Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspammetjes dagboek afbouw methadone

pammetjes dagboek afbouw methadone

27 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Heb nog nooit gedacht dat er zoveel uren in een dag zitten als afgelopen tijd
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#2
wat jammer joh, maar wees niet boos op jezelf. je afbouw was gewoon te zwaar en methadon afkicken is veel zwaarder en vooral ook langduriger als met heroine. uit ervaring weet ik hoe teleur gesteld je in jezelf kunt zijn wanneer je iets (meer) pakt enkel om een uitweg te vinden in dat ziek zijn en depressief zijn. misschien wel beter zo, want je schrijft dat je in een soort van spiraal van depressie zat en dat die nu weer over is of in ieder geval minder is, en dat is toch wat
waard. zoals ik al eerder schreef, hoe lager je komt met je dosis, des te zieker word je van een klein beetje mindering van methadon. dus dat je heel ziek kunt worden van 2,5 mg afbouw klopt helemaal. denk dat zelf vaak ook, maar dan over heroine, dan bekijk ik zo'n klein snuifje en denk dan; hoe is t mogelijk dat zo'n klein beetje poeder zoveel ellende en ziek zijn kan veroorzaken.
soms lijkt dat gewoon onmogelijk, maar helaas weten we wel beter.

geef de afbouw niet op, als je dat niet wilt. een rust inlassen, of de dosis minder snel verlagen is beter denk ik. ookal zul je na die extra meth en 2 oxycontins 10 mg wel weer even extra rot voelen, want dat moet nu weer extra uit je systheem.
afkicken is gewoon een hel. dat je ermee aan de slag wilt vind ik echt bewonderens waardig, denk zelf zo vaak na over stoppen maar alleen al de gedachte aan het ziek zijn maakt dat ik er gewoon niet aan begin. dus dat jij toch die stap zet vind ik echt geweldig van je!!

:wave:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ja ik wil er gewoon heel graag vanaf maar het lijkt gewoon onmogelijk om langs een bepaalde hoeveelheid te komen, en dat is bij mij 10 mg. Merk nu ik niet meer ziek ben door mn extra gebruik vandaag pas hoe moe ik me eigenlijk voel van de afgelopen weken. heb zon zin in vanavond eindelijk een keer fatsoenlijk te kunnen slapen en mn depressie die echt erge vormen aannam is weg vanaf 2 uur na de methadondosering vanmorgen. Ik ben ook een beetje bang dat de arts me op gegeven moment zal dwingen om af te bouwen, omdat ik nog maar 29 ben en nog een heel leven voor me heb (hopelijk). Dat idee alleen al dat ze me misschien ooit dwingen om af te kicken maakt me al bang.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
neehoor, een arts zal je niet dwingen om af te bouwen, en zeker niet om je leeftijd.
en als hij dat wel eist, dan kun je gewoon om een andere arts vragen. weet eigenlijk wel zeker dat hij dan tegen het methadon beleid in eisen steld aan zijn clienten. want eisen dat iemand afbouwd, dat is iets van 30 jaar geleden, toen kwam dat nog voor. tegenwoordig is de hulp juist meer ingesteld in onderhouds doseringen, dus geen afbouw. dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. en mocht hij t toch eisen dan kun je dit gewoon aankaarten bij de verslavings instantie waar hij voor werkt, en waar jij bij loopt. hij wordt dat direct terug gefloten, zeker weten.

ervaring heeft de hulp verlening geleerd dat afkicken/afbouwen enkel vrijwillig enig succes kan hebben. eisen stellen werkt niet, of zelfs avenrechts!

:wave:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou dat stelt me gerust dat te horen. :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wou ik ook zeggen ben zelf nu 25 en heb duidelijk aangegeven dat ik nu nog niet wil stoppen. Denk dat het ook te maken heeft met hoe iemand kijkt naar methadon. Heb het zelf geaccepteerd dat ik het nu nodig heb om mijn leven op te bouwen.

Zelf ben ik door de methadon gestopt met jagen voor mijn verslaving. Dat was de sleutel voor mezelf en het geeft me een hele hoop rust. Ik hoop voor je dat je je weg vindt pammetje en soms is het beter om het maar gewoon even te accepteren zoals het is.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ja ik heb t ook wel geaccepteerd nu, moet eerlijk zeggen dat ik het superheerlijk vind om even niet meer ziek te zijn. Ik geniet gewoon van deze dag en zie morgen wel weer verder.. nu ff tijd voor ontspanning
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#8
jahoor, op de meth zitten is geen ramp. en afbouwen kan altijd nog.
als het voor je werkt, en t voldoet voor je, dan moet je jezelf zeker niet haasten met een snelle afbouw. gewoon even stabiliseren de handel en even gewoon leven. en wanneer je dan weer wat sterker in je schoenen staat, dan kun je misschien weer eens denken aan wat minder miligrammen. maar omdat je al zo laag staat zeker niet gelijk zakken met 5 mg, je zou ook gewoon 1 mg kunnen zakken per maand ofzo. en kom je bij de 7 mg in de buurt, of zelfs nu al, kun je ook 0.5 mg zakken. zelfs dat kleine beetje zul je dan voelen, en je zult ziek zijn. de kunst is het om het zo te doen dat het dragelijk blijft. en dwang is er niet bij, de instanties zullen je misschien eerder omhoog willen zetten dan verplicht afbouwen, dat is tenslotten mijn ervaring hier in den haag.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja ik zit zelf in enschede in heb een goeie arts. Ik kan het ook een btje zelf bepalen maar ben nu wel ziek van gister weer terwijl ik wel 12,5 heb ingenomen hoop dat dat morgen over is.
En erg bedankt voor de tip om met milligrammen af te bouwen het probleem is alleen dat ik nu tabletten van 5 mg krijg en geen vloeibare meth meer. Dus ja dan zou ik de helft van een kwart kunnen afbouwen dat is dan 0.75 mg. maar daar wacht ik nog ff mee heb vandaag met mn hulpverlener gesproken en die denkt dat het beter is eerst wat aan mn psychische klachten te doen voor ik verder afbouw. Maar die 0,75 mg is zeker de moeite waard om iig te proberen. Wat een afschuwelijk gruwelijke drugs is dat methadon is echt zo moeilijk om vanaf te komen. Ik heb van zoveel drugs afgekickt maar methadon is echt de moeilijkste dat je maar kan hebben volgens mij
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Begin steeds meer het idee te krijgen dat methadon een one way ticket is. Had bij mezelf altijd het idee van ik bouw over een paar jaar af als het goed gaat. Maar ik ben bang dat dit een illusie is als ik hoor hoe hevig iedereen het ervaart. Heb eigenlijk van nog nooit gehoord van iemand die succesvol na jaren methadon gebruik is afgekickt. Wel heb ik ervaringen van mensen gelezen die succesvol zijn afgekickt maar dat wil niets zeggen over hoe het nu met ze is.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#11
ja, ook ik zie en ervaarde methadon als DE zwaarste drug om vanaf te komen.
ik ken een paar verhalen van mensen die ervan afgekicked zijn, maar die zijn op 1 hand te tellen, terwijl het aantal mensen dat t gewoon nooit meer lukt waarschijnlijk in de miljoenen loopt. daarom gebruik ik dus nog steeds maar enkel dope na 30 jaar, en niets anders, (sorry dat ik dit maar blijf herhalen tot vervelens toe, maar t maakt wel duidelijk hoe sterk ik over meth denk, persoonlijk). zelf zag ik geen andere manier om er weer vanaf te komen dan weer dope te gaan gebruiken.

over 1 mg afbouwen, er ziin ook tabletten van 1 mg methadon hoor, die zou je aan je arts kunnen vragen. want een 5 mg tablet in stukjes delen is niet goed te doen zonder af en toe toch te weinig of teveel eraf te breken. en omdat t zo nauw steekt zijn de gevolgen dat gelijk zo groot.
en een 1 mg tablet, die kun je dan wel makkelijk in tweeen breken, zodat je 0.5 mg afbouwd, en dat is nog wel te doen. alhoelwe je dan nog strontje ziek word vrees ik.
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoi Pammetje,

Heb je al eens overwogen om over te stappen op buprenorfine?
Buprenorfine is een partiële agonist op de mu-receptor, een half-opiaat om zo maar te zeggen en is makkelijker af te bouwen dan methadon, daarbij heeft buprenorfine anti-depressieve eigenschappen.

Buprenorfine is er als Subutex en Suboxone en als Temgesic.
Bij jouw relatief lage methadon gebruik zou overstappen niet al te problematisch moeten zijn.

Ik las ergens dat je in Zuid-Afrika een ghb-ontwenning zou gaan doen, hoe is dat verlopen?

groet, Someone
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ha someone ja idd suboxon of subutex zou het antwoord zijn op mijn probleem. Heb er al veel informatie over verzameld en vele zeggen dat het makkelijker is om af te komen dan die kutmethadon. Maarja zoals ik je in mijn pb-tje aan je heb gezegd heb ik ook last van chronische drugsgerelateerde pijn. (je weet wat ik bedoel, als ik dit openbaar maak weet iedereen wie ik ben en zit er niet op te wachten dat bekenden van me mijn berichtjes gaan lezen) En het is zo dat wanneer ik afbouw met methadon, het voelt alsof dat lichaamsdeel uit me gerukt word zon pijn doet t dan. Het komt niet eens in de buurt van de pijn die de operatie koste. En ik snap niet hoe dit kan. De situatie word dan ondraaglijk en daarom wil ik niet verder met methadonafbouw.
Ik val dus onder 1 van de falers. iemand die ws nooit meer van de methadon afkomt. Het zij zo.
Liever dat dan die helse pijn.

En zuid-afrika, daar ben ik toen nooit heengegaan. Ik heb gekozen dat niet te doen omdat ik toch vond dat ik moest oefenen in de realiteit van het leven hier, en was bang zo terug te vallen omdat je in afrika toch nix kan fixen en dat een hoop met je gevoel doet. Ik heb daarom gekozen voor een opname van een jaar waarvan ik er 8 maand heb uitgezeten, ook onder invloed van justitie. Maar was van te voren al gestopt met gebruik van GHB en GBL, doordat ik al meerdere malen in klinieken heb gezeten en precies wist hoe dat werkt en bakken vol benzos ter beschikking had. Dit is me gelukt. Dus van die GHB en GBL ben ik eindelijk na een 8 jaar durende verslaving ook verlost! :rock:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#14
vooral als je al pijn hebt in je lichaam ergens word dat 10x versterkt op moment dat je afbouwd van methadon. Ik snap niet hoe het kan maar weet alleen dat ik dat nooit meer wil voelen
s
someoneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Buprenorfine is net als methadon ook een goede pijnstiller en de anti-depressieve werking zou zeker in je voordeel kunnen werken. Niet geschoten is altijd mis!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#16
ik raak steeds meer verward,
toen de artsen me xuboxone of burbenorfine probeerden "aan de smeren", (zo voelde dat althans echt wel), nadat ik met mijn hulpvraag om van mijn heroine verslaving af te koken vertelde men mij dat de afkick van deze middelen vele malen lichter waren dan die van heroine of zelfs methadon. en nu hoor ik dit hier weer. toch heb ik de afgelopen weken ook een paar keer hier gelezen van mensen die spijt hebben dat ze nu aan een van die middelen vast zitten omdat ze er gewoon niet meer afkomen, omdat de afkick zo zwaar is. iemand had het vooral over ondragelijke pijn in zijn benen.

dus, wie moet je nu geloven?
niet dat ik overweeg om xuboxone ofzo te nemen hoor, vind dat maar een eng middel, net als methadon. heroine is ook bagger natuurlijk, maar ik prefereer t ten alle tijden boven deze andere middelen, tesamen met methadon. en natuurlijk niet omdat t zo lekker stoned maakt, want de laatste 2 jaar gebruik ik enkel nog maar wanneer ik ziek begin te worden. zelfs al heb ik 1o gram liggen dan nog neem ik enkel een snuifje tot ik net beter ben, en wacht dan weer tot ik ziek word.
t klinkt heel raar, maar sinds 2 jaar of langer vind ik stoned zijn van heroine, pillen etc niet meer prettig. en dat terwijl ik vroeger er geen genoeg van kon krijgen, hoe meer hoe beter.
gebruik dope nu echt als een medicijn, puur als onderhouds dosering. zit op 4 tot 6 strepen per dag, (afhankelijk van de dope kwaliteit).
raar he, had at NOOIT gedacht, dat ik heroine nog eens niet lekker zou vinden, het stoned zijn eran althans.
:tearsofjoy:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#17
someone zei:
Buprenorfine is er als Subutex en Suboxone en als Temgesic.
Klik om te vergroten...

Temgesic is de merknaam van de stof buprenorfine.

Suboxone is een medicijn met 2 werkzame stoffen:
1. buprenorfine (= opiaatagonist) = opiaat
2. Naloxon (= opiaatantagonist) = opiaat-blokkeerder

Zie: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Suboxone.aspx?mId=10704&rId=2809

Ook interessant: http://medischcontact.artsennet.nl/...artikel/05941/in-het-brein-van-een-junkie.htm

Groetjes, veel suc6!,
R@r@ :wave:
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja, dat was erg triest.

We missen Pammetje.
i
ikmikLid
01-01-2024, 00:00
#19
rest in peace PAMMETJE

Ik las dat Pammetje tijden geleden is overleden. Ik lees graag zijn teksten. Maar toen ik ontdekte dat iets hem fataal is geworden, wil ik alsnog iedereen die Pammetje heeft gekend,gesproken,geschreven condoleren.
Respect voor Pammetje..

RIP
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou ik heb toch maar besloten om ff een nieuw topic te openen om hierin het verdere loodzware afbouwen vast te leggen voor mensen die misschien in dezelfde situatie zitten of evt een steuntje in de rug kunnen geven. Of natuurlijk gewoon om mensen ernstig af te raden ooit aan heroine te beginnen omdat ze zo weten welke enorme nachtmerrie ze te wachten staat.

Nou het is weer zover! Ik ben weer zo gek om verder te gaan afbouwen haha :grin:. Ff een weekje lekker kunnen bij-eten, sporten en me gewoon normaal kunnen voelen was heerlijk. En het geeft me meteen weer de kracht om verder af te bouwen. Heb 4 dagen niet kunnen posten vanwege dat mn internet wegwas. Ik ben zaterdag 2 maart 2013 begonnen en niet met 5 mg naar beneden aangezien ik dat vorige keer niet trok. Heb nu gekozen om van 12,5 naar 10 mg te gaan en ik moet zeggen dat zelfs dat verrassend afschuwelijk voelt :( Mn spanning en nerveusheid zijn enorm, mn emoties zijn oncontroleerbaar en ik heb de vreselijkste depressie ooit lijkt wel tot zelfmoordneigingen aan toe weer, en daar komt nog koorts bij van 39,2 graden, het de hele dag IJS en dan ook echt IJSkoud en tegelijkertijd warm hebben met 24-uurs kippenvel, pupillen zo groot alsof je 10 xtc pillen ophebt en enorme zweetbuien erbij. Ook kan ik niet fatsoenlijk slapen (wat indommelen een paar uur per nacht, al 4 nachten achter elkaar) en ook bijna niet eten. Ben ik dan zo verdomde gevoelig voor die afbouw of wat is dit? Ik begin de moed al weer te verliezen ook al zit ik (AL :angry: ) op dag 4 van 10 mg. Ik weet dat de afkick het ergste is tussen de 7 en 11 dagen en dan langzaam weer verdwijnt. Dus dat word nog veel verder afzien ben ik bang. Stiekum hoop ik dat ik me met 2 dagen al beter voel, maar ik ga liever van het ergste uit, dan kan het alleen maar meevallen
:( PLEASE HELP! Hoe kan ik dit gevoel laten stoppen zonder weer methadon nemen. Heb de neiging te gaan scoren maar dit wil ik echt niet! Ik heb al een hele strip met diazepam 10 mg op en ook nogeens 12 mg etizolam voor de nacht omdat ik gewoon moet slapen anders word ik gek!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."