Ik zie hier en daar in een keer veel filmpjes opduiken over 3mmc, dat volgens de NOS weer helemaal in trek is. Maar toch vindt ik dat er iets niet klopt.3mmc is jaren weg gebleven en in een keer moet t terug zijn tussen de 2mmc,2cmc en andere vriendjes? Ze laten dan heel leuk een volle bak “3mmc” zien maar vind t toch gaar. Iemand die hier wat meer over in kan lichten?
Nouja het is allebei een beetje waar.
De wetgever had gehoopt dat een verbod op 3-MMC de populariteit zou drukken; maar het gebruik is juist gestegen.
Tegelijkertijd is 3-MMC nog wel redelijk een niche-drug als je het vergelijkt met middelen zoals MDMA en cocaïne, die veel populairder is.
De NOS focust zich op actualiteit, wat betekent dat ze vrijwel alleen maar geïnteresseerd zijn in trends of afwijkende zaken. Dus dat een hele grote groep mensen altijd alcohol gebruikt, dat is normaal, dus geen nieuws. Dat een zeer kleine groep mensen die 3-MMC gebruikt iets groter is geworden, dat is anders dan normaal, dus dan is het nieuws. Zo krijg je een bias waardoor het lijkt dat er enorm veel mensen 3-MMC gebruiken. Wat dus een vertekenend beeld geeft.
Wel klopt het dat 3-MMC populairder is dan 2-MMC en 2-CMC. Dat zijn middelen die nu weliswaar door vendors flink gepusht worden (want ze willen het nog even uitverkopen voordat het allemaal verboden wordt). Maar er zijn nog niet zoveel mensen die het graag gebruiken.
Overigens blijken veel geteste samples van 3-MMC sterk vervuild. Dus het kan ook nog zijn dat mensen denken dat ze 3-MMC gebruiken, maar dat ze in werkelijkheid een willekeurig mengsel van andere cathinones innemen.