Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLegaal crack uitdelen aan verslaafden?

Legaal crack uitdelen aan verslaafden?

40 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik dacht eerst even dat het de speld was, maar toch niet đŸ€Ł

nos.nl

Legaal crack uitdelen aan verslaafden? 'Beter voor gebruikers én samenleving'

De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken of crack verstrekken aan verslaafden problemen rondom deze groeiende groep kan oplossen.
nos.nl nos.nl
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zag laatst dat ze iets dergelijks in bepaalde Duitse steden doen.

Wat je gaat krijgen is een gevaarlijk gebied met steeds meer crackheads waar niets opgelost is
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
In het artikel wordt ook vooral gesproken over daklozen die geen hulp meer willen.

6695.jpg

Maar ik vraag me ook wel af hoe je dat onderscheid dan gaat maken. In mijn ogen ga je ook voor een groep faciliteren die misschien nog wĂšl open staat voor hulp. Maar door te faciliteren hun verslaving langer volhouden.

Het zogenaamde 'matrasje leggen' om ervoor te zorgen dat de verslaafde niet te hard valt. Maar die harde val is juist nodig als aanzet naar verandering.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Zag laatst dat ze iets dergelijks in bepaalde Duitse steden doen.

Wat je gaat krijgen is een gevaarlijk gebied met steeds meer crackheads waar niets opgelost is
Klik om te vergroten...

Volgens mij ging dat vooral over het faciliteren van gebruikers ruimtes en uitdelen van paraphernalia. Dus niet om het verstrekken van crack.

Dit doen wij al veel langer, zulke ruimtes en het uitdelen van naalden e.d.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Maar ik vraag me ook wel af hoe je dat onderscheid dan gaat maken. In mijn ogen ga je ook voor een groep faciliteren die misschien nog wĂšl open staat voor hulp. Maar door te faciliteren hun verslaving langer volhouden.
Klik om te vergroten...
Zeker weten. Als je in staat bent je hele inboedel of die van je familie te verkopen voor crack, is gratis hoge kwaliteit crack niet bepaald een moeilijke keuze om te accepteren of niet.

LucidLucy zei:
Het zogenaamde 'matrasje leggen' om ervoor te zorgen dat de verslaafde niet te hard valt. Maar die harde val is juist nodig als aanzet naar verandering.
Klik om te vergroten...
Ja.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Volgens mij ging dat vooral over het faciliteren van gebruikers ruimtes en uitdelen van paraphernalia. Dus niet om het verstrekken van crack.

Dit doen wij al veel langer, zulke ruimtes en het uitdelen van naalden e.d.
Klik om te vergroten...
O ja inderdaad:

www.france24.com

Row erupts as German city plans safe room for crack addicts

A battle has broken out over plans to open a new help centre for crack addicts near Frankfurt's main railway station, an area notorious for its bustling illegal drugs scene.
www.france24.com www.france24.com
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dit is alleen een succes bij Horse
De zwaar verslaafde en meestal terminale junks zijn gebaat bij gratis verstrekking en gebruik binnen de kliniek.
Ik zie in crack geen (hulp) ,de crack heads gaan gewoon meer gebruiken en overlast veroorzaken omdat Free basen dan wel erg makkelijk is.
Terminaal worden ze wel maar dat is niet echt ons probleem.
Er is dus wel onderscheid bij Horse of Coke gelukkig

Edit:
En daarbij heb ik nog nooit gehoord van een onderhouds dosis sosa want dat bestaat simpelweg niet.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
SoulAssassins zei:
Edit:
En daarbij heb ik nog nooit gehoord van een onderhouds dosis sosa want dat bestaat simpelweg niet.
Klik om te vergroten...

In mijn ogen een onderhoudsdosis horse of methadon ook niet đŸ€·â€â™‚ïž

Het is enkel voor de mensen die niet willen herstellen (waarbij komt kijken dat je alles in je leven anders moet gaan doen).
En dan omwille van harm reduction maar op een onderhoudsdosis blijven.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
SoulAssassins zei:
Coke en crack is in de jaren 70 geĂŻntroduceerd ,de eerste Heroine kwam in 1972 op de markt van de Chinezen ,het spul had toen de naam China White.
De Chinezen zelf noemde het de witte dood maar dan in het Chinees.
Crack en snuifcoke deed zijn intrede een paar jaar na Heroine in ons land ,in heel amsterdam in de kroegen lagen dienstbladen met dikke lijnen wit erop ,je gooide een mijer op tafel en je mocht snuiven.
Ik overdrijf geen woord want zo is de ellende begonnen.
Klik om te vergroten...
Klopt.

Ik heb onlangs deze documentaire gezien. Dat het in de jaren 70 was begonnen en met de Chinezen wist ik al wel. Maar niet echt in detail:

M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
SoulAssassins zei:
Een gezonde discussie vind ik fijn zonder wijzende vingers.
Ik heb zo mijn gedachten en een ander ook ,dit zijn ervaringen die ik met plezier lees op ,een toch al zo'n scherp onderwerp
Volgens mij heerst er soms nog een taboe ,niet onder de verslaafde zelf ,maar vooral bij hulpverleners die onwetend uitspraken doet waar je nog zieker van word.
De beste manier om dit te bespreken is dan toch wel ons forum,een forum waar we allemaal gelijk zijn als mens ,en niet als een stuk oud vuil word behandeld met een berg onwetendheid vanuit de zorg ,baat mij de meeste zorg.
Klik om te vergroten...
Ik had dit bij de huisarts. Het was een invaller die eigenlijk al met pensioen was maar hier en daar nog een dienstje pakt omdat hij dat leuk vind.

Ik kwam daar met het verhaal dat ik een terugval heb en dit mede komt omdat ik vast zat in mijn hoofd en niks gedaan kreeg zodra het geestelijk goed met me gaat. Daarbij werd mijn adhd telkens maar uitgesteld wat mij op een geven moment brak dus ik heb weer hulp nodig.

Zegt de dokter doodleuk: Maar sta je 's ochtends dan nooit voor de spiegel en zeg je tegen jezelf... Komop Mezelf ! gewoon niet meer nemen en in actie komen ! ?

OOOhhh dank je wel dokter ! Het enige wat ik nodig heb is een spiegel om van mijn verslaving af te komen en zo'n spiegel helpt ook nog eens tegen kwaaltjes die gepaard gaan met adhd... Dus alle boeken over verslaving en adhd behandelingen kunnen wel de prullenbak in want we hebben alleen maar een spiegel nodigl ! ......... đŸ€Ż

Natuurlijk was mijn werkelijk reactie iets anders.... WAT ZEG JE ? Waarom denk je dat ik hier zit idioot !!!! met een vuist op de tafel.... Lange tijd niet zo boos geweest. Heeft wel geholpen gelukkig want vanaf dat moment ging het gesprek even ietsjes anders en begon ik serieus genomen te worden...

Ot: Ik begrijp dat deze aanpak voor sommige middelen helpt zoals heroine maar voor crack...? Zoals @SoulAssassins al aangaf werkt dit alleen voor middelen met een langere werkingsduur. Wat willen ze doen? die gasten elke 1uur voorzien? Nah weet niet of dit de oplossing is voor crack rokers....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
SoulAssassins zei:
Volgens mij heerst er soms nog een taboe ,niet onder de verslaafde zelf ,maar vooral bij hulpverleners die onwetend uitspraken doet waar je nog zieker van word.
Klik om te vergroten...
SoulAssassins zei:
met een berg onwetendheid vanuit de zorg ,baat mij de meeste zorg.
Klik om te vergroten...

Ik sta er soms nog versteld van hoeveel onwetendheid of misvattingen er zijn onder hulpverleners. Zelf heb ik ook weleens zo'n ervaring gehad met de POH GGZ die geen idee had wat verslaving precies in hield. Gelukkig kan ik mezelf meestal goed verwoorden en kom ik dan ook wel goed uit zo'n gesprek. Maar als je jezelf niet zo goed weet uit te drukken, of eigenlijk helemaal niet goed weet wat je hulpvraag is, dan kan die onwetendheid zoveel meer schade aanrichten.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
Ik sta er soms nog versteld van hoeveel onwetendheid of misvattingen er zijn onder hulpverleners. Zelf heb ik ook weleens zo'n ervaring gehad met de POH GGZ die geen idee had wat verslaving precies in hield. Gelukkig kan ik mezelf meestal goed verwoorden en kom ik dan ook wel goed uit zo'n gesprek. Maar als je jezelf niet zo goed weet uit te drukken, of eigenlijk helemaal niet goed weet wat je hulpvraag is, dan kan die onwetendheid zoveel meer schade aanrichten.
Klik om te vergroten...
Zeker weten ,daarom vind ik wat toen de beste zorgstaat van Europa was nu een lachtertje (eigenlijk te triest voor woorden)
Je mag het tegenwoordig gewoon lekker zelf uitzoeken ,artsen werken niet mee aan afbouwen ,GGZ is ook te beroerd om iets fatsoenlijk op touw te zetten.
Dus daar zitten we dan met zelfmedicatie en klem tussen enorme dikke muren van de zorg...
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
www.nrc.nl

Crack, de verslavende en verwoestende drug, wordt weer populair in Nederland. ‘Ik wil het elke vijf minuten roken’

Drugs: Crack is weer aan een opmars bezig. De straatprijs is gedaald en nieuwe groepen gebruikers, zoals arbeidsmigranten, raken verslaafd. In de ‘crack-alley’ in het Amsterdamse Oosterpark wordt volop gedeald en gebruikt. „Crack is de duivel.”
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur maar de titel alleen zegt natuurlijk al genoeg..die elke vijf minuten

S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
www.nrc.nl

Crack, de verslavende en verwoestende drug, wordt weer populair in Nederland. ‘Ik wil het elke vijf minuten roken’

Drugs: Crack is weer aan een opmars bezig. De straatprijs is gedaald en nieuwe groepen gebruikers, zoals arbeidsmigranten, raken verslaafd. In de ‘crack-alley’ in het Amsterdamse Oosterpark wordt volop gedeald en gebruikt. „Crack is de duivel.”
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur maar de titel alleen zegt natuurlijk al genoeg..die elke vijf minuten

Klik om te vergroten...
Ik ben blij dat mijn preek in dit topic dat het sommige mensen wel de ogen heb open getrokken.
Ik spreek uit ervaring ,als ervaringsdeskundige.
Dat is iemand die al het leed heb moeten lijden en daar zijn visie over krijgt ,sommige lachen me uit maar als dit over jaren word terug gelezen weten ze dat deze oude junk altijd al gelijk heb gehad.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
SoulAssassins zei:
Zeker weten ,daarom vind ik wat toen de beste zorgstaat van Europa was nu een lachtertje (eigenlijk te triest voor woorden)
Je mag het tegenwoordig gewoon lekker zelf uitzoeken ,artsen werken niet mee aan afbouwen ,GGZ is ook te beroerd om iets fatsoenlijk op touw te zetten.
Dus daar zitten we dan met zelfmedicatie en klem tussen enorme dikke muren van de zorg...
Klik om te vergroten...

Ik moet dit misschien wel ietwat nuanceren. Er zijn, ook in Nederland, een aantal zeer goede klinieken. Ik durf zelfs te stellen dat de welbekende jeugdkliniek de beste ter wereld is.

Maar in de weg daarnaartoe moet je maar net de juiste hulpverleners of mensen tegenkomen die je op deze klinieken wijzen.

Als we kijken naar andere geestelijke gezondheidszorg dan verslaving, valt er nog een wereld te winnen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Als we kijken naar andere geestelijke gezondheidszorg dan verslaving, valt er nog een wereld te winnen.
Klik om te vergroten...
We zijn er indd nog lang niet ,gaan wij dit nog meemaken ?
Mijn vertrouwen in Psychiaters en dokteren is ook zwaar beschaamd al vanaf me 6e jaar in de martelkamer van het ziekenhuis omdat men dacht dat ik een hersentumor had.
Het resultaat 11 keiharde naalden in me hoofd en een waarschuwing dat ik niet mocht huilen van de dokters.
Ik huilde dus wel van de pijn en mijn moeder heb niets meer van die kamer overgehouden.
Nadien heb ik nooit meer een positieve ervaring met een dokter/psychiater ,me laatste geval was een longontsteking een aantal maanden terug.
Ik moest op me brommertje zeiknat door de regen naar de dokter met bijna geen adem en veel pijn en daarnaast ook nog COPD.
Eenmaal aangekomen werd ik niet onderzocht en wou ze me zonder antibiotica naar huis sturen,medisch gezien is dit een zware fout.
Ik werd woedend en sloeg met beide handen op haar bureau ,en ineens kon er wel een recept worden geschreven.
Zo ken ik nog wel 80 a4'tjes vol schrijven over dingen die ze me hebben aangedaan.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Maar in de weg daarnaartoe moet je maar net de juiste hulpverleners of mensen tegenkomen die je op deze klinieken wijzen.
Klik om te vergroten...
Ja precies dit. En dan moet je ook nog goed je bekkie klaar hebben staan.....
Waar ik mij erg aan stoorde is dat elke arts een andere kijk/mening heeft op zaken. Ik kon zo drie totaal verschillende adviezen en tips krijgen als ik precies een zelfde vraag zou stellen aan drie verschillende hulpverleners. Zelfs bij de verslavingsartsen kreeg ik op een zelfde dag zo totaal verschillende adviezen als ik er perongeluk even twee sprak.

Nou moet ik wel toegeven dat ik dan ook wel weer zo'n iemand ben die dit express onderzoekt of ze hetzelfde zeggen, maar toch.... het zou niet moeten in mijn ogen, maar helaas is dit het geval:

5 artsen 5 meningen.....

Geluk zou geen rol moeten spelen maar helaas moet je maar geluk hebben dat je de juiste treft helaas.

Moet me denken aan wat mijn vader vaak zei trouwens over dit soort dingen:
"je kan een arts treffen die geslaagd is met een 5,5 of een arts treffen die is geslaagd met een 10"
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
SoulAssassins zei:
Ik werd woedend en sloeg met beide handen op haar bureau ,en ineens kon er wel een recept worden geschreven.
Klik om te vergroten...
Nou ook precies dit dus. Heb iets zeer vergelijkbaars meegemaakt.

Maar wat als dit bij iemand gebeurd die niet met z'n vuist op tafel slaat zoals wij? Die wordt dan zo weggestuurd met vele gevolgen van dien.....
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
je kan een arts treffen die geslaagd is met een 5,5 of een arts treffen die is geslaagd met een 10
Klik om te vergroten...
Helaas scoren ze amper een 5 nu ,en de oude garde is eruit dus we zien broekjes van mid 20 die dan gaan vertellen aan een 53 jaar jonge man wat die ff moet doen ?
Op het bureau slaan is tegenwoordig een standaard want anders komt er niks meer dan onzin uit.
Gelukkig had ik een schat van een verslavings arts die mee ging in me eigen detox van oxycodon vorig jaar april ,en zo was ik in 3 dagen clean.
Ze wist niet eens dat clonidine word ingezet bij cold turkey dus ze was huiverig maar stemde toe.
Na 3 dagen belde ze op of het gelukt was en ik zij blij dat het zover was ,ik was een vrij man en ze stond verbaast.
Ik heb haar heel emotioneel bedankt voor de kans die ze me gaf en dat ik haar tot het graf dankbaar ben.
Helaas is ze weg gegaan naar mijn behandeling dus GGZ zit weer vast aan eeuwen oude protocollen met afbouw schema's
Ze hebben dus weer een dikke plank voor hun kop en dat zal zo blijven.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dan wil ik gratis wiet 😇

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."