Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspammetjes dagboek afbouw methadone

pammetjes dagboek afbouw methadone

27 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
i
ikmikLid
01-01-2024, 00:00
#1
rest in peace PAMMETJE

Ik las dat Pammetje tijden geleden is overleden. Ik lees graag zijn teksten. Maar toen ik ontdekte dat iets hem fataal is geworden, wil ik alsnog iedereen die Pammetje heeft gekend,gesproken,geschreven condoleren.
Respect voor Pammetje..

RIP
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou ik heb toch maar besloten om ff een nieuw topic te openen om hierin het verdere loodzware afbouwen vast te leggen voor mensen die misschien in dezelfde situatie zitten of evt een steuntje in de rug kunnen geven. Of natuurlijk gewoon om mensen ernstig af te raden ooit aan heroine te beginnen omdat ze zo weten welke enorme nachtmerrie ze te wachten staat.

Nou het is weer zover! Ik ben weer zo gek om verder te gaan afbouwen haha :grin:. Ff een weekje lekker kunnen bij-eten, sporten en me gewoon normaal kunnen voelen was heerlijk. En het geeft me meteen weer de kracht om verder af te bouwen. Heb 4 dagen niet kunnen posten vanwege dat mn internet wegwas. Ik ben zaterdag 2 maart 2013 begonnen en niet met 5 mg naar beneden aangezien ik dat vorige keer niet trok. Heb nu gekozen om van 12,5 naar 10 mg te gaan en ik moet zeggen dat zelfs dat verrassend afschuwelijk voelt :( Mn spanning en nerveusheid zijn enorm, mn emoties zijn oncontroleerbaar en ik heb de vreselijkste depressie ooit lijkt wel tot zelfmoordneigingen aan toe weer, en daar komt nog koorts bij van 39,2 graden, het de hele dag IJS en dan ook echt IJSkoud en tegelijkertijd warm hebben met 24-uurs kippenvel, pupillen zo groot alsof je 10 xtc pillen ophebt en enorme zweetbuien erbij. Ook kan ik niet fatsoenlijk slapen (wat indommelen een paar uur per nacht, al 4 nachten achter elkaar) en ook bijna niet eten. Ben ik dan zo verdomde gevoelig voor die afbouw of wat is dit? Ik begin de moed al weer te verliezen ook al zit ik (AL :angry: ) op dag 4 van 10 mg. Ik weet dat de afkick het ergste is tussen de 7 en 11 dagen en dan langzaam weer verdwijnt. Dus dat word nog veel verder afzien ben ik bang. Stiekum hoop ik dat ik me met 2 dagen al beter voel, maar ik ga liever van het ergste uit, dan kan het alleen maar meevallen
:( PLEASE HELP! Hoe kan ik dit gevoel laten stoppen zonder weer methadon nemen. Heb de neiging te gaan scoren maar dit wil ik echt niet! Ik heb al een hele strip met diazepam 10 mg op en ook nogeens 12 mg etizolam voor de nacht omdat ik gewoon moet slapen anders word ik gek!
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#3
DAG 5 12,5 mg ---> 10 mg methadon:
Verschijnselen zijn erger geworden, alleen de koorts is gezakt. Weer zeer slecht geslapen natuurlijk, maar wel 4 uur achter elkaar kunnen slapen door de 12mg etizolam. Een zeer irritante loopneus heeft zich sinds vandaag pas de kop opgestoken. Ik ben dus nog niet op het maximale punt van ziekzijn. Hoop en denk dat ik het toppunt morgen zo'n btje zal bereiken. Kan het nog steeds niet bevatten dat ik me zo ellendig voel van slechts 2,5 mg eraf. Als ik op 10 mg stabiel ben, ga ik gewoon weer een pauze nemen. Ik wil dit absoluut niet te snel doen, en zeker niet meer lijden dan nodig is. Maar deze keer zet ik em wel door, ik wil niet voor niks 5 dagen ziek zijn geweest en het zal vast niet zo lang duren voordat ik stabiel ben op 10 mg. Denk dat ik na mijn pauze met 1,25 mg per keer naar beneden ga.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo het eind van dag 5 is in zicht. De hele dag is de afkick op gelijk niveau gebleven. Dus denk dat ik nu op de top-withdrawal zit. Als dit morgen nog zo is zal ik binnen enkele dagen weer het heertje zijn en ben ik op 10 mg stabiel. Nou hopen dat ik btje kan slapen heb net 80 mg diazepam genomen en daar ben ik wel redelijk rustig van en ook wel slaperig.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind het heel knap van je dat je afbouwt maar dat je zoveel benzo's erbij neemt is minder. Weet zelf dat het anders niet te doen is maar je lichaam is straks helemaal in de war. Heb je weleens gehoord van Clonidine dat medicijn neemt een hele hoop ontwenningsverschijnselen van opiaten weg. Het is echt een wondermiddel en 100 valiums doen nog niet wat dat middel doet voor ontwenning. Heb het zelf genomen voor de ontwenning en het werkte goed en het wordt vaker gebruikt bij opiaten ontwenning. Succes ermee en neem de tijd.
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb weinig verstand en nul ervaring met opiaten of benzo's maar wat Willem hierboven zegt lijkt me zeer wijs.

Als je bij dit soort afkick hulpmiddelen gebruikt, moet dat echt precisie werk zijn qua effect(-iviteit) en dosis. Anders is het gewoon je verslaving over verschillende middelen uitsmeren zonder werkelijke vooruitgang te maken.

Heel veel sterkte en succes met je afkick! Namasté :wink:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het is dat wanneer je gaat afbouwen het allemaal heel nauw komt met hoe medicatie naast elkaar werkt. Heb het zelf één keer tijdens een opname gedaan en moest dagelijks naar de arts en dan werdt mijn medicatie aangepast zo nodig.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja vandaag is dag 6 ik heb vannacht wel 5 uurtjes kunnen slapen in stukjes dan. Het lijkt ondertussen zelfs al wat beter te gaan nu. Alleen die zeer irritante koude ijsrillingen en dat kippenvel erbij de hele dag is nog aanwezig en dat vind ik samen met de slapeloosheid het ergste.
Maar het gaat ietsje beter. Het is nu avond en ik voel me nu zelfs nog beter dan vanochtend!
Ik ben dus op weg om op 10 mg stabiel te staan!

Ja en wat betreft die benzos heb je helemaal gelijk in. Ik kan normaal ook niet van de benzos afblijven omdat ik ze gewoon lekker vind (wie niet) en ben wat benzos betreft een zwakkeling kwa toegeven aan trek. Maarja zonder ze slaap ik helemaal niet dus en dat trek ik gewoon niet nu.

Maar dat clonidine wat je zegt daar ga ik ff wat over opzoeken want ik ken dat middel niet. En ik wil graag naar 5 mg methadone in het komende half jaar dus ik zal wel iets kunnen gebruiken wat de afkickverschijnselen wat dempt. Bedankt voor de tip!
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#9
wat een strak afbouw schema hanteer jij zeg, phoe!
misschien ga je wat te snel waardoor je een terug val riskeert, of weer omhoog moet met de meth. een dokter legde me eens uit dat van 15 naar 10 mg gaan niet hetzelfde is als van 10 naar 5 mg. hij vergeleek het met een taart, stel je snijdt een taart in 15 stukken, en een andere taart in 10 stukken, dan zijn beide partjes dus niet even groot. des te lager je komt, des te groter (zieker) je wordt. vooral wanneer je zelfs onder de 5 mg komt.

dus misschien is het raadzaam om niet van 10 naar 5 te gaan, maar van 10 naar 8 ofzo.
het is anders gewoon niet te doen joh.

veel succes
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Je hebt gelijk gehad.. Ik moet helaas melden dat ik heb gefaald op dag 11 op 10 mg! :( ik baal ervan maar kon niet meer tegen de zelfmoordneiging-achtige depressie. Het leek wel alsof het niks beter werd. Nu heb ik op dag 11 een uitglijder gemaakt.. niet met heroine maar heb 15 mg methadon ingenomen en 2 oxycontins 10 mg opgesnoven. Kan mezelf wel voor de kop slaan.. Ik voel me nu alleen nog maar heel moe maar de lichamelijke en psychische hel is voorbij. Weet niet wat ik moet doen ik voel me eindelijk weer goed maar ook weer slecht vanwege de uitglijder. Het is toch niet normaal dat je bij 2,5 mg naar beneden 11 dagen ziek bent zonder ook maar enige verbetering. Het enige wat ik al die dagen heb gedaan was op de bank liggen. voor me uitstaren, en rondjes door het huis lopen als ik vlagen van onrust kreeg. Heb het dus mooi verpest en ben bang dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen :(
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Heb nog nooit gedacht dat er zoveel uren in een dag zitten als afgelopen tijd
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#12
wat jammer joh, maar wees niet boos op jezelf. je afbouw was gewoon te zwaar en methadon afkicken is veel zwaarder en vooral ook langduriger als met heroine. uit ervaring weet ik hoe teleur gesteld je in jezelf kunt zijn wanneer je iets (meer) pakt enkel om een uitweg te vinden in dat ziek zijn en depressief zijn. misschien wel beter zo, want je schrijft dat je in een soort van spiraal van depressie zat en dat die nu weer over is of in ieder geval minder is, en dat is toch wat
waard. zoals ik al eerder schreef, hoe lager je komt met je dosis, des te zieker word je van een klein beetje mindering van methadon. dus dat je heel ziek kunt worden van 2,5 mg afbouw klopt helemaal. denk dat zelf vaak ook, maar dan over heroine, dan bekijk ik zo'n klein snuifje en denk dan; hoe is t mogelijk dat zo'n klein beetje poeder zoveel ellende en ziek zijn kan veroorzaken.
soms lijkt dat gewoon onmogelijk, maar helaas weten we wel beter.

geef de afbouw niet op, als je dat niet wilt. een rust inlassen, of de dosis minder snel verlagen is beter denk ik. ookal zul je na die extra meth en 2 oxycontins 10 mg wel weer even extra rot voelen, want dat moet nu weer extra uit je systheem.
afkicken is gewoon een hel. dat je ermee aan de slag wilt vind ik echt bewonderens waardig, denk zelf zo vaak na over stoppen maar alleen al de gedachte aan het ziek zijn maakt dat ik er gewoon niet aan begin. dus dat jij toch die stap zet vind ik echt geweldig van je!!

:wave:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#13
ja ik wil er gewoon heel graag vanaf maar het lijkt gewoon onmogelijk om langs een bepaalde hoeveelheid te komen, en dat is bij mij 10 mg. Merk nu ik niet meer ziek ben door mn extra gebruik vandaag pas hoe moe ik me eigenlijk voel van de afgelopen weken. heb zon zin in vanavond eindelijk een keer fatsoenlijk te kunnen slapen en mn depressie die echt erge vormen aannam is weg vanaf 2 uur na de methadondosering vanmorgen. Ik ben ook een beetje bang dat de arts me op gegeven moment zal dwingen om af te bouwen, omdat ik nog maar 29 ben en nog een heel leven voor me heb (hopelijk). Dat idee alleen al dat ze me misschien ooit dwingen om af te kicken maakt me al bang.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#14
neehoor, een arts zal je niet dwingen om af te bouwen, en zeker niet om je leeftijd.
en als hij dat wel eist, dan kun je gewoon om een andere arts vragen. weet eigenlijk wel zeker dat hij dan tegen het methadon beleid in eisen steld aan zijn clienten. want eisen dat iemand afbouwd, dat is iets van 30 jaar geleden, toen kwam dat nog voor. tegenwoordig is de hulp juist meer ingesteld in onderhouds doseringen, dus geen afbouw. dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. en mocht hij t toch eisen dan kun je dit gewoon aankaarten bij de verslavings instantie waar hij voor werkt, en waar jij bij loopt. hij wordt dat direct terug gefloten, zeker weten.

ervaring heeft de hulp verlening geleerd dat afkicken/afbouwen enkel vrijwillig enig succes kan hebben. eisen stellen werkt niet, of zelfs avenrechts!

:wave:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Nou dat stelt me gerust dat te horen. :)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wou ik ook zeggen ben zelf nu 25 en heb duidelijk aangegeven dat ik nu nog niet wil stoppen. Denk dat het ook te maken heeft met hoe iemand kijkt naar methadon. Heb het zelf geaccepteerd dat ik het nu nodig heb om mijn leven op te bouwen.

Zelf ben ik door de methadon gestopt met jagen voor mijn verslaving. Dat was de sleutel voor mezelf en het geeft me een hele hoop rust. Ik hoop voor je dat je je weg vindt pammetje en soms is het beter om het maar gewoon even te accepteren zoals het is.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#17
ja ik heb t ook wel geaccepteerd nu, moet eerlijk zeggen dat ik het superheerlijk vind om even niet meer ziek te zijn. Ik geniet gewoon van deze dag en zie morgen wel weer verder.. nu ff tijd voor ontspanning
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#18
jahoor, op de meth zitten is geen ramp. en afbouwen kan altijd nog.
als het voor je werkt, en t voldoet voor je, dan moet je jezelf zeker niet haasten met een snelle afbouw. gewoon even stabiliseren de handel en even gewoon leven. en wanneer je dan weer wat sterker in je schoenen staat, dan kun je misschien weer eens denken aan wat minder miligrammen. maar omdat je al zo laag staat zeker niet gelijk zakken met 5 mg, je zou ook gewoon 1 mg kunnen zakken per maand ofzo. en kom je bij de 7 mg in de buurt, of zelfs nu al, kun je ook 0.5 mg zakken. zelfs dat kleine beetje zul je dan voelen, en je zult ziek zijn. de kunst is het om het zo te doen dat het dragelijk blijft. en dwang is er niet bij, de instanties zullen je misschien eerder omhoog willen zetten dan verplicht afbouwen, dat is tenslotten mijn ervaring hier in den haag.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja ik zit zelf in enschede in heb een goeie arts. Ik kan het ook een btje zelf bepalen maar ben nu wel ziek van gister weer terwijl ik wel 12,5 heb ingenomen hoop dat dat morgen over is.
En erg bedankt voor de tip om met milligrammen af te bouwen het probleem is alleen dat ik nu tabletten van 5 mg krijg en geen vloeibare meth meer. Dus ja dan zou ik de helft van een kwart kunnen afbouwen dat is dan 0.75 mg. maar daar wacht ik nog ff mee heb vandaag met mn hulpverlener gesproken en die denkt dat het beter is eerst wat aan mn psychische klachten te doen voor ik verder afbouw. Maar die 0,75 mg is zeker de moeite waard om iig te proberen. Wat een afschuwelijk gruwelijke drugs is dat methadon is echt zo moeilijk om vanaf te komen. Ik heb van zoveel drugs afgekickt maar methadon is echt de moeilijkste dat je maar kan hebben volgens mij
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Begin steeds meer het idee te krijgen dat methadon een one way ticket is. Had bij mezelf altijd het idee van ik bouw over een paar jaar af als het goed gaat. Maar ik ben bang dat dit een illusie is als ik hoor hoe hevig iedereen het ervaart. Heb eigenlijk van nog nooit gehoord van iemand die succesvol na jaren methadon gebruik is afgekickt. Wel heb ik ervaringen van mensen gelezen die succesvol zijn afgekickt maar dat wil niets zeggen over hoe het nu met ze is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."