeven toch nooit echt durven proberen. De trip ervaring wordt vergeleken met een milde lsd trip. Klopt dat?
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alternatief voor rokers is nog om zelf tabak te gaan verbouwen, is niet zo heel moeilijk (grootste uitdaging is om slakken op afstand te houden).
Krijg je uiteindelijk ook "eerlijker" tabak want niet gesaust en zo.
Homegrown is goud waard 😊
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."