Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNu.nl veruit de meeste opgerolde drugslabs in Europa waren in Nederland

Nu.nl veruit de meeste opgerolde drugslabs in Europa waren in Nederland

17 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wellicht ligt de opsporingsbereidheid in NL hoger / corruptieniveau lager ?

Uiteraard speelt het zijn van transport-hub een rol.

Over ketamine: dat telt toch niet als drugs ? Is gewoon nodig voor de omgang met huisdieren.
N

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Neo-Shulginist
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
UptempoIsTheTempo zei:
www.nu.nl

Bijna alle ontmantelde drugslabs in Europa in 2023 waren in Nederland

Veruit de meeste drugslabs die in 2023 werden opgerold in Europa bevonden zich in Nederland. Dat blijkt donderdag uit het jaarlijkse rapport van het Drugsagentschap van de Europese Unie (EUDA). Zo bevonden 32 van de 36 opgerolde MDMA-labs zich in Nederland.
www.nu.nl www.nu.nl
Klik om te vergroten...
Hoog tijd dat ze eens de labs van Chemours gaan oprollen.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#3
BelowTheFlow zei:
Wellicht ligt de opsporingsbereidheid in NL hoger / corruptieniveau lager ?

Uiteraard speelt het zijn van transport-hub een rol.

Over ketamine: dat telt toch niet als drugs ? Is gewoon nodig voor de omgang met huisdieren.
Klik om te vergroten...
Wij in Nederland hebben gewoon een neus voor drugs.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
BelowTheFlow zei:
transport-hub
Klik om te vergroten...

Vooral dit.
Grondstoffen komen makkelijk aan via de grootste havens ter wereld.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Het argument van de achterdeur lijkt vooral op te gaan voor cocaïne. Handelaren zoals Taghi begonnen eerst met hasj en groeiden later hun imperium uit met het veel winstgevendere cocaïne. Hoewel motorbendes ook wel in verband worden gebracht met zowel de handel in cannabis als xtc en cocaïne, zijn dat toch grotendeels gescheiden 'niches' met hun eigen specialisaties. Je hebt natuurlijk heel andere skillsets nodig om wiet op een zolder te telen, dan om de chemicaliën voor de productie van MDMA te regelen en dumpen.
Klik om te vergroten...

En in al die andere landen zongen die motorclubs zeker in het kerkkoor?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat me vooral opvalt dat er zoveel meth-labs zijn al. Stiekem wil ik dat echt wel een keer ervaren sinds ik Breaking Bad heb gezien👀
Maar denk niet dat het heel verstandig is gezien mijn geschiedenis 😅
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als de 2e kamer nou eens de illegale druglaboratoriums een stikstof norm oplegt dan kunnen we er weer wat huizen tegenop bouwen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Casrus zei:
'Heroïne labs'?
Klik om te vergroten...
Begrijp ook niet wat ze ermee bedoelen.
Zover ik weet komt heroïne al klaar aan.
Misschien bedoelt de schrijver (synthetische) opiaten?
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#9
MyLittlePonyPack zei:
Wat me vooral opvalt dat er zoveel meth-labs zijn al. Stiekem wil ik dat echt wel een keer ervaren sinds ik Breaking Bad heb gezien👀
Maar denk niet dat het heel verstandig is gezien mijn geschiedenis 😅
Klik om te vergroten...
Heb hetzelfde en ik ben eerlijk gezegd ook wel bang voor de neurotoxiciteit.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
'Heroïne labs'?
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Raver zei:
Verklaar je nader.
Klik om te vergroten...


Goeie vraag.
Ik hoor dat soort dingen op de radio en vergeet dan dood wie of wanneer dat is gezegd dus heb ik geen bron.
Maar het sloeg op de contacten, etc die zijn ontstaan door de handel in hasj en wiet tijdens het gedoogbeleid. Maar ik lees nu net dat er veel meer factoren meespelen. O.a. lage straffen en xtc en speed zijn hier relatief laat verboden geworden.

Hier worden 7 sleutelmomenten genoemd:

Een halve eeuw drugshandel en liquidaties in Nederland

Het Nederlandse gedoogbeleid bracht ingrijpende negatieve bijeffecten met zich mee. Toenemend gebruik van zowel soft- als harddrugs, drugshandelaren die onwaarschijnlijk veel geld verdienen en liquidaties in de onder- maar ook in de bovenwereld. Nu op de leesplank van Secondant een boek met...
ccv-secondant.nl ccv-secondant.nl

En deze is ook wel interessant:

nos.nl

Waarom Nederland absolute grootmacht is op gebied van xtc en speed

Als het gaat over de handel in synthetische drugs, is Nederland een absolute grootmacht.
nos.nl nos.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Goeie vraag.
Ik hoor dat soort dingen op de radio en vergeet dan dood wie of wanneer dat is gezegd dus heb ik geen bron.
Maar het sloeg op de contacten, etc die zijn ontstaan door de handel in hasj en wiet tijdens het gedoogbeleid. Maar ik lees nu net dat er veel meer factoren meespelen. O.a. lage straffen en xtc en speed zijn hier relatief laat verboden geworden.

Hier worden 7 sleutelmomenten genoemd:

Een halve eeuw drugshandel en liquidaties in Nederland

Het Nederlandse gedoogbeleid bracht ingrijpende negatieve bijeffecten met zich mee. Toenemend gebruik van zowel soft- als harddrugs, drugshandelaren die onwaarschijnlijk veel geld verdienen en liquidaties in de onder- maar ook in de bovenwereld. Nu op de leesplank van Secondant een boek met...
ccv-secondant.nl ccv-secondant.nl

En deze is ook wel interessant:

nos.nl

Waarom Nederland absolute grootmacht is op gebied van xtc en speed

Als het gaat over de handel in synthetische drugs, is Nederland een absolute grootmacht.
nos.nl nos.nl
Klik om te vergroten...
Het is een combinatie van factoren inderdaad. Voor het beste overzicht kan im het boek XTC: Een Biografie aanraden. Daarin wordt een heel complete geschiedenis getoond. Ook recent verscheen op de NPO de serie Holland Drugsland. Die is ook wel aardig (maar stukken minder compleet).

Wat meespeelde waren een aantal dingen tegelijkertijd:
•In Nederland was een Bagwan community aanwezig die al vroeg MDMA verspreidde
•Eind jaren '80 en begin jaren '90 was er een heroïne-epidemie gaande in Nederland. In vergelijking met die verwoestende drug maakte niemand zich druk om ecstasy
•Nederland heeft een heel goede infrastructuur én geografisch een gunstige ligging, waardoor er veel goederen (en dus ook (grondstoffen voor) drugs) door ons land heen getransporteerd worden
•Vroeg in de jaren '90 ontstond er in Nederland een subcultuur met elektronische dansmuziek waar veel ecstasy gebruikt werd
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
De infrastructuur om xtc labs op te zetten zijn ontstaan door ons gedoogbeleid voor softdrugs.
Klik om te vergroten...
Het argument van de achterdeur lijkt vooral op te gaan voor cocaïne. Handelaren zoals Taghi begonnen eerst met hasj en groeiden later hun imperium uit met het veel winstgevendere cocaïne. Hoewel motorbendes ook wel in verband worden gebracht met zowel de handel in cannabis als xtc en cocaïne, zijn dat toch grotendeels gescheiden 'niches' met hun eigen specialisaties. Je hebt natuurlijk heel andere skillsets nodig om wiet op een zolder te telen, dan om de chemicaliën voor de productie van MDMA te regelen en dumpen.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er kan er maar 1 de beste zijn he!
Zonder gekkigheid: grappig dat er in dit dichtbevolkte land alsnog overal wel een plekje gevonden wordt om drugs te kunnen produceren.
P
Powder RangerLid
01-01-2024, 00:00
#15
www.nu.nl

Bijna alle ontmantelde drugslabs in Europa in 2023 waren in Nederland

Veruit de meeste drugslabs die in 2023 werden opgerold in Europa bevonden zich in Nederland. Dat blijkt donderdag uit het jaarlijkse rapport van het Drugsagentschap van de Europese Unie (EUDA). Zo bevonden 32 van de 36 opgerolde MDMA-labs zich in Nederland.
www.nu.nl www.nu.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
BelowTheFlow zei:
Over ketamine: dat telt toch niet als drugs ? Is gewoon nodig voor de omgang met huisdieren.
Klik om te vergroten...
Helaas, helaas. De staatssecretaris keurt het ook al niet goed als je zelf thuis dierenarts gaat spelen. Kijk maar, het was onlangs nieuws bij NOS:

Staatssecretaris noemt ongeregistreerde diergeneeskundigen zorgelijk, OM: doe aangifte - https://nos.nl/l/2570566
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#17
BelowTheFlow zei:
Wellicht ligt de opsporingsbereidheid in NL hoger / corruptieniveau lager ?

Uiteraard speelt het zijn van transport-hub een rol.
Klik om te vergroten...
Kordie zei:
Vooral dit.
Grondstoffen komen makkelijk aan via de grootste havens ter wereld.
Klik om te vergroten...


De infrastructuur om xtc labs op te zetten zijn ontstaan door ons gedoogbeleid voor softdrugs.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
alles gaat voorbij zei:
De infrastructuur om xtc labs op te zetten zijn ontstaan door ons gedoogbeleid voor softdrugs.
Klik om te vergroten...

Verklaar je nader.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."