Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDiva's eerste keer XTC | Drugslab: uit 't lab

Diva's eerste keer XTC | Drugslab: uit 't lab

39 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
jackhan zei:
Ze dachten Nellie heeft een kinderstem we overtreffen dit nog even met Diva.
Dit is wel even wennen :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Ja, hahaha, dat is wel echt zo, dat stemmetje. Moest ik ook even aan wennen, als je niet beter weet denk je dat je een 10-jarige hoort. Maar in deze aflevering klinkt het geluid, zoals hierboven al gezegd, ook vaak wat vervormd, waardoor ze nóg meer als een Chip Munk klinkt. Maar als je daar even doorheen kijkt (luistert), vind ik haar toch wel een schatje. En met @Mindless eens, op mij komt Roos ook over als een heel chille presentatrice.

Oh en @OtherShore (sorry even te lui om te quoten, want ik zit al in dit venster te typen): de fifty/fifty verdeling van de dosis verbaasde mij ook!

Lijkt me niet handig. Bij XTC is de begindosis juist zo cruciaal - ik zou zeggen dat je het beste met 3/4e begint. Ik snap dat ze dit waarschijnlijk doen om het harm-reduction uitgangspunt 'je kunt altijd meer nemen, en niet minder' te laten zien, maar in het geval van XTC werkt dat gewoon niet zo lekker. Dan kickt die eerste halve dosering te laat of/en te mild in, ga je bijnemen, en dan komt een tweede halve bijneem-dosering daar te heftig bovenop, waardoor het dan ineens wat teveel wordt. Precies wat je in het filmpje dus ook ziet gebeuren.

Liever dat de eerste dosis direct goed binnenkomt (dus daarom 3/4e van de bedoelde dosis nemen), waarna je het later nog iets kan lengen met die laatste 1/4e.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Liever dat de eerste dosis direct goed binnenkomt (dus daarom 3/4e van de bedoelde dosis nemen), waarna je het later nog iets kan lengen met die laatste 1/4e.
Klik om te vergroten...
Precies, de eerste dosis moet direct goed binnenkomen. Zelf ga ik voor een eerste dosis van 2/3e en dan een booster van 1/3e 1,5 tot 2 uur later. Dat is ook het protocol van MAPS.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Lijkt me niet handig. Bij XTC is de begindosis juist zo cruciaal - ik zou zeggen dat je het beste met 3/4e begint. Ik snap dat ze dit waarschijnlijk doen om het harm-reduction uitgangspunt 'je kunt altijd meer nemen, en niet minder' te laten zien, maar in het geval van XTC werkt dat gewoon niet zo lekker. Dan kickt die eerste halve dosering te laat of/en te mild in, ga je bijnemen, en dan komt een tweede halve bijneem-dosering daar te heftig bovenop, waardoor het dan ineens wat teveel wordt. Precies wat je in het filmpje dus ook ziet gebeuren.

Liever dat de eerste dosis direct goed binnenkomt (dus daarom 3/4e van de bedoelde dosis nemen), waarna je het later nog iets kan lengen met die laatste 1/4e.
Klik om te vergroten...
Ja beetje jammer dat ze dit zo doen. Maar ook weer best typisch als ik terugdenk aan het oude Drugslab: daar deden ze dingen ook vaak niet zo handig, ondanks duidelijk goede intenties.

Dan maar hopen dat de mensen die het kijken er zelf uit opmaken dat deze manier waarop zij het doen niet zo handig is en je beter wel een voldoende begin dosering kunt hanteren.

Maar was beter geweest dat ze dit juist zelf even goed aangaven en laten zien, maar ik begrijp ook wel weer dat ze voor zo'n tv programma extra voorzichtig gaan doen. Maar dat werkt hier nou juist niet bij want dan krijg je zo'n net-niet ervaring en ga je daardoor daarna misschien teveel bij pakken zoals je zegt.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Ja beetje jammer dat ze dit zo doen. Maar ook weer best typisch als ik terugdenk aan het oude Drugslab: daar deden ze dingen ook vaak niet zo handig, ondanks duidelijk goede intenties.

Dan maar hopen dat de mensen die het kijken er zelf uit opmaken dat deze manier waarop zij het doen niet zo handig is en je beter wel een voldoende begin dosering kunt hanteren.

Maar was beter geweest dat ze dit juist zelf even goed aangaven en laten zien, maar ik begrijp ook wel weer dat ze voor zo'n tv programma extra voorzichtig gaan doen. Maar dat werkt hier nou juist niet bij want dan krijg je zo'n net-niet ervaring en ga je daardoor daarna misschien teveel bij pakken zoals je zegt.
Klik om te vergroten...

Ja echt exact dit.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Ja echt exact dit.
Klik om te vergroten...
Doet je toch wel denken: als daar even 1 bij zou zitten als ervaringsdeskundige en met voldoende kennis ervan, zouden dit soort dingen gemakkelijk onderschept kunnen worden.

Ik vind het concept en de uitwerking van Drugslab heel leuk. Het is gewoon erg vermakelijk om mensen voor het eerst een drug te zien proberen, en dat gepresenteerd door leuke hosts. Maar als ze nou nog even 1 erbij hadden achter de schermen die even zegt bijvoorbeeld: ze moet wel echt even een voldoende begin dosering nemen.

Het heet nog Drugslab ook... Een beetje research...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Doet je toch wel denken: als daar even 1 bij zou zitten als ervaringsdeskundige en met voldoende kennis ervan, zouden dit soort dingen gemakkelijk onderschept kunnen worden.

Ik vind het concept en de uitwerking van Drugslab heel leuk. Het is gewoon erg vermakelijk om mensen voor het eerst een drug te zien proberen, en dat gepresenteerd door leuke hosts. Maar als ze nou nog even 1 erbij hadden achter de schermen die even zegt bijvoorbeeld: ze moet wel echt even een voldoende begin dosering nemen.

Het heet nog Drugslab ook... Een beetje research...
Klik om te vergroten...

Joeeee ik zou er best willen werken (achter de schermen dan wel). En beetje ver weg ook vanuit het wilde Zuiden. 🙃
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Doet je toch wel denken: als daar even 1 bij zou zitten als ervaringsdeskundige en met voldoende kennis ervan, zouden dit soort dingen gemakkelijk onderschept kunnen worden.

Ik vind het concept en de uitwerking van Drugslab heel leuk. Het is gewoon erg vermakelijk om mensen voor het eerst een drug te zien proberen, en dat gepresenteerd door leuke hosts. Maar als ze nou nog even 1 erbij hadden achter de schermen die even zegt bijvoorbeeld: ze moet wel echt even een voldoende begin dosering nemen.

Het heet nog Drugslab ook... Een beetje research...
Klik om te vergroten...

Er is nu een nieuwe aflevering, waarbij Roos aan de keta gaat.



Ook hier vind ik de doseringen wel héél conservatief (waarschijnlijk wederom intentioneel, zoals ook in het vorige filmpje, maar toch). Ze neemt 11 mg, en later nog eens 11 mg bij. Om in de buurt te komen van de effecten die zij beschrijft heb ik toch echt altijd wel meer moeten nemen. (* Edit: Net even teruggezocht in m’n ‘Eerste keer ketamine’-report hier op het forum en ik begon met 40 mg en stapelde van daaruit verder… huge verschil! Pas na het derde lijntje - dus na 120 mg - kreeg ik wat lichte trippy effecten, zij zeggen dat je boven de 50 mg in een K-hole kunt raken.)

Ook lijkt dat ‘bergje’ veel meer dan 11 mg? Ketamine is allesbehalve volumineus, voor zover ik me herinner, dus dat verbaasde me nogal. Maar kan aan het perspectief liggen.

Ik vind ook echt dat in dit filmpje de harm-reductie zwaar in gebreke blijft. Ze gaan helemaal voorbij aan het feit dat ketamine voor veel mensen hartstikke verslavend is, en bij frequent gebruik je hele blaas (permanent) kan vernietigen. Dat is toch wel kwalijk. Het is een zeer ernstig gevolg van ketaminemisbruik waar tegenwoordig juíst meer aandacht voor is dacht ik, en zij benoemen het niet eens.

Verder wel weer een geinig filmpje, Roos lijkt me echt een leuk mens, en dit was duidelijk ook niet de eerste keer dat ze dit deed. 😂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Er is nu een nieuwe aflevering, waarbij Roos aan de keta gaat.



Ook hier vind ik de doseringen wel héél conservatief (waarschijnlijk wederom intentioneel, zoals ook in het vorige filmpje, maar toch). Ze neemt 11 mg, en later nog eens 11 mg bij. Om in de buurt te komen van de effecten die zij beschrijft heb ik toch echt altijd wel meer moeten nemen. (* Edit: Net even teruggezocht in m’n ‘Eerste keer ketamine’-report hier op het forum en ik begon met 40 mg en stapelde van daaruit verder… huge verschil! Pas na het derde lijntje - dus na 120 mg - kreeg ik wat lichte trippy effecten, zij zeggen dat je boven de 50 mg in een K-hole kunt raken.)

Ook lijkt dat ‘bergje’ veel meer dan 11 mg? Ketamine is allesbehalve volumineus, voor zover ik me herinner, dus dat verbaasde me nogal. Maar kan aan het perspectief liggen.

Ik vind ook echt dat in dit filmpje de harm-reductie zwaar in gebreke blijft. Ze gaan helemaal voorbij aan het feit dat ketamine voor veel mensen hartstikke verslavend is, en bij frequent gebruik je hele blaas (permanent) kan vernietigen. Dat is toch wel kwalijk. Het is een zeer ernstig gevolg van ketaminemisbruik waar tegenwoordig juíst meer aandacht voor is dacht ik, en zij benoemen het niet eens.

Verder wel weer een geinig filmpje, Roos lijkt me echt een leuk mens, en dit was duidelijk ook niet de eerste keer dat ze dit deed. 😂
Klik om te vergroten...
Nog niet gezien maar dit klinkt (helaas) weer precies als het oude Drugslab.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
I loooooove Roos! Dus ik blijf lekker kijken.
Maar ik vind de informatie en de doseringen wel erg mager.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
I loooooove Roos! Dus ik blijf lekker kijken.
Maar ik vind de informatie en de doseringen wel erg mager.
Klik om te vergroten...

Ik blijf ook zeker kijken! :cheerpompom:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Net even teruggezocht in m’n ‘Eerste keer ketamine’-report hier op het forum en ik begon met 40 mg en stapelde van daaruit verder… huge verschil! Pas na het derde lijntje - dus na 120 mg - kreeg ik wat lichte trippy effecten, zij zeggen dat je boven de 50 mg in een K-hole kunt raken.
Klik om te vergroten...
Dat zijn wel stevige doseringen hoor @Roze Olifant . Bekijk dit overzichtje maar eens;

Erowid Ketamine Vault : Dosage

Information on Ketamine dosage.
erowid.org
10–30 mg wordt hier beschreven als een light dose en 60–125 mg als een strong dose. De schatting is dat je nasaal vanaf ongeveer 2 mg ketamine per kilo lichaamsgewicht in een K-hole terecht kan komen, dus dan heb je het over een dosis van ongeveer 100–250 mg. Dus dat van die 50 mg klopt niet, maar lichte trippy effecten zou je toch al een stuk eerder moeten voelen (hoewel er altijd persoonlijke verschillen zijn).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Dat zijn wel stevige doseringen hoor @Roze Olifant . Bekijk dit overzichtje maar eens;

Erowid Ketamine Vault : Dosage

Information on Ketamine dosage.
erowid.org
10–30 mg wordt hier beschreven als een light dose en 60–125 mg als een strong dose. De schatting is dat je nasaal vanaf ongeveer 2 mg ketamine per kilo lichaamsgewicht in een K-hole terecht kan komen, dus dan heb je het over een dosis van ongeveer 100–250 mg. Dus dat van die 50 mg klopt niet, maar lichte trippy effecten zou je toch al een stuk eerder moeten voelen (hoewel er altijd persoonlijke verschillen zijn).
Klik om te vergroten...

Oké, apart! Goed dat je het even benoemt, voordat ik hier alle passieve meelezers onbedoeld een K-hole instuur.

Heb (nog altijd) relatief weinig ervaring met dissociatieven dus ik kan er ook niet perse heel consistent iets over zeggen.

Ik heb die ketamine toen geloof ik wel laten testen. Misschien verwachtte ik teveel van de eerste lijntjes, omdat het de eerste keer was en ik alleen ervaring had met de klassieke psychedelica, of was het een vorm van false sobriety bij de eerste doseringen uit onervarenheid. Bij de nog latere lijntjes werd die ervaring trouwens uiteindelijk wel flink heftig. Achteraf gezien mogelijk een net-niet of net-wel K-hole (baserende op de comments die ik kreeg n.a.v. dat report).

Ik zou het eigenlijk nog eens moeten doen, 2-FDCK of 3-MeO-PCP, want die heb ik nog liggen, maar iets houdt me dan toch wat tegen bij disso’s. Ik denk de onvoorspelbaarheid. De ene keer is het heel comfy, warm en dromerig, euforisch, de andere keer snap ik er allemaal geen reet meer van en is het kil en geometrisch, bijna dysforisch. Lage doseringen zijn te onboeiend, hoge doseringen soms opeens too much, té weird/verwarrend/scheef zonder dat ze echt iets toevoegen op een dieper level. Daarbij valt het fysiek regelmatig niet zo lekker, met name de meer verdovende disso’s zoals keta en 2-FDCK na de piek (duizelig en misselijk).

En 3-MeO-PCP, die ik wel nice vond vanwege de unieke ‘heldere’ stimulerende effecten, heeft dan weer zo’n lange nasleep dat je uren na de daadwerkelijke, gewenste ‘space’ nog in een maffe half-gedissocieerde maar tegelijkertijd wakkere toestand verkeert.

Je moet even je sweet spot verkennen denk ik, maar daarvoor moet je het vaker doen, en ik ben blijkbaar te weinig disso-fan om het vaker te doen.

Zou het aan de andere kant wel weer eens een keer willen, want het kan verrassend uitpakken en is ansich best interessant, ik noem het wel eens ‘omgekeerd trippen’.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Eerste aflevering van de ‘nieuwe Drugslab’, waarvan in dit topic al eerder melding was gemaakt door @PyxL4. Om één of andere reden op het algemene kanaal van Spuiten en Slikken.



Heb eerlijk gezegd, ondanks Diva’s beginnersangsten en -overweldiging, nu acuut heul veul zin in XTC gekregen. 😆🤪🥰 (Maar dan weer minder in de dip.) 🙃

Hele fijne tripsitter ook die Roos!
Klik om te vergroten...
Ik vind het wel een fijne nieuwe stijl die ze hebben voor de video's. Het is een meer natuurlijke setting, alsof je er zelf bij bent wanneer de presentator drugs gaat proberen. In dit geval zorgde dat bij mij voor wat lichte irritaties over het gedrag van de presentatrice, wat ik vrij paniekerig en een beetje overdreven vond. Maar ik ben ook al lang niet meer de doelgroep van Drugslab natuurlijk. Voor jonge / onervaren mensen die willen leren hoe het is om 'xtc' te slikken is dit zeker wel een goed voorbeeld van wat je kan ervaren, inclusief de dingen die niet zo leuk zijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Er is nu een nieuwe aflevering, waarbij Roos aan de keta gaat.



Ook hier vind ik de doseringen wel héél conservatief (waarschijnlijk wederom intentioneel, zoals ook in het vorige filmpje, maar toch). Ze neemt 11 mg, en later nog eens 11 mg bij. Om in de buurt te komen van de effecten die zij beschrijft heb ik toch echt altijd wel meer moeten nemen. (* Edit: Net even teruggezocht in m’n ‘Eerste keer ketamine’-report hier op het forum en ik begon met 40 mg en stapelde van daaruit verder… huge verschil! Pas na het derde lijntje - dus na 120 mg - kreeg ik wat lichte trippy effecten, zij zeggen dat je boven de 50 mg in een K-hole kunt raken.)

Ook lijkt dat ‘bergje’ veel meer dan 11 mg? Ketamine is allesbehalve volumineus, voor zover ik me herinner, dus dat verbaasde me nogal. Maar kan aan het perspectief liggen.

Ik vind ook echt dat in dit filmpje de harm-reductie zwaar in gebreke blijft. Ze gaan helemaal voorbij aan het feit dat ketamine voor veel mensen hartstikke verslavend is, en bij frequent gebruik je hele blaas (permanent) kan vernietigen. Dat is toch wel kwalijk. Het is een zeer ernstig gevolg van ketaminemisbruik waar tegenwoordig juíst meer aandacht voor is dacht ik, en zij benoemen het niet eens.

Verder wel weer een geinig filmpje, Roos lijkt me echt een leuk mens, en dit was duidelijk ook niet de eerste keer dat ze dit deed. 😂
Klik om te vergroten...
Diva had hier wel heerlijke zelfspot!
Ik hoor wel een soort piep in me oor... Diva: Dat is mijn stem haha (bedoel hihi) 😅
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Ik vind ook echt dat in dit filmpje de harm-reductie zwaar in gebreke blijft. Ze gaan helemaal voorbij aan het feit dat ketamine voor veel mensen hartstikke verslavend is, en bij frequent gebruik je hele blaas (permanent) kan vernietigen. Dat is toch wel kwalijk. Het is een zeer ernstig gevolg van ketaminemisbruik waar tegenwoordig juíst meer aandacht voor is dacht ik, en zij benoemen het niet eens.
Klik om te vergroten...
Het staat in een info box in beeld. Dus het wordt wel benoemd. Voor het verslavingsrisico had wel meer aandacht mogen zijn ja.
Schermafbeelding 2024-11-17 om 07.31.02.png
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Het staat in een info box in beeld. Dus het wordt wel benoemd. Voor het verslavingsrisico had wel meer aandacht mogen zijn ja.
Bekijk bijlage 62961
Klik om te vergroten...

Oh. Overheen gekeken. 😅

Tja, beetje ‘de kleine lettertjes’-geval.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Ja het is ook geen vaste regel hè. Ik denk wel dat mensen er goed aan doen om toch beter minimaal die extra (dikke) maand rust erbij te pakken.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar de vraag die ik mij stel is als je gedurende 2 maanden niets meer van andere drugs pakt of het dan wel ok is.
kwestie van daadwerkelijk rust ..

Nu persoonlijk protocol van 2 a 3 maanden maar dan ook daadwerkelijk clean 😘

Vind het persoonlijk wel een leuke uitdaging om echt telkens 3 maanden clean en zo gezond mogelijk te leven met een uitspatting 😘
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#18
troksky zei:
Klopt, maar de vraag die ik mij stel is als je gedurende 2 maanden niets meer van andere drugs pakt of het dan wel ok is.
kwestie van daadwerkelijk rust ..

Nu persoonlijk protocol van 2 a 3 maanden maar dan ook daadwerkelijk clean 😘

Vind het persoonlijk wel een leuke uitdaging om echt telkens 3 maanden clean en zo gezond mogelijk te leven met een uitspatting 😘
Klik om te vergroten...
Ja, een vraag die ik dan weer heb, is of joints ook meetellen. Ik bedoel, bijvoorbeeld een echt stevige pure silver haze, daar gaan we best hard op. Doet dat niets met je serotonine?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
ManPaardKrokodil zei:
Ja, een vraag die ik dan weer heb, is of joints ook meetellen. Ik bedoel, bijvoorbeeld een echt stevige pure silver haze, daar gaan we best hard op. Doet dat niets met je serotonine?
Klik om te vergroten...
Jewel, maar de werking is wel heel anders. Mdma zorgt voor vrijlating van serotonine en blokkeert de heropname. Cannabis werkt vooral indirect via het endocannabignoïde systeem. Cannabis heeft dus geen directe invloed op je serotonine voorraad. Daarom hoeven jonkos niet per se mee te tellen. Maarrrrr als je langdurig dagelijks wiet gebruikt, kan het door de indirecte werking op serotonine wel invloed hebben op je stemming en angstregulatie.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ah, super bedankt. Dat is een geruststelling. Nee, zeker niet dagelijks, eerder maandelijks, alhoewel de dosis wel langzaam toeneemt 🙄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."