Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken met buprenorfine i.p.v. methadon

Afkicken met buprenorfine i.p.v. methadon

64 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt voor de reacties!

Ik heb vanmorgen een gesprek gehad met iemand van de verslavingszorg en die heeft me ook wel aardig geholpen.

Bal0n, mijn bevindingen met het middel zijn als volgt. Ik heb dus zo'n afbouw schema gekregen voor ongeveer 10 dagen en vier maal daags neem ik het aantal tabletten dat erop staat, wat steeds minder wordt. Ik mag ze beslist niet doorslikken maar moet ze onder m'n tong laten oplossen (sublinguale inname heet dat als ik het goed heb), anders werken ze niet goed. Dat is best lastig en ik ben soms bang dat ik het fout doe, de pilletjes zijn namelijk heel erg klein en soms weet je dan niet meer of ze er zitten.

Ik krijg er zoals ik de werking beschreef dus geen kick, rush of high van, maar wordt er wel een beetje slaperig van. De eerste dag had ik nog trek in heroïne, die nacht heb ik ondragelijke drang ervaren, lag zwetend en vloekend onder m'n dekens, terwijl ik gewoon m'n dosis buprenorfine had genomen voor het slapen gaan en zelfs een valiumpje omdat ik me onrustig voelde (ik mag max. 10 mg diazepam per dag van de dokter maar soms neem ik stiekem wat meer hihi, maar dat moet ik afleren zei de verslavingszorger vanmorgen, om te verdoven).

Anyway ik kon me die avond niet slechter voelen, ik heb geprobeerd geld bij elkaar te zoeken in huis voor bruin maar er was niks in huis en het was ook al veel te laat om een dealer te bellen of er naar eentje toe te gaan. Ik kon mezelf toen echt niet meer bedwingen. Heb toen 1 mg alprazolam genomen en een kop warme melk met honing en ging niet op mijn kamer die nog vol ligt met crackpijpjes, zwartgeblakerd aluminiumfolie, lege gripzakjes, lege aanstekers en as van crack en heroïne liggen maar ik ging beneden liggen in de woonkamer op de bank. Toen ging het wel wat weter, ik weet niet of dat door de alprazolam (beter bekend als xanax) kwam of doordat ik mezelf probeerde te kalmeren door beneden te gaan zitten met warme melk en weg uit m'n kamer... Misschien had ik die avond per ongeluk de buprenorfinetabletjes niet goed ingenomen per ongeluk maar doorgeslikt? Dat is zo moeilijk te voelen maar nu begin ik er handigheid in de krijgen.

Ik voel me nu ook stukken beter en vandaag heb ik sinds het gesprek vanmorgen langzaam aan weer zin om terug te keren naar het echte leven, zonder vlucht naar een droomwereldje waaraan je uiteindelijk kapot gaat, maar met confrontaties, en dingen bereiken in je leven.

Komende dagen ga ik alleen maar leuke dingen doen, ik hoef dinsdag pas weer naar school... morgen een grote wandeling maken, ik denk aan 12 kilometer, ook nog naar een museum, misschien wat leuke foto's proberen te maken buiten, gewoon ff op pad.

Ik denk wel dat het lukt zo.

Bal0n dit waren dus tot nu toe mijn bevindingen met de stof, ik zit nu op dag 2, het is slecht gegaan vannacht maar nu weer goed... Achteraf kan ik pas oordelen, de kuur duurt ongeveer tien dagen.

En oja de bijwerkingen zijn natuurlijk zoals bij alle opiaten maar daar heb ik geen last van met m'n tolerantie natuurlijk.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat zijn normaal de bijwerkingen dan? Wordt iedere dopegebruiker daar al snel immuum voor?
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja tegen alle opiaten (morfine, heroïne, thebaïne, buprenorfine, fentanyl, sufentanil, hydrocodone, codeïne, enz.) ontwikkelt je lichaam tolerantie (ik geloof een bepaalde stof in je bloed die de werking tegengaat).

Op Erowid's Heroin Vault staat een artikel genaamd 'Why Cold Turkey Is Molecular Murder' oid, daar staat er meer over in als je het wilt lezen.

O ja de normale bijwerkingen van opiaten zijn, even een paar uit m'n hoofd: droge bek, niet kunnen urineren, misselijkheid, soms zelfs kotsen... Opiaten zetten je lichaam een beetje op pauze ofzo... Als er te veel eten in je zit, wordt het er gewoon weer uit gegooid.

Misselijkheid/duizeligheid enzo kan ik nu wel goed tegen (paar maanden opiaatgebruik) maar dat je bv. niet kunt plassen dat is een blijvend bijverschijnsel, gelukkig is dat alleen bij hoge dosissen opiaten en kan ik nu gewoon alles met m'n afbouw-dosering... Kan me nog wel een paar keer herinneren bruin gerookt te hebben terwijl ik nodig moest pissen, ik dacht doe ik daarna wel, eerst ff lekker dit... Toen had ik nog weinig tolerantie dus was ik helemaal van de kaart van 1 hit en dacht ik ok ik ga nu plassen en ik ging voor de wc staan, richten... wachten... er gebeurde niks maar m'n blaas stond op springen... ik geloof dat ik me zo goed voelde in de hemel toen door de bruin dat ik ongeveer 30-40 minuten naar de mooie witte wc-tegeltjes heb gekeken en toen weer naar de computer ging (die tijd had ik totaal geen besef van, maar dat kon ik later afleiden uit een MSN Messenger-log toen ik weer nuchter was). lol.

Grz
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Veel mediciijnen is drugs(vind ik) alleen omdat het legaal is vinden mensen het ineens geen drugs meer :confused:

En dat van dat braken, is dat niet omdat je hele stofwisseling in de war wordt gebracht omdat organen als de lever(die normaal voedsel verteren en vetten enzo afbreken) bezig is met het verwerken van de stoffen in heroine? Dat lijkt mij de aanwijzing dat je lichaam van alle andere stoffen in je lichaam af moet, en plassen(poepen ook?) gaat dan ook niet omdat je nieren bezig zijn met de uitscheiding van de stoffen in heroine.

Dit lijkt mij overigens een van de redenen waarom opium niet echt gezond is en waarom het mij heleamaal niet waar lijkt dat je er 100 mee kan worden bij dagelijks gebruikt(of wacht is, op een gegeven moment ontwikkeld je lichaam natuurlijk intolerant, en kan je die stof best naast je normale stofwisselingsprocessen hebben, misschien helpt het zelfs?:P:P:P)
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fnea, het gaat toch nog wel goed met je?
Laat anders ff wat weten.
Goeten.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mja ik merk echt dat het vooral geestelijk is nog, m'n verslaving. Een gevolg van maandenlang vluchtgedrag... Nu heb ik een denkpatroon van problemen wegschuiven, heel erg op het moment gericht, niet echt 'leven'.

Vanmorgen had ik een heel goed humeur, ik zou alle leuke en interessante dingen in het leven weer kunnen doen, maar sinds vanmiddag voel ik me weer down omdat ik gewoon denk dat het helemaal niks wordt, niet mijn verslaving, niet ikzelf, maar gewoon alles in het algemeen, een heel kut wereldbeeld. Waar dat gevoel vandaan komt weet ik niet, ik hoop drugsgebruik want dan is het binnenkort over...

En wat betreft de buprenorfine. Ik voel me niet high als ik het neem maar wordt er wel een beetje moe van, soms lichtgeraakt en snel geirriteerd. Ik wil er eigenlijk mee stoppen, ik wil geen drugs meer in m'n lichaam! Ok het is wel een medicijn maar wel een OPIAAT!
h
heidrunLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik vind het grootste gevaar van opium, dat het je maatschappelijke positie veranderd. zoals fneawognfkgln al vertelt, je gaat stelen en bedriegen om aan dope te komen.

lichamelijk EN geestelijk is het de minst schadelijke drug.

maar de neveneffecten van het gebruik van opium maakt dat het zo slecht is. stel jij wint de 10 miljoen en je hebt genoeg geld om te gebruiken, dan kan je er oud mee worden hoor.

@fneawognfkgln> heel veel sterkte met het afkicken, hou vol!
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dat had ik inderdaad zelf ook al bedacht! Zijn er dan helemaal geen schadelijke gevolgen voor de hersenen en dergelijke?

En ik neem aan dat heroie gebruik er voor zorgt dat contacten met niet gebruikers oppervlakkig wordt...(of hoeft dit niet per se?)
h
heidrunLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik weet eigenlijk niet zo heel veel over opium zelf, maar ik werk in de psychiatrie en heb te maken met het fenomeen "double-trouble". d.w.z dat clienten zowel een psychiatrische stoornis/aandoening als dat ze middelen gebruiken of verslaafd zijn.

er wordt dus gekeken naar de werking van de drugs in combinatie met de stoornis.

nu is het zo dat bepaalde middelen sowieso al een psychose kunnen veroorzaken. cannabis, coke (en vooral basen) en speed zijn hier goede voorbeelden van. het is dus niet vreemd dat deze middelen het ziektebeeld ernsig doet verslechteren.

bij opium/heroine is de het echter zo dat het gebruik een psychose juist doet verminderen, of de kans op een pychose verkleint. vooral bij mensen die lijden aan schizofrenie.

maar hier is het middel duidelijk erger dan de kwaal.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi fnea,
weet je misschien dan ook waarom je arts je buprenorfine voorschrijft, en b.v. geen morfine, bij je ontwenning?
Succes en sterkte toegewenst!
Laat je niet ontmoedigen door stemmingswisselingen of deprimerende toestanden in de wereld.
Je lijkt me een intelligent mens; en zult derhalve erkennen dat het gebruik van middelen daar niets aan verandert

Groeten.

:smoke:
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor de reacties weer.

Ik geloof idd dat opium en opiaten lichamelijk niet schadelijk zijn, maar geestelijk juist wel. Met lichamelijk bedoel ik dan lichaam en brein en met geestelijk bedoel ik gewoon je bewustzijn/psyche. Het verdooft vooral daar alles, zo heeft mijn ontwikkeling wel stil gestaan in de afgelopen maanden, en dat bedoel ik met geestelijk schadelijk.

Maar misschien heeft Ben gelijk over de nieren met opiaten, dat het wel degelijk schadelijk is voor het lichaam, we weten het niet zeker natuurlijk. Maar het zal zeker gezonder zijn dan crack en speed.

Heidrun zegt lichamelijk èn geestelijk zijn opiaten de minst schadelijke drugs, daar valt ook wat voor te zeggen met de argumenten die zij geeft, het hangt er vanaf of je 'verdoven' schadelijk noemt of niet, want je ontwikkeling, emoties en maatschappelijk gebeueren wordt wel onbelangrijk voor je omdat je daarvoor verdoofd bent.

Hierom voel ik mij tot opiaten meer aangetrokken dan tot andere drugs terwijl ik crack en speed veel 'lekkerder' vind om de rush en kick, vind ik dat dromerige van opiaten zo ... tja het heeft iets diepers, iets romantisch, opiaten zijn niet zoals andere drugs, ook niet zoals andere downers (denk aan GHB, alcohol).

Ben zei nog: "En ik neem aan dat heroie gebruik er voor zorgt dat contacten met niet gebruikers oppervlakkig wordt...(of hoeft dit niet per se?)": ik denk dat dat altijd gebeurt, je wordt er heel introvert van. Maar let op, ik zei 'ik DENK dat dat altijd gebeurt'.

En dan voor user jaja: je vroeg nog waarom ik dit nu nog zeldzame middel kreeg voorgeschreven. Buprenorfine is sowieso beter geschikt om af te kicken dan andere middelen en zal in de toekomst eigenlijk bijna altijd worden voorgeschreven, maar nu is het nog erg duur maar omdat ik nog maar 17 ben kreeg ik dit middel. Ook was mijn verslaving niet zo erg zwaar: ik was al een week ofzo afgekickt (zoveelste poging uit mezelf) maar was toen weer net één dag begonnen en de volgende dag naar de zorg gestapt. Dus de lichamelijke ontwenning was eigenlijk nihil. (EDIT: Buprenorfine is OOK wel geschikt voor lichamelijke afkickverschijnselen hoor! Alleen kreeg ik een iets lichter schema van buprenorfine omdat ik de lichamelijke afkick eigenlijk al had gehad en nog maar net was teruggevallen; niet lang genoeg om ziek te worden bij het stoppen zeg maar.)

Mijn gebruikspatroon is eigenlijk altijd een paar dagen gebruik - een paar dagen afkick geweest, ik had gewoon het geld er niet voor, maar na een tijdje hield ik het niet vol, het spul is best duur (ik betaalde 20 euro per gram) en op het laatst ging ik dus stelen ervoor van familie, heb nu € 230 schuld en ik ga dat terug betalen zodra ik het heb (heb het ook al verteld).

Oja, de reden dat buprenorfine zo duur is, heb ik opgezocht. Het wordt uit thebaïne gemaakt. Dit is een stof die in kleine hoeveelheden in opium voorkomt. Morfine komt in grotere hoeveelheden voor. Codeïne ook in kleine hoeveelheden (denk dan aan 0,5-2,5% van de opium ofzo), maar misschien is het grappig om te weten dat codeïne vaak van morfine gemaakt wordt. (90% van de legaal geproduceerde morfine wordt omgezet in codeïne.)

Ik heb steeds meer het gevoel dat ik in het echte leven terug kom en ik vind 'gewone' dingen doen ook steeds leuker, maar zoals user jaja al zei... Ik heb heel erg last van stemmingswisselen en deprimerende toestanden. Ik denk (hoop) dat het door het drugsgebruik komt en binnenkort weer over is, maar had dit vóór opiaatgebruik ook al, maar het kan ook andere psychologische oorzaken hebben - zucht - het leven is zwaar.

Achteraf begin ik ook de directe en indirecte redenen in te zien waarom ik begonnen ben met drugs/harddrugs/opiaten, om een uitvlucht te zoeken uit bepaalde situaties (letterlijk en figuurlijk).

Verder bedankt voor de reacties, en ik vind het ook fijn om hier op een plekje alles uit te kunnen tikken.

Groetjes
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#12
O jee... nu krijg ik Naltrexon voorgeschreven... als ik hierbij heroïne gebruik werkt het gewoon niet maar alleen de ontwenningsverschijnselen worden gevoeld juist... :openmouth:

Ik ben er nog niet uit of ik ze ga slikken :flushed:
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe graag wil je er van af? Je kan jezelf de getver in helpen door ze niet te slikken, of ze wel slikken en een mooiere toekomst garant krijgen.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tot op heden zijn geen gevallen beschreven van interactie tussen cocaïne en naltrexonhydrochloride.
Klik om te vergroten...

Ik heb een idee.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bal0n, de reden dat ik erover twijfel, is dat ik nog niet zo ver ben dat ik durf te beloven dat ik nevernooit meer opiaten gebruik in de komende weken.

Ik wil alleen niet verslaafd zijn.

Naltrexon heeft nare bijwerkingen zoals neerslachtigheid.

Naltrexon is levensgevaarlijk als ik gewoon mijn normale dosis op heb en in een lichtzinnige bui toch opiaten gebruik.

En ook slik ik graag paracetamolletjes met codeïne voor het slapen gaan (prettiger dan valium wat SLAPEN betreft, heel mild en subtiel die combinatie) als ik me niet goed voel en de volgende dag naar school moet, en zoals ik al zei is de combinatie van opiaten en Naltrexon in sommige situaties zelfs levensbedreigend.








Ik heb vandaag weer heroïne gebruikt. :openmouth:

Maar....... ik voelde en voel me niet meer verslaafd en ik zie dit als sporadisch gebruik... Ik wou het gewoon nog een keer voelen. Grammetje gekocht, ongeveer een kwart daarvan gerookt en netjes opgeborgen.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee, serieus, ik heb echt het idee dat ik het onder controle heb.

Natuurlijk kan ik het achteraf pas echt zeker weten, ok...
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#17
Grappig dat elke heroïne verslaafde zegt dat hij het onder controle heeft. Je wordt gewoon getruukd door de horse.
f
fneawognfkglnLid
01-01-2024, 00:00
#18
Deze keer voelt het echt anders dan al die andere keren dat ik dacht dat ik het onder controle had. Zeg je bent mn psychiater niet he dus eigenlijk mag je niet zo ver oordelen. :P

Nee ik ben nog nooit zo 'ver' afgekickt sinds ik begonnen ben. Deze keer ging ik het voor het plezier halen in plaats van om ongelukkigheid en depressie te onderdrukken of vanwege pure verslavingslust zoals de andere keren en daardoor is de geestelijke verslavingsfactor een stuk minder.

En toen ik verslaafd ben zei ik idd in het begin dat ik onder controle had, maar later besefte ik wel dat ik eigenlijk verslaafd aan het worden was, maar dat gevoel drukte ik weg.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Naltrexon heb ik ook ooit gehad.
Heb ik geen prettige ervaringen mee.
fnea, wat is erop tegen sporadisch dope te gebruiken?
Ben alleen bang dat het stadium waarin jij momenteel verkeert, het erg gevaarlijk is, aangezien je zelf al erkend geestelijk verslaafd te zijn.
Stel het gebruik eerst eens een half jaar uit, daarna kun je altijd nog zien.

Groeten.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jaja en Fnea. Als jullie een nieuwe leven mochten beginnen zouden jullie dan nooit aan de horse beginnen? Of is het zo geweldig dat je het in ieder leven gedaan moet hebben?

Dat lijkt er op namelijk, aangezien jullie allebei eigenlijk willen blijven gebruiken ondanks dat jullie weten dat jullie er erg snel verslaafd aanraken...

Ik denk trouwens dat ik er zelf ook mee door zou willen gaan als ik iets ervaren had wat op elk moment in je leven je het beste gevoel ter wereld geeft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."